H νέα γενιά στο τιμόνι του Κτήματος Γεροβασιλείου

Γνωριμία με τα τρία αδέλφια, τη δουλειά και τη φιλοσοφία τους

Ντίνα Γκρουμούτη 23/05/2019

Το Κτήμα Γεροβασιλείου μετρά 33 χρόνια μετά την πρώτη οινοποίηση, η οποία σηματοδότησε μια πορεία που το ανέδειξε σε εμβληματικό όνομα του ελληνικού κρασιού. Μια νέα γενιά αναλαμβάνει πλέον θέσεις ευθύνης και το βαρύ φορτίο να το οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερες επιτυχίες. Αξίζει να τη γνωρίσουμε…


Το Κτήμα

Από το 1981, που ο Βαγγέλης Γεροβασιλείου φύτεψε τις πρώτες ρίζες στο πατρογονικό κτήμα των 25 στρεμμάτων στην Επανομή, μέχρι σήμερα, που ο ενιαίος αμπελώνας μετρά 720 στρέμματα, μόνο επιτυχημένους σταθμούς μπορείς να μετρήσεις στις οινοποιήσεις του δημοφιλέστερου ίσως οινοποιείου στο ελληνικό κοινό. Με 13 ετικέτες στο δυναμικό του, ένα μοναδικό Μουσείο Οίνου με σπάνια εκθέματα, ένα σύγχρονο και καλόγουστο οινοποιείο, μαζί με τον αμπελώνα, σε μια πλαγιά, που εκτείνεται όσο φτάνει το μάτι σου, με θέα τον Θερμαϊκό και τον Όλυμπο, ατενίζει με αισιοδοξία το μέλλον και βλέπει τη νέα γενιά να αναλαμβάνει σταδιακά την οργάνωση και εξέλιξή του.

Ας θυμήσουμε, ότι η πρώτη εμφιάλωση έγινε το 1986 με το κλασικό, πλέον, “Κτήμα Γεροβασιλείου λευκό”, που για πρώτη φορά ένωσε στο χαρμάνι του δυο εξαιρετικές ελληνικές ποικιλίες, το Ασύρτικο και την -άγνωστη τότε- Μαλαγουζιά κι έγινε ένα κρασί ορόσημο στην ελληνική οινοποιία ενώ συγχρόνως ανέδειξε την ξεχασμένη Μαλαγουζιά σε βεντέτα των ελληνικών ποικιλιών. Από τότε, συνεχίζονται νέες φυτεύσεις, η καλλιέργεια και η οινοποίηση γίνονται με πειραματισμούς και μελέτη ποικιλιών, με χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας, αλλά με βάση πάντα την παράδοση.

Η νέα γενιά αναλαμβάνει καίριες θέσεις

Τα τρία παιδιά του Βαγγέλη Γεροβασιλείου, ο Αργύρης, η Μαριάνθη και η Βασιλική, έχουν μεγαλώσει κι έχουν αγαπήσει τον τόπο και το Κτήμα, αλλά φρόντισαν να αποκτήσουν και το σωστό γνωστικό υπόβαθρο, ο καθένας στον τομέα του, για να αναλάβουν ουσιαστικές ευθύνες. Και οι τρείς αποτελούν μέλη του Δ.Σ. της επιχείρησης και σημαντικό κομμάτι της εικόνας της στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Τους ζητήσαμε να μας μιλήσουν για τη δουλειά τους και να μας πουν τις σκέψεις τους για το μέλλον.

