Ηλέκτρα

3

Ο Άρης Μπινιάρης συνεχίζει την τριβή του με τα κείμενα της αρχαιοελληνικής γραμματείας, πατώντας πάνω τους σαν σε μουσική παρτιτούρα για να προτείνει έναν νέο τρόπο ανάγνωσης, όμως αυτήν τη φορά καταλήγει σε άνισα αποτελέσματα.

Ηλέκτρα

Πατώντας εν μέρει στα ίχνη της παράστασης των «Βακχών», που είχε ανεβάσει πριν από λίγα χρόνια, ο Άρης Μπινιάρης δημιούργησε ένα σκηνικό δρώμενο με αρχέγονες ρίζες, μια μουσική και χορική αναπαράσταση της σοφόκλειας τραγωδίας. Οι δέκα ερμηνευτές μετεωρίζονται μεταξύ της εντύπωσης ότι είναι άνθρωποι αυτού του κόσμου που ανακαλούν μια παλιά ιστορία (έτσι όπως ξεκινάνε την παράσταση καθισμένοι σε ημικύκλιο, επαναλαμβάνοντας σταθερά «ας ακουστεί ο κρυφός της λόγος») και πλάσματα του Κάτω Κόσμου, χθόνια, απόκοσμα, τα ίδια τα πρόσωπα της ιστορίας που επέστρεψαν από τα βάθη του χρόνου. Η όψη των μαύρων κοστουμιών και των αξεσουάρ (Νίκη Ψυχογιού), μαζί με την –κάποιες φορές– παραμορφωτική στάση που υιοθετούν οι ηθοποιοί (επιμέλεια κίνησης: Άρης Μπινιάρης, Ιωάννα Τουμπακάρη) συντελούν καθοριστικά στην απόκοσμη εικόνα.

Η δουλειά του Μπινιάρη πάνω στο –ριζικά διασκευασμένο– σοφόκλειο κείμενο εστιάζει σε τρία βασικά μοτίβα: θρήνος, μίσος, γυναικεία φύση. Η δράση, ακολουθώντας ελεύθερα τη δομή μιας αρχαίας τραγωδίας, μοιράζεται σε «επεισόδια» (άφιξη του Ορέστη στο Άργος, θρήνος της Ηλέκτρας, σύγκρουση με Χρυσόθεμη και Κλυταιμνήστρα, αναγνώριση Ηλέκτρας - Ορέστη, δολοφονία Κλυταιμνήστρας - Αίγισθου) και σε «στάσιμα», στα μέρη του Χορού δηλαδή. Φυσικά Χορός και πρόσωπα ταυτίζονται, τα πρόσωπα προκύπτουν από την ομάδα που τραγουδάει και χορεύει, ενισχύοντας την τελετουργική εικόνα της παράστασης – κάτι που αποτελεί σήμα κατατεθέν της σκηνοθετικής ταυτότητας του Μπινιάρη.

Ηλέκτρα - εικόνα 1

Οι ομαδικές στιγμές, όταν οι δέκα ερμηνευτές συντονίζονται κινησιολογικά κι εκφωνούν από κοινού το κείμενο ρυθμικά, με τη συνοδεία της μουσικής του Χρήστου Γεωργόπουλου (την εκτελεί ο ίδιος επί σκηνής), λειτουργούν ωραία και υποβάλλουν τον θεατή σε μια μυστηριακή ατμόσφαιρα. Σε αυτήν την ατμόσφαιρα συνδράμει η αισθητική του σκηνικού περιβάλλοντος: ο ζεστός σκηνικός χώρος που έχει δημιουργήσει ο Κωστής Καραντάνης (ένας ξύλινος σκελετός που ενσωματώνει μέσα του την ομάδα), οι ωραίοι φωτισμοί (Σάκης Μπιρμπίλης), το παιχνίδι με το φως των κεριών. Στα επεισόδια όμως, στα μέρη της δράσης των προσώπων, το εγχείρημα δεν έχει να επιδείξει την ίδια δυναμική. Ο λόγος ακούγεται παράταιρος όταν δεν είναι πολυφωνικός, η χαμηλόφωνη, «υποχθόνια» εκφορά έχει τα αντίθετα αποτελέσματα, ενώ η κινησιολογία ωθεί τους ηθοποιούς σε μια σπασμωδική απεικόνιση των προσώπων.

