Χαρτοπόλεμος

3,5

Μια «ιστορία σαλονιού», όπου η Ελλάδα του σήμερα συνδιαλέγεται με την Ελλάδα του χθες, σ’ ένα αξιοπρόσεκτο σύγχρονο ελληνικό έργο, που υπηρετείται από μια εξίσου ρεαλιστικής υφής σκηνική παρουσίαση.

Χαρτοπόλεμος

Μια «ιστορία σαλονιού», όπου η Ελλάδα του σήμερα συνδιαλέγεται με την Ελλάδα του χθες, σ’ ένα αξιοπρόσεκτο σύγχρονο ελληνικό έργο, που υπηρετείται από μια εξίσου ρεαλιστικής υφής σκηνική παρουσίαση.

Χαρτοπόλεμος - εικόνα 1

Ο «Χαρτοπόλεμος» είναι σαφώς ένα έργο που γέννησε η (ελληνική) κρίση, δείγμα γραφής των σημερινών τριαντάρηδων· ο πρόωρα χαμένος, στα τριάντα εφτά του, Βαγγέλης Ρωμνιός απέδειξε πως μπορεί να μετατρέψει σε καλό θέατρο τα ερεθίσματα της σημερινής πραγματικότητας. Γι’ αυτό και μιλάει για τη γενιά του, οι ήρωες στο έργο είναι συνομήλικοί του· είναι αυτοί που έχουν παραλάβει τα χρέη της προηγούμενης, μιας γενιάς χωρίς φυσική παρουσία στο έργο αλλά καταλυτικώς παρούσα, αδυνατώντας να τα διαχειριστούν, έρμαιοι μιας κατάστασης που θα εκραγεί τελικά εις βάρος των ακόμη νεότερων, που είναι και οι πλέον άμοιροι ευθυνών.

Δεν είναι, όμως, ένα έργο για την (ελληνική) κρίση, καθώς ξεπερνάει τον τοπικό χαρακτήρα και τους δεσμούς με τις χρονικές συγκυρίες. Ο «Χαρτοπόλεμος» πλασαρίζεται «με το καλημέρα» σε μια μακρά παράδοση κοινωνικών δραμάτων, ταυτοχρόνως ελληνική και παγκόσμια· αποτελεί ένα ωραίο δείγμα του πώς μπορεί να φιλτραριστεί σε επίπεδο γραφής η κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα μέσα από το μοτίβο μιας οικογενειακής ιστορίας στην οποία τρία αδέρφια καλούνται να διαχειριστούν την απώλεια του υποθηκευμένου σπιτιού τους. Η δράση δεν βγαίνει ποτέ έξω από αυτό το σπίτι, το εμφανώς διακοσμημένο σε ύφος ελληνικού 70’s-80’s (σκηνικά: Κωνσταντίνα Μαρδίκη), όμως η ιστορία θα μπορούσε να διαδραματίζεται οπουδήποτε, ούτε είναι αυστηρά προσωπική - κι αυτή είναι μία από τις ποιότητες του «Χαρτοπόλεμου».

Χαρτοπόλεμος - εικόνα 2

Ωραία κλιμάκωση του σασπένς, εναλλαγές της σκηνικής θερμοκρασίας, δημιουργία ατμόσφαιρας που κάνει αντιληπτό πως κάτι σκοτεινό υφέρπει πίσω από τη «χύμα» αίσθηση του πρώτου επιπέδου, χιούμορ στο μεγαλύτερο ποσοστό επιτυχημένο, καλά χωνεμένοι βασικοί δραματουργικοί κανόνες (όπως, π.χ., η είσοδος του πλασιέ, που αποτελεί καταλύτη στην εξέλιξη της πλοκής), και ένα αποστομωτικό φινάλε, είναι βασικά γνωρίσματα του έργου αποδεικνύοντας πως έχει προκύψει από προικισμένη πένα. Παράλληλα, κάτω από αυτή την καλά δομημένη κατασκευή, υπάρχει ουσία, είναι οι σχέσεις μεταξύ των προσώπων, το παρελθόν που στοιχειώνει το παρόν, η διαχείριση θεμάτων όπως οι τραυματικές οικογένειες.

Χαρτοπόλεμος - εικόνα 3

Βέβαια, ο τόσο οικείος ρεαλισμός, η καθημερινή γλώσσα, η πολύ κοντινή στους σημερινούς θεατές σκηνική αίσθηση, αποτελούν μεγάλες παγίδες· ο σκηνοθέτης καλείται να μην ξεπέσει στην πεζότητα ύφους, αλλά να αποδώσει στη σκηνή αυτή τη «φέτα αληθινής ζωής» τηρώντας απαραίτητα αισθητικά κριτήρια, ενώ από τους ηθοποιούς απαιτείται πραγματική μαεστρία παρά την ευκολία που δείχνει να έχει η ερμηνεία ρόλων που μοιάζουν «κάποιοι από εμάς».

