Αιολική γη

2

Η φιλόδοξη όσο και συγκινητική απόπειρα να μεταφερθεί στη σκηνή το αυτοβιογραφικό βιβλίο του Ηλία Βενέζη με τις παιδικές αναμνήσεις του από τη Μικρά Ασία, σκοντάφτει στην πρόκληση της μετατροπής ενός πεζογραφήματος σε θεατρικό γεγονός.

Αιολική γη

Ωραία η ιδέα του Εθνικού να τιμηθεί η επέτειος των εκατό χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή με ένα έργο παρηγορητικό και τρυφερό. Το αυτοβιογραφικό πεζογράφημα του Βενέζη, γραμμένο μέσα στη δύσκολη περίοδο της Κατοχής, λειτουργεί ως καταφύγιο, καθώς μεταφέρει τις αναμνήσεις του από τα παιδικά του χρόνια στο Αϊβαλί και ειδικά από τα καλοκαίρια που περνούσε στα όρη Κιμιντένια, στο υποστατικό του παππού και της γιαγιάς του, μέχρι το 1914 και τους πρώτους διωγμούς του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο παράδεισος της παιδικής ηλικίας, μεγεθυμένος και εξωραϊσμένος, που αποτελούνταν πρώτα απ’ όλα από το φυσικό περιβάλλον, τη γη, τα δέντρα και το χώμα της γης της Αιολίας, μαζί με τα πετούμενα και τα άγρια θηρία κυριαρχούν στις αναμνήσεις του νεαρού Πέτρου, alter ego του συγγραφέα – και δίπλα τους οι άνθρωποι που συναναστράφηκε σε αυτό το σταυροδρόμι εθνοτήτων, οι κυνηγοί, ο επιστάτης του υποστατικού, η πιο αγαπημένη από τις αδερφές του και συντρόφισσα στις περιπέτειές του, οι περαστικοί αλλά και οι μονιμότεροι επισκέπτες, άνθρωποι που αποκτούν μυθική αίγλη μέσα στις παιδικές αναμνήσεις του.

Αιολική γη
Ανδρέας Σιμόπουλος

Με μια μουσική, σχεδόν οπερατική έναρξη, η παράσταση του Τάκη Τζαμαργιά προϊδεάζει για μια συγκινησιακά φορτισμένη και σκηνικά εμπλουτισμένη απόδοση του βιβλίου, όμως η παράσταση σημειώνει φθίνουσα πορεία και καταλήγει σε ένα κατά κύριο λόγο λογοκεντρικό θέαμα που δεν υπερβαίνει τις εγγενείς δυσκολίες μεταφοράς ενός λογοτεχνήματος στη σκηνή και από το οποίο απουσιάζει στο μεγαλύτερο μέρος η θέρμη στην απόδοση των σκηνών. Το λιτό σκηνικό στα χρώματα της ώχρας μεταφέρει τη ζεστασιά της αιολικής γης και λειτουργεί ως άδειο φόντο για τα βίντεο του Παντελή Μάκκα, που ζεσταίνουν τη σκηνική ατμόσφαιρα, όμως οι χαμηλοί όγκοι του σκηνικού του βάζουν εμπόδια στην κίνηση των ηθοποιών. Η δραματουργία (Σάββας Κυριακίδης, συνεργασία του Δημήτρη Χαλιώτη) καταφεύγει στη βασική λύση της αφήγησης/δράσης, ακολουθώντας έναν χρονολογικό και νοηματικό άξονα και μεταδίδει κάποιες αισθήσεις και συναισθήματα, χωρίς όμως να επεξεργάζεται το πρωτογενές υλικό με κάποιον ιδιαίτερο τρόπο που θα αναδείκνυε περισσότερο στιγμές, πρόσωπα, εικόνες. Πάνω σε αυτό τον βασικό καμβά, η σκηνοθεσία εμφανίζεται διεκπεραιωτική, επιχειρώντας ίσως να αφήσει το κείμενο "να μιλήσει". Αμήχανη κινησιολογία ειδικά στις ομαδικές σκηνές (Αμάλια Μπένετ), σκηνές που διαδέχονται η μία την άλλη προκειμένου να γνωρίσουμε τα πρόσωπα και τα γεγονότα της "Αιολικής γης" και κάποια παρουσία μουσικής και τραγουδιών (Λευτέρης Βενιάδης) χαρακτηρίζουν την παράσταση. Οι καλοί ηθοποιοί δείχνουν να μην έχουν καθοδήγηση ή από πού να πιαστούν, ειδικά αυτοί των βασικών ρόλων: Μιχάλης Συριόπουλος (Πέτρος), Γαλήνη Χατζηπασχάλη (Άρτεμη), Χαρά-Μάτα Γιαννάτου (Ντόρις), άλλοι δεν καταφέρνουν –υπό το βάρος της διασκευής και της σκηνοθεσίας– να προσδιορίσουν το ήθος του ρόλου τους, όπως ο Μάξιμος Μουμούρης (Αντώνης Παγίδας), ενώ συγκινητικότερος είναι ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος (Γιωζήφ).

