City Style | Arty Εξωστρέφια

Νέες τάσεις, eating & drinking boom, δυνατά πολιτιστικά events και ­πολυσυλλεκτικό hotelling κάνουν το φετινό χειμώνα τη Θεσσαλονίκη must προορισμό, ενώ οι καίριες θεσμικές κινήσεις ανοίγουν το δρόμο για ένα συναρπαστικό μέλλον.

«Ήταν το bonus των γονιών μου, όταν ήμασταν καλά παιδιά! “Θα σας πάμε στον Πύργο την Κυριακή”, μας έλεγαν». Είμαι με δύο Θεσσαλονικιές φίλες και πολλούς εκστασιασμένους ξένους από διάφορες χώρες στο καφέ-μπαρ «Skyline», στον τέταρτο όροφο του Πύργου του ΟΤΕ, το μοναδικό κτίριο με περιστρεφόμενο δάπεδο στην Ελλάδα. Ποτάκι, μελωδίες από το πιάνο και μια συγκλονιστική θέα σε όλα τα τοπόσημα της πόλης: η ακρόπολη του Επταπυργίου, ο Λευκός Πύργος, η Ροτόντα, τα βυζαντινά και αρχαιολογικά μουσεία μπερδεμένα με τις πολυκατοικίες, ο Θερμαϊκός, ο Όλυμπος και ο Χορτιάτης στα βόρεια. Οι φίλες μου ανταλλάσσουν ευτυχισμένες αναμνήσεις κι εγώ έχω χαζέψει με το πανόραμα της πόλης, καθώς κάθε μία ώρα ο τέταρτος όροφος του πύργου κάνει μια πλήρη περιστροφή και, από το ύψος των 76 μ., προσφέρει μια συναρπαστική από αέρος ξενάγηση...

Οι πρώτες εντυπώσεις από τη φετινή Θεσσαλονίκη δείχνουν ότι ο τουρισμός, αν και βρισκόμαστε στο τέλος του φθινοπώρου, είναι γενικά στα πάνω του, με μια τροποποίηση όσον αφορά την ποιοτική σύνθεση των ξένων επισκεπτών. Οι Τούρκοι και οι Ρώσοι έχουν υποχωρήσει λίγο, η Κύπρος σημειώνει δυνατή παρουσία και ακολουθούν Γερμανία, Αγγλία και Γαλλία, ενώ και οι Αμερικανοί και οι Αυστραλοί αυξάνονται σταθερά. Λιγότεροι και οι γείτονες από τα Βαλκάνια, αλλά οι κοντινές μακεδονικές πόλεις, Νάουσα, Βέροια, Σέρρες, Καβάλα, χτυπάνε σταθερά κάρτα: το πρωί για ψώνια, το βράδυ για clubbing. Πάντως, οι θεσμικές κινήσεις εξωστρέφειας των τελευταίων χρόνων έχουν αποδώσει και η ταξιδιωτικά «άγνωστη» προ ετών Θεσσαλονίκη αποτελεί πλέον σταθμό για leader διεθνείς τουριστικούς πράκτορες, δημοσιογράφους και bloggers με σταθερά δημοσιεύματα στον ξένο Τύπο.

Η δημιουργία ξεχωριστής Διεύθυνσης Τουρισμού από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και οι κινήσεις προώθησης του αγροδιατροφικού σε συνδυασμό με το τουριστικό προϊόν, μέσα και από την κατοχύρωση του ονόματος «μακεδονική κουζίνα», είναι καλές πρακτικές, που βάζουν τις βάσεις για το μέλλον. Με τις διεθνείς τάσεις συντονίζονται και τα σχέδια της περιφέρειας για την ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε διεθνή κόσμο καινοτομίας, δεδομένου ότι εδώ φοιτούν πάνω από 150.000 φοιτητές και σπουδαστές. Τα επόμενα χρόνια όμως αναμένεται να αλλάξει ραγδαία και η εμπειρία της πόλης χάρη σε μια σειρά μεγάλων έργων που βρίσκονται στα σκαριά. Όπως μας λέει και ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, η περιφέρεια προχωρά, σε συνεργασία με τους οκτώ παράκτιους δήμους, σε ένα μεγάλο έργο ενοποίησης του παραλιακού μετώπου με ποδηλατικές και περιηγητικές διαδρομές, νέες μαρίνες και θαλάσσια συγκοινωνία, ενώ αναβαθμίζονται σημαντικά το αεροδρόμιο Μακεδονία και το οδικό και ­σιδηροδρομικό δίκτυο.

