Σεροτονίνη

3

Το μυθιστόρημα του Ουελμπέκ μετατρέπεται σε σόου στην παράσταση των Δημήτρη Αγαρτζίδη και Δέσποινας Αναστάσογλου με έντονα μεταδραματικά στοιχεία και ανεβασμένη σκηνική ενέργεια.

Σεροτονίνη

Ο Δημήτρης Αγαρτζίδης και η Δέσποινα Αναστάσογλου (της ομάδας Elephas Tiliensis) έχοντας ασχοληθεί ως επί το πλείστον με λογοτεχνικά κείμενα, αναλαμβάνουν στην τελευταία τους παράσταση το φιλόδοξο εγχείρημα να δώσουν θεατρική υπόσταση στη "Σεροτονίνη " του Μισέλ Ουελμπέκ. Καθώς το ζήτημα της μεταφοράς στη σκηνή κειμένων που δεν προορίζονται γι’ αυτή είναι πάντοτε προκλητικό όσο και πολυδιάστατο, είναι άξιο λόγου να επισημανθεί κατ’ αρχήν πως συνολικά η δουλειά τους δεν βασίζεται στην υιοθέτηση ενός τρόπου παρουσίασης της λογοτεχνίας, αλλά κάθε παράσταση δείχνει να προκύπτει από την επιθυμία να βρεθεί ο μοναδικός εκείνος τρόπος που θα εκφράσει το συγκεκριμένο κείμενο στη σκηνή - ή καλύτερα την οπτική των σκηνοθετών για το συγκεκριμένο κείμενο  (ενδεικτικά: η λύση της αφήγησης ακολουθήθηκε στην πρώτη τους παράσταση με την "Περσινή αρραβωνιαστικιά" της Ζατέλη [2015], μία ενδιαφέρουσα σύζευξη μουσικής και λόγου στον "Οδυσσέα" του Τζόις [2018], η μεταδραματικότητα στο "Αγάπησέ με", παράσταση βασισμένη στην "Αμερικάνικη ιστορία" του Φρανκ Κρίστοφερ [2020]).

Σεροτονίνη
Θωμάς Μπέλτσιος©

Στην περίπτωση της "Σεροτονίνης" οδηγούνται σε ένα πολυσυλλεκτικό θέαμα, με πολλά στοιχεία μεταδραματικότητας, σπάσιμο σύμβασης και διάδρασης με τους θεατές (η έναρξη αγγίζει το όριο μιας παράστασης stand up), αλληλεπίδραση με τη ζωντανή μουσική (του Θωμά Μπέλτσιου, που εκτελεί ο ίδιος), έντονα σκιτσαρισμένα πρόσωπα και ανεβασμένη σκηνική ενέργεια, ενώ η ιστορία φιλτράρεται στη σκηνή ως περιεχόμενο ενός (τηλεοπτικού) σόου, όπου οι αυτοκτονίες, η κατάθλιψη, τα αδιέξοδα του σύγχρονου δυτικού κόσμου, η θηλιά της ελεύθερη αγοράς, ο σεξισμός πασπαλίζονται με χρυσόσκονη, κιτς φαντασμαγορία και επίπλαστη θετική διάθεση. Στην παρουσίαση του βιβλίου (Εστία, 2019) διαβάζουμε: "Η Σεροτονίνη [...] διασχίζει μια Γαλλία που αναμασά τις παραδόσεις της, τυποποιεί τις πόλεις της και καταστρέφει τις εξοχές της, φέρνοντας τους ανθρώπους στα όριά τους. Ο μεσήλικας πρωταγωνιστής, ένας γεωργικός μηχανικός, αφηγείται όλη τη ζωή του, τη φιλία του μ' έναν αριστοκράτη γεωργό [...], την αποτυχία των ιδανικών της νιότης τους, τη χαμένη του λίμπιντο, την ίσως παράλογη ελπίδα του να ξαναβρεί έναν χαμένο έρωτα". Στην παράσταση, αυτή η αφήγηση της ματαιωμένης και ξοφλημένης διαδρομής γίνεται αντικείμενο μίας ψευτογκλαμουράτης φιέστας, βάζοντας στο επίκεντρο της παράστασης και ένα κριτικό σχόλιο για τη ηθική χρεωκοπία των ΜΜΕ.

