Best of

Οι 20 καλύτερες ελληνικές σειρές της εικοσαετίας 2000-2020

Από -

Από τα πιο παραγωγικά χρόνια μέχρι την απόλυτη πτώση–παύση λόγω κρίσης και ξανά προς την άνοδο με λίγα αλλά δυναμικά βήματα, η πορεία της ελληνικής μυθοπλασίας την τελευταία εικοσαετία μοιάζει χωρίς υπερβολή με τρελό roller coaster.

Κι ενώ ακόμα δεν είμαστε σίγουροι για το τι μας περιμένει από εδώ και πέρα στην επόμενη στροφή αυτής της ξέφρενης πορείας, αποφασίσαμε να πιάσουμε και πάλι το τηλεκοντρόλ και να ανατρέξουμε σε όλες εκείνες τις σειρές που άφησαν το σημάδι τους στην ελληνική τηλεόραση μετρώντας από το 2000 μέχρι και σήμερα.

20. Το Καφέ της Χαράς (ΑΝΤ1, 2003-2006 & 2019-)

Η ιδανικότερη έναρξη του top20 γίνεται με το σήμα κατατεθέν της κωμωδίας στον ΑΝΤ1, από ένα συγγραφικό δίδυμο με πιστούς φαν ήδη από τα χρυσά ‘90s, το οποίο κατάφερε να παραμείνει στις επάλξεις ακόμα και στα πέτρινα χρόνια της ελληνικής μυθοπλασίας χάρη στις συνεχείς (και υψηλές σε τηλεθέαση) επαναλήψεις. Ο Χάρης Ρώμας και η Άννα Χατζησοφιά διατήρησαν αναλλοίωτο το ύφος τους όλα αυτά τα χρόνια και δημιούργησαν μια σειρά με ήρωες που αγαπήθηκαν εξαρχής, ενώ έφεραν στην Ελλάδα και την παγκόσμια τάση για ριμέικ.

19. Κλείσε τα μάτια (Mega, 2002-2004)

Σεναριογράφος, συν-σκηνοθέτης, πρωταγωνιστής και μουσικός επιμελητής, o Χριστόφορος Παπακαλιάτης έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα δικό του είδος στις δραματικές σειρές, ένα τηλεοπτικό σύμπαν που έχει πάντα ξεκάθαρη την υπογραφή του, από την πλοκή και τους χαρακτήρες μέχρι την ατμόσφαιρα και τη φωτογραφία. Εδώ, ίσως στην χαρακτηριστικότερη δουλειά του, παρουσίασε ένα ερωτικό τρίγωνο που σημείωσε ρεκόρ τηλεθέασης και που συνεχίζει να μνημονεύεται εδώ και χρόνια στις αρχές κάθε Μάη…στη γιορτή της μητέρας.

18. Επιφάνεια (Mega, 2001-2002)

Με φόντο μια πολυεθνική φαρμακευτική εταιρεία, Πέμη Ζούνη, Μίμης Χρυσομάλλης, Ακύλλας Καραζήσης και Μαρία Πρωτόπαππα μπλέκουν σε παιχνίδια εξουσίας στο πρώτο καθαρόαιμο θρίλερ που δημιουργήθηκε στην ελληνική τηλεόραση. Ηλεκτρονικά εγκλήματα, φόνοι, ανατροπές, προδοσίες, σεξ και χρήμα ενώνονται με μοντέρνα σκηνοθεσία από τον Βασίλη Τσελεμέγκο, σε μια σειρά που δεν εκτιμήθηκε όσο έπρεπε.

17. Μην αρχίζεις τη μουρμούρα (Alpha, 2013-)

Πώς γεφυρώνεις το χάσμα των γενεών τηλεοπτικά; Με κάτι που όλους μας ενώνει, δηλαδή την ανοχή μας στη μουρμούρα. Η μακροβιότερη κωμική σειρά των τελευταίων ετών σε προκαλεί να την παρακολουθήσεις από τον τίτλο, ενώ οι ιστορίες καθημερινής τρέλας των ζευγαριών σίγουρα κάτι θα σου θυμίσουν. Για την ιστορία, η πρώτη διανομή των ζευγαριών (Αντώνης Αντωνίου-Ελένη Κοκκίδου, Βλαδίμηρος Κυριακίδης-Δάφνη Λαμπρόγιαννη και Πάνος Βλάχος-Ιωάννα Τριανταφυλλίδου) παραμένει η αγαπημένη μας.