Πίσω στους (σημερινούς) δρόμους, το κέντρο κάνει φέτος περισσότερο από κάθε άλλη φορά επίδειξη δύναμης, μέσω της επιλογής του ως χώρου επενδύσεων σε εστιατόρια, μπαρ και κλαμπ αλλά και της εντυπωσιακής συνύπαρξης της mainstream και της εναλλακτικής διασκέδασης. Ο Γιώργος Τούλας, εκδότης και διευθυντής του free press «Parallaxi», επισημαίνει ότι «οι νέες τάσεις και κυρίως η κρίση που συνεχίζεται οδήγησε τους νεότερους ανθρώπους στο δημόσιο χώρο. Ο αυλόγυρος της Αγίας Σοφίας είναι το πιο καυτό σημείο τις νύχτες για συνάντηση με μπίρα στο χέρι».

Και όντως, πέρυσι ήταν η Πλατεία Αριστοτέλους, φέτος η Αγία Σοφία, του χρόνου προβλέπουμε να είναι η Ικτίνου, που αυτήν τη στιγμή πεζοδρομείται και γενικά καλλωπίζεται. Όσον αφορά τους Θεσσαλονικείς, η αίσθηση που δίνει το streetlife είναι ότι αποκτούν όλο και πιο έντονα τη στόφα του κατοίκου της μητρόπολης. Βιάζονται, είναι casual ντυμένοι, ακόμη και οι γυναίκες, που παραδοσιακά είχαν τη φήμη ότι δεν έβγαζαν τα σκουπίδια χωρίς να είναι μακιγιαρισμένες, φορούν πλέον αθλητικά παπούτσια. Τουλάχιστον μέχρι να έρθει η νύχτα...

Διότι αυτή είναι η μία πλευρά της πόλης. Η άλλη, όπως την είδαμε και τη ζήσαμε φέτος το χειμώνα, είναι bold and beautiful, και τα «άγρια» ’90s είναι trend που έχει πιάσει γερά. Για την ακρίβεια, η πιο δυνατή τάση στο κέντρο της Θεσσαλονίκης είναι το boom των μπαρ και κλαμπ όλων των ειδών, που δίνουν τον τόνο παντού – η διασκέδαση δεν είναι πια μόνο τσίπουρο, ταβέρνα, κρασί. Στη συμβολή της Καρόλου Ντηλ και της Προξένου Κορομηλά, τα μπαρ βρίσκονται κολλημένα το ένα δίπλα στο άλλο («Salto» ανακαινισμένο και ωραιότατο, «Apallou», «Noon», «Mon Frere», «One», «Πάνθεον», «Υφήλιος») και οι πελάτες στέκονται-κάθονται-χορεύουν κολλημένοι ο ένας πάνω στον άλλον, ούτε στο πεζοδρόμιο βρίσκεις ένα εκατοστό ελεύθερο. «Έχεις τίποτα για τέσσερις;» «Ούτε για δείγμα». Και είναι μόλις οκτώμισι το βράδυ.

Μια απ’ τα ίδια στα Άνω Λαδάδικα, στην Πλατεία Εμπορίου και στους γύρω δρόμους: Αγίου Μηνά, Συγγρού, Κατούνη, Βεροίας, Εδέσσης, Φραγκομαχαλάς. Στα μαγαζιά –ταβέρνες, νεο-ταβέρνες, εστιατόρια, wine bars, all day bar-restaurants, μεζεδοπωλεία– δεν πέφτει καρφίτσα. Γράφαμε και πέρυσι ότι η περιοχή πηγαίνει για μεγάλο σουξέ και όντως φέτος γίνεται χαμός: καινούργια καφέ, cocktail bar-restaurants, σχεδόν όλα με all day λειτουργία, ενώ τα πιο παλιά απαντούν με γερές ανακαινίσεις.

