Follow us

Επιλέγοντας κρασί…από το ράφι

Σίγουρα ορισμένοι έχουμε ζήσει έστω μια στιγμή αμηχανίας και αρκετοί πολύ περισσότερες, μπροστά στις δεκάδες ετικέτες κρασιού ενός μεγάλου σούπερ μάρκετ ή μιας καλά ενημερωμένης κάβας. Εξίσου βέβαιο είναι ότι ένα μεγάλο μέρος του κρασιού που πίνουμε στο σπίτι αγοράστηκε από κάποιο σούπερ μάρκετ μετά από μια βιαστική επίσκεψη στα ράφια της κάβας. Χωρίς προετοιμασία και χωρίς κάποια κριτήρια πώς επιλέγουμε; Διαλέγουμε τυχαία το κρασί μας; Αγοράζουμε το πρώτο μπουκάλι/ ετικέτα που μας κάνει κλικ ή

Επιλέγοντας κρασί…από το ράφι

Εσείς με ποια κριτήρια αγοράζετε το κρασί σας;

Σε μια δύσκολη περίοδο όπως αυτή που διανύουμε τα τελευταία χρόνια το κρασί ανήκει στα είδη πολυτελείας και έτσι δεν είναι φρόνιμο να παίζουμε κορώνα γράμματα με την αγορά από ένα σούπερ μάρκετ. Για να βάλουμε ένα κρασί στο τραπέζι μας και να το απολαύσουμε στο μέγιστο με το μικρότερο αντίτιμο, πρέπει να γνωρίζουμε τον τρόπο που δημιουργείται μια κάβα στα σούπερ μάρκετ και να θέσουμε κάποια κριτήρια. Επομένως…

Στάδιο πρώτο : γνωρίζουμε την φιλοσοφία της κάβας ενός σούπερ μάρκετ…

Επιλέγοντας κρασί…από το ράφι

Όσα περισσότερα γνωρίζουμε βάσει ποιας λογικής στήνεται η κάβα ενός σούπερ μάρκετ, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχουμε για ποιοτική αγορά. Στα περισσότερα από αυτά, τα κρασιά είναι τοποθετημένα ανά παραγωγό ή ανά κατηγορία, ενώ δεν λείπουν και αλυσίδες που χρησιμοποιούν και τους δυο τρόπους. Σε αντίθεση με τις κάβες, στα ράφια των σούπερ μάρκετ τα περισσότερα κρασιά προορίζονται για άμεση κατανάλωση. Η παρουσία σε οίνους με βάση την χρονιά παραγωγής ή premium κρασιών παλαίωσης είναι από εξαιρετικά περιορισμένη έως ανύπαρκτη. Επίσης πολλές αλυσίδες έχουν συνεργασίες με μεγάλες και γνωστές οινοποιίες εμπορικού χαρακτήρα και προβάλλουν τα κρασιά τους με ιδιαίτερη τοποθέτηση, προβολή και προσφορές. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό είναι το εύρος τιμών. Το μεγαλύτερο ποσοστό των προτάσεων είναι οικονομικά κρασιά της τάξεως των 4-6 ευρώ με την κατηγορία των 6-10 ευρώ να ακολουθεί και τα κρασιά από 10 ευρώ και πάνω να σπανίζουν. Η τιμή, η θέση, ο αριθμός των επαναλαμβανόμενων όμοιων φιαλών, η ελκυστική ετικέτα και το πρωτότυπο όνομα είναι κατά κύριο λόγο τα βασικά κριτήρια που καθορίζουν την επιλογή του μέσου πελάτη που δεν έχει ιδιαίτερες γνώσεις.
Αυτός ο τρόπος επιλογής κατά κανόνα αποκλείει τον εντοπισμό κρασιών που διευρύνουν τους ορίζοντες της γευστικής μας παλέτας και εμπλουτίζουν την οινική μας εμπειρία. Υπάρχουν αρκετά tips για να επεξεργαστούμε τα κριτήρια θέσης, τιμής και ετικέτας και έτσι να ξεχωρίσουμε τα πιο ποιοτικά και ενδιαφέροντα κρασιά και πιθανόν να ξετρυπώσουμε μερικά κρυμμένα οινικά διαμαντάκια.

