Θέμα

Μπορούν οι ελληνικές crime σειρές να συναγωνιστούν τις διεθνείς παραγωγές;

Από -

Στην Αγγλία πίνουν νερό (ή έστω τσάι) στο όνομα των αστυνομικών σειρών, ενώ οι βόρειες χώρες έχουν αναγάγει το mystery/crime είδος σε εθνικό τηλεοπτικό σπορ με εξαιρετικά και άκρως ποιοτικά αποτελέσματα. Στην Ελλάδα, πάλι, τα πράγματα είναι κάπως δια­φορετικά... Μπορεί στην ελληνική τηλεόραση να ευδοκιμούν τα μυστήρια που αργούν να βρουν λύση (βλέπε τηλεοπτικές άδειες), όμως το αστυνομικό ή το λεγόμενο mystery/crime είδος σίγουρα δεν είναι το φόρτε της – οι λιγοστές ελληνικές σειρές που τόλμησαν να περάσουν τη δίχρωμη περιοριστική κορδέλα και να πατήσουν στους χώρους ενός crime scene, δυστυχώς, δεν κατάφεραν ποτέ να κερδίσουν το κοινό και πλέον αραχνιάζουν στα ράφια των τηλεοπτικών καναλιών με τη χαρακτηριστική σφραγίδα «case closed».

Μήπως αν είχαμε μια Αγκάθα Κρίστι ή έναν Άρθουρ Κόναν Ντόιλ στη λογοτεχνική μας παράδοση να μας χαρίσουν κάποιον αντίστοιχα δαιμόνιο ντετέκτιβ με τον Ηρακλή Πουαρό και τον Σέρλοκ Χολμς οι ελληνικές παραγωγές στο αστυνομικό είδος, θα ήταν πιο εμπνευσμένες; Ή το ελληνικό κοινό έχει ανάγκη λίγη από τη σκοτεινιά των Βορείων για να μπει στο κλίμα;

Μοναδική εξαίρεση και ίσως η πιο τίμια εκπροσώπηση του αστυνομικού είδους στην ελληνική τηλεόραση, αν και κατατάσσεται περισσότερο στην κατηγορία θρίλερ (η έλλειψη... ανταγωνιστών επιτρέπει το «άπλωμα» της κατηγορίας), είναι η «10η Εντολή», η δημοφιλής σειρά αυτοτελών επεισοδίων του Πάνου Κοκκινόπουλου, που προβλήθηκε στον Alpha από το 2004 έως το 2015 κι έκτοτε μετράει απανωτές μεταμεσονύχτιες επαναλήψεις. Πρωτοκλασάτοι ηθοποιοί πέρασαν από τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, είτε ως θύματα είτε ως θύτες, ενώ η σειρά ξεχώρισε και για το προσεγμένο της σάουντρακ.

Φέτος ο Πάνος Κοκκινόπουλος επιστρέφει στην τηλεόραση με τη νέα σειρά μυστηρίου «Ου φονεύσεις» στο Epsilon – προσεχώς Open (πρεμιέρα μέσα στον Οκτώβριο). Η σειρά αυτοτελών επεισοδίων φέρει τη σεναριακή υπογραφή των Βασίλη Ρίσβα - Δήμητρας Σακαλή, στην τέταρτη συνεργασία του σκηνοθέτη με το σεναριακό δίδυμο μετά τον «Κόκκινο Κύκλο», τα «Μαύρα Μεσάνυχτα» και τον «3ο Νόμο». «Εγκλήματα που συγκλόνισαν την κοινή γνώμη και απασχόλησαν τη δικαιοσύνη παίρνουν σάρκα και οστά στην οθόνη μας», σύμφωνα με την επίσημη περιγραφή του «Ου φονεύσεις», ενώ το πρώτο τρέιλερ μαρτυράει αρκετούς από τους ηθοποιούς που θα καταδυθούν στο χώρο του εγκλήματος για χάρη του καταξιωμένου σκηνοθέτη: Στέλιος Μάινας, Ιωάννα Παππά, Πέγκυ Τρικαλιώτη, Λένα Παπαληγούρα, Παναγιώτα Βλαντή, Γιούλικα Σκαφιδά κ.ά.