Και clubbing. Αλλά όχι ό,τι να ’ναι, clubbing τρελό, στο στιλ των updated ελληνάδικων. Moναδικό στο είδος του το «Casper at Verykoko», στην Πλατεία Μοριχόβου στα Λαδάδικα. Τριεπίπεδο, με πριβέ χώρο στο ισόγειο, ουρές για να μπεις, πελάτες που ανοίγουν τις σαμπάνιες Veuve Cliquot δέκα-δέκα (ναι, η Μύκονος μετακόμισε στη Θεσσαλονίκη), οκτακόσιες κρατήσεις κάθε Τρίτη για τις live εμφανίσεις του Θεσσαλονικιού πολύ δημοφιλούς τραγουδιστή Ηλία Καμπακάκη. «Διαπιστώσαμε ότι υπήρχε ένα κενό σε αυτό το ύφος της διασκέδασης, δηλαδή κάτι ανάμεσα στα μπουζούκια και στο καθαρόαιμο παλιό ελληνάδικο και αποφασίσαμε πως η αγορά ζητούσε κάτι τέτοιο. Οι εξελίξεις μάς δικαίωσαν. Προσφέρουμε τα πάντα για να κάνουμε τη διαφορά: φωτορυθμικά, εφέ με ατμούς και καπνούς, ναργιλέδες, σαμπάνιες, premium spirits. Φτιάξαμε το “Nammos” σε σαλονικιώτικη έκδοση», μας λέει ο 28χρονος Κωνσταντίνος Σκοπελίτης, ένας εκ των έξι ιδιοκτητών.

Στην ίδια περιοχή και το «Μαστίχα», επιτυχημένος εκπρόσωπος της τάσης που ξεκίνησε πριν από λίγα χρόνια το κλαμπ «Σταφύλι»: μέχρι τις 11.30 το βράδυ απολαμβάνεις τους μεζέδες σου και μετά τις 12 ανεβαίνεις στο τραπέζι και τα δίνεις όλα. Άλλο ένα στοιχείο που διαδίδεται τάχιστα είναι ο ναργιλές. Τον παραγγέλνεις, σου τον ανάβουν και σου τον φέρνουν έτοιμο και γουργουριστό. Shisha culture λοιπόν αλλά και... κλαρίνο. Όχι όμως το παραδοσιακό, απλό, λεβέντικο κλαρίνο, αλλά κλαρίνο live με ηχητική «πλάτη» house, techno και τα παρόμοια από κονσόλα (για την εμπειρία, κάντε μια βόλτα στη Λεωφόρο Νίκης, στο «Ensayar» και το «Blank»).

Περνώντας στην all day διασκέδαση, όλη η Θεσσαλονίκη από νωρίς το μεσημέρι μέχρι σχεδόν τα χαράματα δίνει το «παρών» στο ολοκαίνουργιο «Casablanca Social Club», που στεγάζεται στην πανέμορφη Βίλα Μιχαηλίδη στη Λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας. Η εκπληκτική ανακαίνιση, ακριβώς όπως ένα επιτυχημένο lifting, έχει διατηρήσει όλη τη μαγική γοητεία των αρχιτεκτονικών λεπτομερειών, αφήνοντας την πατίνα του χρόνου να χαϊδεύει υπέροχα την αύρα του χώρου. Στην ίδια γειτονιά, παλιά στέκια κρατάνε ακόμη, ενώ αναμένεται να ανοίξουν νέα, δείχνοντας ότι η επιτυχία του «Casablanca Social Club» ίσως δώσει το σύνθημα για τη δημιουργία μιας νέας πιάτσας και να συμπαρασύρει σε ανακαινίσεις κάποια από τα θαυμάσια νεοκλασικά που επιβιώνουν ακόμη.

Στην ανεβασμένη all day & night διάθεση για διασκέδαση που διαπερνάει την πόλη ανταποκρίνονται και Αθηναίοι επιχειρηματίες του χώρου, ανεβάζοντας στη Θεσσαλονίκη γνωστά κι επιτυχημένα brands της Αθήνας ή δηλώνοντας δυνατά την παρουσία τους με νέα μαγαζιά. Ο γνωστός restaurateur Απόστολος Τραστέλης, σε συνεργασία με την εμβληματική ξενοδοχειακή οικογένεια Τορνιβούκα, έστησε την εκλεπτυσμένη brasserie «Charlie D.», στο ισόγειο του ξενοδοχείου «Excelsior». Consultant chef o διάστερος Arnaud Bignon και η κράτηση απαραίτητη. Παράλληλα τo δημοφιλές bar-restaurant «Noel» της οδού Κολοκοτρώνη και το sushi bar του Νέου Ψυχικού «Hachiko Sushi Tales & Cocktails» βρήκαν και αυτά τη θέση τους στη Θεσσαλονίκη.

