Η Fabrica μάς ανοίγει τα μάτια
Η Βίκυ Νταλακώστα βρέθηκε στην έκθεση Les Yeux Ouverts, στο κτίριο της Triennale του Μιλάνο, που ενσαρκώνει το πρωτοπόρο πνεύμα της Fabrica του Oliviero Toscani, και μας τη συστήνει με… κλειστά μάτια.
Μια ευτραφής κοπελίτσα κάνει ένα ημερολόγιο του χυμώδους αισθησιασμού, προσπαθώντας να σπάσει το κλισέ του Νο 44. Ένας πιτσιρικάς καλλιτέχνης γεμίζει ένα τετράδιο με κηλίδες αίματος και μια μόνο λέξη-κλειδί ανά σελίδα. Τριάντα χιλιάδες Colors Notebooks στάλθηκαν στα πέρατα του κόσμου, με σκοπό να καταγράψουν το τι συμβαίνει out there, στις καρδιές και τις ζωές των ανθρώπων (και μάλιστα των πολύ πολύ νέων) υπό καθεστώς απόλυτης ελευθερίας έκφρασης. Μια carte blanche που στάλθηκε σε Κινέζους κρατούμενους, παιδιά της Νότιας Αφρικής, ξεριζωμένους και απόβλητους του κοινωνικού συστήματος, αστροναύτες, άτομα με κινητικά προβλήματα, καλλιτέχνες, «απλούς» ανθρώπους. Και γύρισε πίσω στα εκπληκτικά γραφεία της Fabrica, της εταιρείας έρευνας σε θέματα επικοινωνίας που ίδρυσε ο όμιλος Benetton και εκτόξευσαν η φωτογραφική δεινότητα και το προκλητικό πνεύμα του Oliviero Toscani, ως «μια ματιά στον κόσμο». Τα χιλιοξεφυλλισμένα Colors Notebooks κρέμονται από την οροφή και καλύπτουν μια γκάμα που ξεκινάει από το αφελές και το τρυφερό μέχρι τον ευθέως πολιτικό προβληματισμό και το σκληρό ρεαλισμό. Συνεχίζεις με τα μάτια ορθάνοιχτα –Les Yeux Ouverts, όπως είναι ο τίτλος της έκθεσης– για τις «ξηρές», ενίοτε σοκαριστικά ρεαλιστικές (όπως η στιγμή της γέννησης με καισαρική τομή) φωτογραφίες του «I See»: φωτογραφίες-ιστορίες για το τι συμβαίνει σε οκτώ γεωγραφικές περιοχές του πλανήτη, όπως η Βόρεια και Νότια Αμερική, η Μέση και Άπω Ανατολή, η Αφρική, η Ευρώπη. Τα Fabrica Features αντανακλούν την ιδέα του δικτύου της Fabrica, ένα τοπίο από αντικείμενα που μιλάνε για τη ζωή στις πόλεις που αντιπροσωπεύουν.
Κι έπειτα, σε μεγάλα πανό αλλά και σε οθόνες που προβάλλουν τα σχετικά βίντεο, βλέπεις τις εξαιρετικά εκφραστικές, ρηξικέλευθες και επιθετικά σοκαριστικές εικόνες που δημιούργησε η Fabrica για διάφορες επικοινωνιακές καμπάνιες οργανισμών, όπως η Food for Life, με την ανατριχιαστική εικόνα ενός κουταλιού που παίρνει τη θέση του χεριού, θλιβερό, αλλά εύγλωττο «καμπανάκι» για το τι σημαίνει βία και πόσο επείγει η διεθνής συνδρομή. Τέλος, με τα Self Portraits, οι νέοι και ανυπόμονοι συνεργάτες της Fabrica αυτοσυστήνονται μέσα από βιντεάκια που συν-σχηματίζουν το ανθρώπινο προφίλ πίσω από την εικόνα ενός επικοινωνιακού εργαλείου, το οποίο ξέρει τόσο να ξετρυπώνει τη νέα δημιουργικότητα όσο και να περνά μηνύματα. INFO
Η έκθεση Les Yeux Ouverts φιλοξενείται στο κτίριο της Triennale του Μιλάνο μέχρι τις 15 Ιουλίου, πριν μεταφερθεί στη Σανγκάη. Τσεκάρετε και το www.fabrica.it/triennale.