Review

Οι υποβλητικές «Δονήσεις» στέλνουν την ομοφοβία εκτός κάδρου

Από -

Υπάρχουν πολλά που μια μεγαλοαστική οικογένεια μπορεί να ανεχθεί, η ομοφυλοφιλία ωστόσο είναι σπανίως ένα από αυτά. Σίγουρα πάντως αυτή είναι η περίπτωση στη Γουατεμάλα, όπου οι διακρίσεις εις βάρος της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας μεταφράζονται στην καλύτερη περίπτωση μέσω ρατσιστικών προκαταλήψεων και στη χειρότερη μέσω ανεμπόδιστων βίαιων επιθέσεων. Μια χειροπιαστή ιδέα των συνθηκών δίνει ο ταλαντούχος Νοτιοαμερικάνος Χάιρο Μπουσταμάντε («Ηφαίστειο») στις «Δονήσεις», μια ταινία η οποία μοιάζει σα να τρέμει κάθε φορά που το σοκ κυριεύει το βασανισμένο πρωταγωνιστή του.

Πρόκειται για έναν επιτυχημένο 40άρη οικογενειάρχη (Χουάν Πάμπλο Ολισλάγκερ), ο οποίος πληρώνει το τίμημα της σεξουαλικότητάς του, όταν η οικογένειά του μαθαίνει πως είναι ομοφυλόφιλος. Η ζωή του τότε παρασύρεται σε ένα καθοδικό σπιράλ διαδοχικών απορρίψεων, οι οποίες εκτείνονται από τα παιδιά μέχρι τη δουλειά του, με τον ίδιο να διχοτομείται συναισθηματικά ανάμεσα στο να επιστρέψει σε αυτό που ήταν ή να ξεκινήσει από την αρχή.

Ένα ενδοσκοπικό ψυχογράφημα, μια διακριτική κοινωνική κριτική και ταυτόχρονα ένα καλοστημένο μυστηριακό δράμα, οι «Δονήσεις» οφείλουν τη γοητεία τους στις μικρές εκπλήξεις που κρύβονται στην εξέλιξη της πλοκής. Ο Μπουσταμάντε αιφνιδιάζει εξαρχής με μια τρομερά ασφυκτική εναρκτήρια σεκάνς, όταν η οικογένεια στήνει ενέδρα στον πρωταγωνιστή πιέζοντάς τον να διορθώσει το λάθος του. Ένα ατόπημα που έξυπνα αποκρύπτεται στο θεατή, εντείνοντας την αγωνία και την αίσθηση του εφιάλτη που αποπνέει η ενότητα, με τη συνδρομή του υποβλητικού κιαροσκούρο που χρωματίζει τα πλάνα. Τα πρόσωπα των συγγενών του ήρωα μοιάζουν σα να αναδύονται από το έρεβος, εκεί όπου επιδιώκουν να κρατήσουν κι εκείνον.

banner

Το σκότος αυτό δεν είναι τυχαίο, συνδέεται με το βαθύ συντηρητισμό και μια οπισθοδρομική θέαση της θρησκείας, η οποία ωστόσο δεν αφήνει ανεπηρέαστο το χαρακτήρα του Ολισλάγκερ. Πιστός και ο ίδιος, προχωρά σε μια ρήξη που τον κατακερματίζει ψυχολογικά αφού νιώθει διπλά αμαρτωλός• εγκαταλείπει την οικογένεια του, άρα δεν εκπληρώνει τον πατρικό ρόλο του, ενώ έχει διαπράξει την ύβρη του ψέματος αποκρύπτοντας την ομοφυλοφιλία του. Ο Ολισλάγκερ φέρει τις εσωτερικές συγκρούσεις του χαρακτήρα με σιωπηλή ένταση που βράζει στην ερμηνεία του, ιδιαίτερα τις στιγμές που μοιάζει σα να πρόκειται να λυγίσει από την πίεση.

Μια από αυτές προκύπτει όταν ο Μπουσταμάντε πια παραθέτει το μείζον διακύβευμα που βρίσκεται στον πυρήνα των «Δονήσεων». Ο πρωταγωνιστής καλείται να επιλέξει ανάμεσα στη σεξουαλική ελευθερία, άρα και αυθεντική χειραφέτηση, και στην ευτυχία που όμως προϋποθέτει μια βάναυση θυσία. Εδώ η ταινία υιοθετεί και μια στροφή στο ύφος η οποία εκτός από αναπάντεχη, προσδίδει νέα φόρτιση στην αφήγηση, η οποία δεν αναζητά εύκολες απαντήσεις σε ένα έτσι κι αλλιώς περίπλοκο ηθικό δίλημμα. Ο Μπουσταμάντε, επίσης, δε ξεχνά να αφιερώσει χρόνο στο παραλογισμό ορισμένων κόλπων της οργανωμένης θρησκείας. Ευλογίες χρεωμένες μέσω POS για τη σωτηρία της ψυχής των παραστρατημένων τέκνων, αλλά και ινστιτούτα «σεξουαλικής μεταστροφής» για ριζικές… επιδιορθώσεις (θυμηθείτε τη «Διαπαιδαγώγηση της Κάμερον Ποστ»), πάνε χέρι-χέρι με τη συντήρηση ενός πλέγματος συστηματικής καταπίεσης.

