Review

«Φωτογραφία»: Μια στιλάτη ιστορία αγάπης από την Ινδία

Από -

Μιλώντας για την ταινία που παρακολούθησαν μέχρι τη μέση της σε ένα σινεμά του Μουμπάι, ο Ράφι διηγείται στη νεαρότερή του Μιλόνι την εξέλιξη της υπόθεσής της. Δεν έχει δει το φιλμ, αλλά «οι ιστορίες αυτών των ταινιών είναι πλέον σχεδόν ίδιες» της εξηγεί, κάτι που ισχύει όχι μόνο για το Μπόλιγουντ ή το Χόλιγουντ, αλλά για τη συντριπτική πλειοψηφία της παγκόσμιας κινηματογραφικής παραγωγής. Ο 42χρονος δημιουργός τού τρυφερού «The Lunchbox» (2013) το γνωρίζει καλά, γι’ αυτό και δεν ριψοκινδυνεύει να εκβιάσει σεναριακές πρωτοτυπίες. Αρκούμενος σε μια και μόνο ευρηματική ιδέα τη φορά, την αναπτύσσει σταθερά και μεθοδικά, εμπλουτίζοντάς την με τις αγαπημένες του θεματικές.

banner

Στο «The Lunchbox» ένα λάθος στο delivery κολατσιού φέρνει κοντά μια  παραμελημένη από το σύζυγό της νοικοκυρά κι ένα λογιστή στα πρόθυρα συνταξιοδότησης. Στη «Φωτογραφία» άλλο ένα παιχνίδι της τύχης θα ενώσει δυο ακόμα μοναχικές υπάρξεις. Τον φωτογράφο τουριστικών πορτραίτων Ράφι και τη φοιτήτρια Μιλόνι, η οποία προετοιμάζεται εντατικά για εξετάσεις στην απόκτηση άδειας ορκωτού λογιστή. Εκείνος πιέζεται ασφυκτικά από τη γιαγιά του, η οποία τον μεγάλωσε με σκληρές στερήσεις, να παντρευτεί κι εκείνη νιώθει να πλήττει στην προοπτική μιας προγραμματισμένης μεσοαστικής ζωής για την οποία την προετοιμάζει η οικογένειά της. Έτσι, μετά από την τυχαία «επαγγελματική» συνάντησή τους, η μόνη διέξοδος του Ράφι στην επικείμενη επίσκεψη της γιαγιάς του από το χωριό είναι να της παρουσιάσει την Μιλόνι για αρραβωνιαστικιά του. Η τελευταία θα δεχτεί το ρόλο, προσθέτοντας με την αθώα αυτή σκηνοθεσία μια πικάντικη νότα στην ανάλατη καθημερινότητά της, η οποία, όπως κι ο πλέον αφελής θεατής υποψιάζεται, πρόκειται να αλλάξει γεμίζοντάς την διλήμματα.

Γαλήνιος κι ανθρωποκεντρικός σκηνοθέτης, ο Ρίτες Μπάτρα ακολουθεί πιστά τους κανόνες της ρομαντικής κομεντί, προσαρμόζοντάς τους στην ινδική πραγματικότητα. Ικανές δόσεις ρεαλισμού από τη μια, πικάντικες νότες σύγχρονου παραμυθιού από την άλλη, και στη μέση τρεις ολοζώντανοι, γλαφυροί χαρακτήρες που μοιράζονται τις πεποιθήσεις, τις ελπίδες, τις παραδοσιακές αξίες και τις καινούριες ιδέες μιας ολόκληρης χώρας. Το πολύβουο Μουμπάι έρχεται σε αντιπαράθεση με την αγροτική ζωή που άφησε πίσω του ο Ράφι, αλλά γοητεύει την Μιλόνι, με τον Μπάτρα να κάνει διακριτικές, μα εύστοχες νύξεις πάνω στις ταξικές διαφορές και την καινούρια οικονομικο-κοινωνική κατάσταση (οι αναφορές σε δάνεια, επιχειρήσεις, σπουδές στο εξωτερικό) της σύγχρονης Ινδίας. Στήνει ένα νόστιμο παιχνίδι με την εναλλαγή των διαφόρων γλωσσών, προσθέτει ζωογόνες χιουμοριστικές ανάσες και μένει μέχρι τέλους πιστός σε ένα κοινωνικά προσανατολισμένο δράμα μικρών διαστάσεων χωρίς ανατροπές κι εξάρσεις. Ελαφρά υποτονικό και ίσως προβλέψιμο, αλλά γεμάτο πολύχρωμη ευαισθησία και στιλάτες κινηματογραφικές λεπτομέρειες.

Βαθμολογία:

Σκηνοθεσία: Ρίτες Μπάτρα. Πρωταγωνιστούν: Ναουαζουντίν Σιντικί, Σάνια Μαλότρα, Φαρούκ Τζαφάρ, Βιγιάι Ραάζ. Ινδία, Γερμανία. 2019. Διάρκεια: 109΄. Προβολή: CINOBO.

banner

Σχετικά Θέματα