Μικελάντζελο Πιστολέτο και Μαίρη Ζυγούρη: Ο μύθος της Ελευσίνας πάει στον... (Τρίτο) Παράδεισο

Και φέτος δυναμικά στην εικαστική τους πρόταση, τα Αισχύλεια μας ιντριγκάρουν με μια συνάντηση-τελετουργία ανάμεσα σε μια εμβληματική μορφή της arte povera και μια ανήσυχη παρουσία της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Να τι μας ετοιμάζουν από τις 30/8 ο Μικελάντζελο Πιστολέτο και η Μαίρη Ζυγούρη.

Μικελάντζελο Πιστολέτο και Μαίρη Ζυγούρη: Ο μύθος της Ελευσίνας πάει στον... (Τρίτο) Παράδεισο

Και φέτος δυναμικά στην εικαστική τους πρόταση, τα Αισχύλεια μας ιντριγκάρουν με μια συνάντηση-τελετουργία ανάμεσα σε μια εμβληματική μορφή της arte povera και μια ανήσυχη παρουσία της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Να τι μας ετοιμάζουν από τις 30/8 ο Μικελάντζελο Πιστολέτο και η Μαίρη Ζυγούρη.

Μικελάντζελο Πιστολέτο και Μαίρη Ζυγούρη: Ο μύθος της Ελευσίνας πάει στον... (Τρίτο) Παράδεισο - εικόνα 1

Εκείνος βραβευμένος στην Μπιενάλε Βενετίας, στα ογδόντα ένα του χρόνια δεν σταματά να δηλώνει δημιουργικό «παρών» και να προωθεί τις συνεργασίες με επίκεντρο την κοινωνική αλλαγή μέσα από το ερευνητικό του κέντρο Cittadelarte. Εκείνη χρησιμοποιεί σταθερά το σώμα ως μέσο άρθρωσης πολιτικής στάσης, απορροφώντας «τους κραδασμούς του ανθρώπινου και του οικιστικού περιβάλλοντος». Από τις 30/8 ο Μικελάντζελο Πιστολέτο και η Μαίρη Ζυγούρη συναντιούνται στα Αισχύλεια με όχημα μια… θεά, ένα σύμβολο που προωθεί την ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον, με καθρέφτες και κουρέλια. «Αποτέλεσμα ευτυχών συγκυριών­», θεωρεί το διπλό αφιέρωμα η επιμελήτριά του Μανουέλα Γκαντίνι, σημειώνοντας ότι «ο Πιστολέτο, μη έχοντας εκθέσει ποτέ στην Ελλάδα, δέχτηκε με ενθουσιασμό την πρόσκληση. Ενδιαφέρεται για τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα και την παγκόσμια κρίση». Στο βιο­μηχανικό ερειπιώνα του Παλαιού Ελαιουργείου, ο πρωτοπόρος της arte povera θα καταθέσει μια νέα εκδοχή του «Τρίτου Παράδεισου» επανασχεδιάζοντας το μαθηματικό σχήμα του απείρου. Ο κύκλος τον οποίο προσθέτει στη μέση της φόρμας επιδιώκει να λειτουργήσει συμβολικά ως αρμονική σύνθεση των δύο εξελικτικών φάσεων του ανθρώπου που βρίσκονται σε σύγκρουση, του φυσικού παραδείσου και του τεχνητού (δηλαδή της τέχνης και της τεχνολογίας). «Ο μικρός λόφος της Ελευσίνας μπορεί να ληφθεί ως σύμβολο της ανάπτυξης και της επακόλουθης παρακμής δύο πολιτισμών, της αρχαίας και της σύγχρονης Ελλάδας», μας επισήμανε ο ίδιος. «Μπορούμε να πούμε ότι αυτός ο λόφος γίνεται το σύμβολο του νέου μύθου, αυτού του Τρίτου Παραδείσου που γεννιέται από την ένωση του αρχαίου και του μοντέρνου παρελθόντος. Ο Τρίτος Παράδεισος οδηγεί σε μια ισορροπία που σηματοδοτεί το τέλος της εισβολής στη φύση από την πλευρά της τεχνητής προόδου – αιτία της παρακμής στον πλανήτη». Παράλληλα μας επιφυλάσσει ακόμη δύο έργα-λαβυρίνθους, στο κέντρο των οποίων θα ανακαλύψουμε ένα τραπέζι αντικατοπτρισμού στο σχήμα της Μεσογείου περικυκλωμένο από 21 διαφορετικές καρέκλες –όσοι και οι πολιτισμοί που την περιβάλλουν– κι ένα νεκρό κορμό δέντρου από τον οποίο βλασταίνει ένα νέο κλωνάρι. «Ως καλλιτέχνης ενώνω την τέχνη και τη ζωή ξεκινώντας με τα έργα-καθρέφτες της δεκαετίας του ’60. Ο καθρέφτης μάς θέτει ενώπιον του εαυτού μας και του κόσμου. Οι πολιτισμοί είναι το αποτέλεσμα της ανθρώπινης θέλησης, ατομικής και συλλογικής. Αυτή η θέληση πρέπει να ανανεωθεί. Ο κόσμος μπορεί να αλλάξει ακόμη και ξεκινώντας από τις εμπειρίες».

