Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος

3

Αυτός ο «αποδομημένος» Μολιέρος βγάζει γλώσσα στην αισθητική και στην κατά γράμμα αντιμετώπιση μιας μολιερικής κωμωδίας και φέρνει επί σκηνής ένα καλοδεχούμενο, αλλά όχι ιδιαίτερα καλαίσθητο παραξένισμα.

Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος

Αυτός ο «αποδομημένος» Μολιέρος βγάζει γλώσσα στην αισθητική και στην κατά γράμμα αντιμετώπιση μιας μολιερικής κωμωδίας και φέρνει επί σκηνής ένα καλοδεχούμενο, αλλά όχι ιδιαίτερα καλαίσθητο παραξένισμα.

Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος - εικόνα 1

Hδη από την όψη και τα πρώτα πέντε λεπτά της παράστασης φανερώνεται η θέση της σκηνοθετικής οπτικής: όλοι οι ηθοποιοί βρίσκονται επί σκηνής, γύρω από ένα μεγάλο τραπέζι, φανταχτερά στοιχεία κυριαρχούν στο σκηνικό και στα κοστούμια αισθητικής ’80s (της Μαντώς Ψυχουντάκη) κι ένας εξ αυτών (ο Δημήτρης Μαγγίνας) ξεκινάει να παραθέτει φιλοσοφικές διατυπώσεις για το γάμο, τον έρωτα, τη συμβίωση, ενώ η δράση γύρω του όλο και ξεχαρβαλώνει, οι υπόλοιποι τον αγνοούν, γελάνε, χορεύουν.

Είναι προφανές ότι η παράσταση θα χρησιμοποιήσει το έργο λίγο πολύ ελεύθερα. Όχι από τις ιδιαίτερα παιγμένες κωμωδίες του Μολιέρου, ο «Ζωρζ Νταντέν» περιγράφει τις μάταιες προσπάθειες του ήρωα να αποδείξει πως η γυναίκα του τον απατάει. Ο Νταντέν έχει δίκιο· η κατά πολύ νεότερή του Ανζελίκ αποδέχεται πράγματι την πολιορκία ενός αξιωματικού, καθώς έχει εξαναγκαστεί από τους γονείς της σε ένα γάμο που δεν επιθυμεί, αλλά καταφέρνει να βγάζει τρελό τον σύζυγό της κάθε φορά που πλησιάζει να αποδείξει την απιστία της στους γονείς της.

Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος - εικόνα 2

Στην παράσταση ακόμη και ο σκελετός είναι αναποδογυρισμένος. Ο Νταντέν απέχει παρασάγγας από το να είναι ένας άσχημος μεσήλικος· τον υποδύεται ο Βασίλης Μαυρογεωργίου, ενώ αντιστοίχως ο Κλιτάντρ του Κώστα Κουτσολέλου παρουσιάζεται κάθε άλλο παρά αβρός και γοητευτικός. Αυτή η επιλογή επηρεάζει τη δυναμική του έργου, έστω και αυθαιρετώντας απέναντί του. Ο περίγυρος του Νταντέν είναι γελοίος και παρηκμασμένος: οι ηθοποιοί παίζουν τύπους, υιοθετούν εξωτερικά σχήματα ειδικά όσοι εναλλάσσονται σε διπλό ρόλο, όπως η Σύρμω Κεκέ (μητέρα και υπηρέτρια της Ανζελίκ) και ο Νέστωρ Κοψιδάς (υπηρέτης του Κλιτάντρ, πατέρας της Ανζελίκ).

Η ταύτιση με τους ρόλους δεν είναι το ζητούμενο, αντίθετα παίρνουν θέση απέναντί τους, κοροϊδεύουν την ξιπασιά τους, δείχνουν πως άλλα λένε και άλλα κάνουν. Ακόμη και η Ανζελίκ της Κατερίνας Λυπηρίδου, που καταθέτει ένα πρώιμο «φεμινιστικό» μανιφέστο για το δικαίωμα της γυναίκας να παντρεύεται όποιον επιθυμεί, δεν ξεφεύγει από το σχηματικό πλαίσιο μιας «κουκλίτσας».

Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος - εικόνα 3

Οι μουσικές επιλογές (Ν. Κοψιδάς), που περιλαμβάνουν απίθανες διασκευές στα γαλλικά γνωστών μελωδιών κι ελληνικών τραγουδιών, μεγεθύνουν το γελοίο περιβάλλον, καθώς σχολιάζουν χιουμοριστικά, σε βαθμό «τρολαρίσματος», τη δράση. Έτσι η παρουσία του Νταντέν αναδεικνύεται ως η μόνη αληθινή μέσα σε έναν ψεύτικο κόσμο και γι’ αυτό καθίσταται δραματική. Το έργο απομακρύνεται από την ηθογραφία και η πικρή πλευρά του αναδεικνύεται στο έπακρον. Αν το αποτέλεσμα της όψης ήταν καλύτερο (η πρόθεση δεν είναι αρκετή), η συνολική παραγωγή πιο φροντισμένη, η δράση καλύτερα οργνωμένη και κάποιες ερμηνείες περισσότερο μελετημένες, η παράσταση θα ­δικαιωνόταν περισσότερο.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος

  • Κωμωδία

Η παράσταση μεταφέρει το κλασικό έργο, που περιγράφει την αφόρητη πραγματικότητα ενός αταίριαστου γάμου, στο σήμερα.

Τέχνης «Κάρολος Κουν»

Φρυνίχου 14, Πλάκα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Στην "Κόκκινη κλωστή" "συνεργάζονται" αντικείμενα κοινής χρήσης και μουσικές νότες

Η ιστορία της απόδρασης μιας γυναίκας από το αφιλόξενο Εδώ και Τώρα και ο πολυτάραχος βίος της ξετυλίγονται σαν όνειρο σε μια μοναδική περφόρμανς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/09/2022

"Τι είδε ο μπατλερ" στο θέατρο Άλμα;

Μια ξέφρενη κωμωδία γεμάτη γέλιο και ανατροπές, που σατιρίζει με καυστικό τρόπο τα ήθη της σύγχρονης κοινωνίας.

Η εκφραστικότητα της γλώσσας της σιωπής στην παράσταση "Τα δεκανίκια ή πώς ξέμαθα να περπατώ" στο Olvio

Μια από τις πιο ιδιαίτερες, γοητευτικές και απολαυστικές παραστάσεις των τελευταίων ετών επανέρχεται τον Οκτώβριο στο Θέατρο Olvio.

"Κανονική δουλειά": O Στέλιος Ανατολίτης επιστρέφει με την τρίτη του σόλο παράσταση

Κείμενα για τη δουλειά, κουβέντα με τον κόσμο, ευτράπελα σε δημόσιες υπηρεσίες και μουσική κωμωδία.

"Κάποιος να με προσέχει": Για πρώτη φορά στη χώρα μας σε σκηνοθεσία της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου

Με μια ισχυρή τριανδρία: Αντίνοος Αλμπάνης, Δημήτρης Μάριζας, Πήτερ Ραντλ, ανεβάζει για πρώτη φορά στη χώρα μας το "Κάποιος να με προσέχει" του Φράνκ Μακ Γκίνες η Αθανασία Καραγιαννοπούλου.

Η "Ζιζέλ" από την Οδησσό στη σκιά της Ακρόπολης

Το όνειρο κάθε χορεύτριας είναι να ερμηνεύσει τη "Ζιζέλ" του Αντόλφ Αντάμ. Το χορογραφικό αριστούργημα της ρομαντικής περιόδου, ζωντανεύει από το Μπαλέτο και την Ορχήστρα της Εθνικής Όπερας της Οδησσού στο Ηρώδειο, την πρώτη μέρα του Οκτωβρίου.

Καταιγισμός θεατρικών επαναλήψεων στις σκηνές της Αθήνας

Συγκεντρώσαμε τις 23 παραστάσεις που σηκώνουν ξανά αυλαία αυτή την εβδομάδα (29/9-5/10) και αξίζει να τις αναζητήσετε.