Godzilla

1,5

Η άνιση περιπέτεια του Βρετανού Γκάρεθ Έντουαρντς δεν καταφέρνει να πείσει ούτε ως χορταστική χολιγουντιανή υπερπαραγωγή ούτε ως sci-fi δράμα με βαθύτερες ανησυχίες.

Godzilla

Το μυθικό τέρας Godzilla επιστρέφει στην οθόνη με μια φαντασμαγορική τρισδιάστατη παραγωγή, που δεν εξαντλείται στην υπερκατανάλωση εφέ, αλλά παράλληλα ζουμάρει σε μια τραυματική οικογενειακή ιστορία. Η άνιση περιπέτεια του Βρετανού Γκάρεθ Έντουαρντς, όμως, δεν καταφέρνει να πείσει ούτε ως χορταστική χολιγουντιανή υπερπαραγωγή ούτε ως sci-fi δράμα με βαθύτερες ανησυχίες.

Godzilla - εικόνα 1

Η υπερεκμετάλλευση της pop κουλτούρας, η οποία έχει οδηγήσει σε reboots, sequels και franchises ήδη γνωστών ιστοριών όπως αυτή του «Godzilla», έχει βάλει το Χόλιγουντ στη διαδικασία ψαξίματος προκειμένου να ξαναφρεσκαριστεί το ανακυκλωμένο προϊόν του. Με το δόγμα «the bigger the better» να μοιάζει πλέον ξεπερασμένο, η αμερικανική βιομηχανία δείχνει ότι θέλει να εμπλουτίσει την αφήγησή των υπερπαραγωγών της με στοιχεία που ξεπερνούν την εύκολη φαντασμαγορία των ψηφιακών ημερών. Όπως είναι φυσικό λοιπόν, το σύγχρονο «Godzilla» των ’10s θυμίζει ελάχιστα τη συνονόματη ανεκδιήγητη περιπέτεια που σκηνοθέτησε ο φαντεζί καταστροφολόγος Ρόναλντ Έμεριχ το 1998.
Η επιλογή και μόνο του Γκάρεθ Έντουαρντς είναι ενδεικτική: ο Βρετανός δημιουργός είχε καταφέρει το 2010 να εντυπωσιάσει με το ντεμπούτο του «Monsters», μια «χειροποίητη» sci fi περιπέτεια χαμηλού κόστους που ζουμάρισε περισσότερο στον άνθρωπο παρά στα τέρατα που γεννά η φαντασία του. Εδώ, στο προϋπολογισμού 160 εκατ. δολαρίων «Godzilla», ο Έντουαρντς –παρότι βρίσκεται με ένα σκασμό λεφτά στα χέρια– δεν βγάζει το άχτι του πέφτοντας με τα μούτρα στο βάζο με τα πανάκριβα εφέ! Επιλέγει να φέρει σε πρώτο­ πλάνο μια οικογενειακή τραγωδία που στρώνει το δρόμο για την τρισδιάστατη δράση στο δεύτερο μισό της ταινίας. Πρωταγωνιστής είναι ο πυροτεχνουργός Φορντ Μπρόντι που έχασε τη μητέρα του σε μικρή ηλικία, μετά την μυστηριώδη καταστροφή του ιαπωνικού πυρηνικού εργοστασίου της Τζαντζίρα το 1999. Ο διασωθείς από το δυστύχημα πατέρας του Τζο έχει αφιερώσει τη ζωή του στην επιστημονική εξιχνίαση του μυστηρίου.
Μετά την καταγραφή άγνωστων υπερηχητικών συχνοτήτων πατέρας και γιος ξαναβρίσκονται στην Τζαντζίρα, όπου ανακαλύπτουν ένα εφτασφράγιστο κυβερνητικό μυστικό που θέτει σε κίνδυνο ολόκληρο τον πλανήτη. Ένα τεράστιων διαστάσεων προϊστορικό παράσιτο που βρίσκεται τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια καταχωνιασμένο στα έγκατα του πυρηνικού εργοστασίου θα μεταμορφωθεί σε ένα M.U.T.O. (Massive Unidentified Terrestrial Organism) και θα σημάνει συναγερμός στον αμερικανικό στρατό.