Έτσι, όταν οι ερμηνευτές (Εβελίνα Παπούλια, Ελένη Μπούκλη, Λένα Μποζάκη, Δημήτρης Μανδρινός, Νίκος Τσολερίδης, Τάσος Κορκός, Λεωνή Ξεροβάσιλα, Δώρα Ξαγοράρη, Κατερίνα Δημάτη, Άρης Μπινιάρης) ενεργούν ως πρόσωπα, μένουν σε μια δισδιάστατη απεικόνισή τους. Εδώ ίσως κρύβεται η επιθυμία του σκηνοθέτη να διαβάσει τους ρόλους ως σύμβολα και όχι ως χαρακτήρες, αλλά αυτό που τελικά βλέπουμε στη σκηνή είναι μια σχεδόν εικονογραφική απόδοση της ιστορίας. Στο συγκεκριμένο πλαίσιο ανάγνωσης ξεχωρίζει η Εβελίνα Παπούλια (Κλυταιμνήστρα), και λιγότερο η Ελένη Μποζάκη (Χρυσόθεμις) και η Ελένη Μπούκλη (Ηλέκτρα), που εγκλωβίζονται στο στιλιζάρισμα της φωνής και της κίνησης.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464. Διάρκεια: 70΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ηλέκτρα

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 70 '

Χορωδιακά μέρη, μελωδίες και δυναμικοί ρυθμοί δημιουργούν ένα ζωντανό ηχητικό περιβάλλον, μέσα από το οποίο αναδεικνύονται τα πρόσωπα της τραγωδίας.

Τέχνης «Κάρολος Κουν»

Φρυνίχου 14, Πλάκα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Αλ Τσαντίρι Νιουζ" σε μία και μοναδική παράσταση

Η καυστική, αλλά πάντα χαρούμενη και ξεκαρδιστική, σάτιρα του Λάκη Λαζόπουλου ζωντανά στο Christmas Theater!

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/04/2024

"Περιμένοντας τον Γκοντό": Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με το αριστούργημα του Μπέκετ

Ο καταξιωμένος διεθνώς Έλληνας σκηνοθέτης και το έργο σταθμός του 20ού αι για πρώτη φορά στη σκηνή της Στέγης σε μια μεγάλη συμπαραγωγή του Emillia Romagna Teatro.

Η Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου έρχεται ξανά στο Εθνικό Θέατρο

Τρεις παραγωγές από την Κύπρο "ταξιδεύουν" αυτόν τον Μάιο στην Αθήνα και τη σκηνή "Νίκος Κούρκουλος" του Εθνικού.

Updated | Πέντε θέατρα αποχαιρετούν έξι παραστάσεις

Έργα μερικών από τους καλύτερους Έλληνες συγγραφείς (Ρέππας-Παπαθανασίου, Άκης Δήμου, Γιάννης Τσίρος), ένα του Φλομπέρ αλλά και μία διαδραστική κωμωδία κατεβάζουν αυλαία την Κυριακή των Βαΐων.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Ελλάδα και Τουρκία ανεβάζουν από κοινού την ερωτική τραγωδία του Σαίξπηρ

Μια μεγάλη διεθνής συμπαραγωγή μεταξύ του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών ετοιμάζεται αυτή την περίοδο πάνω σε ένα από τα σπουδαιότερα κλασικά κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας.

"Ένας εχθρός του λαού": Η Γεωργία Μαυραγάνη σκηνοθετεί Ίψεν

Το θέατρο Ρεκτιφιέ υποδέχεται τη νέα δουλειά της σκηνοθέτριας πάνω σε ένα έργο πολιτικό, όπου ένας γιατρός που αμφισβητεί την πλειοψηφία αποκηρύσσεται ως "εχθρός του λαού".

Θέατρο Σταθμός: Συνεχίζει με φόρα και το Μάιο

Συνεχίζουν την επιτυχημένη πορεία τους και μετά τις διακοπές του Πάσχα τέσσερις παραγωγές, ενώ το θέατρο φιλοξενεί επίσης μία σημαντική παράσταση της περιφέρειας.