Εν τω μεταξύ, θεσσαλονικιώτικες επιχειρήσεις, που έκαναν αίσθηση με τις πρωτότυπες ιδέες τους, ετοιμάζονται για κάθοδο στην Αθήνα. Για παράδειγμα, το one and only ζαχαροπλαστείο Choureal, που φτιάχνει αποκλειστικά και μόνο άπαιχτα προφιτερόλ, ξεφουρνίζοντας κάθε μία ώρα τα πιο τρυφερά σουδάκια, προτού τελειώσει το 2018, θα μας γλυκαίνει και στην Αθήνα. Για την ιστορία, χρειάστηκε να περιμένουμε σε μια ουρά με 22 ανθρώπους –τους μετρήσαμε–, προτού φτάσουμε στο ταμείο για να μάθουμε τα νέα από τον νεαρό ιδιοκτήτη Miles-Αναστάσιο Σκλήρη.

Mια και μιλάμε για επιχειρήσεις κι επενδύσεις στον άξονα Θεσσαλονίκη-Αθήνα, ένας δραστήριος Θεσσαλονικιός, ο Βασίλης Αρνάκης, managing director της Qualita Unica, καινοτομεί παράγοντας tailor-made χαρμάνια espresso, που παρασκευάζονται με την επιστημονική διαδικασία after roasting blending, για επιχειρηματίες με υψηλά standards, που επιθυμούν να προσφέρουν στους πελάτες τους κάτι εξαιρετικό και προσωπικό. Όλα αυτά στο hi-tech «πράσινο» εργοστάσιο στον Λαγκαδά, όπου γίνονται τα ραντεβού και η γευσιγνωσία των blends για να επιλέξει κάθε επιχειρηματίας ακριβώς αυτό που ταιριάζει στο προφίλ του.

Σε επίπεδο γαστρονομίας, η Θεσσαλονίκη εξακολουθεί να έχει ένα γερό πυρήνα που ορκίζεται στην ελληνική κουζίνα, γι’ αυτό και η τελετή των Βραβείων Ελληνικής Κουζίνας δεν θα μπορούσε να έχει βρει καλύτερη έδρα. Όσον αφορά το fine dining, τα σπουδαία μαγαζιά που διακρίθηκαν τα περασμένα χρόνια εξακολουθούν να βρίσκονται σταθερά στην ατζέντα και οι ταλαντούχοι σεφ παραμένουν στα πόστα τους, χωρίς αξιοσημείωτες αλλαγές. Κυρίαρχη τάση η μεσογειακή κουζίνα, που υπηρετούν σχεδόν όλα τα all day café-bar-restaurants με έμφαση στην ευρωπαϊκή Μεσόγειο: (κυρίως) Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία και, βεβαίως, Ελλάδα, πρωτίστως μέσα από τα εμβληματικά προϊόντα της και δευτερευόντως μέσω ορισμένων κλασικών εδεσμάτων.

Η σκηνή του fine drinking, όπως αποδεικνύει η πρόσφατη επίσκεψη της ομάδας των Αθηνόραμα Bar Awards, είναι επίσης στα πάνω της, με δημιουργικά concepts τόσο σε επίπεδο λίστας όσο και σε ατμόσφαιρα – πάρτε για παράδειγμα το «Speakeasy Bar», που σε ταξιδεύει στην εποχή της ποτοαπαγόρευσης, αφού πρώτα πατήσεις τον κωδικό εισόδου.

Στον τομέα του hotelling, μετά τις εντυπωσιακές ανακαινίσεις των τελευταίων χρόνων, κι ενόψει μεγάλων ξενοδοχειακών projects που βρίσκονται στα σκαριά, ενδυναμώνεται η τάση των boutique ξενοδοχείων σε ιστορικά κτίρια. Σημαντική άφιξη και το ολοκαίνουργιο, ιδιαίτερα ατμοσφαιρικό χαμάμ του «Makedonia Palace» Hammam Bathing House Thessaloniki, ανοιχτό και σε εξωτερικούς επισκέπτες.

