Μια συζήτηση με τον Σοφοκλή Παναγιώτου

Τα ελληνικά ζυθοποιεία ανοίγουν τις πόρτες τους

Χρυσούλα Κυριακοπούλου 15/06/2018

Για πρώτη χρονιά οι ελληνικές ζυθοποιείες ανοίγουν τις πόρτες τους αυτό το Σαββατοκύριακο 16-17 Ιουνίου και μας υποδέχονται για να μας μυήσουν στον εξωτικό κόσμο της μπίρας…

Οι εγκαταστάσεις της Septem

Οι εγκαταστάσεις της Septem

Για να είμαστε έτοιμοι να προγραμματίσουμε τις επισκέψεις μας μαθαίνουμε τα πάντα για την ενέργεια από τον κύριο Σοφοκλή Παναγιώτου, προέδρο της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών και δημιουργό της μικροζυθοποιίας Septem.

Τι σημαίνει Ανοιχτές Πόρτες στα Ζυθοποιεία;
Πρόκειται για μία νέα πρωτοβουλία της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών, που στόχο έχει να φέρει κοντά τον καταναλωτή στα ζυθοποιεία. Είναι σημαντικό να ανοίξουμε τις πόρτες μας, καθώς έχει αξία να γνωρίσει το ελληνικό κοινό τη διαδικασία παραγωγής της μπίρας, να μπει στα ζυθοποιεία, να δημιουργήσει εικόνες για την πρώτη ύλη που χρησιμοποιούμε, να συναντήσει τους ανθρώπους που δημιουργούν–εμπνέονται και υλοποιούν την κάθε συνταγή μπύρας.
Όπως και στο κρασί, έτσι και στον ζύθο, έχει αξία για τον καταναλωτή να κατανοήσει καλύτερα το προϊόν και την αξία του. Να μάθει περισσότερα, πέραν των στοιχειών που διαβάζουμε σε μία ετικέτα, να γνωρίσει νέες γεύσεις και το προφίλ της κάθε μπίρας. Ευελπιστούμε, τα «Ανοιχτά Ζυθοποιεία» να δημιουργήσουν μία ολοκληρωμένη εμπειρία γύρω από τον ζύθο, την οποία και θα ζήσουν οι επισκέπτες δίπλα στους ίδιους τους ζυθοποιούς. Ένας από τους σκοπούς της Ένωσης είναι η δημιουργία κουλτούρας μπίρας στην Ελλάδα και αυτή η ενέργεια συμβάλλει ουσιαστικά σε αυτό τον στόχο. 
Τα «Ανοιχτά Ζυθοποιεία» δίνουν την ευκαιρία της επίσκεψης του καταναλωτή, με δωρεάν είσοδο, σε κάποιες από τις σημαντικότερες ζυθοποιίες και μικροζυθοποιίες της χώρας μας.

Πώς αποφασίσατε αυτή την ενέργεια;
Ένας από τους στόχους που θέτει η Ένωση μέσω διάφορων δράσεων, είναι να γνωρίσει περισσότερος κόσμος την μπίρα, να δημιουργήσουμε «ζυθόφιλο» κοινό, να προσελκύσουμε νέους καταναλωτές, που δυστυχώς αυτή τη στιγμή δεν μας επιλέγουν, π.χ. το γυναικείο κοινό. Με αυτό το σκεπτικό, ξεκινήσαμε πριν από ένα χρόνο στην ΕΕΖ τον σχεδιασμό της συγκεκριμένης ενέργειας και σήμερα είμαστε έτοιμοι να υποδεχθούμε τον καταναλωτή το Σαββατοκύριακο 16-17 Ιουνίου 2018, στα επισκέψιμα ζυθοποιεία και μικροζυθοποιεία των μελών μας. Στόχος μας, είναι η πρωτοβουλία «Ανοιχτά Ζυθοποιεία» να καθιερωθεί ως θεσμός και να εξελιχθεί σε μία μεγάλη γιορτή του ζύθου, ένα κάλεσμα για εκπαίδευση του καταναλωτή και ξενάγηση στον μαγικό κόσμο της μπύρας.