Μικελάντζελο Πιστολέτο και Μαίρη Ζυγούρη: Ο μύθος της Ελευσίνας πάει στον... (Τρίτο) Παράδεισο - εικόνα 2

Το σαββατόβραδο πάντως, ­λίγο πριν από τα εγκαίνια, προβλέπεται… περιπατητικό, καθώς ένα εμβληματικό έργο του Ιταλού καλλιτέχνη «Η Αφροδίτη των κουρελιών» επιβιβάζεται πλέον στο άρμα της Μαίρης Ζυγούρη και βγαίνει σε περιφορά σε μια συμμετοχική δράση εμπνευσμένη από την τελετουργική­ διάσταση των Ελευσινίων Μυστηρίων. Δημιουργία του 1967, η «Αφροδίτη» του Πιστολέτο είχε γυρισμένη την πλάτη στο κοινό αντικρίζοντας ένα σωρό από κουρέλια του σύγχρονου πολιτισμού. «Η δική μου είναι σε κίνηση, σε διαρκή μετάβαση. Από το σκοτάδι στο φως. Από την αρχαιολογία των μυστηρίων στην αρχαιολογία των εργοστασίων», μας διευκρίνισε η Ζυγούρη. «Είναι μια υβριδική σύγχρονη θεότητα που γυρίζει την πλάτη της σε αναλυτικές προσεγγίσεις, ιδεοληψίες και φανατισμούς». Η περφόρμανς θα ξεκινήσει από το Πολιτιστικό Κέντρο «Λεωνίδας Κανελλόπουλος», όπου θα παρουσιάζονται μια σειρά­ βιντεο-επεισόδια από την ποιητική διαδρομή της Αφροδίτης με φόντο εγκαταλειμμένους βιομηχανικούς χώρους. «Αντιλαμβάνομαι αυτήν την πομπή ως τη δημιουργία μιας ρευστής κατάστασης μεταξύ τελετουργίας και συλλογικού παιχνιδιού που θα φωτίσει αθέατα σημεία της πόλης. Στόχος μου είναι να ανακινήσω μνήμες κι αισθήματα κοινού ενθουσιασμού», συνέχισε η καλλιτέχνις υπογραμμίζοντας τη συμμετοχική διάσταση του εγχειρήματος. «Αυτή η έκθεση είναι μια πράξη ­μετασχηματισμού, είναι το ξύπνημα του μύθου που κοιμάται στη ζωή μας, μια δράση κάθαρσης κι ευαισθητοποίησης», συμπλήρωσε η Γκαντίνι. «Η συνάντηση μεταξύ Αφροδίτης, Δήμητρας και Περσεφόνης μέσα από αυτό το εικαστικό δρώμενο χρησιμεύει για να ζωογονήσει τη δημιουργική ενέργεια του θηλυκού και τη δύναμη της τέχνης και της ποίησης ως στοιχείων μετασχηματισμού της κοινωνίας. Είναι επίσης μια ευκαιρία να προβληματιστούμε για τη βία που υπάρχει μέσα μας. Η τέχνη κάνει τους ανθρώπους ενεργούς, κινεί τη συνείδηση, καταστρέφει την παθητικότητα».