Περισσότερες πληροφορίες

Αιολική γη

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 120 '

Οι παιδικές αναμνήσεις του συγγραφέα πριν τους πρώτους διωγμούς και τη μεγάλη καταστροφή στη Μικρά Ασία σε μία παράσταση που χρησιμοποιεί, μεταξύ άλλων, την τεχνική της sand art.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Elenit" δια χειρός Ευριπίδη Λασκαρίδη κάνει στάση στη Στέγη

Μια σκοτεινή κωμωδία με ανατρεπτικό χιούμορ έρχεται στην Αθήνα λίγο πριν περιοδεύσει για τέταρτη συνεχή χρονιά στην Ευρώπη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/01/2023

Τρένο στο Ρουφ: Συνεχίζεται το μιούζικαλ τσέπης "Λαχτάρα για κεράσια" που έδωσε την αφορμή για τη δημιουργία της θεατρικής αμαξοστοιχίας

Η Τατιάνα Λύγαρη γιορτάζει φέτος τα 25 χρόνια της επιτυχημένης καλλιτεχνικής πορείας της Αμαξοστοιχίας - Θεάτρου το Τρένο στο Ρουφ με την επαναφορά της θεατρικής παράστασης.

Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών προκηρύσσει διήμερη απεργία για το Προεδρικό Διάταγμα 85

Το ΣΕΗ με ομόφωνη απόφαση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος ανακοίνωσε καθολική απεργία, σαράντα μέρες μετά την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος 85 που εξισώνει τους αποφοίτους των ανώτερων δραματικών σχολών και σχολών χορού και κινηματογράφου, αναγνωρισμένων από το υπουργείο Πολιτισμού, με απόφοιτους λυκείου. Διαβάστε την ανακοίνωση του ΣΕΗ.

Εξαγγελία νέας 48ωρης απεργίας των καλλιτεχνών

Πανκαλλιτεχνική κινητοποίηση και συγκέντρωση διαμαρτυρίας διοργανώνεται, με κύριο αίτημα την απόσυρση του Π.Δ. 85/2022.

Μαριλίτα Λαμπροπούλου και Κάτια Γέρου σε ένα σατιρικό θρίλερ στο Μικρό Άνεσις

Πώς συνδέονται οι σχέσεις εργασίας με τις ερωτικές σχέσεις; Το "Contractions" του πολυβραβευμένου Βρετανού συγγραφέα Μάικ Μπάρτλετ απαντά μέσα από το εξαιρετικό υποκριτικό ντουέτο που καθοδηγεί ο Βασίλης Μαυρογεωργίου.

Πρόγραμμα για την ενίσχυση καλλιτεχνών των σύγχρονων παραστατικών τεχνών από το 2023 Ελευσίς

Μια σημαντική ευκαιρία για 15 ελληνικούς φορείς των παραστατικών τεχνών ή/και μεμονωμένους καλλιτέχνες να λάβουν εξατομικευμένη συμβουλευτική από την Κέλλυ Διαπούλη και εμπειρογνώμονες του Διεθνούς Δικτύου για την Πολιτιστική Κινητικότητα On the Move.

"Πεταλούδες στο στομάχι": Μια ελεγεία για τον έρωτα δια χειρός Ρήγου

Κλέλια Ανδριολάτου, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος, Ίντρα Κέιν, Δωροθέα Μερκούρη, Κωνσταντίνος Μπιμπής συναντιούνται στη νέα παράσταση έκπληξη του Κωνσταντίνου Ρήγου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.