H οικογένεια Γεροβασιλείου σε απαρτία

H οικογένεια Γεροβασιλείου σε απαρτία



Ο Αργύρης Γεροβασιλείου, οινολόγος

Είναι 31 ετών, με πτυχίο Γεωπονίας από το Α.Π.Θ., πτυχίο οινολογίας από το Πανεπιστήμιο του Bordeaux, πρακτική άσκηση και εμπειρία πάνω στην οινοποίηση σε οινοποιεία της Γαλλίας και της Ελλάδας. Τα τελευταία 4 χρόνια απασχολείται ως οινολόγος ενώ εμπλέκεται και στο εμπορικό κομμάτι της επιχείρησης.
“Από τις πρώτες μου αναμνήσεις είναι να ψάχνω τον πατέρα μου μέσα στο οινοποιείο του Πόρτο Καρράς, όπου τότε εργαζόταν. Μια ανάμνηση γεμάτη αρώματα, που ακόμα και σήμερα αναδύονται κάθε φορά που δοκιμάζω κρασί. Η επαφή μου με το αντικείμενο από πολύ μικρή ηλικία μου επέτρεψε να θέλω να ασχοληθώ με την παραγωγή. Σίγουρα, μεγαλώνοντας σε ένα καθαρά οινολογικό περιβάλλον, δεν σκέφτηκα να ασχοληθώ με τίποτα άλλο πέρα από το κρασί και μέχρι σήμερα δεν έχω κάνει ποτέ δεύτερες σκέψεις γι' αυτή μου την επιλογή. Όπως συνηθίζει να λέει ο πατέρας μου, ‘’κάνουμε την καλύτερη δουλειά του κόσμου’’…

Όσον αφορά τις σκέψεις του για το μέλλον του ελληνικού κρασιού και το όραμά του για το Κτήμα:
“Το παρόν και το μέλλον του ελληνικού κρασιού είναι οι γηγενείς ποικιλίες. Όχι μόνο από την πλευρά της εμπορικής τους αξίας, ιδίως  στις αγορές του εξωτερικού, αλλά κυρίως λόγω της προσαρμοστικότητάς τους στο κλίμα της χώρας μας και τη δυνατότητα τους να παράγουν οίνους υψηλής ποιότητας…
Όταν σκέφτεσαι το κρασί και την πορεία ενός οινοποιείου, θα πρέπει να σκέφτεσαι με γενιές. Γι’ αυτό τον λόγο, το όραμα μου για το Κτήμα Γεροβασιλείου είναι να συνεχίσει για πολλές γενιές με την ίδια φιλοσοφία, της σταθερής υψηλής ποιότητας, χωρίς να χάσει την ηγετική του θέση στο ελληνικό κρασί και τον επίκαιρο χαρακτήρα του.”

Αγαπημένο του κρασί του Κτήματος: “το Avaton. Παράγεται από τις ερυθρές ελληνικές γηγενείς ποικιλίες Λημνιό, Μαυρούδι και Μαυροτράγανο. Είναι ένα πρωτοποριακό χαρμάνι που παρουσιάζει μεγάλο οινολογικό ενδιαφέρον, καθώς αφήνει περιθώρια πειραματισμού και με ιντριγκάρει κάθε χρονιά.”


Η Μαριάνθη Γεροβασιλείου, στον οινοτουρισμό και τα πολιτιστικά

Είναι 26 ετών, με πτυχίο Νομικής από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, μεταπτυχιακό στο Wine Management από το Πανεπιστήμιο του Montpellier και την οργάνωση του Διεθνούς Οργανισμού Οίνου και Αμπέλου (OIV, Paris), πρακτική άσκηση σε οινοποιείο της Νότιας Γαλλίας με αντικείμενο το marketing και τη διοργάνωση εκδηλώσεων. Τον τελευταίο χρόνο ασχολείται με το οργανωτικό κομμάτι της διοίκησης, τον οινοτουρισμό και τη διοργάνωση εκδηλώσεων στο Κτήμα Γεροβασιλείου.

“Για μένα ως παιδί, το Κτήμα ήταν χώρος παιχνιδιού και ανεμελιάς, πέντε λεπτά από το σπίτι μας στην Επανομή. Συμμετείχα στην εμφιάλωση, τον τρύγο, το κλάδεμα… Μου έχει μείνει ανεξίτηλη στη μνήμη η γιαγιά μου, Μαριάνθη, να μαγειρεύει σε τεράστια ταψιά φαγητό για όλους τους εργαζομένους στη διάρκεια του τρύγου.

Ο οινοτουρισμός είναι ένας τομέας με μεγάλα περιθώρια εξέλιξης. Κάθε χρόνο, παρατηρούμε αισθητή αύξηση των επισκεπτών -Ελλήνων και ξένων. Τα ελληνικά κρασιά γίνονται όλο και πιο γνωστά και παρατηρώ πως οι επισκέπτες μας, έχοντας μια όμορφη  εμπειρία, τείνουν να αναζητούν το ελληνικό κρασί και γίνονται οι καλύτεροι πρεσβευτές του. Ωστόσο, το ποσοστό των οινοτουριστών σε σχέση με το σύνολο των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας, παραμένει χαμηλό. Θεωρώ πως για να μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε καλύτερα το σημαντικό αυτό εργαλείο, χρειάζεται μεγαλύτερη εξειδίκευση και εκπαίδευση τόσο από τα ίδια τα οινοποιεία, όσο και από τα γραφεία γενικού τουρισμού.

