Θέμα

Must-see | 5 πράγματα που δε ξέρατε για την «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς»

Έτοιμη για την πρώτη πανελλήνια τηλεοπτική μετάδοσή της είναι η «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» του Γιάννη Οικονομίδη («Σπιρτόκουτο», «Μικρό Ψάρι»), η οποία προβάλλεται την Κυριακή (18/4) στην ΕΡΤ2 (23.30), δίνοντάς μας την αφορμή να συγκεντρώσουμε τα πέντε πράγματα που πρέπει να ξέρετε για την ταινία.

banner

Η υπόθεσή της τοποθετείται στην ελληνική επαρχία, συγκεκριμένα στη Λαμία, όπου τα ερωτικά πάθη ανακατεύονται με τις αυτοκαταστροφικές τάσεις των ηρώων. Όλα ξεκινούν με το γάμο μιας γοητευτικής γυναίκας (Βίκυ Παπαδοπούλου) με έναν επιχειρηματία (Γιάννης Τσορτέκης), ο οποίος πάει εντελώς στραβά. Εκείνη αποφασίζει να τον εγκαταλείψει και να καταφύγει στον εραστή της, έναν πρώην λαϊκό τραγουδιστή (Βασίλης Μπισμπίκης), ο οποίος είναι τώρα ιδιοκτήτης νυχτερινού κέντρου. Οι δυο τους καταφέρνουν να σμίξουν, όμως εκείνη εκτός από το να εγκαταλείψει τον άντρα της, του έχει κλέψει κι ένα εκατομμύριο ευρώ. Και ο επιχειρηματίας αποφασίζει να πάρει αιματηρή εκδίκηση…

Σπασμένα ταμία

Η «Μπαλάντα...» έτυχε να κυκλοφορήσει στις 5 Μαρτίου 2020, συμπίπτοντας με τα πρώτα κρούσματα κορονοϊού στη χώρα αλλά και με την εφαρμογή του πρώτου πανελλαδικού lockdown λίγες μέρες μετά. Ωστόσο, το πρώτο τετραήμερο προβολών της ταινίας -σε μία μόνο αίθουσα- χαρακτηρίστηκε από διαδοχικά sold out, τα οποία μεταφράστηκαν σε άνοιγμα της τάξης των 2.208 εισιτηρίων. Ήταν απλά η πρόγευση της μεγάλης επιτυχίας που θα σημείωνε η ταινία, όταν πια συνέχισε τις προβολές της στα θερινά, φτάνοντας συνολικά τα 35.483 κομμένα εισιτήρια πανελλαδικά. Κάπως έτσι, η «Μπαλάντα» έγινε η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία στην καριέρα του Οικονομίδη, παρά τις αντίξοες συνθήκες.

banner

Συνήθης ύποπτος

Είναι γνωστό πως ο σκηνοθέτης εμπιστεύεται διαχρονικά συγκεκριμένους ηθοποιούς για τους ρόλους που σκαρφίζεται, με ενδεικτική την παρουσία του Βαγγέλη Μουρίκη σε τρεις ταινίες πριν την «Μπαλάντα», συγκεκριμένα τις «Η Ψυχή στο Στόμα», «Μαχαιροβγάλτης» και «Μικρό Ψάρι». Εδώ χρέη πρωταγωνιστή εκτελεί ο πρωτοεμφανιζόμενος στην οικονομιδική φιλμογραφία Βασίλης Μπισμπίκης, με το Μουρίκη να περιορίζεται σε ένα μικρό πλην αξέχαστο ρόλο που απογειώνει την ταινία. Όσον αφορά τη διαδικασία του κάστινγκ, σύμφωνα με τον Οικονομίδη: «Η επιλογή των ηθοποιών, που εδώ σχεδόν σε όλους τους δεύτερους ρόλους είναι ερασιτέχνες, και η δουλειά μαζί τους είναι που δίνουν κινηματογραφική ειλικρίνεια στην ιστορία σου».