Ο Γιώργος Παλούμπης χειρίστηκε σκηνικά το έργο ακολουθώντας τη ρεαλιστική του δυναμική, τους ρυθμούς και τις εναλλαγές του, όχι χωρίς να κάνει κατάχρηση της έντασης, ενώ απέσπασε μερικές αξιομνημόνευτες ερμηνείες (Παύλος Πιέρρος, Φοίβος Ριμένας)· όμως, η απόδοση των ηθοποιών δεν υπήρξε συνολικά ούτε καθ’ όλη τη διάρκεια στο ίδιο επίπεδο, παρά το μεταξύ τους δέσιμο και το ολόψυχο δόσιμό τους στο εγχείρημα (τη διανομή συμπληρώνουν οι Γιώργης Τσουρής, Βάλια Παπακωνσταντίνου και Θάνος Αλεξίου), χωρίς παρ’ όλα αυτά να στοιχίζουν στην επίδραση που έχει τελικά η παράσταση.

Περισσότερες πληροφορίες

Χαρτοπόλεμος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 85 '

Σε ένα υποθηκευμένο σπίτι, έναν «Βυσσινόκηπο» στην Αθήνα του σήμερα, μια σειρά από κωμικές και τραγικές ανατροπές οδηγεί μια οικογένεια στα όρια της εξόντωσης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Lebensraum": Ένα μονόπρακτο πείραμα για την καλοσύνη

Το επίκαιρο έργο του Θανάση Τριαρίδη που εμπνέεται από την ναζιστική, επεκτατική θεωρία του Ζωτικού Χώρου, επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Faust.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
06/10/2022

Το Μικρό Εθνικό συζητά στην διημερίδα "Έφηβοι, θέατρο και κοινωνία"

Το εφηβικό θέατρο βρίσκεται στο επίκεντρο της διήμερης εκδήλωσης που διοργανώνεται στο πλαίσιο του προγράμματος "Το Θέατρο στο Νέο Σχολείο" στο Σχολείον της Αθήνας Ειρήνη Παπά.

"Ζορμπάς": Όσα είπαν οι πρωταγωνιστές και οι συντελεστές για την παράσταση

Πάρτε μία πρώτη γεύση από την θεατρική μεταφορά του εμβληματικού έργου του Νίκου Καζαντζάκη μέσα από τα λόγια του θιάσου.

Στον "Κωλόκαιρο" πρωταγωνιστεί ο Στάθης Σταμουλακάτος στο "Τζένη Καρέζη"

Το νέο έργο του Αντώνη Τσιοτσιόπουλου, απότοκο της τάσης του σκληρού ρεαλισμού, σκηνοθετεί ο Γιώργος Παλούμπης, με φόντο ένα παρακμιακό νυχτερινό κέντρο της Ελευσίνας.

Ο Τουλούζ-Λοτρέκ ζωντανεύει στο Ολύμπια μέσα από ένα δυνατό υποκριτικό ντουέτο

Θανάσης Τσαλταμπάσης και Βερόνικα Αργέντζη πρωταγωνιστούν στην παράσταση "Τουλούζ Λοτρέκ - Η φαντασία της αμαρτίας" του Χριστόφορου Χριστοφή, σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη, στο Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο "Μαρία Κάλλας".

"Γεια - The musical": Ξεκίνησε η προπώληση

Τον Νοέμβριο αναμένεται η πρεμιέρα του μιούζικαλ με θίασο-έκπληξη που ετοιμάζει ο Δημήτρης Μαλισσόβας, αντλώντας έμπνευση από το "Γεια" της Δέσποινας Βανδή, σε μουσική και στίχους του Φοίβου.

Η Ελεάνα Γεωργούλη, ο Γεράσιμος Γεννατάς και ο "Περιοδεύων Θίασος"

Η ανερχόμενη Ελεάνα Γεωργούλη σκηνοθετεί τον έμπειρο Γεράσιμο Γεννατά στη σκοτεινή κωμωδία "Περιοδεύων Θίασος". Η παράσταση παίχτηκε στο πλαίσιο του "Όλη η Ελλάδα Ένας Πολιτισμός" και τον Οκτώβρη έρχεται στο θέατρο Ελέρ.