Το Κτήμα Γεροβασιλείου είχε πάντα μια εξωστρέφεια, καθώς ήταν επισκέψιμο από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του. Θεωρούμε πως δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να κατανοήσει κάποιος τη φιλοσοφία μας, από το να μας επισκεφθεί, να δοκιμάσει τα προϊόντα στον τόπο τους και να συζητήσει με τους ανθρώπους του. Παράλληλα, αποτελούμε ιδρυτικό μέλος των "Οίνων της Βορείου Ελλάδος" και συμμετέχουμε ενεργά στις δραστηριότητες των "Δρόμων του Κρασιού της Βόρειας Ελλάδας”, ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα τουριστικού και πολιτιστικού χαρακτήρα, που αναπτύχθηκε από την κοινή δράση των βορειοελλαδιτών οινοπαραγωγών. Οι σύγχρονες εγκαταστάσεις, το Μουσείο Οίνου, οι εκδηλώσεις μας, η ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών είναι κάποια από τα στοιχεία, που προσελκύουν τους οινόφιλους.

Όσον αφορά τις σκέψεις της για το μέλλον:
“Πάντα υπάρχει χώρος για εξέλιξη και νέες ιδέες. Για εμένα, το επόμενο βήμα είναι να προσφέρουμε μια ακόμη πιο ολοκληρωμένη εμπειρία στον επισκέπτη, με βιωματικό χαρακτήρα. Η συμμετοχή στις αγροτικές εργασίες, η διάδραση και η προσαρμοσμένη στις ανάγκες του επισκέπτη εμπειρία, δίνουν μια άλλη διάσταση στην επίσκεψη και την κάνουν αξέχαστη.”

Αγαπημένο της κρασί του Κτήματος: “η Μαλαγουζιά. Ήταν το πρώτο κρασί, που γνώρισα και αγάπησα λόγω του παιχνιδιάρικου γευστικού του χαρακτήρα, αλλά και της άρρηκτης σύνδεσής του με την πορεία που πατέρα μας. Σε περίπτωση αμφιβολίας, πάντα επιλέγω να σερβίρω τη Μαλαγουζιά και πάντα με βγάζει ασπροπρόσωπη.”


H Βασιλική Γεροβασιλείου και το marketing στο κρασί

Είναι 24 ετών, με Πτυχίο Διοίκησης Επιχειρήσεων από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, εργάζεται στον τομέα του marketing και της οργάνωσης του λογιστηρίου και προετοιμάζεται για το μεταπτυχιακό της πάνω στο Marketing and Creativity, ESCP Business school, London.
“Από μικρή ηλικία, το οινοποιείο ήταν ο παιδότοπος μας… και κάπως έτσι το αμπέλι μπήκε για πρώτη φορά στη ζωή μας. Σε μεγαλύτερη ηλικία ζήτησα από τον πατέρα μου να δουλέψω για πρώτη φορά στον τρύγο για να κατανοήσω καλύτερα το τελικό προϊόν, το κρασί. Ο τρύγος του 2011 ήταν ένα μεγάλο σχολείο για εμένα…”

Τα τελευταία χρόνια, παράλληλα με τις σπουδές μου, δούλεψα και στο τμήμα μάρκετινγκ του Κτήματος. Πολλές φορές αναρωτήθηκα ποιο είναι το στοιχείο, που θα μπορέσει να διαφοροποιήσει το ελληνικό κρασί από τον ανταγωνισμό στο εξωτερικό. Θεωρώ, ότι η συνέπεια στην ποιότητα, η εντοπιότητα των κρασιών και η πλούσια παράδοση της χώρας μας είναι οι βασικοί πυλώνες, στους οποίους χρειάζεται να στηριχθούμε. Κατά την γνώμη μου, αυτό που χρειάζεται το ελληνικό κρασί είναι μια ενιαία στρατηγική marketing βασισμένη στο trademark ‘’made in Greece’’. Όταν καταφέρουμε το ελληνικό κρασί να είναι συνώνυμο της ποιότητας, της διαφορετικότητας και της βαθιάς ριζωμένης οινικής κουλτούρας, τότε το μήνυμά μας θα είναι ξεκάθαρο και ανταγωνιστικό.

