Ένα καταφύγιο γυναικών απειλείται με κατεδάφιση. Εξήντα γυναίκες διαφορετικών εθνικοτήτων, ηλικιών και κοινωνικών προελεύσεων συγκεντρώνονται για να το υπερασπιστούν. Η σύγχρονη πραγματικότητα μέσα από τη θηλυκή οπτική κι ένα «ντοκιμαντερίστικο» δράμα που διαθέτει δύναμη κι ερμηνευτικό πάθος, δεν μπορεί όμως να αποφύγει πλήρως τη γραφικότητα και το διδακτισμό.
Σκηνοθέτης της ανθρώπινης έκφρασης και δεξιοτέχνης στην καθοδήγηση ηθοποιών, ο Νίκος Κορνήλιος («Η Μουσική των Προσώπων», «11 Συναντήσεις με τον Πατέρα μου») δεν αντιμετωπίζει την παραμικρή δυσκολία στο να χειριστεί δεκάδες ηθοποιούς σε έναν ενιαίο, κλειστό χώρο. Έτσι, σχολιάζοντας τόσο μια προαιώνια όσο και τη σύγχρονη πραγματικότητα μέσα από τη θηλυκή οπτική, συγκεντρώνει 60 γυναίκες διαφορετικών εθνικοτήτων, ηλικιών και κοινωνικών προελεύσεων σε ένα αυτοδιαχειριζόμενο καταφύγιο που απειλείται με κατεδάφιση και παρακολουθεί τις προσωπικές στιγμές και τις δημόσιες εξομολογήσεις τους.
Από κινηματογραφικής άποψης η «Μητριαρχία» κερδίζει εν πολλοίς το δύσκολο αφηγηματικό στοίχημα, καθώς κατορθώνει να βγάλει ρεαλισμό, συναίσθημα και ρυθμό (παρά τα 160 λεπτά της) από ένα θεατρικής δομής δραματικό στήσιμο. Ο λόγος των πρωταγωνιστριών είναι ρέων και η ερμηνεία των περισσοτέρων (από ηθοποιούς έως ακτιβίστριες και ποιήτριες) άμεση, σχεδόν βιωματική. Σε πολιτικό επίπεδο ο σκηνοθέτης παρακάμπτει τις ταξικές καταβολές της βίας κι εστιάζει (όχι χωρίς επιχειρήματα) στην έμφυλη καταγωγή της, παρουσιάζοντας τις απόψεις του εν είδει αναλυτικού μανιφέστου. Κάτι τολμηρό μεν, αρκετά «κατασκευασμένο» κι εγκεφαλικό δε, που κάνει πολλές από τις «αυθόρμητες» εξομολογήσεις να μοιάζουν με έκθεση ιδεών.
Ελλάδα. 2014. Διάρκεια: 160΄.
Περισσότερες πληροφορίες
Μητριαρχία
Ένα καταφύγιο γυναικών απειλείται με κατεδάφιση. Εξήντα γυναίκες διαφορετικών εθνικοτήτων, ηλικιών και κοινωνικών προελεύσεων συγκεντρώνονται για να το υπερασπιστούν.