Οδηγός Θεάτρου

Κριτικές Παραστάσεων Παίζουν Σήμερα Έρχονται Ποιος παίζει που Αθηνόραμα club Προπωλήσεις

Σεροτονίνη

3

Το μυθιστόρημα του Ουελμπέκ μετατρέπεται σε σόου στην παράσταση των Δημήτρη Αγαρτζίδη και Δέσποινας Αναστάσογλου με έντονα μεταδραματικά στοιχεία και ανεβασμένη σκηνική ενέργεια.

Προσοχή! Επικοινωνήστε με το θέατρο της επιλογής σας πριν από την έξοδό σας, διότι αρκετές παραστάσεις αναβάλλονται λόγω κρουσμάτων.
Σεροτονίνη

Ο Δημήτρης Αγαρτζίδης και η Δέσποινα Αναστάσογλου (της ομάδας Elephas Tiliensis) έχοντας ασχοληθεί ως επί το πλείστον με λογοτεχνικά κείμενα, αναλαμβάνουν στην τελευταία τους παράσταση το φιλόδοξο εγχείρημα να δώσουν θεατρική υπόσταση στη "Σεροτονίνη " του Μισέλ Ουελμπέκ. Καθώς το ζήτημα της μεταφοράς στη σκηνή κειμένων που δεν προορίζονται γι’ αυτή είναι πάντοτε προκλητικό όσο και πολυδιάστατο, είναι άξιο λόγου να επισημανθεί κατ’ αρχήν πως συνολικά η δουλειά τους δεν βασίζεται στην υιοθέτηση ενός τρόπου παρουσίασης της λογοτεχνίας, αλλά κάθε παράσταση δείχνει να προκύπτει από την επιθυμία να βρεθεί ο μοναδικός εκείνος τρόπος που θα εκφράσει το συγκεκριμένο κείμενο στη σκηνή - ή καλύτερα την οπτική των σκηνοθετών για το συγκεκριμένο κείμενο  (ενδεικτικά: η λύση της αφήγησης ακολουθήθηκε στην πρώτη τους παράσταση με την "Περσινή αρραβωνιαστικιά" της Ζατέλη [2015], μία ενδιαφέρουσα σύζευξη μουσικής και λόγου στον "Οδυσσέα" του Τζόις [2018], η μεταδραματικότητα στο "Αγάπησέ με", παράσταση βασισμένη στην "Αμερικάνικη ιστορία" του Φρανκ Κρίστοφερ [2020]).

Σεροτονίνη
Θωμάς Μπέλτσιος©

Στην περίπτωση της "Σεροτονίνης" οδηγούνται σε ένα πολυσυλλεκτικό θέαμα, με πολλά στοιχεία μεταδραματικότητας, σπάσιμο σύμβασης και διάδρασης με τους θεατές (η έναρξη αγγίζει το όριο μιας παράστασης stand up), αλληλεπίδραση με τη ζωντανή μουσική (του Θωμά Μπέλτσιου, που εκτελεί ο ίδιος), έντονα σκιτσαρισμένα πρόσωπα και ανεβασμένη σκηνική ενέργεια, ενώ η ιστορία φιλτράρεται στη σκηνή ως περιεχόμενο ενός (τηλεοπτικού) σόου, όπου οι αυτοκτονίες, η κατάθλιψη, τα αδιέξοδα του σύγχρονου δυτικού κόσμου, η θηλιά της ελεύθερη αγοράς, ο σεξισμός πασπαλίζονται με χρυσόσκονη, κιτς φαντασμαγορία και επίπλαστη θετική διάθεση. Στην παρουσίαση του βιβλίου (Εστία, 2019) διαβάζουμε: "Η Σεροτονίνη [...] διασχίζει μια Γαλλία που αναμασά τις παραδόσεις της, τυποποιεί τις πόλεις της και καταστρέφει τις εξοχές της, φέρνοντας τους ανθρώπους στα όριά τους. Ο μεσήλικας πρωταγωνιστής, ένας γεωργικός μηχανικός, αφηγείται όλη τη ζωή του, τη φιλία του μ' έναν αριστοκράτη γεωργό [...], την αποτυχία των ιδανικών της νιότης τους, τη χαμένη του λίμπιντο, την ίσως παράλογη ελπίδα του να ξαναβρεί έναν χαμένο έρωτα". Στην παράσταση, αυτή η αφήγηση της ματαιωμένης και ξοφλημένης διαδρομής γίνεται αντικείμενο μίας ψευτογκλαμουράτης φιέστας, βάζοντας στο επίκεντρο της παράστασης και ένα κριτικό σχόλιο για τη ηθική χρεωκοπία των ΜΜΕ.

