Ψηλά από τη γέφυρα

2,5

Ανομολόγητα, παράφορα ερωτικά πάθη οδηγούν σε μια οικογενειακή τραγωδία, χωρίς να παραλείπονται οι κοινωνικοπολιτικές προεκτάσεις. Η πολύσημη κοινωνική γραφή του Αμερικανού δραματουργού στήνει παγίδες σε αυτήν την ανολοκλήρωτη σκηνοθετική προσέγγιση.

Ψηλά από τη γέφυρα

Ανομολόγητα, παράφορα ερωτικά πάθη οδηγούν σε μια οικογενειακή τραγωδία, χωρίς να παραλείπονται οι κοινωνικοπολιτικές προεκτάσεις. Η πολύσημη κοινωνική γραφή του Αμερικανού δραματουργού στήνει παγίδες σε αυτήν την ανολοκλήρωτη σκηνοθετική προσέγγιση.

Ψηλά από τη γέφυρα - εικόνα 1

Αν λάβουμε υπόψη ότι οι πρώτες κριτικές στα μέσα της δεκαετίας του ’50 για το έργο του Μίλερ αμφιταλαντεύτηκαν για το αν πρόκειται για μια οικογενειακή τραγωδία ή απλώς για ένα ρομαντικό μελόδραμα, ίσως κατανοήσουμε ευκολότερα τους λόγους για τους οποίους η Νικαίτη Κοντούρη δεν κατάφερε να αναμετρηθεί ικανοποιητικά μαζί του. Αν προσθέσουμε δε πως στο οικογενειακό­ δράμα προστίθεται το πολιτικό background, τα πράγματα θολώνουν περισσότερο. Στην πραγματικότητα, βέβαια, ο θεματικός πλουραλισμός είναι που κάνει το «Ψηλά από τη γέφυρα» ανοιχτό σε διαφορετικές ερμηνείες και αναγνώσεις, η καθεμία από τις οποίες μπορεί να φωτίσει περισσότερο μια πτυχή έναντι κάποιας άλλης.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση η Νικαίτη Κοντούρη φαίνεται να στάθηκε αναποφάσιστη ανάμεσα στο πολιτικό σχόλιο και το ψυχολογικό επίπεδο, αφήνοντας εντέλει και τα δύο ανολοκλήρωτα. Παρότι­, για παράδειγμα, σε ένα σημερινό­ ανέβασμα θα νομιμοποιούνταν μια σύνδεση των Ιταλών παράνομων μεταναστών του τότε που κατέφταναν στη Νέα Υόρκη με τους πρόσφυγες του σήμερα, η εναρκτήρια σκηνή με τους ανθρώπους με τα πορτοκαλί γιλέκα μέσα στη βάρκα ήταν ένα εύρημα που αφέθηκε ανεκμετάλλευτο, επιχειρώντας μάλλον να απευθυνθεί στα συναισθηματικά μας αντανακλαστικά. Ή μπορεί η σκηνοθεσία να επέλεξε τη συνεχή υπενθύμιση του κοινωνικοπολιτικού προσήμου, πλαισιώνοντας τη δράση με βουβές σκηνές από τη ζωή των ανθρώπων του λιμανιού, οι ηθοποιοί όμως χάθηκαν στο βάθος της μεγάλης σκηνής και η πρόθεση έμεινε μισή.

Ψηλά από τη γέφυρα - εικόνα 2

Τα πράγματα δεν βελτιώνονται, ούτε αν αφήσουμε το πολιτικό­ επίπεδο στην άκρη. Στο επίκεντρο­ του έργου, άλλωστε, βρίσκεται η ιστορία του Έντι Καρμπόνε, του Ιταλοαμερικάνου λιμενεργάτη και κρυφά ερωτευμένου με την ανιψιά της γυναίκας του, ο οποίος, τυφλωμένος από το πάθος, καταδίδει στις αρχές τον παράνομο μετανάστη που φιλοξενεί, μόλις αντιληφθεί πως έχει σχέση με την ανιψιά του και πρόκειται να παντρευτούν. Μια σύγχρονη τραγωδία δηλαδή, για την οποία μάλιστα ο Μίλερ μεταχειρίστηκε ελεύθερα το πρότυπο της αρχαίας ελληνικής, εισάγοντας τον ρόλο του δικηγόρου Αλφιέρι που λειτουργεί ως Χορός/Αφηγητής κι επιχειρώντας να προσδώσει στα πρόσωπα αρχετυπική διάσταση.