Στάδιο δεύτερο : ακολουθούμε τα κριτήρια αξιολόγησης θέσης, ετικέτας και τιμής

Το κριτήριο της θέσης...
Τα κρασιά στα ράφια των σουπέρ μάρκετ ή καβών, τοποθετούνται με συγκεκριμένη στρατηγική, όπως άλλωστε και όλα σχεδόν τα τρόφιμα. Τα καταστήματα προωθούν την πώληση ποσοτήτων από επιλεγμένες μάρκες, οι οποίες τους αποφέρουν το μεγαλύτερο κέρδος, με αποτέλεσμα τα εν λόγω κρασιά, να καταλαμβάνουν θέση σε πιο εμφανή σημεία και αυτά είναι συνήθως στο ύψος των ματιών. Γενικά αυτά τα προβεβλημένα κρασιά προέρχονται από μεγάλα οινοποιεία με υψηλούς όγκους παραγωγής και με συνηθισμένες ποικιλίες. Σε αυτή την περίπτωση δεν αμφισβητούμε την ποιότητα τους μπορεί μάλιστα να είναι αξιόλογα, αλλά κρίνουμε ότι δεν έχουν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Είναι βέβαια πολλές φορές καλή επιλογή για ένα πάρτυ, για μεγάλες συγκεντρώσεις ή για ανθρώπους νέους στον κόσμο του κρασιού, όχι όμως για οινόφιλους ή για στιγμές που θέλουμε να τιμήσουμε τους συνδαιτυμόνες μας. Γι αυτό λοιπόν την επόμενη φορά που το μάτι σας θα επεξεργάζεται τα ράφια ρίξτε μια ματιά σε θέσεις είτε ψηλές, είτε αρκετά χαμηλές. Εκεί βρίσκονται κρασιά από μικρότερους παραγωγούς, πιο ιδιαιτέρα και σε μικρότερες ποσότητες. Με μικρότερο αριθμό φιαλών, επιπλέον, δεν προλαβαίνουν να μείνουν καιρό σε στοκ, όπως οι πολλές γνωστές εμπορικές φιάλες και έτσι έχουν περισσότερες πιθανότητες καλής συντήρησης. Συμπερασματικά, αξίζει να δοκιμάσετε κάποιο από αυτά.

