Μαζέψαμε όλες τις πληροφορίες που πρέπει να ξέρετε για το restart των ξενοδοχείων διακοπών 20/06/2020

Στην επαύριο μιας παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, που έκλεισε λαούς ολόκληρους στα σπίτια και φόρτισε ακόμη και τους τολμηρότερους με μια ελαφρά δόση υποχονδρίασης, αυτό που καθιστά τη φετινή σεζόν ιδιαίτερη δεν είναι μόνον η πανδημία ή οι οικονομικές δυσχέρειες που άφησε πίσω της, αλλά και οι διαδρομές μετ’ εμποδίων που θα χρειαστεί να ακολουθήσουν οι ταξιδιώτες –διεθνείς και ντόπιοι– για να φτάσουν στην ξαπλώστρα-σύμβολο της θερινής ανεμελιάς. Είναι κυρίως, πια, αυτή η ανησυχία που αγκιστρώνεται στο πίσω μέρος του μυαλού, για το ποιος ξάπλωνε σ’ εκείνη την ξαπλώστρα, ακριβώς πριν από εμάς. Σ’ αυτό το παραμορφωμένο σκηνικό, υγειονομικά πρωτόκολλα, δέσμες μέτρων και μια άνευ προηγουμένου θωράκιση του modus operandi σκιαγραφούν το νέο τοπίο του ταξιδιού, που είναι αχαρτογράφητο εν πολλοίς, όχι όμως και τελείως άγνωστο για τα ξενοδοχεία της χώρας.

Ήδη συνηθισμένα σε αυστηρά πρωτόκολλα λειτουργίας εδώ και χρόνια, με κανονισμούς ISO και διαδικασίες HAACP που εγγυώνται την ασφάλεια των φιλοξενούμενων και την ορθή διαχείριση ευαίσθητων τομέων όπως τα τρόφιμα, τα κλινοσκεπάσματα και οι χώροι υγιεινής, τα οργανωμένα καταλύματα αλλάζουν ταχύτητα, αλλά όχι τροχιά, και κάνουν restart σε safe mode. Έναν τρόπο λειτουργίας που, όπως στους υπολογιστές μας, μπορεί να είναι κατά τι πιο αργός κι ίσως κάπως πιο δύστροπος, είναι όμως σχεδιασμένος ώστε να παρέχει όλες εκείνες τις δικλείδες ασφαλείας που άλλες, εκτός οργανωμένων καταλυμάτων λύσεις διαμονής, μπορεί να μην παρέχουν. Δικλείδες για τις οποίες μιλήσαμε με παίκτες-κλειδιά του ελληνικού ξενοδοχειακού χάρτη, καταγράφοντας τις τάσεις που θα διαμορφώσουν το πρόσωπο της φιλοξενίας στη χώρα, τουλάχιστον για φέτος.

Το παράδειγμα της Grecotel

Το κουμπί της επανεκκίνησης πάτησε πρώτη απ’ όλους η Grecotel, ανακοινώνοντας από νωρίς την απόφασή της να ανοίξει την πλειονότητα των ξενοδοχειακών της μονάδων. Απόφαση που, όπως έχει τονίσει η διευθύνουσα σύμβουλος του ομίλου, Μαρί Δασκαλαντωνάκη «δεν στηρίχθηκε σε κάποια υπεραισιόδοξη εκτίμηση, αλλά στο γεγονός ότι υπήρξε σχεδιασμός από την εταιρεία για την επόμενη μέρα της πανδημίας, διατηρώντας ταυτόχρονα την καθημερινή επαφή με τις μεγάλες αγορές του εξωτερικού». Όντας η μεγαλύτερη ξενοδοχειακή αλυσίδα στην Ελλάδα, με 36 ξενοδοχεία, πάνω από 6.500 εργαζόμενους και παρουσία σε 40 αγορές του εξωτερικού, ο όμιλος έκανε αυτό που η κυρία Δασκαλαντωνάκη επισήμανε ως αυτονόητο: άνοιξε τις πόρτες της πλειονότητας των ξενοδοχείων της, σε προορισμούς της Αττικής, της Πελοποννήσου και της Μυκόνου, αλλά και της Κρήτης, της Χαλκιδικής, της Κέρκυρας και της Αλεξανδρούπολης.

