Γιαούρτι: δροσερό, υγιεινό, αγαπημένο

Ιδέες και tips για να χαρούμε το απόλυτα δροσιστικό έδεσμα!

Εύη Σκλατινιώτη 21/05/2019

Σκέφτεστε κάτι καλύτερο από ένα γιαούρτι για κάθε στιγμή της ημέρας; Το παραδοσιακό προϊόν που κατέκτησε την υφήλιο ως Greek Yogurt είναι έτοιμο να μας χορτάσει εύκολα, γρήγορα και υγιεινά!

Το γιαούρτι είναι το ιδανικότερο ελαφρύ γεύμα για κάθε ώρα της ημέρας. Η βελούδινη υφή του, η δροσιά του, τα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά του, τα πολλαπλά οφέλη στην υγεία είναι μερικοί από τους λόγους για τους οποίους οφείλουμε να το εντάξουμε στην καθημερινότητά μας. Ένα ακόμα ατού του είναι ότι ατόφιο εύκολα συνδυάζεται με πολλά υλικά, από φρούτα, δημητριακά και ξηρούς καρπούς, μέχρι λαχανικά, μαρμελάδες, γλυκά του κουταλιού, και ό,τι άλλο φανταστούμε! Έτσι, μπορεί να γίνει πολύ απλά ένα γρήγορο, απολαυστικό και χορταστικό γεύμα της ημέρας μας, που επιπλέον δεν θα επιβαρύνει με πολλές θερμίδες.

Το γιαούρτι είναι από τις αρχαιότερες τροφές και μάλλον ανακαλύφθηκε τυχαία, όταν χιλιάδες χρόνια πριν, στη Μέση Ανατολή, γάλα που περίσσεψε από το άρμεγμα έμεινε σε ένα πήλινο δοχείο και με τη ζέστη οι βάκιλοί του αναπτύχθηκαν και πολλαπλασιάστηκαν με φυσικό τρόπο. Οι αρχαίοι Έλληνες το γνώριζαν και ήταν ενημερωμένοι για τις ευεργετικές στην υγεία ιδιότητές του. Στις μέρες μας, επανέρχεται δριμύτερο στην κουζίνα και τη διατροφή μας, με γνωστούς σεφ να δίνουν το παράδειγμα. Στην αγορά θα βρούμε πολλά. Το ποιο θα επιλέξουμε έχει να κάνει με τη γεύση, την υφή και… τις θερμίδες που αντέχουμε.

Τα οφέλη στην υγεία

Σύμφωνα με τη Μαρία Πετρογιάννη, κλινική διαιτολόγο – διατροφολόγο, M.Sc. το γιαούρτι έχει υψηλή θρεπτική αξία και παράλληλα αποτελεί ολιγοθερμική τροφή με σχετικά μικρή ποσότητα λιπαρών (ειδικότερα τα μη στραγγισμένα γιαούρτια). Ο κόσμος αγαπά να το καταναλώνει γιατί αποτελεί ένα απολαυστικό, αλλά ταυτόχρονα υγιεινό σνακ. Βοηθάει στη σωστή λειτουργία του πεπτικού συστήματος, καθώς τα ένζυμα που περιέχει διευκολύνουν την πέψη και βελτιώνουν την αφομοίωση των τροφών. Επίσης τα ζωντανά και ενεργά βακτήρια που περιέχει ασκούν θετική επίδραση στη μικροχλωρίδα του εντέρου και στην παραγωγή εντερικών αντισωμάτων. Περιέχει πρωτεΐνες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, φώσφορο, μαγνήσιο και κάλιο, καθώς επίσης αποτελεί πλούσια πηγή ασβεστίου που συμβάλλει στην καλή υγεία των οστών.

Η υπεροχή του ελληνικού γιαουρτιού

Η κ. Πετρογιάννη επισημαίνει πως το ελληνικό γιαούρτι και ιδιαίτερα το στραγγιστό, κάνει θραύση τα τελευταία χρόνια στο εξωτερικό, καθώς τα θρεπτικά του στοιχεία και η γεύση του υπερέχουν των υπόλοιπων γιαουρτιών, που σπεύδουν να το μιμηθούν. Αυτό που έχει κάνει τις πωλήσεις του "Greek Yogurt" στο εξωτερικό να εκτοξευτούν είναι το γεγονός, ότι ενώ περιέχει τις ίδιες θερμίδες με τα υπόλοιπα γιαούρτια, έχει διπλάσιο ποσοστό πρωτεϊνών και τη μισή ποσότητα υδατανθράκων. Έτσι, επιλέγεται από χορτοφάγους που θέλουν να αυξήσουν την ημερήσια πρόσληψη πρωτεϊνών και όσους ακολουθούν δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες, ενώ η χαρακτηριστική κρεμώδης υφή του είναι ένα ακόμη ατού του για το οποίο το προτιμούν οι καταναλωτές.