Τι θα δει ο κόσμος αυτό το Σαββατοκύριακο;
Μία σειρά από διαδραστικά προγράμματα, όπως ξενάγηση στους χώρους της ζυθοποίησης και της εμφιάλωσης σε κάποιες από τις σημαντικότερες ζυθοποιίες και μικροζυθοποιίες της χώρας, καθοδηγούμενη γευστική δοκιμή διαφορετικών τύπων μπίρας, σεμινάρια και παρουσιάσεις για την ιστορία και τη γευσιγνωσία της μπίρας, καθοδηγούμενη γευστική δοκιμή, που θα αφορά συνδυασμό μπίρας με φαγητό (food pairing), γνωριμία με καταξιωμένους ζυθοποιούς (meet the brewer), γευστική δοκιμή σε craft αλλά και πιο mainstream μπίρες.


Ο Σοφοκλής Παναγιώτου

Ο Σοφοκλής Παναγιώτου

Ποια Ζυθοποιεία συμμετέχουν και ποιο είναι το πρόγραμμα…
Συμμετέχουν 10 μέλη, ενώ ευελπιστούμε του χρόνου να αυξηθούν οι συμμετοχές και, γιατί όχι, να συμμετέχουν και ζυθοποιίες εκτός της Ένωσης. Τα μέλη που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία, με αλφαβητική σειρά είναι τα εξής: Αθηναϊκή Ζυθοποιία AE, ΒΑΠ Π. Κούγιος ΑΒΕΕ, Ζυθοποιία Σαντορίνης AEBE, Ζυθοποιία Χίου, Κρητική Ζυθοποιία ΑΕ, Μικροζυθοποιία Κυκλάδων στην Τήνο, Μικροζυθοποιία Μυκόνου AEBE, Μικροζυθοποιία Septem OE, Μικροζυθοποιία Σερρών και Β. Ελλάδος EE και η Ολυμπιακή Ζυθοποιία ΑΕ.

Το αναλυτικό πρόγραμμα είναι αναρτημένο στο site της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών, και συνιστάται η επικοινωνία απευθείας με το ζυθοποιείο, για τις ώρες και τις μέρες που είναι επισκέψιμο, ενώ για κάποιες δράσεις είναι απαραίτητη η τηλεφωνική κράτηση.

Ποια είναι η γνώμη σας για τα ελληνικά ζυθοποιεία και τις ελληνικές μπίρες;
Παρατηρείται μία σημαντική αλλαγή, τόσο για τα ελληνικά ζυθοποιεία όσο και για τις ελληνικές μπίρες. Το 2009, όταν ξεκινήσαμε την Μικροζυθοποία Septem, υπήρχαν συνολικά 7-8 ζυθοποιεία σε όλη τη χώρα. Σήμερα, ο αριθμός έχει αυξηθεί σημαντικά και στο σύνολό τους προσεγγίζουν τα 45 ζυθοποιεία. Έχουν γίνει πολύ σημαντικά βήματα ως προς τον αριθμό των διαθέσιμων ζύθων και ιδιαίτερα ως προς την ποιότητα και την εξωστρέφεια των προϊόντων μας. Σε αυτό το πλαίσιο, πιστεύω ότι η ανάπτυξη των μικροζυθοποιείων και της craft μπύρας θα συμβάλλει ουσιαστικά στη διάχυση της κουλτούρας του ζύθου στον Έλληνα καταναλωτή.

Ποια είναι η διαφορά της ελληνικής ζυθοποιίας σήμερα με πριν από δέκα χρόνια;
Τεράστια! Θυμάμαι πριν χρόνια, ο κόσμος δεν γνώριζε τι είναι η craft . Σήμερα, ο καταναλωτής είναι πιο ενημερωμένος και ψάχνει διαφορετικές γεύσεις. Πριν χρόνια, υπήρχε μία προϊοντική μονοτονία, ενώ σήμερα υπάρχει μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων και πληθώρα επιλογών από μικρά και μεγάλα ζυθοποιεία. Πιστεύω, ότι διανύουμε στα ζυθοποιεία μια περίοδο αντίστοιχη της δεκαετίας του 1980 για το κρασί, όπου υπήρχαν λίγα μεγάλα οινοποιεία και ελάχιστοι μικροί παραγωγοί – κτήματα. Σήμερα, υπάρχουν σχεδόν 800 οινοποιεία στη χώρα μας και ο καταναλωτής έχει πληθώρα ποιοτικών επιλογών. Το ίδιο θα συμβεί στο άμεσο μέλλον και  στην αγορά της μπίρας.