Το κριτήριο της ετικέτας
Ίσως η πιο σημαντική συμβουλή είναι να δώσετε προσοχή στην ετικέτα του κρασιού. Εκεί υπάρχουν όλες οι απαραίτητες ποιοτικές πληροφορίες.
Καταρχήν η χρονολογία. Στα σούπερ μάρκετ τα κρασιά μπορεί να παραμείνουν καιρό στην αποθήκη και στα ράφια, με αποτέλεσμα να χρειάζεται ένας έλεγχος στην επιβεβαίωση της τρέχουσας εσοδείας. Ειδικά στα λευκά πρέπει να δοθεί προσοχή. Για παράδειγμα, ένα μοσχοφίλερο ή ένας ροδίτης δυο ή περισσότερων ετών δεν ενδείκνυται για αγορά, ειδικά αν συνυπολογίσουμε τις συνθήκες αποθήκευσης των κρασιών στα σούπερ μάρκετ που δεν είναι ιδανικές όπως σε μια εξειδικευμένη κάβα. Από την άλλη, μπορεί να βρούμε για παράδειγμα κάποια ερυθρά καλών ετών που έχουν παραμείνει στις ίδιες τιμές. Τέτοιες περιπτώσεις είναι ευκαιρία και αξίζει να ρίξετε μια ματιά κυρίως στις μοναδικές φιάλες.
Άλλη καθοριστική ένδειξη της ετικέτας είναι η κατηγορία του κρασιού. Κάθε οινική χώρα έχει νομοθεσία που διαχωρίζει τα κρασιά, όπως στην Ελλάδα ,σε προστατευόμενη γεωγραφική ένδειξη, σε ονομασία προέλευσης, σε τοπικούς και επιτραπέζιου οίνους. Αυτή η κατηγοριοποίηση μας βοηθάει, αφού συνήθως τα κρασιά συγκεκριμένης ελεγχόμενης περιοχής είναι πιο ποιοτικά από εκείνα που δεν έχουν συγκεκριμένη αναφορά. Ένας επιπλέον παράγοντας που μπορεί να μας υποδείξει ένα καλό κρασί είναι η ύπαρξη μικρότερων ετικετών, που αφορούν κάποια μετάλλια ή διακρίσεις. Αυτά εξασφαλίζουν ότι το κρασί έχει βραβευθεί από κάποια εξειδικευμένη επιτροπή για κάποιο λόγο. Φυσικά υπάρχουν και πιο βασικές ενδείξεις, όπως ο τύπος του κρασιού, αν είναι ξηρό ή γλυκό, ήρεμο ή αφρώδες, ελαφρύ ή με υψηλή αλκοόλη, που μας βοηθούν να αποκτήσουμε το κρασί που ταιριάζει με τις προτιμήσεις μας ή τις εκάστοτε περιστάσεις. Μια πολύ ωραία ετικέτα μπορεί να μας παρασύρει και να τραβήξει την προσοχή, η εικόνα όμως δεν συνάδει πάντα και με την ποιότητα. Είναι όπως ένα βιβλίο που σημασία δεν έχει ο τίτλος αλλά το περιεχόμενο.

Το κριτήριο της τιμής
Ο μύθος ότι όσο πιο ακριβό είναι ένα κρασί τόσο πιο καλό είναι έχει πλέον καταρριφθεί. Ανάμεσα στα οικονομικά κρασιά είναι εύκολο να εντοπίσουμε ενδιαφέρουσες περιπτώσεις που έχουν εξαιρετική σχέση ποιότητας τιμής. Φροντίζουμε λοιπόν να μην στοχεύουμε στην πιο ακριβή επιλογή, ούτε όμως στην πιο οικονομική. Τα πολύ φτηνά κρασιά θέτουν το ερώτημα της ποιότητας, αφού η παραγωγή ενός κρασιού από την καλλιέργεια μέχρι την εμφιάλωση αποτελεί σημαντική επένδυση. Έχουμε επομένως ανοιχτό μυαλό και δοκιμάζουμε κρασιά μέσης τιμής.

Ακολουθώντας τις παραπάνω οδηγίες αυξάνουμε τις πιθανότητες επιλογής ενός καλού κρασιού.
Από την άλλη, ο οίνος είναι από τα πιο πολύπλοκα προϊόντα και κάθε φορά μας προσφέρει την δυνατότητα να απολαύσουμε κάτι διαφορετικό. Για να το καταφέρετε αυτό προσθέστε στα παραπάνω κριτήρια κάποιες γρήγορες και απλές συμβουλές συμπεριφοράς μπροστά από τα γεμάτα ράφια.

-Να έχετε ανοιχτό μυαλό και να μην διαλέγετε εκ του ασφαλούς πάντα τα ίδια κρασιά, να ρισκάρετε με νέες ετικέτες και μικρούς παραγωγούς
-Να ψάχνετε για κλασικούς και εμβληματικούς παραγωγούς, που έχουν αποδείξει την ποιότητα στα προϊόντα τους
-Να έχετε εμπιστοσύνη στο γούστο σας και να επιλέγετε κρασιά με χαρακτηριστικά που σας αρέσουν
-Να αποφεύγετε να αγοράσετε το πρώτο κρασί στο ράφι που μπορεί να έχει μείνει πολύ καιρό
-Διαβάστε με προσοχή τις ετικέτες και επιλέξτε κρασιά από γνωστές αμπελουργικές ζώνες
-Ζητήστε βοήθεια και κάντε ερωτήσεις στον υπεύθυνο της κάβας ( αν υπάρχει )

