banner
banner
banner

Kρασιά ιδιωτικής ετικέτας

Διονύσης Κούκης Διονύσης Κούκης Αργύρης Τσακίρης Αργύρης Τσακίρης Φωτό: Δημήτρης Τσίτσος Φωτό: Δημήτρης Τσίτσος Παρασκευή, 20 Νοεμβρίου 2009

Υπάρχει μια άποψη που λέει πως ο καταναλωτής δεν εμπιστεύεται τα κρασιά που βρίσκει στα ράφια των discount super markets, ακριβώς γιατί είναι εξαιρετικά φθηνά. Υπάρχει όμως και η άποψη του ειδικού –ΕΥ ΖΗΝ WINE–, που ερευνά όχι αν αυτά τα κρασιά αξίζουν τα λεφτά τους –διότι δεν είναι αυτό το ζητούμενο–, αλλά το περιεχόμενό τους. Ιδού τα αποτελέσματα.

Kρασιά ιδιωτικής ετικέτας

Στης ακρίβειας τον καιρό (αυτόν δηλαδή που ζούμε τις μέρες που «τρέχουν» και παρά τις ένθεν κακείθεν υποσχέσεις), η αναζήτηση του φθηνού τείνει να αναδειχθεί σε εθνικό σπορ. Από το ντύσιμο και τα πάσης φύσεως χρηστικά αντικείμενα μέχρι το οτιδήποτε σχετικό με τη διατροφή, μια μεγάλη (ή μεγαλύτερη ίσως) μερίδα καταναλωτών «ψάχνεται» προκειμένου να συνεχίσει να απολαμβάνει χωρίς «εκπτώσεις» τα αγαθά της καταναλωτικής κοινωνίας με τρόπο ανεκτό για το ελαφρύ, δυστυχώς, πορτοφόλι.

Η εκμετάλλευση των παροχών και των κάθε λογής προσφορών που μας πυροβολούν καθημερινά είναι σίγουρα μια κάποια λύση. Μια άλλη που εδώ και μερικά χρόνια κερδίζει συνεχώς έδαφος σε πανευρωπαϊκό, και γιατί όχι σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι το discount. Αναφέρομαι σε όλους αυτούς τους χώρους οι οποίοι στηρίζουν την επιτυχία τους σε αυστηρά επιλεγμένα είδη προϊόντων, σνομπάρουν, γενικά, το επώνυμο και προβεβλημένο και ενισχύουν μεταξύ άλλων την «ιδιωτική ετικέτα».

banner
Kρασιά ιδιωτικής ετικέτας

Στη χώρα μας οι πιο γνωστοί και διαδεδομένοι ναοί του είδους είναι τα discount καταστήματα τροφίμων. Απ’ ό,τι φαίνεται πάνε καλά και αποτελούν καταφύγιο για ουκ ολίγους. Η δυσπιστία απέναντι στο ανώνυμο ή σε αυτό που φέρει το σήμα της αλυσίδας, του χρόνου προϊόντος, φαίνεται ότι εξατμίζεται και μάλλον δικαιολογημένα. Αναφερόμενοι στο προϊόν κρασί, επί παραδείγματι, που ενδιαφέρει και τους αναγνώστες του ΕΥ ΖΗΝ WINE, oι διαφορές τιμών είναι συντριπτικές για τα επώνυμα. Θα το δούμε και με αναλυτικά παραδείγματα.

Σε γενικές γραμμές, όμως, οι κατώτερες τιμές μιας φιάλης επώνυμου κρασιού, που σε πολλές περιπτώσεις παίζεται το κατά πόσον είναι επώνυμο για μια μεγάλη πλειονότητα καταναλωτών, προσγειώνονται μόλις και μετά βίας στο επίπεδο των 5 ευρώ. Την ίδια στιγμή, στις μεγάλες αλυσίδες discount ένα ανάλογο (ποικιλια­κά) κρασί προσφέρεται σε τιμές από 1,80-2,30 ευρώ. Η διαφορά αγγίζει το +150%.

Kρασιά ιδιωτικής ετικέτας

Το ερώτημα που μπαίνει είναι τι κρύβεται μέσα στο μπουκάλι. Εδώ τα πράγματα είναι απλά σε σύγκριση με άλλα προϊόντα διατροφής. Το κρασί είναι ένα τρόφιμο που σε γενικές γραμμές το κόστος της νοθείας του μπορεί να αποδειχθεί υψηλότερο από αυτό του ανόθευτου προϊόντος. Άρα, στο κομμάτι αυτό, στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, δεν υπάρχει πρόβλημα.