Ο άνθρωπος από τη Γαλλία

Μια ακόμα καινοτομία στο έργο του Οικονομίδη, είναι η συνεργασία με το διακεκριμένο συνθέτη Ζαν-Μισέλ Μπερνάρ στη δημιουργία του soundtrack. Ο Γάλλος, ο οποίος έχει δουλέψει μεταξύ άλλων σε ταινίες των Μάρτιν Σκορσέζε («Hugo») και Μισέλ Γκοντρί («The Science of Sleep», «Γύρνα το Μόνος Σου»), δήλωσε στο «α» για τη γνωριμία του με τον Έλληνα σκηνοθέτη: «"Κλικάραμε" και μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση πως αποφάσισε να με εμπιστευτεί εξ ολοκλήρου στο κομμάτι της μουσικής, χωρίς ο ίδιος να επέμβει καθόλου. Αυτό, ξέρεις, είναι τρομερά σπάνιο. Έτσι, σκέφτηκα ότι ήθελα να γράψω κάτι αναπάντεχο, κάτι που δε θα περίμενε ένας θεατής να ακούσει σε μια ελληνική ταινία. Εξάλλου δε συνηθίζω να συνθέτω μουσική συνηθισμένη, μου αρέσει να της δίνω μια παραξενιά που την κάνει να ξεχωρίζει. Νομίζω πως όλοι είναι πολύ χαρούμενοι με το αποτέλεσμα κι εγώ σίγουρα απόλαυσα τη διαδικασία. Βέβαια, το καλύτερο από όλα αυτό είναι που γνώρισα τον Γιάννη, είναι σα να είμαστε φίλοι εδώ και είκοσι χρόνια!».

Μια ζωή στην πίστα

Ο ηθοποιός Γιώργος Γιαννόπουλος, ο οποίος πια ανήκει για πάντα στην εγχώρια ποπ κουλτούρα χάρη στην ατάκα «πώς τους πετσόκοψες έτσι» («Μικρό Ψάρι»), στην «Μπαλάντα» υποδύεται ένα λαϊκό τραγουδιστή, ρόλος ο οποίος δεν απέχει ιδιαίτερα από την ίδια του τη ζωή. «Έχω κάνει μεροκάματο διαρκείας στο τραγούδι, αυτό που φαίνεται στην ταινία είναι ένα πολύ μικρό δείγμα. Βέβαια τώρα μου θύμισες μια εποχή παλιά που τραγουδούσα σε σκυλάδικο στην Κω. Τότε έβγαινα πέντε το πρωί, ήταν η ώρα που το μαγαζί έμοιαζε περισσότερο με μαχαιράδικο, παρά με σκυλάδικο. Φεύγαμε από εκεί σκέψου δώδεκα το μεσημέρι. Οπότε τις συνθήκες τις γνωρίζω καλά» είπε χαρακτηριστικά στο «α».

Από τους Κοέν στον Καουρισμάκι μια Λαμία δρόμος

Η αισθητική του νεονουάρ ανέκαθεν γοήτευε τον Οικονομίδη, ο οποίος υιοθέτησε πλήρως το ύφος στο «Μικρό Ψάρι», προτού το εμπλουτίσει διατηρώντας τα προσωπικά ξεχωριστά χαρακτηριστικά του στην «Μπαλάντα». Ποιες όμως είναι οι κινηματογραφικές επιρροές του εν προκειμένω; Ο ίδιος έχει αναφέρει τις ταινίες «Μόνο Αίμα» και «Καυτό Απόρρητο» των αδερφών Κοέν, τον «Οικογενειακό Φίλο» του Πάολο Σορεντίνο, την «Αποστολή στην Μπριζ» του Μάρτιν ΜακΝτόνα και εν γένει το σινεμά του Άκι Καουρισμάκι.

Σχετικά Θέματα