Μοναδικός ανταγωνιστής του «Ου φονεύσεις» στην εγχώρια τηλεοπτική παραγωγή είναι το «Έγκλημα και πάθος», η νέα αστυνομική σειρά που προβάλλεται ήδη στον ANT1 (κάθε Παρασκευή, 23.45). Αυτοτελείς ιστορίες με σκοπό τη μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς παρουσιάζονται σε ύφος δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Αρβανίτη, ενώ «έγκυροι κι έγκριτοι σχολιαστές και αναλυτές φωτίζουν τα σκοτεινά σημεία κάθε εγκλήματος “ακτινογραφώντας” τον δράστη».

Τα δύο new entries γεννούν προφανώς ελπίδες για μια νέα σελίδα στο φτωχό μέχρι πρότινος είδος, δεν παύουμε όμως να αναρωτιόμαστε: τα συμπεράσματα «έγκυρων κι έγκριτων» σχολιαστών οι οποίοι θα καταφέρουν να μπουν στο μυαλό των εγκληματιών αρκούν στον τηλεθεατή που μαγεύτηκε από τις βαθιά φιλοσοφημένες ατάκες ενός ντετέκτιβ όπως ο Ραστ Κολ (Μάθιου ΜακΚόναχι) του «True Detective»; Ποιος σκηνοθέτης θα καταφέρει να μελετήσει τους διώκτες, τα θύματα και την κοινωνία τόσο βαθιά, που να αγγίξει έστω και λίγο το αριστουργηματικό ψυχογράφημα που παρέδωσε ο Ντέιβιντ Φίντσερ με το «Mindhunter»;

Μπορούν τα αυτοτελή επεισόδια να τρέξουν με τις ταχύτητες του σασπένς το οποίο χτίζουν υποδειγματικά λιτά και καθόλου εκβιαστικά οι Σκανδιναβοί μετρ του αστυνομικού είδους στα «Killing» και «Bridge»; Και ποιος «εγκληματίας που συγκλόνισε την κοινή γνώμη» θα καταφέρει να «αφηγηθεί» τις πιο μύχιες σκέψεις, τις εμμονές και τα απωθημένα του καλύτερα από τον «Dexter»;

Είναι γεγονός πως η ελληνική τηλεόραση παρέμεινε κολλημένη σε φόρμες που φοβούνται να ξεφύγουν ακόμη και από την πεπατημένη του «CSI» και του «Criminal Minds» για πολλούς και μυστήριους λόγους (το χαμηλό budget σαφώς και παίζει τον ρόλο του). Στο μεταξύ όμως το τηλεοπτικό κοινό προχώρησε, γνώρισε το αστυνομικό είδος μέσα από σειρές που έγραψαν ιστορία και πλέον έχει τις ανάλογες απαιτήσεις.

Για την ώρα το κενό αυτό στην ελεύθερη τηλεόραση φαίνεται να καλύπτει μόνο η ΕΡΤ1, που προβάλλει τόσο τον αριστουργηματικό πρώτο κύκλο του «True Detective» σε σκηνοθεσία Κάρι Φουκουνάγκα (Δευτέρα & Τρίτη, 23.15) όσο και το γαλλικό ντοκιμαντέρ «Αστέρες του εγκλήματος - Πώς οι δολοφόνοι έγιναν είδωλα», το οποίο εξερευνά το ψυχολογικό προφίλ του Τσαρλς Μάνσον, του Χάνιμπαλ Λέκτερ, του Νόρμαν Μπέιτς και του Τζέισον Μπορ (Δευτέρα-Τετάρτη, 00.15).

Σχετικά Θέματα

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα * e-mail
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης