Τα ταξίδια της εκδίκησης 31/10/2021

Η σχετικά βολική για long-weekend ημερομηνία της αργίας της 28ης Οκτωβρίου δεν είναι ο μόνος λόγος που οι κρατήσεις έφτασαν στα επίπεδα του 2019, με εμφανή ζήτηση τόσο για τους παραδοσιακούς ελληνικούς προορισμούς όσο και για ταξίδια εκτός συνόρων σε ευρωπαϊκές πόλεις, αλλά και στην Κύπρο. Αν όλα πάνε καλά με τη διαχείριση της πανδημίας (διότι, δυστυχώς, σε ορισμένες χώρες της Κεντρικής Ευρώπης μιλάνε ήδη για 4ο κύμα) η έξοδος-βαρόμετρο του χειμερινού τουρισμού επιβεβαιώνει το δυναμικό comeback του ταξιδιού, πιο γρήγορα απ’ ό,τι προέβλεπαν οι σχετικές έρευνες.

Ο νέος όρος «revenge travel» δείχνει την επιθετικότητα με την οποία οι ταξιδιώτες διεκδικούν ξανά τον χαμένο χρόνο των λοκντάουν, θέλοντας να εξερευνήσουν νέους προορισμούς ή να επανασυνδεθούν με τους αγαπημένους τους. Και μπορεί η φύση και οι ανεξερεύνητοι προορισμοί να βρίσκονται ψηλά στις προτιμήσεις διεθνώς, τα στοιχεία δείχνουν όμως ότι και τα πιο δύσκολα να επανέλθουν city breaks βρίσκονται σε ανοδική τροχιά, παρά την επιδείνωση του καιρού.

Παράλληλα, με αρκετές μεγάλες εταιρείες να συνεχίζουν να υιοθετούν το μοντέλο των νομαδικών γραφείων, το workcation (συνδυασμός διακοπών και δουλειάς) τρεντάρει πλέον περισσότερο από το staycation (διακοπές σε απόσταση αναπνοής από το σπίτι) στα διεθνή παρατηρητήρια των τάσεων. Το ποιον εκδικούνται βέβαια οι ταξιδιώτες δεν είναι σαφές, ελπίζουμε πάντως όχι τους προορισμούς, δεδομένου ότι πριν από την πανδημία ο μεγαλύτερος εχθρός του τουρισμού ήταν ο υπερτουρισμός.

Με την Ελλάδα να αναδεικνύεται σε κορυφαίο προορισμό στην Ευρώπη για το 2021 στον διεθνή τουριστικό θεσμό των World Travel Awards και αρκετούς προορισμούς της χώρας να ξεπερνούν τον φετινό Οκτώβριο τις επιδόσεις του 2019, τα πράγματα διαφαίνονται αισιόδοξα για τον ελληνικό τουρισμό. Τώρα είναι λοιπόν η στιγμή να μπουν πιο γερές βάσεις για ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης, με βάση τις διεθνείς καλές πρακτικές.

Η Αθήνα, όπως είναι φυσικό, έχει σημαντικό ρόλο να παίξει σε αυτό το κομμάτι. Εξ ου και οι αναβαθμισμένες γειτονιές της, όπως το νέο Μικρολίμανο ή ο Νέος Κόσμος, που μεταμορφώνεται σταδιακά σε υπερτοπικό προορισμό εξόδου και τόπο διαμονής για ξένους επισκέπτες, αλλά και η Κυψέλη ή ο Πειραιάς θα πρέπει να απασχολήσουν ακόμη πιο ουσιαστικά τους εμπλεκόμενους φορείς, πάντα σε διαβούλευση με τους κατοίκους και τους επιχειρηματίες. Διότι η διαχείριση προορισμού, η οποία έχει πλέον αντικαταστήσει την προώθηση προορισμού σε επίπεδο marketing διεθνώς, προτάσσει την ικανοποίηση των κατοίκων και των επιχειρηματιών από αυτή των επισκεπτών στην πυραμίδα των αξιών. Αλλιώς τα ταξίδια της εκδίκησης μάλλον θα επιβεβαιώσουν τον δυσοίωνο τίτλο τους.

banner

Δέσποινα Ζευκιλή

banner
banner