Σεροτονίνη
Θωμάς Μπέλτσιος©

Η σύγκρουση μεταξύ όσων λέγονται και του σκηνικού ύφους δημιουργεί μία ενδιαφέρουσα όσο και δυναμική συνθήκη, ενώ το "κωμικό" περιβάλλον της παράστασης δεν υπονομεύει τη δραματικότητα της ιστορίας. Αντιθέτως, τη μεγεθύνει σαν να πρόκειται για έναν κλαυσίγελω, προσδίδοντας στην παράσταση ιδιαίτερη επιδραστικότητα. Δεν είναι σίγουρο σε ποιο βαθμό συναντιούνται το ύφος της συγγραφικής αφήγησης με αυτό της σκηνικής πραγμάτωσής του, όμως το ζητούμενο δεν επιβάλλεται να είναι η ταύτισή τους. Αυτό που ίσως λείπει είναι η αίσθηση ισορροπίας και μέτρου: αυτή ίσως έδινε στη σκηνική συνθήκη, που τώρα είναι συνεχώς στην τσίτα και στο όριο του γκροτέσκο, περισσότερες ανάσες και άνοιγε περισσότερα παραθυράκια προς το σύμπαν του συγγραφέα.  Το σκηνοθετικό ζητούμενο πάντως υπηρετείται άψογα από την ερμηνευτική ομάδα: η Μαρία Κωνσταντάκη σηκώνει στις πλάτες της με αξιοσημείωτη δεινότητα (αυτοσχεδιαστική και όχι μόνο) το ρόλο της παρουσιάστριας του σόου, ο Άρης Λάσκος, η Θεοδώρα Τζήμου και η Μαρία Γκιώνη εναλλάσσονται στους πολλαπλούς ρόλους τους με αστείρευτη ενέργεια, ενώ ο Δημήτρης Αγαρτζίδης παρά την, κατά το μεγαλύτερο μέρος, σιωπηλή του παρουσία, βάζει τον ρόλο του Φλοράν στο κέντρο του σκηνικού σύμπαντος. 

Περισσότερες πληροφορίες

Σεροτονίνη

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 105 '

Σε παγκόσμια πρώτη μεταφέρεται στο θέατρο το μυθιστόρημα του αμφιλεγόμενου όσο και επιδραστικού συγγραφέα για την πολιτική παρακμή του σκληρού κόσμου μας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Φεστιβάλ Αθηνών: Δύο ψαγμένες προτάσεις στην Πειραιώς 260

Το υβριδικό σύμπαν του Φιλίπ Κεν και η τελευταία χορογραφική δουλειά της Κατερίνας Ανδρέου συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον μας αυτή την εβδομάδα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
06/07/2022

"Άλκηστη" στην Επίδαυρο: Όχι απλώς ένα ποπ ορατόριο γερμανικής κοπής

Είδαμε τη διεθνή παραγωγή που άνοιξε το φετινό Φεστιβάλ Επιδαύρου, σε σκηνοθεσία του Γιόχαν Σίμονς.

Kαλό ταξίδι στην αιωνιότητα, Πίτερ Μπρουκ!

Αποχαιρετάμε έναν από τους τελευταίους μεγάλους σκηνοθέτες και δασκάλους του παγκόσμιου θεάτρου, που έφυγε πλήρης ημερών από τη ζωή στις 2 Ιουλίου.

Παγκόσμια πρεμιέρα στην Επίδαυρο με τον Γιόχαν Σίμονς

Ποιος είναι ο Ολλανδός σκηνοθέτης που θα ανοίξει τα φετινά Επιδαύρια με μια μουσική εκδοχή της "Άλκηστης" του Ευριπίδη;

Βλέπουμε αρχαίο δράμα και στην Αττική

Οι αριστοφανικές "Θεσμοφοριάζουσες" και ο "Φιλοκτήτης" του Σοφοκλή κάνουν πρεμιέρα αυτή την εβδομάδα στα ανοιχτά θέατρα των δήμων.

Φεστιβάλ Επιδαύρου 2022: Οδηγός επιβίωσης

Καθώς ετοιμαζόμαστε για το καθιερωμένο καλοκαιρινό ραντεβού μας με τα δύο θέατρα της Επιδαύρου, φυλλομετρούμε το πρόγραμμα των δώδεκα παραστάσεων. Ο λόγος των αρχαίων ποιητών αλλά και νεότερες φωνές θα ακουστούν μέσα από παραστάσεις άλλοτε ερευνητικού ενδιαφέροντος και άλλοτε μαζικότερης απήχησης, από ελληνικούς και ξένους θιάσους, από σκηνοθέτες με ιδιαίτερο προσωπικό στίγμα, από καταξιωμένους πρωταγωνιστές και εκπροσώπους της νέας ερμηνευτικής γενιάς.