16. Υπέροχα πλάσματα (Alpha, 2007-2008)

Το μεγάλο δίλημμα της λίστας: «Υπέροχα πλάσματα» ή «Μίλα μου βρώμικα» (Mega, 2009-2010); Η Μυρτώ Κοντοβά σε μεγάλα κέφια υπογράφει και τις δύο σειρές με ευφυέστατα κόνσεπτ, καλογραμμένους διαλόγους, αμέτρητες pop culture αναφορές, οικείους χαρακτήρες που δένεσαι και απολαυστικά guest. Διαλέγουμε εν τέλει την πρώτη της δουλειά, πιο πολύ γιατί στην παρέα αυτών των «υπέροχων πλασμάτων» πρωταγωνιστικό ρόλο είχε και μια Αθήνα που πολύ μας έχει λείψει τελευταία.

15. Το 10 (Alpha, 2007-2008)

Το ημιτελές μυθιστόρημα του Μ.Καραγάτση μεταφέρθηκε στη μικρή οθόνη σε μια άρτια, ποιοτική παραγωγή με εντυπωσιακά σκηνικά και δυνατό καστ (Δημήτρης Καταλειφός, Ρένη Πιττακή, Σωτήρης Χατζάκης, Μαρία Πρωτόπαππα κά.), που δυστυχώς κάπως χάθηκε ανάμεσα στις αμέτρητες σειρές που περιελάβανε τότε το τηλεοπτικό πρόγραμμα. Η σκηνοθεσία ήταν της Πηγής Δημητρακοπούλου ενώ τη διασκευή του σεναρίου (με την προσθήκη ενός δικού τους επίλογου) ανέλαβαν οι Σταύρος Καλαφατίδης, Μαίρη Ζαφειροπούλου και Γιώργος Κρητικός.

14. Έτερος Εγώ - Χαμένες Ψυχές & Έτερος Εγώ - Κάθαρσις (Cosmote TV, 2019 & 2020)

Βασισμένοι στην ταινία του 2017, οι δύο αυτοτελείς κύκλοι επεισοδίων του «Έτερος Εγώ» έφεραν το δημοφιλέστατο είδος του crime στην ελληνική τηλεόραση, και μάλιστα στην πιο σύγχρονη εκδοχή του. Προσεγμένες παραγωγές σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια (στο σενάριο συνεργάζεται με την Κατερίνα Φιλιώτου) που δικαίως έκαναν πάταγο και ελπίζουμε να άνοιξαν τον δρόμο σε επόμενα εγχώρια τηλεοπτικά project που δεν θα φοβηθούν να ξεφύγουν από την πεπατημένη.

13. Ευτυχισμένοι μαζί (Mega, 2007-2009)

Μία από τις πιο πετυχημένες μεταφορές από ξένη παραγωγή με την υπογραφή της Ρένας Ρίγγα σε σκηνοθεσία Ανδρέα Μορφονιού. Ο ορισμός της feelgood οικογενειακής σειράς, με γνήσιες στιγμές κωμωδίας από τον μετρ στο ρόλο του…βασανισμένου πατέρα Γιάννη Μπέζο («τι περνάω ο γαύρος»), αξιαγάπητους ανήλικους πρωταγωνιστές και πολύ δυνατούς β’ ρόλους: ο (Φώτη-πιάσε-μια-μπίρα) Μάκης του Τάσου Γιαννόπουλου απέκτησε μέχρι και δικό του fan club.

12. Καρυωτάκης (ΕΤ1, 2009)

Ο δημιουργός και σκηνοθέτης της σειράς Τάσος Ψαρράς ερεύνησε για χρόνια και σε βάθος τη ζωή του ποιητή Κώστα Καρυωτάκη, κάτι που φαίνεται και στο αποτέλεσμα μιας και μέσα από είκοσι επεισόδια παρουσίασε μια καλοδουλεμένη σειρά εποχής με σωστό ρυθμό, ίσως την πιο αξιόλογη της δημόσιας τηλεόρασης. Εξαιρετικός ο πρωταγωνιστής Δημοσθένης Παπαδόπουλος, αποκάλυψη η Μαρία Κίτσου στον πρώτο της τηλεοπτικό ρόλο ως Μαρία Πολυδούρη.

11. Ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος (Mega, 2010-2011)

Ελληνική μυθολογία, σύγχρονη Αθήνα της κρίσης και κάτι από «South Park» συνδυάζονται καυστικά και άκρως απολαυστικά στην μοναδική animation ελληνική σειρά που τόλμησε την αιχμηρή σάτιρα όσο καμία άλλη (ναι, μέχρι και σήμερα). Κόπηκε νωρίς και άδικα, καθώς δεν έλαβε την προσοχή που του άξιζε την περίοδο προβολής του. Εμείς πάντως του δίνουμε τον τίτλο του κρυφού διαμαντιού του top20. Γιώργο Φειδά και Γιάννη Τσιτσώνη, τα θερμά μας συγχαρητήρια.

