Η άκρα ταπείνωση

2,5

Το μυθιστόρημα που αιχμαλωτίζει στις σελίδες του τη σύγχρονη πολιτική Ιστορία ανεβαίνει σε μια γοητευτική αλλά ανολοκλήρωτη πρόταση, που επιχειρεί να στοχαστεί πάνω στο παρόν και το μέλλον της Ελλάδας της κρίσης.

Η άκρα ταπείνωση Karol Jarek©

Τρία μόλις χρόνια μετά τη νύχτα της 12ης Φεβρουαρίου 2012, όταν οι –συχνές– διαδηλώσεις κορυφώθηκαν με την πυρπόληση των δύο ιστορικών κτιρίων που στέγαζαν τους κινηματογράφους "Αττικόν" και "Απόλλων", η Ρέα Γαλανάκη γράφει την "Άκρα ταπείνωση". Τα γεγονότα εκείνης της νύχτας γίνονται το επίκεντρο ενός βιβλίου που συνομιλεί με την τρέχουσα Ιστορία, γεννιέται από τα σπλάχνα της, πορεύεται παράλληλα μαζί της. Τα απότοκα των μνημονιακών πολιτικών, η ανεργία, η άνοδος της Χρυσής Αυγής, το φαινόμενο των "νεοαστέγων", η κοινωνική και οικονομική εξαθλίωση περνούν μέσα από την ιστορία της Τειρεσίας και της Νύμφης, των δύο ηλικιωμένων γυναικών που συγκατοικούν σε έναν υποβαθμισμένο ξενώνα και βρίσκονται τυχαία, εκείνη τη νύχτα, στο επίκεντρο των διαδηλώσεων στην καρδιά της Αθήνας.

Η άκρα ταπείνωση
Karol Jarek©

Ο Παντελής Φλατσούσης, δημιουργός που εστιάζει ιδιαίτερα στη σύγχρονη πραγματικότητα και ανιχνεύει τη σύνδεσή της με την ελληνική Ιστορία, αποδίδει το βιβλίο επιχειρώντας να εστιάσει στο νήμα που συνδέει την περιβόητη "γενιά του Πολυτεχνείου", η οποία εκπροσωπείται στα περισσότερα πρόσωπα, με το σήμερα και τη δική του γενιά και να διατυπώσει ερωτήματα για το παρόν και το μέλλον της. "Εμείς ποιου συμβάντος είμαστε γενιά;" διατυπώνεται ως ερώτημα στην παράσταση, η οποία λειτουργεί σαν ανασκαφή. Η ομάδα των τεσσάρων ηθοποιών, νέοι άνθρωποι του παρόντος, σκύβουν πάνω στα πρόσωπα του βιβλίου, αναρωτιούνται, προσπαθούν να τους δώσουν εικόνα, ψάχνοντας τις φυσιογνωμίες τους σε τυχαίες φωτογραφίες, φαντάζονται την κατάληξή τους. Παράλληλα, αφηγούνται και αναπαριστούν την ίδια την ιστορία, συνδυάζοντας τη δραματοποίηση της λογοτεχνίας με τα εργαλεία και τους στόχους του θεάτρου ντοκουμέντο – μια παράλληλη διάδραση που λειτουργεί ίσως σε αντιστοιχία με το πάντρεμα που κάνει η Γαλανάκη μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας.

Η άκρα ταπείνωση
Karol Jarek©

Το σκηνικό της παράστασης (Κωνσταντίνος Ζαμάνης), που αποτελείται από τρία μεγάλα τραπέζια εξοπλισμένα με κάμερες, φώτα και μεγεθυντικούς φακούς, γίνεται το εργαστήριό τους. Έτσι, η δράση προσφέρεται κυρίως διαμεσολαβημένη, μέσω της ταυτόχρονης κινηματογράφησης που προβάλλεται στους τοίχους, ή ακόμη και με τη χρήση μινιατούρων που αντικαθιστούν τους ηθοποιούς. Μέσα σε όλα αυτά, όμως, το ενδιαφέρον κάποια στιγμή αρχίζει να φθίνει, ίσως επειδή κατακερματίζεται μεταξύ δράσης και προβολών, μεταξύ αφηγηματικότητας και ενσάρκωσης ρόλων. Η παράσταση δίνει την εντύπωση πως εστιάζει περισσότερο στην εφεύρεση όλων αυτών των σκηνικών τρόπων παρά στους στόχους της· αυτό που στοιχίζει περισσότερο είναι πως διατυπώνει μάλλον προφανή ερωτήματα και πως, ενώ επιχειρεί να στοχαστεί για το τώρα με αφορμή το βιβλίο, μένει τελικά σε ένα πρώτο επίπεδο. Όχι πως οι ηθοποιοί είναι αδύναμοι, αντιθέτως. Η Δήμητρα Βλαγκοπούλου, η Μαριάμ Ρουχάτζε, ο Βαγγέλης Αμπατζής και ο Λάμπρος Γραμματικός μετακινούνται με ευελιξία μεταξύ αφήγησης και δράσης και σηκώνουν πάνω τους ένα εγχείρημα που έχει γοητεία, ωραία στοιχεία και μερικές συγκινητικές στιγμές.