Σεροτονίνη
Θωμάς Μπέλτσιος©

Η σύγκρουση μεταξύ όσων λέγονται και του σκηνικού ύφους δημιουργεί μία ενδιαφέρουσα όσο και δυναμική συνθήκη, ενώ το "κωμικό" περιβάλλον της παράστασης δεν υπονομεύει τη δραματικότητα της ιστορίας. Αντιθέτως, τη μεγεθύνει σαν να πρόκειται για έναν κλαυσίγελω, προσδίδοντας στην παράσταση ιδιαίτερη επιδραστικότητα. Δεν είναι σίγουρο σε ποιο βαθμό συναντιούνται το ύφος της συγγραφικής αφήγησης με αυτό της σκηνικής πραγμάτωσής του, όμως το ζητούμενο δεν επιβάλλεται να είναι η ταύτισή τους. Αυτό που ίσως λείπει είναι η αίσθηση ισορροπίας και μέτρου: αυτή ίσως έδινε στη σκηνική συνθήκη, που τώρα είναι συνεχώς στην τσίτα και στο όριο του γκροτέσκο, περισσότερες ανάσες και άνοιγε περισσότερα παραθυράκια προς το σύμπαν του συγγραφέα.  Το σκηνοθετικό ζητούμενο πάντως υπηρετείται άψογα από την ερμηνευτική ομάδα: η Μαρία Κωνσταντάκη σηκώνει στις πλάτες της με αξιοσημείωτη δεινότητα (αυτοσχεδιαστική και όχι μόνο) το ρόλο της παρουσιάστριας του σόου, ο Άρης Λάσκος, η Θεοδώρα Τζήμου και η Μαρία Γκιώνη εναλλάσσονται στους πολλαπλούς ρόλους τους με αστείρευτη ενέργεια, ενώ ο Δημήτρης Αγαρτζίδης παρά την, κατά το μεγαλύτερο μέρος, σιωπηλή του παρουσία, βάζει τον ρόλο του Φλοράν στο κέντρο του σκηνικού σύμπαντος. 

Περισσότερες πληροφορίες

Σεροτονίνη

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 105 '

Σε παγκόσμια πρώτη μεταφέρεται στο θέατρο το μυθιστόρημα του αμφιλεγόμενου όσο και επιδραστικού συγγραφέα για την πολιτική παρακμή του σκληρού κόσμου μας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Αίμα στη σκηνή": Μια ανατρεπτική κωμωδία για το ίδιο το θέατρο σκηνοθετεί ο Τάσος Πυργιέρης

Το έργο του Αμερικανού συγγραφέα και ηθοποιού Τσαρλς Λάντλαμ, που ανεβαίνει τον Μάιο, παρακολουθεί τη ζωή ενός οικογενειακού θιάσου τρίτης κατηγορίας που ετοιμάζεται να παρουσιάσει τον "Άμλετ".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/04/2024

"Human Requiem in Eleusis": Παγκόσμια πρεμιέρα για την ταινία της εμβληματικής παράστασης της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Την παράσταση - ύμνο στη θνητότητά μας με την υπογραφή του σκηνοθέτη Γιόχεν Ζάντιγκκαι της χορογράφου Σάσα Βαλτς έχουμε ακόμα μια ευκαιρία να δούμε στο Σινέ Ελευσίς και στο Μέγαρο Μουσικής.

"Το μπουφάν της Χάρλεϊ ή πάλι καλά": Last call για την παράσταση με τη Μαριάννα Τουμασάτου

Το έργο του Βασίλη Κατσικονούρη σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σταύρου, που έχει ως ηρωίδα μια μάνα που μιλά στον εύζωνα γιο της, μετρά τις τελευταίες του παραστάσεις στο Coronet.

"Μήδειας μπούρκα": Το Θεσσαλικό Θέατρο στην Αθήνα με τη βραβευμένη παράσταση για την ηρωίδα - σύμβολο

Η θεατρική παράσταση που ταξίδεψε μέχρι τη Νέα Υόρκη και βραβεύτηκε, σε κείμενο του Ανδρέα Φλουράκη, σκηνοθεσία της Κυριακής Σπανού και τη Μαρσέλα Λένα στον επώνυμο ρόλο, έρχεται το Μάιο για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Εν Αθήναις.

"#Free Prometheus": Όταν ο Αισχύλος συνάντησε τους Fem tettix

Μία κωμωδία παραλόγου που δανείζεται στοιχεία από τον "Προμηθέα Δεσμώτη" είναι το τρίτο πρωτότυπο έργο της ανατρεπτικής ομάδας το οποίο παρουσιάζεται στο studio Μαυρομιχάλη.

Έξι θεατρικές παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου κατεβάζουν αυλαία

Ο πρώτος θεατρικός οργανισμός της χώρας αποχαιρετά το "Goodbye, Lindita" και πέντε ακόμη παραγωγές του που φτάνουν στο τέλος του φετινού τους κύκλου.

"Ιnk": Η παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου επιστρέφει!

Ύστερα από ένα χρόνο παγκόσμιας περιοδείας, η τελευταία δουλειά του Δημήτρη Παπαϊωάννου ξανά στο Μέγαρο Μουσικής.