Review

Η ρέγκε σώζει ζωές στο νέο επεισόδιο του «Small Axe»

Λίγο πριν το φινάλε του «Small Axe», αφού πρώτα οι ήρωες φλέρταραν με τη φυλακή («Mangrove») και αργότερα λικνίστηκαν σε ρομαντικούς ρέγκε ρυθμούς («Lovers Rock»), πλέον ήρθε η ώρα μουσική και τα σίδερα της στενής να σμίξουν στο τέταρτο αυτοτελές επεισόδιο της ανθολογίας με τίτλο «Alex Wheatle».

Κάποιοι σίγουρα θα γούρλωσαν τα μάτια τους διαβάζοντας το όνομα που «βαφτίζει» το επεισόδιο του Στιβ ΜακΚουίν, μιας και ο Γουίτλ δεν είναι κανένας τυχαίος. Πρόκειται για βραβευμένο Άγγλο συγγραφέα με καταγωγή από την Τζαμάικα, ο οποίος μετέφερε τα δύσκολα παιδικά χρόνια του στις σελίδες του αυτοβιογραφικού «Brixton rock» (1999). Ως ορφανός, ο Γουίτλ πέρασε αρκετό καιρό σε ορφανοτροφεία, όπου υπέστη συστηματική σωματική και ψυχολογική βία, προτού βρεθεί έφηβος στο Νότιο Λονδίνο, να συγχρωτίζεται συμπατριώτες του που τον μύησαν στη μαγεία της ρέγκε μουσικής.

Ο ΜακΚουίν προσθέτει τον Γουίτλ στον καμβά των αληθινών προσωπικοτήτων που αναδεικνύει το «Small Axe», θυμηθείτε τον αστυνομικό Λιρόι Λόγκαν στο «Red, White and Blue», επαναφέροντας την προσοχή στη σημασία της ταξικής συνείδησης και του ενστερνισμού της πολιτισμικής ταυτότητας. Εκείνο που κάνει ξεχωριστό τον Γουίτλ δεν είναι μόνο το χρώμα του δέρματός του, αλλά και ο πλούτος της κουλτούρας που το συνοδεύει. Η ρέγκε αποτελεί για εκείνον μια απελευθερωτική διέξοδο, αλλά ακόμα ένα όπλο χειραφέτησης και πολιτικής δράσης. Σε μια έμμεση πλην σαφή αντιπαραβολή με το πανκ που επίσης ευδοκιμούσε εκείνη την εποχή (τέλη ‘70s – αρχές ‘80s), ο ΜακΚουίν υπογραμμίζει το DYI πνεύμα που δεν ήταν μονοπώλιο των (κυρίως λευκών) πανκς, αλλά ταυτιζόταν με τη ρέγκε και το ροκστέντι. Σε μια απολαυστική σεκάνς, ο νεαρός και απένταρος Γουίτλ επιχειρεί να διαρρήξει ένα μαγαζί ώστε να κατασκευάσει το πολυπόθητο sound system που θα του επέτρεπε να παίξει τη μουσική του. Παρότι γλιτώνει προς το παρόν τη σύλληψη, ο κίνδυνος που διέτρεχε ήταν χειροπιαστός, σε αντίθεση με κάποιον όχι μαύρο πιτσιρικά που θα πιανόταν στα πράσα.

Εκείνο που τελικά τον οδηγεί στη φυλακή, ακολουθεί μικρό spoiler, είναι η συμμετοχή του στις ταραχές που ακολούθησαν τη σφαγή του Νιου Κρος. Δηλαδή το γενικό ξεσηκωμό της μαύρης κοινότητας τον Ιανουάριο του 1981, όταν 13 νεαρά μέλη της απανθρακώθηκαν σε φωτιά ενός διαμερίσματος, μια πυρκαγιά που ποτέ δεν εξιχνιάστηκε. Η οργή για την κατάφωρη αδικία που συντελέστηκε στράφηκε και ενάντια στους αστυνομικούς, οι οποίοι απάντησαν βίαια στους διαδηλωτές μεταξύ των οποίων ήταν ο Γουίτλ. Ήταν η στιγμή της πρώιμης πολιτικοποίησής του, η οποία επισπεύστηκε χάρη στο συγκρατούμενό του, ένας ρασταφάρι με μια πλήρως ενημερωμένη πολιτική βιβλιοθήκη.

«Οφείλεις να ξεμάθεις όσα έχεις μάθει ως τώρα» του είπε, προτρέποντάς του να οπλιστεί με όση γνώση θα τον βοηθήσει να αντιληφθεί την πραγματικότητα χωρίς να φορά «λευκά» γυαλιά. Να κατανοήσει τους λόγους που η κοινότητά του είναι υποχρεωμένη να ζει αποκομμένη, γιατί οι ίδιοι σπανίως γνωρίζουν τη δικαιοσύνη και πρωτίστως, το λόγο που η παρουσία τους και μόνο στο δρόμο είναι ύποπτη. Ο Γουίτλ ήταν μεταξύ των τυχερών οι οποίοι έκαναν τις τραυματικές εμπειρίες τους όπλο, γράφοντας για όσα έζησε και μιλώντας ανοιχτά για την αδικία. Κάτι παρόμοιο επιχειρεί εδώ κι ο ΜακΚουίν, φέρνοντας στο προσκήνιο χωρίς καλλωπισμούς μια ιστορία πόνου τον οποίο μόνο σπάνια διαδέχεται η χαρά.