Αυτό που μένει ανοιχτό είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του κρασιού που ενδεχόμενα το κάνουν απορριπτέο ή αντιθέτως οδηγούν στο συμπέρασμα ότι σε συνδυασμό με την τιμή (σε γενικές γραμμές ενίοτε φθηνότερη και από το χωρίς καμία εγγύηση χύμα) η επιλογή αξίζει τον κόπο και τα χρήματα που απαιτεί. Προκειμένου να απαντήσουμε και σε αυτό το ερώτημα, κάναμε μια έρευνα στις τρεις κυριότερες αλυσίδες discount (ALDI, LIDL και DIA) και αγοράσαμε κρασιά από τέσσερις κλασικές γνωστές και διαδεδομένες ποικιλίες. Τα δοκιμάσαμε, τα βαθμολογήσαμε και τα συγκρίναμε με ένα πολύ γνωστό κρασί της ίδιας ποικιλιακής σύνθεσης. Ιδού τα αποτελέσματα της έρευνας.

banner
Μοσχοφίλερο
Μοσχοφίλερο

Μοσχοφίλερο Τοπικός Πελοποννησιακός 2007 (ALDI)

Ανοιχτό χρώμα με γκρι αποχρώσεις. Ευδιάκριτα αρώματα μέντας και Μοσχάτου. Στόμα λεπτό, με οξύτητα και φυτικές νύξεις. Ενδιαφέρον.

Βαθμός 73,5



Μοσχοφίλερο Τοπικός Πελοποννησιακός 2007 (LIDL)

Ανοιχτό κίτρινο με γκρι αποχρώσεις. Ελαφρά κουρασμένα αρώματα φρούτων και τριαντάφυλλου. Στόμα υδαρές με σχετικά χαμηλή οξύτητα. Ενδιαφέρον.

Βαθμός 72/100



Μαντίνεια ΟΠΑΠ 2006 (DIA): Χρώμα κίτρινο με ελαφρά καφετιές αποχρώσεις. Κουρασμένο και αλδεϋδικό, με νότες καμένης καραμέλας. Στόμα υδαρές και πικρό. Απορριπτέο.

Βαθμός 65/100



* Το επώνυμο κρασί-οδηγός από Μοσχοφίλερο με την ένδει­ξη Μαντίνεια ΟΠΑΠ (τα τρία κρασιά της δοκιμής ανήκουν στην κατη­γορία Τοπ. Οίνος Πελοποννησιακός) βαθμολογήθηκε με τον υψηλό για τη ζώνη βαθμό του 83,5/100 (δηλαδή, πολύ καλό) και η τιμή του είναι 8,69 ευρώ.



Συμπέρασμα

Παρά την τσιμπημένη τιμή, το κρασί-οδηγός είναι ένα σχεδόν εξαιρετικό δείγμα των δυνατοτήτων της ζώνης. Αντίθετα, από τα τρία δείγματα το ένα είναι απορριπτέο και τα άλλα δύο απλά ενδιαφέροντα, χωρίς όμως να προβάλλουν όπως πρέπει τα ενδιαφέροντα στοιχεία της ποικιλίας. Άρα, στην περίπτωση αυτή το επώνυμο αποδεικνύεται κυρίαρχη επιλογή. Όσο για τους μη έχοντες ιδιαίτερες απαιτήσεις, καλά θα κάνουν να αναζητήσουν την ικανοποίηση στο Ασύρτικο.

Ασύρτικο
Ασύρτικο

Ασύρτικο Τοπικός Οίνος Στερεάς Ελλάδας 2007 (LIDL)

Κίτρινο, αρκετά λαμπερό χρώμα. Αισθητή παρουσία θειώδους που δεν κρύβει όμως τα αρώματα ξερού χόρτου, με νύξεις εσπεριδοειδών όπως το λεμόνι. Στόμα αρκετά γεμάτο, ικανοποιητική ισορροπία και ελαφρά πικρό τελείωμα. Καλό.

