Αγαμέμνων

1,5

Αν ο σκηνοθέτης, από φόβο μην επαναληφθεί, επιχείρησε να διαφοροποιηθεί πάση θυσία από την κατά γενική ομολογία πολύ επιτυχημένη παράσταση «Επτά επί Θήβας» που σκηνοθέτησε προ διετίας, το κατάφερε, αλλά ακολουθώντας τελικά λάθος δρόμο.

Αγαμέμνων

Αν ο σκηνοθέτης, από φόβο μην επαναληφθεί, επιχείρησε να διαφοροποιηθεί πάση θυσία από την κατά γενική ομολογία πολύ επιτυχημένη παράσταση «Επτά επί Θήβας» που σκηνοθέτησε προ διετίας, το κατάφερε, αλλά ακολουθώντας τελικά λάθος δρόμο.

Αγαμέμνων - εικόνα 1

Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με μια προσπάθεια που, ούτως ή άλλως, «δεν του βγήκε» και όχι απλώς με μια δουλειά που δεν είναι τόσο καλή όσο η προηγούμενή του. Τόση ακαμψία, έλλειψη δράσης και πάθους, έμφαση στη μονότονη αφήγηση κι έναν παροπλισμένο Χορό είναι δύσκολο να τα δεχτεί κάποιος, και μάλιστα από έναν σκηνοθέτη που στην περίπτωση των «Επτά επί Θήβας» είχε πάρει μια επίσης «προβληματική», από άποψη εκτεταμένου αφηγηματικού χαρακτήρα, τραγωδία και τη μετουσίωσε σε ένα μεστό θέαμα, πλήρες δράσης, συγκινήσεων κι αισθημάτων.

Αγαμέμνων - εικόνα 2

Στο πρώτο μέρος της τριλογίας της Ορέστειας, ο Αγαμέμνων φτάνει στις Μυκήνες νικητής από την Τροία, κουβαλώντας ως λάφυρο πολέμου την Κασσάνδρα, για να βρει το θάνατο από το χέρι της Κλυταιμνήστρας, η οποία τον έχει ήδη αντικαταστήσει στο θρόνο και το κρεβάτι με τον Αίγισθο. Άραγε το έργο ήταν αυτό που ενέπνευσε στον Γκραουζίνις τη μνημειακή αναπαράσταση, από πρόθεση να αναχθούν τα πρόσωπα σε μορφές πάνω και πέρα από το ανθρώπινο; Πάντως, με αυτήν την επιλογή χάθηκαν οι κλιμακώσεις και οι επιμέρους συγκρούσεις του κειμένου και αυτό που παραδόθηκε στους θεατές ήταν μια παράθεση αφηγηματικών ρήσεων με μερικά διαλείμματα ενός Χορού χωρίς μέλος και κίνηση.

Αγαμέμνων - εικόνα 3

Η έλλειψη δράσης ή έστω συμπληρωματικής ατμόσφαιρας –η μουσική ήταν επίσης ελλιπής– στοίχισε ιδιαίτερα, καθώς από ένα σημείο και μετά ήταν δύσκολο να παρακολουθήσει κάποιος έστω το περιεχόμενο των λεγομένων. Οι συναισθηματικές διακυμάνσεις του Χορού χάθηκαν μέσα στην υποτυπώδη κίνηση (Έντι Λάμε) και τη «με ένα στόμα μια φωνή» εκφώνηση των περισσότερων χορικών (μουσική διδασκαλία: Χάρης Πεγιάζης), ενώ οι ηθοποιοί οδηγήθηκαν μεν σε έντονες ερμηνείες, άκαμπτες όμως και με έμφαση στη σκιαγράφηση ενός ήθους χωρίς μεταβολές.

Αποκορύφωμα στάθηκε η ερμηνεία της Μαρίας Πρωτόπαππα στον ρόλο της Κλυταιμνήστρας, που εγκλωβίστηκε σε μια αυστηρή­ σκληρότητα φωνής και σώματος­, με βλέμμα συνεχώς στυλωμένο­ στο κενό κι ελάχιστη διάδραση με το περιβάλλον, ακόμη και κατά­ τις κρίσιμες στιγμές που μοιράστηκε­ με τον Αγαμέμνονα. Ακόμη και στην απόδοση του Κήρυκα, για τον οποίον επιλέχτηκε μια περισσότερο σωματική ερμηνεία, η κίνηση του Αργύρη Πανταζάρα φάνηκε αφύσικη, ίσως λόγω της γενικότερης ακινησίας, ενώ η ερμηνεία της Ιώβης Φραγκάτου ως Κασσάνδρας επιβεβαίωσε τη δυσκολία του ρόλου.

Αγαμέμνων - εικόνα 4

Τελικά από το σύνολο των ηθοποιών –που φαίνεται ότι υπάκουσαν σε συγκεκριμένες σκηνοθετικές οδηγίες– διασώθηκαν ο Θοδωρής Κατσαφάδος (Φύλακας) και ο Γιάννης Στάνκογλου, ο οποίος, μεταπηδώντας από τον Αγαμέμνονα στον Αίγισθο, έπλασε δύο διαφορετικά πρόσωπα και τουλάχιστον έπεισε, και στις δύο περιπτώσεις, ότι ένιωθε τι λέει.

Οι επόμενοι σταθμοί της περιοδείας είναι οι εξής: Θέατρο Βριλησσίων «Αλίκη Βουγιουκλάκη» (17/9), Δημοτικό Αμφιθέατρο Κορυδαλλού «Θανάσης Βέγγος» (18/9), Δημοτικό Θέατρο Άλσους Ηλιούπολης (19/9), Άλσος Νέας Σμύρνης (20/9). Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Αγαμέμνων

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Το πρώτο έργο της Ορέστειας αφηγείται την επιστροφή του Αγαμέμνονα στο Άργος μετά τον Τρωικό Πόλεμο. Η Κλυταιμνήστρα, με συνεργό τον Αίγισθο, θέλει να πάρει εκδίκηση από τον σύζυγό της για τη θυσία της κόρης τους Ιφιγένειας στην Αυλίδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.