Ο Νοτιοαμερικάνος σκηνοθέτης κρατά σε ισορροπία τα ανοιχτά πολιτικά σχόλια σε σχέση με όσα υπαινίσσεται, εκείνα εξάλλου είναι και τα πιο καυστικά, προτιμώντας να διατηρήσει τα σημαντικότερα ερωτήματα στο επίπεδο του ήρωα, ακόμα κι αν ανά στιγμές γίνεται περισσότερο αφαιρετικός από όσο απαιτείται. Η αποζημίωση έρχεται στο τέλος, όταν την πικρότατη ύστατη στιγμή με μια μόνο κίνηση ο Μπουσταμάντε βάζει στο μυαλό την αμφιβολία που σφίγγει το στομάχι, αφήνοντας όχι ανοιχτά ενδεχόμενα αλλά μια οδυνηρή πλην ρεαλιστική αβεβαιότητα.

Βαθμολογία:

Σκηνοθεσία: Χάιρο Μπουσταμάντε. Πρωταγωνιστούν: Χουάν Πάμπλο Ολισκλάγκερ, Νταϊάν Μπάτεν, Μαουρίσιο Άρμας Ζεμπαντούα, Μαρία Τελόν. Γουατεμάλα, Γαλλία, Λουξεμβούργο. 2019. Διάρκεια: 107 ́. Προβολή: CINOBO.

Σχετικά Θέματα

Το φάντασμα της ιστορίας είναι ζωντανό στην υποβλητική «Γυναίκα των Δακρύων»

24/02/2021

Το φάντασμα της ιστορίας είναι ζωντανό στην υποβλητική «Γυναίκα των Δακρύων»

Ο Χρήστος Μήτσης γράφει για το δραματικό θρίλερ από τη Γουατεμάλα που διεκδικεί Χρυσή Σφαίρα ξενόγλωσσης ταινίας.

Οι Έιμπελ Φεράρα και Γουίλεμ Νταφόε πασχίζουν για ουσία στο «Τομάζο»

09/02/2021

Οι Έιμπελ Φεράρα και Γουίλεμ Νταφόε πασχίζουν για ουσία στο «Τομάζο»

Είδαμε την ταινία του ιδιοσυγκρασιακού Αμερικανού σκηνοθέτη που προβάλλεται στο Cinobo.

Είδαμε το οσκαρικά φιλόδοξο αλλά και διδακτικά αντιρατσιστικό «One Night in Miami»

22/01/2021

Είδαμε το οσκαρικά φιλόδοξο αλλά και διδακτικά αντιρατσιστικό «One Night in Miami»

Ο Χρήστος Μήτσης γράφει για το δράμα της Ρετζίνα Κιγνκ που προβάλλεται στο Amazon Prime.

«Η Διπλή Ζωή της Ασάκο»: Μια πειραγμένη ρομαντική ιστορία ξεδιπλώνεται στο Cinobo

12/01/2021

«Η Διπλή Ζωή της Ασάκο»: Μια πειραγμένη ρομαντική ιστορία ξεδιπλώνεται στο Cinobo

Ο Χρήστος Μήτσης γράφει για το παιχνιδιάρικο φιλμ που υπογράφει ο Ιάπωνας Ριουσούκε Χαμαγκούτσι.

«Παγωμένος» και αμήχανος ο Τζόρτζ Κλούνεϊ στον «Ουρανό του Μεσονυχτίου»

23/12/2020

«Παγωμένος» και αμήχανος ο Τζόρτζ Κλούνεϊ στον «Ουρανό του Μεσονυχτίου»

Οι ενυπώσεις μας από τη νέα, αναιμική κι αδιάφορη ταινία της σκηνοθετικής καριέρας του διάσημου ηθοποιού.

Η «Θρυλική Μα Ρέινι» είναι γεμάτη νεύρο αλλά και διδακτισμό

20/12/2020

Η «Θρυλική Μα Ρέινι» είναι γεμάτη νεύρο αλλά και διδακτισμό

Οι εντυπώσεις μας από την τελευταία ταινία με πρωταγωνιστή τον Τσάντγουικ Μπόουζμαν που έκανε πρεμιέρα στο Netflix.

Χάιρο Μπουσταμάντε: «Κοστίζει ακριβά να είσαι ομοφυλόφιλος»

16/12/2020

Χάιρο Μπουσταμάντε: «Κοστίζει ακριβά να είσαι ομοφυλόφιλος»

Ο σκηνοθέτης από τη Γουατεμάλα μας μιλάει για τις απίστευτες αληθινές ιστορίες πίσω από την ταινία «Δονήσεις».

«Lara»: ένας γλυκόπικρα ειλικρινής απολογισμός ζωής μιας γυναίκας

16/12/2020

«Lara»: ένας γλυκόπικρα ειλικρινής απολογισμός ζωής μιας γυναίκας

Διαβαστέ την κριτική του «α» για το γερμανικό δράμα του Γιαν – Όλε Γκέρστερ που κάνει πρεμιέρα on demand στο e-cinema της Strada Films.