Τέλος, φροντίστε να είστε λίγο διαβασμένοι. Η γνώση μας βοηθάει να επιλέξουμε καλύτερα. Όσα περισσότερες πληροφορίες έχουμε ψάξει και όσα περισσότερα κρασιά έχουμε δοκιμάσει έχουμε περισσότερες πιθανότητες να επιλέξουμε σωστά.
Κάντε μια έρευνα πριν πάτε και ενημερωθείτε για κρασιά και τιμές.
Διαχωρίστε κάθε φορά για πιο λόγο αγοράζετε ένα κρασί, π.χ. για ένα δείπνο με συγκεκριμένα πιάτα, για μια συγκέντρωση με φίλους ή για μια επίσκεψη. Αυτό θα σας βοηθήσει να εκτιμήσετε το επίπεδο ποιότητας που ταιριάζει στην περίσταση και να κάνετε την σωστή επιλογή.
Καλές αγορές…

Επίσης...

Κρασί και BBQ: συνδυασμός φωτιά

Όταν σκεφτόμαστε barbeque, το μυαλό μπορεί αυτομάτως να ταιριάζει τα ζουμερά κρεατικά με την εικόνα μιας παγωμένης μπύρας να ιδρώνει πλάι τους. Στην πραγματικότητα, όμως, το βουτυράτο καραμέλωμα με το οποίο προικίζεται το κρέας απ’ το λίπος του κι η μυρωδάτη κάπνα που παίρνει μαζί του απ’ τα κάρβουνα, στήνουν ιδανικό καμβά για πεντανόστιμα οινικά παντρέματα, που μπορούν να ξεκλειδώσουν νέους γευστικούς ορίζοντες. Αρκεί να βρούμε τα σωστά κλειδιά!

Περισσότερα από

Κρασί

Τα οινικά αστέρια των Χρυσών Σκούφων 2022

Tο Κτήμα Γεροβασιλείου έφερε αρωματική και γευστική φινέτσα στο dinner de gala, με τις πιο εκλεκτές ετικέτες του να συμπληρώνουν τις σπουδαίες γεύσεις της μοναδικής βραδιάς.

Πάστα και κρασί: μια σχέση αγάπης

Από τη μακαρονάδα «της στιγμής» στο σπίτι, ως τις «γευστικές-creatίοns» των καλών ιταλικών εστιατορίων, η καρδιά και ο ουρανίσκος των Ελλήνων συγκινείται πάντοτε στη θέα, την οσμή, την ιδέα της πάστα. Και τι καλύτερο, τι πιο γαργαλιστικό για να την συνοδεύσει, από ένα καλό μπουκάλι κρασί; Ιδίως αν είναι, βέβαια, το σωστό μπουκάλι κρασί.

Κέικ Κρασιού

Πώς θα φτιάξεις κέικ κρασιού.

Σουπιές Κρασάτες στο Φούρνο

Η συνταγή για σουπιές κρασάτες στο φούρνο.

Το Peloponnese Wine Festival δηλώνει παρουσία στις 21/2

Το οινικό event, που συγκεντρώνει εκατοντάδες οινόφιλους, θα διεξαχθεί στο ξενοδοχείο Royal Olympic της Αθήνας, τη Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου…

Η οινική εκπαίδευση συναντά τη φιλοξενία

Τα κορυφαία προγράμματα σπουδών του «Le Monde» εμπλουτίζονται εγκαινιάζοντας τη νέα συνεργασία του κορυφαίου εκπαιδευτικού ομίλου με τον παγκόσμιο πρωτοπόρο της εκπαίδευσης οίνων και αποσταγμάτων WSET.

My Xmas Pairings: Tα αγαπημένα μας κρασιά συμπληρώνουν τις γεύσεις των γιορτινών μας πιάτων

Μαζί με τα My market, σας βοηθάμε με την οργάνωσή του, ετοιμάζοντας ένα πλήρες μενού για το εορταστικό τραπέζι.