Μαρίκα

3

Η συναρπαστική προσωπικότητα της Μαρίκας Κοτοπούλη και το πάθος της για το θέατρο ξεχωρίζουν σε αυτήν τη θεατρική βιογραφία που υπογράφει ο Πέτρος Ζούλιας, ενώ η ερμηνεία της Νένας Μεντή μεταφέρει το ίδιο πάθος στη σκηνική πραγμάτωση.

Μαρίκα

Παθιασμένη με το θέατρο, φιλομοναρχική, ερωτικά απελευθερωμένη, αθυρόστομη: αυτή ήταν η Μαρίκα Κοτοπούλη, μία εκ των δύο μεγάλων κυριών (η άλλη ήταν η Κυβέλη) που σφράγισαν τα θεατρικά πράγματα της Ελλάδας στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα και η οποία ενέπνευσε τον Πέτρο Ζούλια στο νέο συγγραφικό και σκηνοθετικό του εγχείρημα. Το έργο του "Μαρίκα" πιάνει το νήμα από το 1936, χρονιά των εγκαινίων του Θεάτρου Ρεξ-Κοτοπούλη, όταν το όνειρο της μεγάλης πρωταγωνίστριας να στήσει ένα υπερσύγχρονο θέατρο που θα ανταγωνιζόταν το Εθνικό παίρνει σάρκα και οστά και την ακολουθεί μέχρι το θάνατό της, το 1954.

Ο Ζούλιας εκμεταλλεύεται τα ντοκουμέντα για να σκιαγραφήσει την προσωπικότητα της Κοτοπούλη, εγκλωβίζεται όμως στην αφήγηση των γεγονότων κι έτσι το σκηνικό ενδια­φέρον του κειμένου είναι μικρό. Δεν παύει όμως να συναρπάζει με τον πλούτο των πληροφοριών. Η "Μαρίκα" παραδίδει ένα μάθημα ιστορίας του ελληνικού θεάτρου, αναδεικνύοντας θέματα όπως τα θεατρικά ήθη της εποχής, η σταδιακή άνθηση του επαγγέλματος του σκηνοθέτη, το θέατρο ως χωνευτήρι κρίσιμων ζητημάτων όπως ήταν το γλωσσικό, και τα τοποθετεί βέβαια μέσα στον ρου της Ιστορίας, στο πλαίσιο των πολιτικών γεγονότων που σημάδεψαν το πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Έτσι, αν κάτι ακόμη μένει από το έργο πλην της φλογερής προσωπικότητας της Κοτοπούλη, είναι η υπενθύμιση πως θέατρο και κοινωνία συμπορεύονται.

Μαρίκα - εικόνα 1

Μέσα στα είκοσι χρόνια που δια­νύονται επί σκηνής η Κοτοπούλη είναι η αδιαμφισβήτητη πρωταγωνίστρια: η δαιμόνια επαγγελματίας που αντιλαμβάνεται την ανερχόμενη δύναμη του σκηνοθέτη, η αδιαμφισβήτητη πρωταγωνίστρια κάθε ρεπερτορίου, η θιασάρχισσα που αναδεικνύει νέα ταλέντα (με γνωστότερη περίπτωση την Έλλη Λαμπέτη, αλλά και τον Ντίνο Ηλιόπουλο και τη Μελίνα Μερκούρη). Και βέβαια υπάρχει και η Μαρίκα-γυναίκα· η ερωτική της σχέση με τον Ίωνα Δραγούμη φωτίζει μιαν άλλη πλευρά της, εξίσου παθιασμένη, κυριαρχική και απόλυτη.

Έτσι ο Πέτρος Ζούλιας, ως σκηνοθέτης, δημιουργεί μια παράσταση με προσωποκεντρικό ενδιαφέρον, που στρέφεται γύρω από τη συγκινητική ερμηνεία της Νένας Μεντή. Συντονίζει μεν με άνεση τον πολυπρόσωπο θίασο που ενσαρκώνει ανθρώπους-κλειδιά στη διαδρομή της πρωταγωνίστριας, τους δίνει όμως μικρό περιθώριο ανάπτυξης κι εξέλιξης: Γιώργος Δεπάστας (Γιώργος Χέλμης), Μάκης Πατέλης (Βασίλης Λογοθετίδης), Νεφέλη Κουρή (Έλλη Λαμπέτη), Δημήτρης Σαμόλης (Ίων Δραγούμης) κ.ά.

Μαρίκα - εικόνα 2

Κι ενώ το όλο θέαμα περιορίζεται από το κείμενο σε μια αλληλουχία σκηνών χωρίς ιδιαίτερη σκηνοθετική οπτική, η Νένα Μεντή σηκώνει το βάρος του μεγάλου ρόλου της με όλο το πάθος, το μεράκι και την τρέλα που χρειάζεται, αποτίνοντας έτσι φόρο τιμής σε μια εκρηκτική προσωπικότητα, που ζούσε και ανέπνεε στο σανίδι. Τα απολύτως απαραίτητα σκηνικά της Άννας Ζούλια εξυπηρετούν κυρίως τις αναγκαίες, συνεχείς αλλαγές, ενώ τα κοστούμια της Ηλένιας Δουλαδίρη αναλαμβάνουν να υποστηρίξουν τις απαιτήσεις ενός χορταστικού θεάματος.

ΧΩΡΑ Αμοργού 20, Κυψέλη, 2108673945. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Μαρίκα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Η μεγάλη πρωταγωνίστρια του ελληνικού θεάτρου Μαρίκα Κοτοπούλη, η οποία πήγαινε κόντρα στο κατεστημένο, όποτε η περίσταση και τα «πιστεύω» της το απαιτούσαν, ενέπνευσε τον Π. Ζούλια να γράψει αυτό το έργο για τη ζωή της.

Χώρα

Αμοργού 20

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.