Το μάρκετινγκ, προσφέροντας τα κατάλληλα εργαλεία, έχει τη δύναμη να επικοινωνήσει τα δυνατά στοιχεία του κλάδου. Η ελληνική κουζίνα, καθώς και οι πρεσβευτές του ελληνικού κρασιού μπορούν να προάγουν τον ιδιαίτερο χαρακτήρα των  κρασιών μας, προβάλλοντάς τα ως ενιαίο brand name και όχι ως μεμονωμένα οινοποιεία. Η μικρή δυναμική της χώρας μας, όσον αφορά την παραγωγή, καθιστά αναγκαία τη στροφή των οινοπαραγωγών στην ποιότητα και τις γηγενείς ποικιλίες.
Το όραμα μας είναι η διατήρηση της ποιότητας και η ανάδειξη του ελληνικού αμπελώνα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τα επόμενα χρόνια σκοπεύουμε να εστιάσουμε περισσότερο σε ορισμένες χώρες-στόχους, όπου οι καταναλωτές είναι δεκτικοί να πειραματιστούν με διαφορετικές ποικιλίες. Τέλος, τα αδέλφια μου και εγώ έχουμε απεριόριστο σεβασμό για το δημιούργημα των γονιών μας και είναι επιθυμία μας να συνεχίσουμε και να εξελίξουμε όλοι μαζί την οικογενειακή επιχείρηση.

Αγαπημένο της κρασί του Κτήματος: “Το Ξινόμαυρο ροζέ. Πρόκειται για το πιο πρόσφατο κρασί του Κτήματος το οποίο αγαπώ ιδιαίτερα όχι μόνο λόγω της γευστικής του πολυπλοκότητας, αλλά και γιατί συμμετείχα ενεργά από την αρχή στον σχεδιασμό της ετικέτας και της προώθησης του.”

Ο πολιτισμός στο Κτήμα: το Μουσείο Οίνου, οι εκδηλώσεις

Πρωτοπόρο στο είδος του στην Ελλάδα και εξαιρετικά ενδιαφέρον, αυτό το Μουσείο ξεκίνησε από το μεράκι του Βαγγέλη Γεροβασιλείου να συλλέγει από το 1976 και από διάφορες χώρες του κόσμου, κομμάτια μοναδικής σημασίας για το αμπέλι και το κρασί. Σχεδιασμένο από τον καθηγητή αρχιτεκτονικής του Α.Π.Θ. Πάνο Τζώνο και την καθηγήτρια Μουσειολογίας και Ιστορίας Τέχνης Ματούλα Σκαλτσά, αποτελεί από μόνο του λόγο επίσκεψης στο Κτήμα της Επανομής. Είναι, κυρίως, διάσημο για τη συλλογή ανοιχτηριών φιαλών, που αριθμεί πάνω από 2600 κομμάτια και συγκαταλέγεται στις 10 καλύτερες παγκοσμίως, εξαιτίας του πλήθους αλλά και της σπανιότητάς της. Επί πλέον, το Μουσείο περιλαμβάνει γεωργικά -και όχι μόνο- εργαλεία του 18ου  και 19ου αιώνα και μια ξεχωριστή ενότητα με συμποσιακά αγγεία του 4ου αιώνα π.Χ..

Όπως μας λέει η υπεύθυνη γι' αυτό, Μαριάνθη Γεροβασιλείου, “το Μουσείο Οίνου έχει δώσει τη δυνατότητα στο Κτήμα να παρουσιάσει στον κόσμο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη φιλοσοφία του: το κρασί είναι ένα πολυδιάστατο αγαθό. Διαλέξεις με θέματα ,που συχνά δεν έχουν σχέση με το κρασί, αλλά το θέατρο, την ιστορία, την ποίηση, τις επιστήμες, περιοδικές εκθέσεις φωτογραφίας και μουσικών οργάνων, προβολές, μουσικές και θεατρικές παραστάσεις είναι εκδηλώσεις, που εκφράζουν την πολιτισμική διάσταση του κρασιού.
Πέρα από τις ξεναγήσεις και τα εκπαιδευτικά προγράμματα, σε όλη τη διάρκεια της αμπελοοινικής χρονιάς πραγματοποιείται μία σειρά εκδηλώσεων με δύο άξονες: το κρασί και το μουσείο. Οι πρώτες έχουν κυρίως εκπαιδευτικό χαρακτήρα, με τη μορφή σεμιναρίων και επαγγελματικών γευσιγνωσιών. Το Κτήμα κάθε χρόνο συμμετέχει στη γιορτή της Ευρωπαϊκής Ημέρας Οινοτουρισμού, ενώ η μεγαλύτερη ετήσια γιορτή για το κρασί είναι οι Ανοιχτές Πόρτες, με πολλές εκδηλώσεις. Τα τελευταία χρόνια, περισσότερα από 2.000 άτομα φιλοξενούνται αυτό το διήμερο στον αμπελώνα και στο οινοποιείο.”


