Στέφανος Ψημένος 16/07/2011

Ο άνθρωπος GPS

Με μηχανή, σκάφος ή με τα πόδια ο Στέφανος Ψημένος έχει γυρίσει και χαρτογραφήσει την Ελλάδα από άκρη σ’ άκρη. Η Μαρία Κρύου μίλησε μαζί του με αφορμή τους πρωτοποριακούς χάρτες της νέας εταιρείας Terrain.

νόμασα τους χάρτες Terrain γιατί έχουν να κάνουν με το τοπίο της Ελλάδας, το οποίο χαρτογραφούμε με απόλυτη ακρίβεια και τρόπο πρωτόγνωρο μέχρι σήμερα για τη χώρα μας.
Χρησιμοποιούμε GPS ακριβείας που τα φέραμε από τη Γαλλία. Αυτό σημαίνει πως καθετί –ασφαλτόδρομοι, παραλίες, μονοπάτια, χωματόδρομοι– καταγράφεται ακριβώς εκεί πού βρίσκεται. Για να γίνει αυτό σωστά, περπατήσαμε κάθε σπιθαμή μαζί με την εννιαμελή ομάδα μου –απαρτίζεται και από άτομα που έχουν κάνει σπουδές στην πληροφορική και γνωρίζουν πολύ καλά την τεχνολογία GPS (Geographical Information System)– σαν τον Χάνσελ και την Γκρέτελ. Μόνο που εμείς στο πέρασμάμας δεν τοποθετούσαμε πετραδάκια, αλλά ορίζαμε σημεία με τη βοήθεια της τεχνολογίας.
Την εποχή που ξεκίνησαν οι εκδόσεις Road (1994) δεν υπήρχε αυτή η τεχνολογία. Μέχρι το 1997, που απελευθερώθηκε το σήμα των δορυφόρων, τα GPS ήταν για στρατιωτική χρήση. Το 1998 εμφανίστηκε το Google Εarth και για πρώτη φορά πήραμε την εικόνα της Γης από ψηλά. Πολλοί χαρτογράφοι βασίστηκαν τότε σ’ αυτό για να κάνουν τους χάρτες τους. Έβλεπαν τις γραμμές και με ένα μαρκαδόρο illustrator τους ζωγράφιζαν. Αυτό άφηνε περιθώριο για ανακρίβειες. Στην Terrain συνδυάζουμε τη νέα τεχνολογία με επιτόπια έρευνα, κι αυτό μας εξασφαλίζει εγκυρότητα. Καταγράφουμε τη μορφολογία της παραλίας, απ’ το αν έχει βότσαλο ή άμμο μέχρι αν έχει αρμυρίκια. Είναι η πρώτη φορά που μια εταιρεία χαρτογράφησε την ακτογραμμή των ελληνικών νησιών. Συζητήσαμε με τους ντόπιους όχι μόνο για τα τοπωνύμια αλλά και για τη ζωή του τόπου, συλλέγοντας έτσι υλικό για μια ακόμα μελλοντική δραστηριότητα: την έκδοση ταξιδιωτικών οδηγών.
Μία ακόμα καινοτομία τής Terrain είναι το χαρτί: ένα πανάκριβο υλικό που κοστίζει 25 φορές περισσότερο από το ακριβότερο χαρτί της αγοράς. Δεν σκίζεται και δεν βρέχεται με τίποτα. Ονομάζεται pop up και το χρησιμοποιούν οι πιο σοβαροί εκδοτικοί οίκοι στο εξωτερικό για απαιτητικές εκδόσεις, όπως είναι φέρ’ ειπείν ο χάρτης του Έβερεστ.
Η άγνοια των ανθρώπων που ασχολούνται με την παροχή υπηρεσιών στον τομέα του τουρισμού ευθύνεται για το κακό αποτέλεσμα το οποίο πολλές φορές παρουσιάζουμε ως χώρα. Δεν έχει ενδιαφερθεί ποτέ ένας υπεύθυνος του υπουργείου Τουρισμού να αναλάβει μια περιφέρεια, να μαζέψει επαγγελματίες και τοπική αυτοδιοίκηση και να τους παρουσιάσει ένα «δεκάλογο επιβίωσης». Να τους πει, δηλαδή, αυτά που χρειάζονται για να επιβιώσουν ως επαγγελματίες, προκειμένου να ξανάρθει ο κόσμος. Άλλες χώρες αυτό το δεκάλογο τον εφαρμόζουν με ευλάβεια. Δεν νοείται τοπική αρχή που να διαχειρίζεται μια παραλία, για παράδειγμα, και να μην την έχει καθαρίσει από την πρώτη μέρα της άνοιξης. Στο βαθμό που κάποια τουριστικά προϊόντα σχεδιάστηκαν καλά επιβίωσαν. Κάποια άλλα, που σχεδιάστηκαν άτσαλα ή προβλήθηκαν με τρόπο άσχετο με την πραγματικότητα, πεθαίνουν. Μια τέτοια περίπτωση είναι και το ράφτινγκ. Ο κόσμος σταμάτησε να το επιλέγει γιατί κάποιοι δεν διέθεταν τις απαραίτητες γνώσεις ή το σωστό εξοπλισμό, με αποτέλεσμα να σε κάνουν να νιώθεις ανασφαλής και κορόιδο. Αν όλο αυτό το είχαν διαχειριστεί διαφορετικά οι υπεύθυνοι, θα λέγαμε τι ωραία που εξελίχθηκε ο εναλλακτικός τουρισμός στην Ελλάδα.

Αναλυτικά τους χάρτες της Terrain μπορείτε να τους δείτε και στο site www.terrainmaps.gr. >