Περισσότερες πληροφορίες

Pistoletto Michelangelo

  • Εικαστικά

Μέσα από τις εγκαταστάσεις «Τρίτος Παράδεισος» και «Λαβύρινθος», ο Ιταλός διάσημος καλλιτέχνης επιχειρεί να επανασυνδέσει τα ερείπια του παρελθόντος με αυτά του σήμερα, τον αρχαίο μύθο με την καθημερινότητα. Επιμέλεια: Μ. Γκαντίνι

Ζυγούρη Μαίρη

  • Εικαστικά

Αντλώντας έμπνευση από την τελετουργική διάσταση των Ελευσινίων Μυστηρίων, επαναδιαπραγματεύεται το εμβληματικό έργο του Μικελάντζελο Πιστολέτο «Η Αφροδίτη των κουρελιών» (1967). Επιμέλεια: Μ. Γκαντίνι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

5+1 εκδηλώσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου

Βιβλιοπαρουσιάσεις, συζητήσεις με αγαπημένους συγγραφείς και.. πάρτι αφιερωμένα στην ανάγνωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
25/04/2024

Τι σχέση έχει ο Λόρδος Βύρωνας με τα γλυπτά του Παρθενώνα;

Το Μουσείο Ακρόπολης παρουσιάζει την έκθεση "Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας" με αφορμή τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Βρετανού ποιητή.

Communities Between Islands: Καλλιτέχνες συνομιλούν με κοινότητες από τρία νησιά της Μεσογείου

Το δεύτερο κεφάλαιο του διεπιστημονικού καλλιτεχνικού προγράμματος Communities Between Islands έρχεται τον Μάιο στη Σύρο.

Τελευταίες μέρες με το "White Dwarf" στο Μουσείο Μπενάκη

Η διαδραστική εγκατάσταση εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας ολοκληρώνεται αυτή την εβδομάδα.

Queer, διαδικτυακή και κινηματική ποίηση στον 21ο αιώνα

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου ανατρέχουμε σε μερικά από τα πολλά ενδιαφέροντα που ακούστηκαν για τα κινήματα και τα ποιήματα στο πρόσφατο συνέδριο "Από την παγκοσμιοποίηση στην τεχνητή νοημοσύνη. Η ελληνική λογοτεχνία στον 21ο αιώνα" στην Εθνική Βιβλιοθήκη, στο ΚΠΙΣΝ. Το συνέδριο διοργάνωσε η Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών σε συνεργασία με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος.

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε..." τους μεγάλους συνθέτες του 20ού αιώνα

Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς μπαίνει στην Πινακοθήκη Γκίκα και παρουσιάζει μία διαδραστική έκθεση-αφιέρωμα σε 11 σπουδαίους μουσικοσυνθέτες της Ελλάδας.

"Ίσαλος Γραμμή": Ένα ταξίδι ακουστικής αίσθησης και μνήμης μέσα από το εργαστήρι του Στέλιου Γαβαλά

Μία γοητευτική προσέγγιση σε έργα γλυπτικής, που προκαλούν χωρικές εμπειρίες, υιοθετώντας τα χαρακτηριστικά και τις ποιότητες της αρχιτεκτονικής δημιουργίας.