Αιολική γη

2

Η φιλόδοξη όσο και συγκινητική απόπειρα να μεταφερθεί στη σκηνή το αυτοβιογραφικό βιβλίο του Ηλία Βενέζη με τις παιδικές αναμνήσεις του από τη Μικρά Ασία, σκοντάφτει στην πρόκληση της μετατροπής ενός πεζογραφήματος σε θεατρικό γεγονός.

Αιολική γη

Ωραία η ιδέα του Εθνικού να τιμηθεί η επέτειος των εκατό χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή με ένα έργο παρηγορητικό και τρυφερό. Το αυτοβιογραφικό πεζογράφημα του Βενέζη, γραμμένο μέσα στη δύσκολη περίοδο της Κατοχής, λειτουργεί ως καταφύγιο, καθώς μεταφέρει τις αναμνήσεις του από τα παιδικά του χρόνια στο Αϊβαλί και ειδικά από τα καλοκαίρια που περνούσε στα όρη Κιμιντένια, στο υποστατικό του παππού και της γιαγιάς του, μέχρι το 1914 και τους πρώτους διωγμούς του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο παράδεισος της παιδικής ηλικίας, μεγεθυμένος και εξωραϊσμένος, που αποτελούνταν πρώτα απ’ όλα από το φυσικό περιβάλλον, τη γη, τα δέντρα και το χώμα της γης της Αιολίας, μαζί με τα πετούμενα και τα άγρια θηρία κυριαρχούν στις αναμνήσεις του νεαρού Πέτρου, alter ego του συγγραφέα – και δίπλα τους οι άνθρωποι που συναναστράφηκε σε αυτό το σταυροδρόμι εθνοτήτων, οι κυνηγοί, ο επιστάτης του υποστατικού, η πιο αγαπημένη από τις αδερφές του και συντρόφισσα στις περιπέτειές του, οι περαστικοί αλλά και οι μονιμότεροι επισκέπτες, άνθρωποι που αποκτούν μυθική αίγλη μέσα στις παιδικές αναμνήσεις του.

Αιολική γη
Ανδρέας Σιμόπουλος

Με μια μουσική, σχεδόν οπερατική έναρξη, η παράσταση του Τάκη Τζαμαργιά προϊδεάζει για μια συγκινησιακά φορτισμένη και σκηνικά εμπλουτισμένη απόδοση του βιβλίου, όμως η παράσταση σημειώνει φθίνουσα πορεία και καταλήγει σε ένα κατά κύριο λόγο λογοκεντρικό θέαμα που δεν υπερβαίνει τις εγγενείς δυσκολίες μεταφοράς ενός λογοτεχνήματος στη σκηνή και από το οποίο απουσιάζει στο μεγαλύτερο μέρος η θέρμη στην απόδοση των σκηνών. Το λιτό σκηνικό στα χρώματα της ώχρας μεταφέρει τη ζεστασιά της αιολικής γης και λειτουργεί ως άδειο φόντο για τα βίντεο του Παντελή Μάκκα, που ζεσταίνουν τη σκηνική ατμόσφαιρα, όμως οι χαμηλοί όγκοι του σκηνικού του βάζουν εμπόδια στην κίνηση των ηθοποιών. Η δραματουργία (Σάββας Κυριακίδης, συνεργασία του Δημήτρη Χαλιώτη) καταφεύγει στη βασική λύση της αφήγησης/δράσης, ακολουθώντας έναν χρονολογικό και νοηματικό άξονα και μεταδίδει κάποιες αισθήσεις και συναισθήματα, χωρίς όμως να επεξεργάζεται το πρωτογενές υλικό με κάποιον ιδιαίτερο τρόπο που θα αναδείκνυε περισσότερο στιγμές, πρόσωπα, εικόνες. Πάνω σε αυτό τον βασικό καμβά, η σκηνοθεσία εμφανίζεται διεκπεραιωτική, επιχειρώντας ίσως να αφήσει το κείμενο "να μιλήσει". Αμήχανη κινησιολογία ειδικά στις ομαδικές σκηνές (Αμάλια Μπένετ), σκηνές που διαδέχονται η μία την άλλη προκειμένου να γνωρίσουμε τα πρόσωπα και τα γεγονότα της "Αιολικής γης" και κάποια παρουσία μουσικής και τραγουδιών (Λευτέρης Βενιάδης) χαρακτηρίζουν την παράσταση. Οι καλοί ηθοποιοί δείχνουν να μην έχουν καθοδήγηση ή από πού να πιαστούν, ειδικά αυτοί των βασικών ρόλων: Μιχάλης Συριόπουλος (Πέτρος), Γαλήνη Χατζηπασχάλη (Άρτεμη), Χαρά-Μάτα Γιαννάτου (Ντόρις), άλλοι δεν καταφέρνουν –υπό το βάρος της διασκευής και της σκηνοθεσίας– να προσδιορίσουν το ήθος του ρόλου τους, όπως ο Μάξιμος Μουμούρης (Αντώνης Παγίδας), ενώ συγκινητικότερος είναι ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος (Γιωζήφ).

Περισσότερες πληροφορίες

Αιολική γη

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 120 '

Οι παιδικές αναμνήσεις του συγγραφέα πριν τους πρώτους διωγμούς και τη μεγάλη καταστροφή στη Μικρά Ασία σε μία παράσταση που χρησιμοποιεί, μεταξύ άλλων, την τεχνική της sand art.

Εθνικό Θέατρο Rex

Πανεπιστημίου 48

Εθνικό Θέατρο Rex

Πανεπιστημίου 48

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.