Χωρίς να έχει τις εντάσεις ή τη συναισθηματική σφοδρότητα των προηγούμενων επεισοδίων, το «Alex Wheatle» λειτουργεί ως μια καλόπιστη ιστορία ενηλικίωσης που αδικείται από τη μονόωρη διάρκειά της, η οποία αποτρέπει περαιτέρω ανάπτυξη ενός εξαιρετικά αγαπητού χαρακτήρα (εξίσου χαρισματικός ο Σέγι Κόουλ που τον υποδύεται). Κάτι που αποδεικνύεται τη στιγμή που πέφτουν οι τίτλοι τέλους, όταν νιώθεις πως υπάρχουν κι άλλα να ειπωθούν για τον ήρωα. Ωστόσο, δεν αποδυναμώνεται το μήνυμα που ευρηματικά και με μετρημένη σκηνοθεσία επικοινωνεί ο ΜακΚουίν, ωθώντας και εμάς όπως ο Γουίτλ να «ξεμάθουμε» όσα δεν έχουμε ανακαλύψει μόνοι μας.

banner

iΤο «Alex Wheatle», το τέταρτο επεισόδιο του «Small Axe», είναι διαθέσιμο στη δωρεάν on demand υπηρεσία COSMOΤΕ TV PLUS, στην οποία θα προσθέτονται και τα υπόλοιπα επεισόδια κάθε Δευτέρα από τις 23/11.

Σχετικά Θέματα

Χρυσές Σφαίρες 2021: Οι υποψήφιοι στις τηλεοπτικές κατηγορίες

03/02/2021

Χρυσές Σφαίρες 2021: Οι υποψήφιοι στις τηλεοπτικές κατηγορίες

Οι αναμενόμενοι φιναλίστ στις προτιμήσεις της Ένωσης Ξένων Ανταποκριτών του Χόλιγουντ και η ηχηρή απουσία που…«μας κατέστρεψε».

Ο Στιβ ΜακΚουίν σκαρφίζεται το τέλειο φινάλε για το «Small Axe»

14/12/2020

Ο Στιβ ΜακΚουίν σκαρφίζεται το τέλειο φινάλε για το «Small Axe»

Ολοκληρώνεται με τον καλύτερο τρόπο η ανθολογία του Βρετανού σκηνοθέτη η οποία μας προτρέπει να μορφωθούμε χωρίς να ξεχνάμε την πολιτική και ταξική συνείδησή μας.

Υπάρχει άραγε καλός μπάτσος στο «Small Axe» του Στιβ ΜακΚουίν;

30/11/2020

Υπάρχει άραγε καλός μπάτσος στο «Small Axe» του Στιβ ΜακΚουίν;

Το δραματικό τρίτο επεισόδιο της σειράς του βραβευμένου σκηνοθέτη θέτει μια σειρά από δύσκολα πλην επίκαιρα ερωτήματα.

Ο Στιβ ΜακΚουίν και το «Lovers Rock» λικνίζουν ρομαντικά την τηλεόραση

23/11/2020

Ο Στιβ ΜακΚουίν και το «Lovers Rock» λικνίζουν ρομαντικά την τηλεόραση

Στο δεύτερο επεισόδιο του «Small Axe» γινόμαστε ένα με τη λονδρέζικη ρέγκε σκηνή κατά τη διάρκεια ενός μεθυστικού ολονύκτιου πάρτι.

To «Mangrove» του Στιβ ΜακΚουίν είναι μια επίκαιρη γροθιά στον ρατσισμό

18/11/2020

To «Mangrove» του Στιβ ΜακΚουίν είναι μια επίκαιρη γροθιά στον ρατσισμό

Στην πρώτη ταινία της τηλεοπτικής ανθολογίας του με τίτλο «Small Axe», o οσκαρικός σκηνοθέτης φωτίζει θριαμβευτικά μία από τις πιο σκοτεινές αλλά και δυνατές σελίδες στην ιστορία της Βρετανίας.

Γιατί έχουμε ανάγκη το σινεμά του Στιβ ΜακΚουίν

22/11/2018

Γιατί έχουμε ανάγκη το σινεμά του Στιβ ΜακΚουίν

Με μόλις τρεις μεγάλου μήκους ταινίες και ένα Όσκαρ στην τσέπη του, ο Βρετανός σκηνοθέτης θέλει να προσθέσει με τις «Χήρες» άλλο ένα διαμάντι στην εκλεκτή φιλμογραφία του.