Ποια είναι τάση για τις μπίρες στην Ελλάδα σήμερα; Πώς αντιμετωπίζει ο Έλληνας καταναλωτής τις μπίρες και τι θα έπρεπε να μάθει;
Το μεγαλύτερο ποσοστό κατανάλωσης σήμερα είναι Lager και γενικά mainstream ετικέτες. Όμως, παρατηρούμε ότι υπάρχει μια τάση στον καταναλωτή να δοκιμάσει  αφροζύμωτες, πιο αρωματικές μπίρες, τύπου Pale Ale και  IPA. Σταδιακά, ο καταναλωτής εξοικειώνεται σε νέες γεύσεις και διευρύνει τη γευστική του παλέτα. Δοκιμάζει πιο υψηλόβαθμες μπίρες και αποσυνδέεται από την αντίληψη ότι η μπίρα είναι απλά ένα δροσιστικό ποτό για το καλοκαίρι. Πρέπει να εκπαιδεύουμε τον καταναλωτή, ώστε να μειώσουμε την εποχικότητα της κατανάλωσης, όπως ακριβώς συμβαίνει σε χώρες της Βόρειας Ευρώπης. Επίσης, πρέπει να επικοινωνήσουμε στον καταναλωτή το γεγονός ότι η μπίρα είναι ένα ασφαλές προϊόν, που δεν νοθεύεται.  Τέλος, να μην ξεχνάμε ότι η μπύρα παρασκευάζεται  από αγροτικά προϊόντα, (δημητριακά -κυρίως κριθάρι και άνθη λυκίσκου για τον αρωματισμό της), δεν περιέχει συντηρητικά, η περιεκτικότητα σε αλκοόλη είναι σχετικά χαμηλή,  επομένως η κατανάλωση της με μέτρο και υπευθυνότητα αποτελεί ιδανική επιλογή για όλο τον χρόνο.

Η Ένωση, εδώ και σχεδόν δύο χρόνια, άλλαξε το καταστατικό της και σήμερα εκπροσωπεί το σύνολο του κλάδου ζύθου μέσω της ισότιμης συμμετοχής μεγάλων και μικρών ζυθοποιών, δουλεύοντας στα πρότυπα μίας διεπαγγελματικής Ένωσης.
Σκοπός της Ένωσης είναι να συμβάλλει στην επίλυση προβλημάτων του κλάδου που σχετίζονται με τη νομοθεσία και τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της, να στοχεύσει στην περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς και στη διάχυση της κουλτούρας του ζύθου στον Έλληνα καταναλωτή. Πρόσφατα, μετά από συντονισμένες προσπάθειες της Ένωσης και  σε συνεργασία με δημόσιους φορείς, νομοθετήθηκε η δυνατότητα  παραγωγής και εμφιάλωσης ποτών από ζύμωση από τα ζυθοποιεία (π.χ. μηλίτης). Η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι πολύ σημαντική και ανοίγει μια νέα αγορά για τον κλάδο, καθώς τα προϊόντα αυτής της κατηγορίας που καταναλώνονται στην Ελλάδα είναι αποκλειστικά εισαγόμενα. 
Επιπλέον, η Ένωση στοχεύει στην ενίσχυση της εξωστρέφειας των εγχωρίως παραγόμενων προϊόντων.
Πρόσφατα, καταθέσαμε ένα αίτημα υπαγωγής σε ένα Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα για την προώθηση των εξαγωγών σε Τρίτες χώρες και ευελπιστούμε σε μια θετική εξέλιξη. Προφανώς, η ενδεχόμενη υπαγωγή στο συγκεκριμένο πρόγραμμα  θα ωφελήσει όλον τον κλάδο αλλά και θα ενισχύσει την εξωστρέφεια και την ανάπτυξη των προϊόντων μας.
Τέλος, ο βασικός στόχος της ΕΕΖ είναι να φέρει τον καταναλωτή κοντά στο προϊόν μας, ενημερώνοντάς τον, παράλληλα, για  θέματα ασφάλειας και υπεύθυνης κατανάλωσης, να  κάνει τον ζύθο πιο προσιτό σε νέο καταναλωτικό κοινό και να δημιουργήσει κουλτούρα  μπίρας στη χώρα μας.




Γράψε την άποψή σου
Αλκοόλ

Ποτά

Cocktails