Βαθμός 76/100



Ασύρτικο Τοπικός Οίνος Στερεάς Ελλάδας 2007 (DIA)

Ανοιχτό κίτρινο χρώμα, με λίγες γκρι αποχρώσεις. Έντονη παρουσία διοξειδίου του άνθρακα και ωριμότητα που εμφανίζεται με μορφή χαμομηλιού, κάνοντάς το μονοδιά­στατο. Στόμα μεσαίου σχετικά όγκου, με γλυκύτητα, αλλά και οξύτητα που ξεπροβάλλει λόγω της ανεπάρκειας σε σώμα. Ενδιαφέρον, προς καλό.

Βαθμός 74,5/100



Ασύρτικο Τοπικός Οίνος Στερεάς Ελλάδας 2007 (ALDI)

Σχετικά τονισμένο κίτρινο χρώμα. Έντονη παρουσία Μοσχάτου ή Μοσχοφίλερου και ταυτόχρονη απουσία χαρακτηριστικών της ποικιλίας. Το στόμα είναι ελαφρύ, με έντονο άρωμα και αρκετά τονισμένη οξύτητα. Ενδιαφέρον.

Βαθμός 73/100



* Το επώνυμο κρασί-οδηγός από Ασύρτικο με κύριο χαρακτηριστικό την ένδειξη Σαντορίνη ΟΠΑΠ (τα τρία κρασιά της δοκιμής ανήκουν στην κατηγορία Τοπ. Οίνος Στ. Ελλάδας) βαθμολογήθηκε με 83/100 (δηλαδή, πολύ καλό) και η τιμή του είναι 8,21 ευρώ.



Συμπέρασμα

Με μια μέση τιμή 2,00 ευρώ για τα κρασιά discount, το επώνυμο προϊόν εμφανίζεται με τετραπλάσια τιμή, αλλά και με το χαρακτηρισμό πολύ καλό. Από τα τρία πρώτα κρασιά, το ένα περνάει τον πήχη του ενδιαφέροντος και χαρακτηρίζεται καλό, το δεύτερο κινείται στα όρια του καλού, ενώ το τρίτο είναι απλά ενδιαφέρον.



Αν ανήκετε στην κατηγορία των απλών φίλων του κρασιού που δεν ψάχνουν «λεπτομέρειες» στο ποτήρι, θα ευχαριστηθείτε με ελάχιστα χρήματα. Στην αντίθετη περίπτωση, αν το ποσό δεν σας φαίνεται μεγάλο, σας ταιριάζει το επώνυμο.

Σαββατιανό
Σαββατιανό

Σαββατιανό Τοπικός Οίνος Στερεάς Ελλάδας 2007 (LIDL)

Χρώμα ανοιχτό πρασινοκίτρινο. Άτονα αρώματα ξερού χόρτου και μήλου με αρώματα τριαντάφυλλου και αίσθηση Μοσχάτου. Στόμα ελαφρύ και λεπτό και με ικανοποιητική ισορροπία. Ενδιαφέρον προς καλό.

Βαθμός 74/100



Σαββατιανό Τοπικός Οίνος Στερεάς Ελλάδας 2007 (ALDI)

Χρώμα κίτρινο ελαφρά τονισμένο. Αρώματα που παραπέμπουν σε ελαφρά κουρασμένη μοσχάτη ποικιλία. Στόμα λεπτό και με καλή ισορροπία. Ένα κρασί που δείχνει διαφορετική προέλευση από αυτή που γράφει στην ετικέτα του. Ενδιαφέρον.

Βαθμός 73/100



Σαββατιανό Τοπικός Οίνος Στερεάς Ελλάδας 2007 (DIA)

Λαμπερό πρασινοκίτρινο χρώμα. Άτονα αρώματα ξερού χόρτου, νύξεις κουρασμένου μήλου και κυδωνιού, αίσθηση διοξειδίου του άνθρακα. Στόμα πολύ λεπτό, με οξύτητα που το τονίζει και ελαφρά πικρό τέλος. Ενδιαφέρον.

Βαθμός 72/100



*Το επώνυμο κρασί-οδηγός από Σαββατιανό της Αττικής βαθμολογήθηκε με 81/100 (δηλαδή, πολύ καλό) και η τιμή του είναι 6,19 ευρώ.



