Ρίττερ, Ντένε, Φος

4

Ουσιαστική σκηνοθεσία και τρεις εξαιρετικές ερμηνείες, σε μια παράσταση που αναδεικνύει το σημαντικό όσο και δυσκολοχώνευτο κείμενο του Αυστριακού συγγραφέα.

Ρίττερ, Ντένε, Φος

«Το σπίτι έγινε η κόλασή μας», «είμαστε ενταφιασμένοι σε ένα εξαίσιο μαυσωλείο», «οι αδερφές μου είναι οι καταστροφείς μου». Είναι μερικές από τις φράσεις που ακούμε στο έργο, άλλο ένα όπου ο Μπέρνχαρντ εστιάζει στα μέλη μιας οικογένειας για να παραπέμψει στη μεγάλη εικόνα: στην Αυστρία, και από αυτή σε ολόκληρη την Ευρώπη, ως μήτρα του απόλυτου κακού. «Μακάρι αυτή η χώρα να εξαφανιζόταν», «η Ευρώπη έγινε ο θάνατός μας» θα ειπωθεί αλλού. Ολόκληρη η παραγωγή του δραματουργού είναι ένα δριμύ «κατηγορώ» εναντίον των συμπατριωτών του, κυρίως για τη φιλοχιτλερική στάση τους στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά εντέλει εναντίον ολόκληρου του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού.

Τι βλέπουμε στο «Ρίττερ, Ντένε, Φος», το έργο που φέρει στον τίτλο του τα ονόματα τριών ηθοποιών, σύγχρονων του Μπέρνχαρντ για τους οποίους και το έγραψε; Δύο αδερφές υποδέχονται τον αδερφό τους, που μόλις έχει βγει από το ψυχιατρείο, το οποίο ωστόσο ο ίδιος προτιμάει έναντι της οικογενειακής εστίας. Ο Μπέρνχαρντ, σαρδόνιος, σαρκαστικός, ειρωνικός, εκθέτει μπροστά μας μια οικογενειακή κόλαση. Οι ανολοκλήρωτες, παλιμπαιδίζουσες προσωπικότητες, οι συμπλεγματικές τους σχέσεις, ο ηθικός βόρβορος αποκαλύπτονται αποσπασματικά, σαν θραύσματα, εκρήγνυνται σαν πυροτεχνήματα και αφήνουν το ίχνος τους προς επεξεργασία. Οι εξοικειωμένοι με τη δραματουργία του συγγραφέα αναγνωρίζουν ευκολότερα τις αντιστοιχίσεις με τη μεγάλη εικόνα (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το έργο ακυρώνεται για τους υπόλοιπους): στο πρόσωπο του νεκρού –αλλά παρόντα– μεγαλοβιομήχανου πατέρα την αστική τάξη η οποία εξέθρεψε το τέρας· στις δύο αδερφές, ηθοποιούς στο επάγγελμα, τη χρεοκοπία των πνευματικών ανθρώπων· στις αιμομικτικές αναφορές την ανακύκλωση της ηθικής βαρβαρότητας.

Ρίττερ, Ντένε, Φος - εικόνα 1

Είναι σπουδαίο αυτό που έχει καταφέρει η Μαρία Πρωτόπαππα, να αναδείξει τόσο ουσιαστικά και κυρίως υπόγεια, όπως ζητάει ο συγγραφέας, το πνεύμα του έργου, με εξαιρετική ευρυθμία, με εντάσεις και υφέσεις άψογα ζυγισμένες, με εμφανή τη λεπτομερή δουλειά: από την έναρξη με τη βουβή σκηνή της «ιεροτελεστίας» του στρωσίματος του τραπεζιού, που είναι τόσο αποκαλυπτική για τις ιδιοσυγκρασίες των δύο γυναικών, μέχρι το τελευταίο λεπτό, που θα κλείσει μαλακά την παράσταση πάνω από το στρωμένο τραπέζι, σαν να μην έχει μεσολαβήσει τίποτα. Η ιστορία συνεχίζεται και άρα επαναλαμβάνεται.

Και πόσο σημαντικές ερμηνείες έχει καταφέρει να αποσπάσει από τους τρεις εξαιρετικούς ηθοποιούς... Η ψυχαναγκαστική Ντένε της Στεφανίας Γουλιώτη σε μια ερμηνεία εσωτερική, από το μεδούλι της μέχρι την τελευταία ίνα του προσώπου της, η εμπρηστική, σαρδόνια Ρίττερ της Λουκίας Μιχαλοπούλου, ο Φος, ο «τρελός» της οικογένειας, που εκσφενδονίζει στα μούτρα τους ό,τι δεν θέλουν να ακούν, ερμηνευμένος υποδειγματικά από τον Αργύρη Ξάφη. Σωστά τα κοστούμια (Άγις Παναγιώτου), μεταφέρουν τη μεγαλοαστική αισθητική που χρειάζεται, ενώ το σκηνικό του Σάκη Μπιρμπίλη μεταδίδει έξυπνα την αίσθηση νεκρικού μνημείου.

ΤΕΧΝΗΣ - ΥΠΟΓΕΙΟ Πεσμαζόγλου 5, κέντρο, 2103228706. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ρίττερ, Ντένε, Φος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Τα επώνυμα τριών πραγματικών ηθοποιών, σύγχρονων του συγγραφέα, ενέπνευσαν τον τίτλο αυτού του έργου για την υποκρισία των Αυστριακών όσον αφορά τη δική τους ευθύνη για την άνοδο του φασισμού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
25/04/2024

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".