10. 10η εντολή (Alpha, 2004-2007, 2015)

Ο ταυτισμένος με τα αστυνομικά θρίλερ Πάνος Κοκκινόπουλος εμπνέεται από αληθινές ιστορίες εγκλημάτων και στοιχειώνει τα βράδια μας δημιουργώντας αιματοβαμμένα αυτοτελή επεισόδια που μέτρησαν πρωτοκλασάτους ηθοποιούς στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, σημείωσαν υψηλά νούμερα τηλεθέασης ακόμα και στις αδιάκοπες μεταμεσονύχτιες επαναλήψεις τους, και έκαναν τους Έλληνες να μιλάνε πιο ευγενικά στον γείτονά τους… γιατί ποτέ δεν ξέρεις.

9. Μαύρα μεσάνυχτα (Mega, 2008-2009)

Ο Πάνος Κοκκινόπουλος αφήνει για λίγο το νουάρ και έρχεται σε επαφή με τη χιουμοριστική πλευρά του. Πατώντας στο ευρηματικό και πολύ προσεγμένο σενάριο του Βασίλη Ρίσβα και της Δήμητρας Σακαλή, παρουσιάζει μια ατμοσφαιρική (ολο)μαύρη κωμωδία –την πρώτη του είδους– με εξαιρετικό καστ: ιδανικός νονός της νύχτας ο Στέλιος Μάινας, απολαυστική η Παναγιώτα Βλαντή σε απρόσμενο ρόλο, κι ένας πρωτοεμφανιζόμενος Μάκης Παπαδημητρίου σε απόλυτο ρεσιτάλ. Έξτρα πόντοι για το απίθανο guest του Ηλία Μαμαλάκη.

8. Είσαι το ταίρι μου (Mega, 2001-2002)

Ο κορυφαίος Λευτέρης Παπαπέτρου, σεναριογράφος μεγάλων επιτυχιών των ‘90s όπως το «Ντόλτσε βίτα» και τα «Εγκλήματα», παρουσιάζει ακόμα ένα κωμικό ψυχογράφημα της ελληνικής οικογένειας, κυρίως όμως διαλύει τα στερεότυπα με γερές δόσεις χιούμορ και αξεπέραστες ατάκες. Αποκάλυψη ο Άρης Σερβετάλης ως Λάζαρος, ενώ οι απανταχού κυνικοί ακόμα υποκλινόμαστε στην Ανέτα της Δάφνης Λαμπρόγιαννη.

7. Πενήντα-Πενήντα (Mega, 2005-2007)

Ρεσιτάλ κωμωδίας από μια σειρά που είναι ο αδιαμφισβήτητος συνεχιστής του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Το απόλυτα ταιριαστό πρωταγωνιστικό τρίο των Πέτρου Φιλιππίδη, Σάκη Μπουλά και Παύλου Χαϊκάλη έκανε την κρίση μέσης ηλικίας να μοιάζει απολαυστική και κουλ, ενώ μετέδωσε τη συνήθεια της εβδομαδιαίας τσιπουροκατάνυξης σε πολλές παρέες ανεξαρτήτως ηλικίας.

6. Η λέξη που δεν λες (Alpha, 2016-2017)

Μια σειρά που προσεγγίζει τόσο σωστά ένα τόσο ευαίσθητο θέμα όσο ο αυτισμός αξίζει όχι μόνο μια υψηλή θέση στη λίστα αλλά και στην καρδιά μας. Εκπληκτική σκηνοθεσία του Θοδωρή Παπαδουλάκη και συγκλονιστικές ερμηνείες από τους Βασίλη Μπισμπίκη, Μαρία Πρωτόπαπα, Δημήτρη Καταλειφό και Μάξιμο Μουμούρη στην καλύτερη σειρά που είδαμε ποτέ από τον Alpha.

5. Άγριες Μέλισσες (ΑΝΤ1, 2019-)

Μετά από χρόνια απουσίας, η ελληνική μυθοπλασία είναι και πάλι εδώ. Σε σκηνοθετική επιμέλεια του Λευτέρη Χαρίτου και σενάριο των Μελίνα Τσαμπάνη και Πέτρου Καλκόβαλη, η σειρά-φαινόμενο του ANT1 κατάφερε να ξαναγεννήσει τις ελληνικές παραγωγές και ανάγκασε τους υπεύθυνους να εμπιστευτούν τους Έλληνες δημιουργούς. Η ποιότητα του σεναρίου που παραμένει υψηλή παρά την σχεδόν καθημερινή προβολή και η διανομή ρόλων σε εξαίρετους θεατρικούς ηθοποιούς άνοιξαν την πόρτα στη νέα εποχή της εγχώριας tv.