«Οι άνθρωποι της Grecotel έχουν σχεδιάσει με έμπνευση το “Καλοκαίρι στη θάλασσα”», σημειώνει, μιλώντας στο «αθηνόραμα» για «έναν νέο τρόπο διακοπών στη φύση και τη θάλασσα, ήσυχο και ασφαλή». Κάθε δωμάτιο ή μπάνγκαλοου συνοδεύεται από την ομπρέλα του στη θάλασσα ή στην πισίνα, αλλά και κάθε βίλα είναι συνδεδεμένη με τη δική της καμπάνα καθ' όλη τη διάρκεια της διαμονής. Έτσι, οι «ατέλειωτες παραλίες που απλώνονται μπροστά από τα ξενοδοχεία, οι μεγάλες εκτάσεις και οι ανοιχτοί χώροι επιτρέπουν διακοπές με ελευθερία, χωρίς συμβιβασμούς στην ποιότητα της εμπειρίας φιλοξενίας», επισημαίνει, τονίζοντας ότι οι επισιτιστικές υπηρεσίες προσφέρονται εξολοκλήρου σε υπαίθριους χώρους, όπως οι αυλές και οι παραλίες των καταλυμάτων, ενώ η διαμονή εξασφαλίζεται από το tailor made πρωτόκολλο λειτουργίας «Grecotel Stay Safe», διαμορφωμένο ανάλογα με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις κάθε καταλύματος.

Η πρώτη γραμμή

Οι tailored υπηρεσίες εξασφάλισης είναι η φράση-κλειδί και στα καταλύματα πρώτης γραμμής της χώρας, όπως λόγου χάρη στην «Costa Navarino», που εκτός από τα απαιτούμενα πρωτόκολλα, θα υιοθετήσει και αυτά της «Commitment to Cleanliness» από τη Marriott, με Ιατρικό Κέντρο σε συνεχή, 24ωρη λειτουργία, θερμομέτρηση σε επισκέπτες, συνεργάτες και προμηθευτές κατά την είσοδο, μοριακά τεστ στους συνεργάτες σε τακτά διαστήματα, αλλά και πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού για απολυμάνσεις.

Παράλληλα, συνεργασίες με διεθνούς κύρους ιδιωτικούς οργανισμούς εγκαινιάζουν φέτος εμβληματικά ξενοδοχεία προορισμών υψηλού προφίλ, όπως οι «Katikies» σε Μύκονο και Σαντορίνη. Το brand-ναυαρχίδα της high-end φιλοξενίας της χώρας, πέρα από τις οδηγίες της ελληνικής κυβέρνησης και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, θα εφαρμόσει τα επιπλέον standards της ομπρέλας των Leading Hotels of the World, της οποίας αποτελεί μέλος, ενώ το τελευταία διά­στημα συνεργάζεται στενά με το Global Biorisk Advisory Council, του οποίου η πιστοποίηση με GBAC Star αποτελεί παγκόσμια σταθερά για υψηλού επιπέδου διασφάλιση από βιολογικούς παράγοντες. Τα συστήματα πρόληψης περιλαμβάνουν δυναμικές διαδικασίες καθαρισμού και υψηλών προδιαγραφών εκπαίδευση του προσωπικού, ενώ δωμάτια και στρώματα θα απολυμαίνονται τακτικά με οικολογικές μεθόδους ξηρής εκνέφωσης.

Επαυξημένη ασφάλεια

Ακόμη κι εκτός των ultra premium προορισμών της χώρας, πάντως, τα επαυξημένα πρωτόκολλα λειτουργίας εμφανίζονται ως νόρμα σε όλη την ξενοδοχειακή γκάμα της Ελλάδας. Το «Skiathos Palace», για παράδειγμα, που τα τελευταία χρόνια ξεδιπλώνει όλο και πιο εμφατικά το ανανεωμένο, ατμοσφαιρικό και ντιζαϊνάτο προφίλ του, πρόσφατα εισήλθε αυτοβούλως στις διαδικασίες που το εφοδίασαν με την πιστοποίηση της TUV Austria «CoViD-Shield», εναρμονίζοντας πλήρως τη λειτουργία του με οδηγίες τόσο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας όσο και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων.

