Η μεγαλύτερη κινηματογραφική διοργάνωση της χώρας επιστρέφει στις 31/10-9/11 προσφέροντας ένα πλήρες φεστιβαλικό μενού, με μπόλικο ελληνικό σινεμά, τα best of της παγκόσμιας ανεξάρτητης παραγωγής και τον φετινό Χρυσό Φοίνικα.
Για ακόμη μία χρονιά παίρνουμε το δρόμο προς τον Βορρά για τη μεγαλύτερη κινηματογραφική διοργάνωση της Ελλάδας. Και μπαίνουμε στον κόπο να διανύσουμε αυτά τα 502,4 χλμ., διότι ο παλιότερος σινε-θεσμός της χώρας, παρότι έχει περάσει από σαράντα κρατικά κύματα, διατηρεί μέχρι σήμερα την κινηματογραφική του ευρωστία. Από το φεστιβαλικό κακέκτυπο στα γύψινα χουντικά χρόνια, το αντι-Φεστιβάλ του 1977, τα μεταπολιτευτικά κινηματογραφικά δικαστήρια του Εξώστη Β΄ μέχρι τον ανεξέλεγκτο γιγαντισμό των ’00s και το μποϊκοτάζ των Κινηματογραφιστών στην Ομίχλη το 2009, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει αποδείξει ότι παραμένει ένας ζωντανός κινηματογραφικός οργανισμός που έχει δυναμική σχέση με την κοινωνία και την ντόπια σινεφιλική κοινότητα. Αυτό οφείλεται, φυσικά, στο ότι εδώ και παραπάνω από μισό αιώνα το ελληνικό σινεμά βρίσκεται στο οργανωτικό DNA του φεστιβάλ.
Πρωταγωνιστικό ελληνικό σινεμά
Η συμπλήρωση ενός αιώνα από τη γέννηση του ελληνικού σινεμά –έστω και αν αυτή έπρεπε να... ανακαλυφθεί στην προβολή της «Γκόλφως» του Κώστα Μπαχατόρη το 1914– είναι φέτος η αφορμή για ένα αφιέρωμα που ξεκίνησε πριν από μήνες με την πολυσυζητημένη online ψηφοφορία για την ανάδειξη των καλύτερων ελληνικών ταινιών όλων των εποχών από το κοινό και θα συνεχιστεί κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, με την προβολή της τελικής εικοσάδας και πρόσφατων βραβευμένων εγχώριων παραγωγών.
Εκτός από τα επετειακά αφιερώματα, το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης φέρνει και πολυαναμενόμενες ελληνικές πρεμιέρες. Στο Διεθνές Διαγωνιστικό του φεστιβάλ θα δούμε τη δεύτερη ταινία του Γιάννη Φάγκρα («Πες στη Μορφίνη Ακόμα την Ψάχνω») «Forget Me Not», μια φιλόδοξη ερωτική περιπέτεια που μας ταξιδεύει από την Αλάσκα μέχρι τη Νέα Ορλεάνη. «Νορβηγία» λέγεται το κινηματογραφικό ντεμπούτο του μουσικού παραγωγού Γιάννη-Felizol-Βεσλεμέ, ένα βαμπιρικό οδοιπορικό στη σκοτεινή πλευρά της Αθήνας των ’80s, η οποία συμμετέχει με τη σειρά της στο φετινό Διαγωνιστικό Τμήμα.
Το σινεφίλ βλέμμα πέφτει και σε αρκετά ντεμπούτο νέων κινηματογραφιστών, όπως η μυθοπλαστική προσέγγιση της αμφιλεγόμενης υπόθεσης δολοφονίας του Αμερικανού δημοσιογράφου Τζορτζ Πολκ από το δημιουργικό δίδυμο Νίκος Νικολόπουλος - Βλαδίμηρος Νικολούζος στο «Πολκ», το ψυχολογικό θρίλερ «Dark Illusion» του 24χρονου Μάνου Καρυστινού αλλά και το θηλυκό νουάρ «Ως το Κόκαλο» που γύρισε στη Γαλλία ο 22χρονος Θοδωρής Κουτσαύτης. Ο εικαστικός-σκηνοθέτης Τηλέμαχος Αλεξίου παρουσιάζει τη σύγχρονη τραγωδία «Βασίλισσα Αντιγόνη», ενώ ο πάντοτε ασυμβίβαστος Δημήτρης Κολλάτος το νέο κινηματογραφικό κατηγορώ του «Η εκδίκηση του Διονύσου».
Από τους Ορίζοντες μέχρι τα Βαλκάνια
Πενήντα εννιά ταινίες (!) περιλαμβάνουν φέτος οι διερευνητικοί Ανοιχτοί Ορίζοντες, το τμήμα που φέρνει στη συμπρωτεύουσα την αφρόκρεμα της διεθνούς ανεξάρτητης παραγωγής. Εκτός από τις πρεμιέρες πρωτοκλασάτων art ταινιών, όπως το «Δυο Μέρες Μια Νύχτα» των Ζαν Πιέρ και Λικ Νταρντέν, το «The Cut» του Φατίχ Ακίν και το «Λεβιάθαν» του Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ, το «παρών» δίνει και το νέο αίμα της διεθνούς indie σκηνής: «Άνεμοι του Αυγούστου» λέγεται το βραβευμένο στο Λοκάρνο φιλμ του Βραζιλιάνου εικαστικού Γκαμπριέλ Μασκάρου, ενώ οι «Άγγελοι της Επανάστασης» του Αλεξέι Φεντορτσένκο μας μεταφέρουν στον σοβιετικό Βορρά του ’34 και σε ένα αληθινό, τολμηρό πολιτισμικό εγχείρημα.
Από τις πιο ψαγμένες επιλογές μη χάσετε τη σεξουαλικά απελευθερωμένη διασκευή των «Μεταμορφώσεων» του Οβίδιου από τον Γάλλο σκηνοθέτη Κριστόφ Ονορέ («Επιστροφή στο Παρίσι») αλλά και το «Test», ένα εικαστικό μετα-γουέστερν που εκτυλίσσεται στη ρωσική στέπα. Τέλος, στο τμήμα Ματιές Στα Βαλκάνια βρίσκουμε τη φετινή θριαμβεύτρια των Κανών «Χειμερία Νάρκη» του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν, το «Δεύτερο Παιχνίδι» του Ρουμάνου νεωτεριστή Κορνέλιου Πορουμπόιου («Αστυνομία, Ταυτότητα») και τον εξαιρετικό «Αμνό» του Κουτλούγ Αταμάν, που χαρτογραφεί την «άλλη» Τουρκία.