Godzilla - εικόνα 2

Η προσπάθεια του υπολοχαγού Φορντ να σώσει την οικογένειά του –και κατ’ επέκταση ολόκληρο τον πλανήτη– είναι η κυρίαρχη αφήγηση της sci fi περιπέτειας. Το παιδικό τραύμα της απώλειας της μητέρας είναι αυτό που κάνει τον νεαρό πυροτεχνουργό να κινήσει γη και ουρανό για κρατήσει ζωντανούς τόσο τη γυναίκα του όσο και τον γιο του. Θέλοντας να ανεβάσει το συναισθηματικό φορτίο της περιπέτειας, το σενάριο του Μαξ Μπόρενσταϊν γεμίζει το φιλμ με άχρηστες υποπλοκές (το λεωφορείο με τα παιδιά, το τρένο στη Χαβάη) και παραμελεί την ίδια στιγμή την ιερή χολιγουντιανή υποχρέωση να κρατά την αδρεναλίνη των θεατών στο κόκκινο. Έτσι η ιστορία διασκορπίζεται σε πολλά πρόσωπα, ενώ «αφυδατώνει» τους πρωταγωνιστικούς ρόλους από κίνητρα, αδυναμίες και προσδοκίες.
Αυτός είναι και ο κύριος­ λόγος που καμία από τις ερμηνείες του πρωτοκλασάτου καστ (χαρακτηριστικά παραδείγματα ο μόνιμα συνοφρυωμένος Κεν Γουατανάμπε και ο ημίτρελος Μπράιαν Κράνστον) δεν καταφέρνει να ξεπεράσει το επιφανειακό χολιγουντιανό σχήμα. Ωστόσο, ακόμη και οι σε δεύτερο επίπεδο συμβολισμοί του φιλμ (το πανίσχυρο ένστικτο της μητρότητας, οι οδυνηρές συνέπειες της πυρηνικής ενέργειας, η ματαιόδοξη προσπάθεια του ανθρώπου να τιθασεύσει τη φύση, η υπεροψία της επιστήμης) που προσπαθούν να βαθύνουν το δεινοσαυρικό τρισδιάστατο υπερθέαμα μοιάζουν εκβιαστικοί και ξεθυμασμένοι. Με αδύναμους χαρακτήρες και λειψή δράση (η χορταστική τελική μάχη δεν καταφέρνει να αναπληρώσει το action έλλειμμα), το «Godzilla» σε αφήνει με μια αίσθηση ανικανοποίητου και την ευχάριστη ανάμνηση της εξαιρετικής σεκάνς της πτώσης των αλεξιπτωτιστών στην καρδιά του Σαν Φρανσίσκο, γεγονός που σε κάνει να συνεχίσεις να ελπίζεις στο φαινόμενο «Γκάρεθ Έντουαρντς».
ΗΠΑ. 2014. Διάρκεια: 123’. Διανομή: VILLAGE FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Godzilla

1,5
  • Περιπέτεια
  • 2014
  • Διάρκεια: 123 '
  • Γκάρεθ Έντουαρντς

Ο Φορντ Μπρόντι έχασε τη μητέρα του σε μικρή ηλικία, μετά τη μυστηριώδη καταστροφή του ιαπωνικού πυρηνικού εργοστασίου της Τζαντζίρα το 1999. Ο διασωθείς από το δυστύχημα πατέρας του, Τζο, έχει αφιερώσει τη ζωή του στην επιστημονική εξιχνίαση του μυστηρίου. Μετά την καταγραφή άγνωστων υπερηχητικών συχνοτήτων, πατέρας και γιος θα ξαναβρεθούν στην Τζαντζίρα, ανακαλύπτοντας ένα επτασφράγιστο κυβερνητικό μυστικό που θέτει σε κίνδυνο ολόκληρο τον πλανήτη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.