Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος

3

Αυτός ο «αποδομημένος» Μολιέρος βγάζει γλώσσα στην αισθητική και στην κατά γράμμα αντιμετώπιση μιας μολιερικής κωμωδίας και φέρνει επί σκηνής ένα καλοδεχούμενο, αλλά όχι ιδιαίτερα καλαίσθητο παραξένισμα.

Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος

Αυτός ο «αποδομημένος» Μολιέρος βγάζει γλώσσα στην αισθητική και στην κατά γράμμα αντιμετώπιση μιας μολιερικής κωμωδίας και φέρνει επί σκηνής ένα καλοδεχούμενο, αλλά όχι ιδιαίτερα καλαίσθητο παραξένισμα.

Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος - εικόνα 1

Hδη από την όψη και τα πρώτα πέντε λεπτά της παράστασης φανερώνεται η θέση της σκηνοθετικής οπτικής: όλοι οι ηθοποιοί βρίσκονται επί σκηνής, γύρω από ένα μεγάλο τραπέζι, φανταχτερά στοιχεία κυριαρχούν στο σκηνικό και στα κοστούμια αισθητικής ’80s (της Μαντώς Ψυχουντάκη) κι ένας εξ αυτών (ο Δημήτρης Μαγγίνας) ξεκινάει να παραθέτει φιλοσοφικές διατυπώσεις για το γάμο, τον έρωτα, τη συμβίωση, ενώ η δράση γύρω του όλο και ξεχαρβαλώνει, οι υπόλοιποι τον αγνοούν, γελάνε, χορεύουν.

Είναι προφανές ότι η παράσταση θα χρησιμοποιήσει το έργο λίγο πολύ ελεύθερα. Όχι από τις ιδιαίτερα παιγμένες κωμωδίες του Μολιέρου, ο «Ζωρζ Νταντέν» περιγράφει τις μάταιες προσπάθειες του ήρωα να αποδείξει πως η γυναίκα του τον απατάει. Ο Νταντέν έχει δίκιο· η κατά πολύ νεότερή του Ανζελίκ αποδέχεται πράγματι την πολιορκία ενός αξιωματικού, καθώς έχει εξαναγκαστεί από τους γονείς της σε ένα γάμο που δεν επιθυμεί, αλλά καταφέρνει να βγάζει τρελό τον σύζυγό της κάθε φορά που πλησιάζει να αποδείξει την απιστία της στους γονείς της.

Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος - εικόνα 2

Στην παράσταση ακόμη και ο σκελετός είναι αναποδογυρισμένος. Ο Νταντέν απέχει παρασάγγας από το να είναι ένας άσχημος μεσήλικος· τον υποδύεται ο Βασίλης Μαυρογεωργίου, ενώ αντιστοίχως ο Κλιτάντρ του Κώστα Κουτσολέλου παρουσιάζεται κάθε άλλο παρά αβρός και γοητευτικός. Αυτή η επιλογή επηρεάζει τη δυναμική του έργου, έστω και αυθαιρετώντας απέναντί του. Ο περίγυρος του Νταντέν είναι γελοίος και παρηκμασμένος: οι ηθοποιοί παίζουν τύπους, υιοθετούν εξωτερικά σχήματα ειδικά όσοι εναλλάσσονται σε διπλό ρόλο, όπως η Σύρμω Κεκέ (μητέρα και υπηρέτρια της Ανζελίκ) και ο Νέστωρ Κοψιδάς (υπηρέτης του Κλιτάντρ, πατέρας της Ανζελίκ).

Η ταύτιση με τους ρόλους δεν είναι το ζητούμενο, αντίθετα παίρνουν θέση απέναντί τους, κοροϊδεύουν την ξιπασιά τους, δείχνουν πως άλλα λένε και άλλα κάνουν. Ακόμη και η Ανζελίκ της Κατερίνας Λυπηρίδου, που καταθέτει ένα πρώιμο «φεμινιστικό» μανιφέστο για το δικαίωμα της γυναίκας να παντρεύεται όποιον επιθυμεί, δεν ξεφεύγει από το σχηματικό πλαίσιο μιας «κουκλίτσας».

Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος - εικόνα 3

Οι μουσικές επιλογές (Ν. Κοψιδάς), που περιλαμβάνουν απίθανες διασκευές στα γαλλικά γνωστών μελωδιών κι ελληνικών τραγουδιών, μεγεθύνουν το γελοίο περιβάλλον, καθώς σχολιάζουν χιουμοριστικά, σε βαθμό «τρολαρίσματος», τη δράση. Έτσι η παρουσία του Νταντέν αναδεικνύεται ως η μόνη αληθινή μέσα σε έναν ψεύτικο κόσμο και γι’ αυτό καθίσταται δραματική. Το έργο απομακρύνεται από την ηθογραφία και η πικρή πλευρά του αναδεικνύεται στο έπακρον. Αν το αποτέλεσμα της όψης ήταν καλύτερο (η πρόθεση δεν είναι αρκετή), η συνολική παραγωγή πιο φροντισμένη, η δράση καλύτερα οργνωμένη και κάποιες ερμηνείες περισσότερο μελετημένες, η παράσταση θα ­δικαιωνόταν περισσότερο.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ζωρζ Νταντέν: ο άναυδος σύζυγος

  • Κωμωδία

Η παράσταση μεταφέρει το κλασικό έργο, που περιγράφει την αφόρητη πραγματικότητα ενός αταίριαστου γάμου, στο σήμερα.

Τέχνης «Κάρολος Κουν»

Φρυνίχου 14, Πλάκα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.