Στο πλαίσιο αυτό, ένα πλήρες προληπτικό σύστημα θα υποδέχεται τους επισκέπτες, με εντατικούς καθαρισμούς και απολυμάνσεις σε όλους τους χώρους, κατά γράμμα τήρηση των οδηγιών και συνεχή εκπαίδευση του προσωπικού. Όπως έχουν τονίσει, άλλωστε, οι επικεφαλής του ξενοδοχείου, αδερφοί Δερβένη, «η εξαιρετική εικόνα της χώρας μας ως προς τη διαχείριση της πανδημίας είναι ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα για την επανεκκίνηση της τουριστικής οικονομίας και, από τη μεριά μας, για να προσφέρουμε σιγουριά και ασφάλεια στους πελάτες, αλλά και στους εργαζομένους μας, έχουμε καταρτίσει ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης, με προδιαγραφές και διαδικασίες για την τήρηση όλων των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας», θέτοντας στο επίκεντρο της φετινής χρονιάς την παροχή υπηρεσιών που ξεπερνούν την απλή φιλοξενία.

Η σιγουριά της ηπειρωτικής Ελλάδας

Όλα ωραία και καλά με τα ξενοδοχεία, όμως πώς φτάνει κανείς ως εκεί; Αυτό είναι ένα από τα δυσκολότερα ερωτήματα στα οποία θα κληθεί να απαντήσει η ταξιδιωτική υποδομή της χώρας φέτος, με την ηπειρωτική Ελλάδα να αποκτά παράλληλα ένα μεγάλο προβάδισμα: αυτό της οδικής πρόσβασης. Με το οδικό δίκτυο της χώρας στα καλύτερά του, ίσως η φετινή να είναι η σεζόν που θα γνωρίσουμε ακόμη καλύτερα της ομορφιές περιοχών όπως η Πελοπόννησος, η Μαγνησία και η Ήπειρος, ενώ το κομμάτι της στον προβολέα θα διεκδικήσει και η ορεινή Ελλάδα, με περιοχές όπως το Μέτσοβο ή το Καρπενήσι να ξεδιπλώνουν θέλγητρα δροσιάς, που η χάρη των νησιών και της θάλασσας άφηναν στο σκοτάδι.

«Ο Αύγουστος, που δεν ήταν ποτέ μήνας αιχμής για εμάς, δείχνει φέτος πρωτοφανή κινητικότητα», σημείωνε σχετικά η Έλλη Μπαρμπαγιάννη, σε πρόσφατη επίσκεψή μας στο «Grand Forest Metsovo», ξενοδοχείο αναφοράς για τον ορεινό τουρισμό της χώρας και βραβευμένο ως ευρωπαϊκό Leading Landmark Hotel για τα World Travel Awards του 2019. Κι αυτό όχι μόνο χάρη στο ενδιαφέρον δυναμικών αγορών όπως το Ισραήλ, ή παραδοσιακών παικτών όπως οι κεντρικές ευρωπαϊκές χώρες, που παραδοσιακά συνδυάζουν και λίγο βουνό με τις ελληνικές θάλασσες, αλλά και λόγω της νεόκοπης γοητείας προορισμών σε απόσταση αναπνοής από κομβικές πόλεις όπως τα Ιωάννινα, η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα.

Την αίσθησή μας επιβεβαιώνει και ο Χρήστος Καρράς, ιδιοκτήτης του boutique ησυχαστηρίου του Πηλίου, «6 Κλειδιά». Στεγασμένα στις πλήρως αναδιαμορφωμένες εγκαταστάσεις ενός παλιού καρνάγιου πάνω στη θάλασσα της Αφήσσου και με χάζι στον ήρεμο Παγασητικό, τα «6 Κλειδιά» βλέπουν ήδη τη φετινή τους σεζόν να επιμηκύνεται, υποδεικνύοντας δυο άλλες διαφαινόμενες τάσεις: την άνοδο των boutique καταλυμάτων, και τις διακοπές σε λιγότερους σταθμούς. «Ένα μικρό κατάλυμα, που είναι ευέλικτο, έχει λιγότερα δωμάτια και προσφέρει μια πιο προσωποποιημένη εμπειρία φιλοξενίας, είναι πιο ελεγχόμενο και προσφέρει το αίσθημα ότι θα σε προσέξουν πιο πολύ», εξηγεί ο κύριος Καρράς. «Επιπλέον κόσμος που πέρυσι ερχόταν να κάνει μία εβδομάδα διακοπές σε εμάς, για να περάσει μερικές μέρες και κάπου αλλού, τώρα ζητά μεγαλύτερη διαμονή», προσθέτει, υπογραμμίζοντας έτσι μια μετατόπιση της πλάστιγγας που ίσως να είναι η πιο ενδιαφέρουσα εξέλιξη μιας, ούτως ή άλλως, ενδιαφέρουσας χρονιάς…

Ιωσήφ Πρωϊμάκης