Περισσότερες πληροφορίες

Η άκρα ταπείνωση

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 120 '

Το μυθιστόρημα εστιάζει στα γεγονότα της νύχτας της 12ης Φεβρουαρίου 2012, που μετέτρεψαν την Αθήνα σε πεδίο μάχης και άφησαν ανεξίτηλα τα ίχνη τους στην εικόνα της πόλης μέχρι σήμερα, ακριβώς δέκα χρόνια μετά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Studio new star art cinema: Αυτές είναι οι τελευταίες παραστάσεις της θεατρικής σκηνής του Δήμου Αβδελιώδη

Ένα έργο στα αρχαία ελληνικά και μία σύνθεση διηγημάτων του Παπαδιαμάντη είναι οι δύο παραγωγές του χώρου οι οποίες κατεβάζουν σύντομα αυλαία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/04/2024

Η Άννα Κοκκίνου διαβάζει Βιζυηνό στις τελευταίες Παραβάσεις της σεζόν στο ΚΠΙΣΝ

Η σειρά θεατρικών αναλογίων του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα "Σταύρος Νιάρχος" ολοκληρώνεται με τη σκηνική ανάγνωση του έργου - ύμνος του Γεώργιου Βιζυηνού στον άνθρωπο και τη φιλία.

Το "Καλά, εσύ σκοτώθηκες νωρίς" κατεβάζει αυλαία

Λίγες παραστάσεις απομένουν ακόμη για την επιτυχημένη θεατρική μεταφορά του ομότιτλου βιβλίου του Χρόνη Μίσσιου στο Σύγχρονο Θέατρο, σε σκηνοθεσία Σοφίας Καραγιάννη.

"Reunion the musical": Μαντώ, Πωλίνα, Βόσσου, Μπίγαλης και Αγγέλου στο νέο μιούζικαλ της Θέμιδος Μαρσέλλου

Η νέα παράσταση της σκηνοθέτριας των λαμπερών παραγωγών έρχεται τον Μάιο στη σκηνή του θεάτρου Παλλάς, με ένα υπέροχο καστ στους ρόλους πέντε διαφορετικών ανθρώπων που ενώνονται από μια διαθήκη.

Έτοιμοι για το Athens Comedy Festival 2024;

Η γιορτή γέλιου της πόλης επανέρχεται στις 30 Μαΐου στο Κέντρο Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος". 4 μέρες σε 4 αίθουσες, με περισσότερες από 30 παραστάσεις και περισσότερους από 80 κωμικούς.

Φεστιβάλ Αθηνών: Τι θα δούμε στη φετινή γιορτή του καλοκαιριού

Στην Πειραιώς 260, στα αρχαία θέατρα της Επιδαύρου αλλά και σε άλλους χώρους, θεατρικούς και μη, δίνουμε το καθιερωμένο ραντεβού μας με το Φεστιβάλ Αθηνών. Εμείς χαρτογραφήσαμε το θεατρικό και χορευτικό του πρόγραμμα και σας δίνουμε μια πρώτη γεύση.

34 θεατρικές παραστάσεις κάνουν πρεμιέρα μετά το Πάσχα

Ο Μάιος έρχεται με δώρα και μάλιστα θεατρικά. Συγκεντρώσαμε τις πρεμιέρες που έρχονται και οι επιλογές είναι πολλές. Στο κλείσιμο μιας σεζόν με πολλές sold out παραγωγές, φροντίστε να κλείσετε άμεσα τα εισιτήριά σας, αλλά και ένα UberTaxi μέσω της υπηρεσίας προκράτησης Uber Reserve, ώστε να παραμείνετε πιστοί στο ραντεβού σας με την 6η τέχνη.