4. Σαββατογεννημένες (Mega, 2003-2004)

Το άστρο του Γιώργου Καπουτζίδη εμφανίζεται για πρώτη φορά στην ελληνική τηλεόραση και φυσικά λάμπει από το πρώτο λεπτό. Ως σεναριογράφος της σειράς δίνει στην κωμωδία του ουσιαστική πλοκή και βάθος στους χαρακτήρες (εκπληκτικές και οι τρεις πρωταγωνίστριές του), ενώ έγραψε ιστορία ως Ουρουγουανός υπάλληλος της Σενιόρα Σούλα, (πορκέ) γιατί μετά τον Χοσέ το νυχτερινό έγινε για πάντα «νυχτεριδινό», ο λοχαγός «Χολαργός» και η Κομοτηνή «Κομοτυρί».

3. Στο παρά πέντε (Mega, 2005-2007)

Η καλύτερη τηλεοπτική κωμωδία γραμμένη εξολοκλήρου από Έλληνα δημιουργό, τον Γιώργο Καπουτζίδη, ο οποίος επιβεβαιώνει τα δείγματα που έδωσε με τις «Σαββατογεννημένες»: είναι αυτός που θα ανανεώσει την ελληνική τηλεόραση και θα επαναφέρει το γέλιο στην πιο καθαρόαιμη, αγνή μορφή του. Η πρωτοποριακή σύλληψή του να φτιάξει μια κωμωδία μακριά από ερωτικά μπερδέματα -πράγμα σπάνιο για την ελληνική τηλεόραση- καθιστά το «Παρά πέντε» την πιο αγαπημένη κωμωδία μικρών και μεγάλων μέχρι και σήμερα.

2. Σ’ αγαπώ – Μ’ αγαπάς (Mega, 2000-2002)

Αν το top20 είχε τίτλο «η πιο αγαπημένη σειρά της εικοσαετίας», το «Σ’αγαπώ-Μ’αγαπάς» θα είχε την πρώτη θέση. Και αν στις αρχές του 2000 είχαν εφευρεθεί τα hashtags, το #CoupleGoals εδώ θα ταίριαζε γάντι. Η ευφυέστατη πένα της Δήμητρας Παπαδοπούλου πάτησε πάνω σε μια γαλλο-καναδική συνταγή και δημιούργησε μια διαχρονική, ξεκαρδιστική σειρά για τη σχέση (και τη μάχη) των φύλων βγαλμένη από τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Μπροστά σε μια σταθερή κάμερα, η Παπαδοπούλου και ο Αθερίδης έγιναν η Δήμητρα και ο Θοδωρής της διπλανής πόρτας, και χάρη στην ασύγκριτη χημεία τους θεωρούνται ακόμα και σήμερα το πιο θρυλικό ζευγάρι της ελληνικής τηλεόρασης.

1. Το νησί (Mega, 2010-2011)

Το αδιαφιλονίκητο φαβορί για την κορυφή της λίστας δεν είναι άλλο από την υπερπαραγωγή του Mega (μία από τις ακριβότερες παραγωγές στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης) που κατάφερε να φέρει την κινηματογραφική διάσταση στη μικρή μας οθόνη. Η κορυφαία σειρά εποχής που τόλμησε την αποκέντρωση και έστησε έναν ολόκληρο «κόσμο» στην Πλάκα, τη Σπιναλόγκα, την Ελούντα και στον Άγιο Νικόλαο της Κρήτης (τη σκηνογραφία υπογράφει ο Αντώνης Χαλκιάς), ισορρόπησε τη συγκίνηση και το τραύμα με αριστοτεχνικό τρόπο (σπουδαία η σκηνοθετική ματιά του Θοδωρή Παπαδουλάκη) και παρέσυρε εκατομμύρια τηλεθεατών με τη γοητευτική αφήγησή της (τη διασκευή του ομότιτλου βιβλίου της Βικτόρια Χίσλοπ ανέλαβε σε συνεργασία με τη συγγραφέα η Μιρέλλα Παπαοικονόμου).

Bonus

Οι απολαυστικά καμένοι και αδίκως κομμένοι «Άσφαιροι» του Ζήση Ρούμπου και του Γιώργου Αγγελόπουλου (Alpha, 2015, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Πλατανιά) δεν χωράνε σε λίστες. Απλά (ξανα)δείτε τους.

Special mention

«Τι ψυχή θα παραδώσεις μωρή;» (Mega, 2000): το ερώτημα που δεν θα απαντηθεί ποτέ. Ρήγας και Αποστόλου έγραψαν επικές ατάκες σε μια σειρά που σταμάτησε αιφνίδια στο έκτο επεισόδιο, μένοντας στην ιστορία ως το μεγαλύτερο «κρίμα» της ελληνικής τηλεόρασης.

Σχετικά Θέματα