Τα γιαούρτια της αγοράς

Το γιαούρτι παράγεται και κυκλοφορεί σε πολλούς διαφορετικούς τύπους. Οι βασικότεροι:
Παραδοσιακό αγελάδος ή πρόβειο, με λιπαρά που κυμαίνονται από 3,5% έως 8%. Παρασκευάζεται από νωπό ή συμπυκνωμένο γάλα.
Γιαούρτια χαμηλών λιπαρών 2%-0%. Συνήθως είναι αγελαδινά που παράγονται από αποβουτυρωμένο ή ημιαποβουτυρωμένο γάλα.
Γιαούρτι με πέτσα, αγελαδινό, γίδινο ή πρόβειο (με υψηλή συγκέντρωση λιπαρών στην επιφάνεια), το οποίο έχει πήξει μόνο με την πυτιά και είναι φυσικό και αγνό προϊόν. Παράγεται από παραδοσιακές γαλακτοκομικές μονάδες, σε πλαστικές ή πήλινες συσκευασίες.
Στραγγιστό γιαούρτι (που παράγεται με διαδικασία απομάκρυνσης του ορρού του γάλακτος) από πλήρες γάλα αγελάδος και ανθόγαλα με λιπαρά από 10% ως 0%. (Εκτός από συσκευασμένο πωλείται και χύμα, με το κιλό, σε εξειδικευμένα γαλακτοπωλεία).
Ειδικά ενισχυμένα γιαούρτια με την προσθήκη ουσιών που βοηθούν σε θέματα υγείας, όπως για παράδειγμα στη δυσκοιλιότητα.
Επιδόρπια γιαουρτιού και βρεφικά γιαούρτια με προσθήκη φρούτων, δημητριακών, μπισκότων και ζάχαρης ή μελιού.

Το γιαούρτι στο τραπέζι

Είτε μόνο του, είτε σε συνδυασμό με άλλα συστατικά, το γιαούρτι αποτελεί μια πολύ καλή τροφή για το πρωινό, το μεσημεριανό ή το βραδινό μας γεύμα. Ταιριάζει πολύ καλά με μέλι, δημητριακά και φρούτα, ενώ στην Ελλάδα είναι και το βασικό συστατικό του αγαπημένου μας τζατζικιού, αλλά και του παραδοσιακού επιδορπίου με μέλι και καρύδια. Στην ευρύτερη μεσογειακή κουζίνα χρησιμοποιείται και ως συνοδευτικό σε πιλάφι, κεμπάπ και σαλάτες, ενώ γαρνίρει υπέροχα και σούπες, όσπρια αλλά και το χοιρινό κρέας. Ακόμη, το συναντάμε συχνά στη ζαχαροπλαστική σε παγωτά, κέικ, τούρτες και άλλα επιδόρπια.


Συνταγές με γιαούρτι σε 5'

Ακολουθούν μερικές συνταγές όπου το γιαούρτι χρησιμοποιείται ατόφιο, από το κεσεδάκι: σε δροσερά smoothies, μούσλι για το πρωινό σας, σε συνδυασμό με φρούτα και σε υπέροχες σαλάτες.

Updated: 21/5/2019
Ημερομηνία α' δημοσίευσης: 9/6/2016

 





Συνταγές
Γράψε την άποψή σου
Φαγητό

Στο τραπέζι

Τα βασικά

Πρώτες ύλες και υλικά συνταγών

Επιλέξτε πρώτη ύλη ή υλικό...

Αναζήτηση συνταγών με φίλτρα

Αναζήτηση συνταγής

Αναζήτηση
Αναζητήστε συνταγές από το αρχείο του αθηνόραμαUmami δίνοντας μέρος του ονόματος

Ανά χώρα

Τρόπος μαγειρέματος

Εποχές

Ειδικές κατηγορίες

Γιορτές και περιστάσεις

Βιολογικά / Delicatessen