Το όραμα για το Κτήμα της νέας γενιάς

Συνοψίζοντας τις απόψεις των αδελφών Γεροβασιλείου, καταλήγουμε στο ότι συμβαδίζουν απόλυτα με τις πολλαπλές απαιτήσεις της εποχής και στοχεύουν στην ανάδειξη του ελληνικού αμπελώνα στο εξωτερικό με τον πιο ενδεδειγμένο τρόπο.

Επιγραμματικά, λοιπόν, οι στόχοι είναι:
Προσαρμογή της καλλιέργειας του αμπελώνα στις συνεχείς αλλαγές των κλιματολογικών συνθηκών (βασισμένη στην ήδη υπάρχουσα έρευνα και καταγραφή). 
Ενίσχυση των εξαγωγών και άνοιγμα νέων αγορών.
Ανάδειξη ελληνικών ποικιλιών. Πειραματισμός με λιγότερο γνωστές ποικιλίες, που καλλιεργούνται στον πειραματικό αμπελώνα του Κτήματος.
Ενίσχυση του οινοτουρισμού και της οινικής κουλτούρας (δραστηριότητες, σεμινάρια, εκπαιδεύσεις)
Να συνεχιστεί ο οικογενειακός χαρακτήρας της επιχείρησης, με επίκεντρο τη φύση και την αγάπη για το ποιοτικό κρασί.


Δοκιμάζουμε τα τρία κρασιά της επιλογής

Ζητήσαμε από τον καθένα το αγαπημένο του κρασί και κατόπιν τα δοκιμάσαμε. Το Avaton του Αργύρη, τη Μαλαγουζιά της Μαριάνθης και το Ξινόμαυρο ροζέ, επιλογή της Βασιλικής…

Μαλαγουζιά 2018
. Τονισμένες πράσινες ανταύγειες σε φόντο ανοικτό κίτρινο. Άγουρο βερίκοκκο και νότες πράσινης πιπεριάς. Πολύ πλούσιο στόμα με αλκοολική γλυκύτητα και διάρκεια στην επίγευση.

Ξινόμαυρο ροζέ 2018.
Ανοιχτό κρεμμυδί χρώμα με νότες σομόν. Μύτη με φλυλλωμα ντομάτας και διακριτικές αναφορές σε φραμπουάζ. Στόμα με τονισμένο φραμπουάζ και ελαφρά αλκοολική γλυκύτητα. Γρήγορο τελείωμα.

Avaton 2016.
Πυκνό ερυθρό-μαύρο. Τονισμένες νότες βανίλιας, ευγενικά αρώματα ζωικά, καραμέλας βουτύρου, μελανιού και ακαθόριστες μπαχαρικές νότες. Στόμα με πάχος, αίσθηση μελανιού και ξύλου.

https://www.gerovassiliou.gr




Γράψε την άποψή σου
Κρασί

Χρώμα / κατηγορία

Ποικιλίες

όλες οι ποικιλίες

Τα εξαιρετικά

Αναζήτηση ετικέτας

Αναζητήστε ετικέτες από τον ελληνικό αμπελώνα δίνοντας μέρος του ονόματος ή του παραγωγού

Παραγωγοί

όλοι οι παραγωγοί

Το κρασί στην Ελλάδα

Οίνοι ΟΠΑΠ

ονομασίες προέλευσης ανωτέρας ποιότητας

Τοπικοί οίνοι

Τοπικοί οίνοι ανά διαμέρισμα

Το κρασί στο εξωτερικό