Μεγάλη και πολύ ενδιαφέρουσα είναι η κινητικότητα στο χώρο των τεχνών και του πολιτισμού (σύμφωνα και με τη γερή παράδοση της Θεσσαλονίκης). Φέτος ξεχωρίζει η έκθεση «Αλέξανδρος Ιόλας: Η κληρονομιά» (μέχρι 20/1/2019) στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, που πλέον εντάχτηκε στον νεοσύστατο Μητροπολιτικό Οργανισµό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus). Όπως επιβεβαιώνει η Μαρία Τσακάλου, ιδιοκτήτρια της Tsakalou Interactive PR, που διοργανώνει μερικές από τις σημαντικότερες εκδηλώσεις στην πόλη: «Τα τελευταία χρόνια η πόλη έχει βγει από την εσωστρέφεια, πράγμα στο οποίο συνετέλεσαν και οι τοπικοί άρχοντες, τόσο από πλευράς δήμου όσο και περιφέρειας.

Η άνοδος του τουρισμού και ιδιαίτερα του συνεδριακού έχει φέρει άλλον αέρα στην πόλη κι έχει δημιουργήσει νέες επαγγελματικές προκλήσεις. Η έμφαση που δίνεται τελευταία στο γαστρονομικό χάρτη της πόλης και της ανάδειξης της τοπικής κουζίνας έχει δώσει ευκαιρίες σε νέους ανθρώπους να δημιουργήσουν συνέργειες και να επενδύσουν σε τουριστικές μονάδες κι ενδιαφέρουσες γαστρονομικές επιχειρήσεις. Οι νοοτροπίες γενικά αλλάζουν αργά και σταθερά. Οι Θεσσαλονικείς δουλεύουν μεθοδικά για να μετατρέψουν την πόλη τους σε μια πόλη εξωστρεφή και πολυπολιτισμική, που ταυτόχρονα θα σέβεται το παρελθόν της».

Το Κέντρο Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας διοργανώνει Christmas Street Festival, με ξυλοπόδαρους, κάλαντα, χριστουγεννιάτικα τραγούδια, χορό και πολλές δράσεις για μικρούς και για μεγάλους, την παραμονή των Χριστουγέννων στο πάρκο «Εθνικής Άμυνας- Παύλου Μελά», μπροστά στο Πολιτιστικό Κέντρο «Αλέξανδρος» (Εθ. Αμύνης 1), απέναντι από το Λευκό Πύργο. Θα αρχίσει στις 12 το μεσημέρι και θα διαρκέσει έως τις 5 το απόγευμα. Μικροί και μεγάλοι θα διασκεδάσουν με γνωστούς καλλιτέχνες της πόλης, μπάντες, ξυλοπόδαρους και πολλά happenings σε ένα μεγάλο πάρτι. Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα των δράσεων εδώ.

Ο δήμος, από την άλλη, έδωσε ήδη το σύνθημα των γιορτών με μια χριστουγεννιάτικη αγορά με εκλεκτά τοπικά προϊόντα και street events τις προηγούμενες μέρες, ενώ για Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά έχει ετοιμάσει Flea Market στην Αποθηκη Γ΄ (21-23/12), χριστουγεννιάτικη συναυλία με τους My Εxcuse, The Gang και Enjoy (24/12) και αλλαγή χρόνου με τους Μπλε, Μύρωνα Στρατή και Ελισσάβετ Σπανού. Όπως μας λέει ο Σπύρος Πέγκας, αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης και Διεθνών Σχέσεων του Δήμου Θεσσαλονίκης, τελευταία δίνεται περισσότερος χώρος στις δημιουργικές ομάδες της πόλης, στους νέους και τους καλλιτέχνες, να ξεδιπλώσουν τις δικές τους προσπάθειες. «Νέες ιδέες γύρω από την τέχνη, τη γαστρονομία, την καινοτομία και την αρχιτεκτονική ανθούν στις δράσεις που εκτυλίσσονται στο Ιστορικό Κέντρο αλλά και στις γειτονιές της Θεσσαλονίκης. Ένα νέο πνεύμα αστικής ανησυχίας απλώνεται στη Θεσσαλονίκη, για να συναντήσει τη μελλοντική κορύφωσή του με το Euro-Pride, που θα λάβει χώρα τον Ιούνιο του 2020! 

Από:

Άρτεμη Τζίτζη


Ενότητες