Ο τουρισμός πέθανε 17/10/2018

Με αυτό το προβοκατόρικο σύνθημα καλωσόρισε ο Paul Papadimitriou, ειδικός στις στρατηγικές του μέλλοντος, το κοινό του ετήσιου συνεδρίου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) που έγινε την Τρίτη 14 Οκτωβρίου στο «Hilton Aθηνών», με θέμα «Tourism in Transition: #someTHINKdifferent». Ένα σύνθημα που, με την αναγκαία προσθήκη «τουλάχιστον ο τουρισμός όπως τον ξέραμε», έμελλε να υιοθετήσουν οι περισσότεροι ομιλητές της πρώτης συνεδρίας, ειδικοί στο τουριστικό μάρκετινγκ διαφορετικών πόλεων της Σκανδιναβίας.

Σε μια εποχή που 2,5 δισεκατομμύρια ταξιδιωτών μιας νέας μέσης τάξης κυρίως από την Ασία προκαλούν τηn διαρκή γιγάντωση του τουρισμού («είμαστε η τελευταία γενιά που θα έχουμε δει προορισμούς άδειους!» ακούστηκε χαρακτηριστικά), τη συζήτηση μονοπώλησε η σημασία της αλλαγής νοοτροπίας έτσι ώστε να επιτευχθεί το πέρασμα από την έμφαση στην τουριστική προώθηση ενός προορισμού σε μια ολιστική προσέγγιση ταξιδιωτικού μάνατζμεντ. Μια προσέγγιση που θα λαμβάνει υπόψη της τη χρυσή ισορροπία ανάμεσα σε τρεις κρίκους της αλυσίδας: τους κατοίκους, τους επισκέπτες και τις επιχειρήσεις.

 Ο Martin Boisen, συνιδρυτής και αντιπρόεδρος της διεθνούς ένωσης The International Place Branding Association
Ο Martin Boisen, συνιδρυτής και αντιπρόεδρος της διεθνούς ένωσης The International Place Branding Association

«Το ότι ο τουρισμός κάνει καλό στην οικονομία είναι πολύ λιγότερο αλήθεια απ’ ό,τι ήταν τη δεκαετία του ’80 και του ’90. Δεν πρέπει να μένουμε στα νούμερα αλλά να εξετάζουμε τα συγκεκριμένα οφέλη ή συνέπειες που θα έχει κάθε μία επένδυση σε τοπικό επίπεδο», είπε χαρακτηριστικά ο Martin Boisen, συνιδρυτής και αντιπρόεδρος της διεθνούς ένωσης The International Place Branding Association, η οποία συνεργάζεται με πολλούς φορείς για τον τουρισμό στις Κάτω Χώρες αλλά και στην Ευρώπη, αναφερόμενος σε μια μεγάλη ρωσική τουριστική επένδυση σε κάποιο ελληνικό νησί για την οποία διάβασε ένα δημοσίευμα ερχόμενος στη χώρα μας. Κοινή ήταν η πεποίθηση ότι δεν πρέπει να περιμένουμε να δούμε τα αρνητικά του υπερτουρισμού στην πράξη αλλά να τα προβλέψουμε.

 Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε στο κατάμεστο Hesperides Hall του Hilton Athens.
Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε στο κατάμεστο Hesperides Hall του Hilton Athens.

Επίσης ως κοινός τόπος αναφέρθηκε η αρχή ότι ταξιδιωτικό προϊόν θεωρούνται πλέον οι κάτοικοι μιας πόλης και όχι τα αξιοθέατά της. Γι’ αυτό και σε πόλεις που έχουν ήδη περάσει το πρώτο τουριστικό κύμα και έχουν το βλέμμα στο μέλλον, όπως το Άμστερνταμ, γίνεται ιδιαίτερη προσπάθεια για την ενίσχυση της υπερηφάνειας των κατοίκων για την πόλη τους και των κινήτρων για να τη γνωρίσουν καλύτερα, παράλληλα με τη διάχυση των επισκεπτών σε διαφορετικές γειτονιές και την έμφαση στην ποιότητα των επισκεπτών και βέβαια στην προσέλκυση επιχειρήσεων που να συμβαδίζουν με το δυναμικό χαρακτήρα της πόλης και να τον ενισχύουν.

Δέσποινα Ζευκιλή