Ταξιδιωτική επανεκκίνηση: Πώς (και ποιοι) θα ταξιδέψουμε φέτος; 07/06/2021

Με την εμβολιαστική καμπάνια να αγγίζει τα 5 εκατομμύρια μεικτών δόσεων την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, και με 1,8 εκατομμύρια Ελλήνων να έχουν ολοκληρώσει το εμβολιαστικό τους πρόγραμμα, η χώρα φαίνεται να απέχει αρκετά από τον αρχικό στόχο του 70% εμβολιασθέντων ως την αρχή του καλοκαιριού. Παρ’ όλα αυτά, η ταξιδιωτική σεζόν έχει τύποις ανοίξει, τα αεροδρόμια υποδέχονται ελεύθερα τις πτήσεις αναψυχής και τα λιμάνια αγκαλιάζουν εκδρομείς που ανάβουν τη μίζα στην τουριστική μηχανή της χώρας.

banner

Παράλληλα, οι συντονισμένες προσπάθειες για τη θωράκιση των νησιωτικών προορισμών, αλλά και η ζέση των νεαρότερων ηλικιών να σφραγίσουν το συντομότερο δυνατό την καλοκαιρινή τους ανεμελιά με ένα «πράσινο διαβατήριο», είναι καλοί οιωνοί για ακόμη πιο συμπαγή εμπέδωση του αισθήματος υγειονομικής ασφάλειας που επιζητά να εκπέμψει η χώρα, ενώ η –έστω και με σφιγμένα δόντια– ομαδική επιστροφή των μεγάλων παικτών της φιλοξενίας στην πρώτη γραμμή του ελληνικού τουρισμού είναι ένα μεγάλο πράσινο φως για τα διεθνή ταξιδιωτικά πρακτορεία, που, σύμφωνα με τις μετρήσεις, επιθυμούν σφόδρα το ελκυστικό προϊόν των ελληνικών διακοπών στη φαρέτρα τους. Θα είναι όμως η φετινή μια χρονιά που θα δει την Ελλάδα να ανοίγει τα ταξιδιωτικά της πανιά; Κι αν ναι, πόσοι, πώς και με τι κριτήρια θα ταξιδέψουμε φέτος;

«Οι εκτιμήσεις είναι παρακινδυνευμένες πάντα, κι ακόμη περισσότερο τώρα που βρισκόμαστε μέσα στην πανδημία, η εξέλιξη της οποίας θα καθορίσει τα πάντα», παραδέχθηκε πρόσφατα ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος, στο πλαίσιο του 6ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, θέτοντας ως αισιόδοξο στόχο για τη φετινή χρονιά ένα σενάριο εσόδων της τάξης του 40 με 50% αυτών του 2019. Αν η πρόβλεψη αυτή επαληθευθεί, θα μιλάμε για διπλασιασμό των επιδόσεων του 2020, που με την πανδημία να μαίνεται, τα εμβόλια να είναι ακόμη μακρινό όνειρο και αρκετά νησιά να αποτελούν απαγορευμένες ζώνες, μετά βίας πέρασε το 20% της αμέσως προηγούμενης χρονιάς.

banner

«Όπως πέρσι έτσι και φέτος, η μεγαλύτερη πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει ο τουρισμός είναι η πορεία και εξέλιξη της πανδημίας», επισημαίνει σχετικά και η Ιωάννα Δρέττα, διευθύνουσα σύμβουλος της Marketing Greece, η οποία, μιλώντας στο «α», σημειώνει ως σημαντικό αντίπαλο της Ελλάδας όχι τόσο τους ανταγωνιστικούς διεθνείς προορισμούς όσο τον ίδιο της τον εαυτό και το υγειονομικό της πρόσωπο. «Στον τουρισμό ο παγκόσμιος ανταγωνισμός είναι πολύ σκληρός», συμπληρώνει, «όμως η χώρα μας έχει αναγνωρίσιμο και δυνατό προϊόν, και σαφώς το αίσθημα της ασφάλειας θα παίξει σημαντικό ρόλο, δίνοντας πλεονέκτημα στους προορισμούς».

«Το εμβόλιο θα ανεβάσει την έλευση των επισκεπτών» συνηγορεί και ξενοδοχειακός παράγοντας της Μυκόνου, με το νησί ήδη να ανεβάζει ρυθμούς για μια χρονιά που αναμένεται «καλύτερη από το 2020, αλλά μακριά απ’ τα επίπεδα του 2019». Η πρόσφατη κρίση στο Ισραήλ, που ανέκοψε σημαντικά την κινητικότητα από την πολύ φιλική προς ελληνικούς προορισμούς χώρα, έχει πια στρέψει το ενδιαφέρον της τουριστικής μας ατμομηχανής σε παίκτες όπως η Αμερική, που αναμένεται να κάνει δυναμικό comeback, αλλά και το Ηνωμένο Βασίλειο, οι προτιμήσεις του οποίου εξαρτώνται από την κατάταξη της χώρας στις λίστες υγειονομικής ασφάλειας.