Συμπέρασμα

H αδυναμία της ποικιλίας (σε σχέση με το Ασύρτικο) οδηγεί σε χαμηλότερα επίπεδα τα τρία κρασιά της δοκιμής, τα οποία αποσπούν απλά τον τίτλο ενός απλούστατου, απλά ενδιαφέροντος κρασιού. Αντίθετα, το επώνυμο δείγμα, οινοποιημένο με φροντίδα και προφανώς από πιο ποιοτική πρώτη ύλη, κερδίζει τις εντυπώσεις και είναι τρεις φορές ακριβότερο. Για τους εραστές του αττικού αμπελώνα είναι σαφώς προτιμότερο. Οι μη έχοντες πολλές απαιτήσεις θα βολευτούν με τις άλλες προτάσεις.

Αγιωργίτικο
Αγιωργίτικο

Αγιωργίτικο Τοπικός Πελοποννησιακός Οίνος 2006 (ALDI)

Βαθύ ερυθρό χρώμα. Υπερώριμο, με νύξεις σταφίδας και ξερών χόρτων. Στόμα μεσαίου όγκου, με στυφές και στεγνές ταννίνες. Ενδιαφέρον.

Βαθμός73,5/100



Νεμέα ΟΠΑΠ 2007 (LIDL)

Μεσαίας έντασης ερυθρό χρώμα. Ώριμα αρώματα κόκκινων φρούτων. Στόμα λεπτό και ελαφρά ταννικό που καταλήγει στεγνό και τραχύ. Ελαττωματικό.

Βαθμός 68/100



Αγιωργίτικο ΟΠΑΠ Νεμέα 2007 (DIA)

Αρώματα στέμφυλων. Στόμα στεγνό και στυφό. Απορριπτέο.

Βαθμός 59/100



* Το επώνυμο κρασί-οδηγός από Αγιωργίτικο με ένδειξη Τοπικός Πελοποννησιακός Οίνος βαθμολογήθηκε με 81/100 (δηλαδή, πολύ καλό) και αποτελεί ένα από τα σημαντικά δείγματα Τοπικού Οίνου από Αγιωργίτικο. Όσο για την τιμή του, αυτή είναι μόλις 6,15 ευρώ.



Συμπέρασμα

Από τα τρία κρασιά της δοκιμής μόνο το ένα δια­σώζεται ως ενδιαφέρον, ενώ τα άλλα δύο (Νεμέα ΟΠΑΠ) καταποντίζονται. Επιπλέον, η διαφορά τιμής 6,15 ευρώ έναντι 2,19 ευρώ συνηγορεί απόλυτα υπέρ του πρώτου.

Tο διά ταύτα

Το συμπέρασμα που βγαίνει από αυτή τη δοκιμή-οδηγό αγοράς οδηγεί στις εξής διαπιστώσεις:



α: Τα προτεινόμενα από τα discount κρασιά ιδιω­τικής ετικέτας στην πλειο­νότητά τους (9 στα 12) είναι ενδιαφέροντα, ορισμένα δε και καλά.



β: Κατά κύριο λόγο απευθύνονται –χωρίς να εξαπατούν– στο ευρύ αυτό κοινό που ενδιαφέρεται να βάλει στο τραπέζι του κάτι αξιοπρεπές. Λαμβάνοντας υπόψη και την τιμή, κερδίζουν το στοίχημα.



γ: Είναι προφανές ότι ο καταναλωτής που θα τα προτιμήσει οφείλει να κάνει μερικές δοκιμές πριν καταλήξει. Υπολογίζοντας την τιμή των περίπου 2 ευρώ, το οικονομικό ρίσκο είναι σχεδόν ανύπαρκτο.



δ: Όσοι ανήκουν στην κατηγορία του σχετικά ενημερωμένου καταναλωτή με σοβαρές απαιτήσεις, καλό είναι να απέχουν και να προτιμήσουν κάτι επώνυμο που πιθανόν να υπάρχει στο ίδιο ράφι.



Χρώμα / κατηγορία

banner

Ποικιλίες

banner

Το κρασί στο εξωτερικό

Το κρασί στην Ελλάδα

banner

ΟΠΑΠ - ΠΟΠ - ΠΓΕ οίνοι

Παραγωγοί

banner

Αναζήτηση με φίλτρα

Αναζήτηση

Αναζήτηση
Αναζητήστε στο αρχείο του αθηνόραμαUmami δίνοντας μέρος του ονόματος