Ο ιδρυτής της True Greece, ενός πρωτοποριακού ταξιδιωτικού γραφείου πολυτελών ταξιδιών και ξεχωριστών tailor made εμπειριών για ξένους επισκέπτες, μας μιλά για τις νέες τάσεις διεθνώς αλλά και για το πού πρέπει να στοχεύσει ο ελληνικός τουρισμός.
Ο σύγχρονος VIP επισκέπτης δεν επιζητεί μόνο πολυτελείς εγκαταστάσεις, αλλά πολύ περισσότερο προσωποποιημένες και ταυτόχρονα αυθεντικές υπηρεσίες. Επιπλέον, επιδιώκει να εντρυφήσει στην καθημερινότητα των κατοίκων καθώς και την κουλτούρα τους. Θέλει να ταυτιστεί με τη χώρα και τους ανθρώπους της, ενώ ταυτόχρονα απαιτεί επίπεδο υπηρεσιών που να χαρακτηρίζεται από τελειότητα στην παραμικρή λεπτομέρεια.
Μία από τις πιο συγκινητικές στιγμές της καριέρας μου είναι ο τρόπος με τον οποίο με ευχαρίστησε ο επικεφαλής προσωπικού ενός Αμερικανού πολιτικού. Ήταν Πάσχα κι έτυχε η οικογένειά μου κι εγώ να βρεθούμε στο ίδιο μέρος που εκείνος με τη σύζυγό του ζούσαν την εμπειρία που είχε οργανώσει η True Greece. Ήρθε μαζί μας στην εκκλησία όχι μόνο για την ανάσταση, αλλά και για λιγότερο γνωστές σε αυτόν λειτουργίες, όπως η αποκαθήλωση και ο επιτάφιος, γεύτηκε όλες τις παραδοσιακές νοστιμιές και σούβλισε αρνί. Εκτός από τις δραστηριότητες που είχε συμπεριλάβει η True Greece στο πρόγραμμά του, με τη δική μας συνεισφορά έζησε το αυθεντικό ελληνικό Πάσχα, ακριβώς όπως μας είχε ζητήσει. Όταν επέστρεψε στην πατρίδα του, μας έστειλε μια ευχαριστήρια κάρτα γραμμένη στα ελληνικά. Δεδομένης της επαγγελματικής του θέσης, όπως και του πολύ γεμάτου προγράμματός του, μπορεί να γίνει εύκολα κατανοητό πόσο μοναδική ήταν γι’ αυτόν η όλη εμπειρία.
Δύο κύριες διεθνείς τάσεις είναι η προσαρμογή των τουριστικών υπηρεσιών στις εφαρμογές της κινητής τεχνολογίας και η ανάγκη συνεισφοράς μεγάλης μερίδας ταξιδιωτών στις τοπικές κοινωνίες, υπό το πρίσμα της βιώσιμης ανάπτυξης ή της οικολογικής και κοινωνικής ευαισθησίας.
Όλες οι χώρες επινοούν «wow» εμπειρίες. Στη Βραζιλία, για παράδειγμα, αυτή ξεκινάει με εναέρια μεταφορά με ελικόπτερο στο τροπικό δάσος. Στη συνέχεια ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να απολαύσει τους καταρράκτες και στο επόμενο στάδιο να χαλαρώσει ιδιωτικά σε μια σάουνα που θερμαίνεται φυσικά με ξύλα. Στο τέλος γευματίζει δίπλα στις όχθες ενός ποταμού. Αντίστοιχα «wow» ελληνική εμπειρία θα μπορούσε να θεωρηθεί η ιδιωτική ξενάγηση σε ένα μουσείο εκτός των ωρών λειτουργίας του από κάποιον ακαδημαϊκό εγνωσμένης αξίας – ή ακόμη και η συμμετοχή σε κοινωνικές δράσεις. Ας πούμε, μια εμπειρία που προσπαθούμε να οργανώσουμε σε συνεργασία με τους Γιατρούς του Κόσμου είναι οι επισκέπτες μας να συνεισφέρουν στην τοπική κοινωνία και πιθανώς να αλλάξουν ακόμη και τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους ως μέρος του κοινωνικού συνόλου. Να υπενθυμίσω απλώς ότι η Αντζελίνα Τζολί υιοθέτησε το πρώτο της παιδί έπειτα από μια τέτοια εμπειρία- τόσο δυνατή ήταν η επίδραση της όλης διαδικασίας στον ψυχισμό της. Κάθε επισκέπτης αξίζει να δει και να βιώσει τα καλά στοιχεία της χώρας μας, αλλά πρέπει κι εμείς οι Έλληνες να προσπαθούμε να αναδείξουμε τη δική μας «true Greece».
Χρειάζεται όλοι οι Έλληνες να συμβάλλουμε στη δημιουργία του σύγχρονου brandname «Ελλάδα». Να προσαρμοστούμε στα σημερινά δεδομένα της τεχνολογίας και στις αυξανόμενες απαιτήσεις των χρηστών/δυνητικών επισκεπτών. Παρότι η ελληνική τουριστική βιομηχανία έχει κάνει τα πρώτα της βήματα στον τομέα «επικοινωνία», δεν έχει καταφέρει ακόμη να αντιμετωπίσει τα social media με μια ολιστική προσέγγιση και με καθημερινή εκτενή δραστηριοποίηση τουλάχιστον σε Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram και Google+.
«Το πάθημα να γίνει μάθημα» είναι μια ρήση την οποία –δυστυχώς–ακολουθούμε πιστά πολλές φορές. Ωστόσο, θα αντιπρότεινα η αιτιολόγηση προτάσεων, αποφάσεων και δράσεων να στηρίζεται στην a priori προσέγγιση με ορθολογική διαίσθηση ανεξαρτήτως εμπειριών – πολύ απλά «προτού πάθουμε». Για παράδειγμα, νομίζω ότι είναι θέμα κοινής λογικής η εφαρμογή αυτόματου συστήματος έκδοσης ηλεκτρονικών εισιτηρίων για αρχαιολογικούς χώρους για την αποφυγή δημιουργίας ατελείωτων ουρών κάτω από τον ήλιο ή η παρουσία υποδομών ηλεκτροδότησης που να ανταποκρίνονται στη ζήτηση ηλεκτρικού ρεύματος σε κύριους προορισμούς της χώρας μας. Επίσης, ένα βασικό στοιχείο που πρέπει να βελτιώσουμε είναι η καταπολέμηση της αρνητικής νοοτροπίας και της απροθυμίας να εξυπηρετήσουμε πλήρως τις ανάγκες των επισκεπτών και η συνδρομή της εκπαίδευσης στην ακόμη μεγαλύτερη βελτίωση της νοοτροπίας μας είναι καταλυτική. Τέλος, είναι θέμα ευελιξίας η δημιουργία ενός λειτουργικού πλαισίου ευθυγραμμισμένου τόσο με τις παγκόσμιες τάσεις όσο και με την ιδιομορφία της χώρας μας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο περιορισμός των «ανωμαλιών» στη λειτουργία μουσείων και αρχαιολογικών χώρων ή στις εγχώριες μετακινήσεις.