Σε ένα τόσο εύθραυστο περιβάλλον, οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, με τις οποίες το ελληνικό τουριστικό προϊόν γνωρίστηκε καλά την περασμένη χρονιά, φαίνεται να είναι και φέτος επικρατούσα τάση. Δεν θα είναι όμως η μόνη. Οι εξατομικευμένες υπηρεσίες και το κουκούλι απομόνωσης που προσφέρουν οι high end τουριστικές υποδομές και οι επώνυμες, luxury προτάσεις διαμονής, είναι ένας ξενοδοχειακός τομέας στην επέκταση του οποίου η υγειονομική κρίση φαίνεται να επέδρασε καταλυτικά.

Φέτος, εκτός από τη Hilton, που αποκτά το πρώτο της κατάλυμα στην Κρήτη μέσα από το «Royal Senses» του Ρεθύμνου, κομμάτι της Curio Collection της διεθνούς εταιρείας, η χώρα υποδέχεται το πρώτο κατάλυμα της Banyan Tree Hotels & Resorts, ασιατικού ξενοδοχειακού κολοσσού, με ειδίκευση σε lifestyle ξενοδοχεία υψηλού επιπέδου. Το «Angsana Corfu», στις Μπενίτσες της Κέρκυρας, θα υποδεχτεί από τα μέσα του καλοκαιριού τους επισκέπτες του σε 159 δωμάτια και σουίτες, αλλά και 37 pool villas με θέα στη θάλασσα, διάσπαρτες σε μια έκταση 210 στρεμμάτων, με εγκαταστάσεις που περιλαμβάνουν εσωτερική πισίνα 25 μέτρων και εξωτερική infinity pool, ιδιωτική παραλία, spa με 11 δωμάτια θεραπείας, γκαλερί με αντικείμενα τέχνης, και 10 lounge bars και εστιατόρια, μεταξύ των οποίων και το καλοκαιρινό «Botrini’s», με την υπογραφή του πολυβραβευμένου σεφ Έκτορα Μποτρίνι.

Παράλληλα, έπειτα από διετή απουσία, στον ξενοδοχειακό χάρτη της χώρας επιστρέφει και το Πόρτο Καρράς που, πλήρως ανακαινισμένο και με νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς, ανοίγει φέτος τις πύλες του πεντάστερου ξενοδοχείου «Meliton», αλλά και των χαρακτηριστικών εγκαταστάσεων του resort, όπως το πολυτελές καζίνο, το κέντρο θαλασσοθεραπείας, το γήπεδο γκολφ και οι εγκαταστάσεις ιππασίας, αλλά και το οινοποιείο Domaine Porto Carras, μαζί με τον μεγάλο βιολογικό του αμπελώνα. «Στρατηγικά, απευθυνόμαστε σε όλες τις αγορές που ενδιαφέρονται για διακοπές στην Ελλάδα», σημειώνει στο «α» ο Άλκης Σωτηρίου, γενικός διευθυντής του ξενοδοχείου, «η κυριότερη αγορά στην οποία στοχεύουμε όμως, είναι η ελληνική», προσθέτει, υπογραμμίζοντας άλλη μια σημαντική τάση που θα δούμε να επαναλαμβάνεται και φέτος: την έμφαση στον Έλληνα.

Ξενοδοχειακές επενδύσεις όπως αυτή της παραδοσιακά προσανατολισμένης στο ελληνικό κοινό Grecotel, που ενδυναμώνει φέτος την φαρέτρα της με πέντε νέα ξενοδοχεία σε Κέρκυρα και Μύκονο, κι ανακατασκευάζει μονάδες σε Κρήτη και Κω, δείχνουν ότι το ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας ποντάρει στην αναζωογόνηση του εσωτερικού τουρισμού. Παράλληλα, πρωτοβουλίες όπως ο «Μοριάς ’21» του Ιδρύματος Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακoπούλου και της ΤΕΜΕΣ. Α.Ε., στο χαρτοφυλάκιο της οποίας εντάσσεται η «Costa Navarino», καλούν τους απανταχού Έλληνες ν’ ανταμώσουν φέτος στους δρόμους όπου εδραιώθηκε ο Αγώνας για την Ανεξαρτησία, βιώνοντας διακοπές πατριδογνωσίας με πρόσημο… επαναστατικό.

«Η πανδημία διαμόρφωσε νέες τάσεις και επιτάχυνε άλλες», σημειώνει η κ. Δρέττα. «Σαφώς παρατηρείται μια στροφή του τουρισμού σε πιο “αργές” και ουσιαστικές επιλογές, με βιωματικές εμπειρίες και σεβασμό στη φύση και στις τοπικές κοινωνίες, ενώ οι επενδύσεις δεν είναι καθόλου συμπτωματικές. Η Ελλάδα είναι μια κραταιά δύναμη του τουρισμού, ταυτόχρονα όμως έχει μεγάλες προοπτικές, όχι απαραίτητα για περισσότερο τουρισμό, σίγουρα όμως για μεγαλύτερο εισόδημα και καλύτερη γεωγραφική διάχυση», προσθέτει, καταλήγοντας ότι «κάθε πρωτοβουλία προς αυτή την κατεύθυνση, είναι ένα βήμα πιο κοντά σε μια ισχυρότερη τουριστικά Ελλάδα». Κι αυτό, δεδομένων των συνθηκών, είναι μια επανάσταση από μόνο του.

Ιωσήφ Πρωϊμάκης