Στην παράσταση βλέπουμε ηθοποιούς αναγνωρισμένων ικανοτήτων και άλλους νεότερους να βρίσκονται στη σκηνή, επιχειρώντας να δείξει ο καθένας με πειθώ την προσωπική του θέση μέσα στην τραγωδία, χωρίς όμως να συντονίζονται μεταξύ τους, ειδικά οι ηθοποιοί της επίμαχης τετράδας: Γιώρ­γος Κιμούλης (Έντι), Μαρία Κεχαγιόγλου (Μπέατρις), Ηλιάνα­ Μαυρομάτη (Κάθριν), Αλέξανδρος Μαυρόπουλος (Ροντόλφο). Τι μένει τελικά; Ένα ωραίο έργο, η ουσιαστικά λιτή ερμηνεία του Νίκου Χατζόπουλου (Αλφιέρι) και αυτό που έμελλε να είναι το τελευταίο σκηνικό του Γιώργου Πάτσα: μόλις με μία εικόνα, τους δεκάδες γάντζους που αιωρούνται πάνω από τους ηθοποιούς, αποτύπωσε το αναπόδραστο της μοίρας των ηρώων.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ) Αγίου Κωνσταντίνου 22-24, Ομόνοια, 2105288170. Διάρκεια: 130΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ψηλά από τη γέφυρα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 130 '

Το αυτοκαταστροφικό πάθος του Έντι Καρμπόνε για τη νεαρή ανιψιά του στο οικογενειακό δράμα του 1955.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ο Γουόλτερ Μίττυ και ο Πανηγυρικός": Από τη Νάξο στον Βοτανικό

Ο Δημήτρης Φραγκιόγλου πρωταγωνιστεί στο έργο "Ο Γουόλτερ Μίττυ και ο Πανηγυρικός" που κάνει πρεμιέρα στο πλαίσιο του εορτασμού του "Λογοτεχνικού Έτους 2022 Ιάκωβος Καμπανέλλης" στη Νάξο και το χειμώνα θα παιχτεί στο Vault.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/08/2022

Δυο θεατρικά ραντεβού στο City Theater

Ανάμεσα στις πολλές μουσικές προτάσεις που μας χαρίζει το City Garden Festival by Christmas Theater υπάρχουν δυο θεατρικές που δεν πρέπει να χάσετε. Ποιες είναι αυτές;

"Αντιγόνη" η εν βαρβάροις: Τελικά ποια Επίδαυρο θέλουμε;

Ποδοβολητά, λογομαχίες, φωνές και αναμένες οθόνες μετέφεραν την τραγωδία από την ορχήστρα στο κοίλον στο πρόφατο ανέβασμα της "Αντιγόνης".

Αντιγόνη

Ο Λιθουανός σκηνοθέτης δίνει την προσωπική ερμηνεία του στο πιο δημοφιλές από τα αρχαία δραματικά κείμενα, διαβάζοντάς το μέσα από ένα λαϊκότροπο πρίσμα, που όμως αδικεί τη δυναμική και το ήθος του πρωτότυπου κειμένου.

Η μοντέρνα "Ελένη" του ΚΘΒΕ κατεβαίνει στην Επίδαυρο

Ήρθε η στιγμή να δούμε την "Ελένη"-Έμιλυ Κολιανδρή στην Επίδαυρο. Η τραγωδία του Ευριπίδη είναι παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου και την σκηνοθετεί ο Βασίλης Παπαβασιλείου.

Θέατρο με πανσέληνο σε τρία ατμοσφαιρικά ανοιχτά θέατρα

Είναι εμπειρία να παρακολουθείς παράσταση κάτω από το αυγουστιάτικο φεγγάρι στην Επίδαυρο, το Λαύριο ή τη Σαλαμίνα. Η περίσταση είναι ιδανική για εκδρομή, οργανωθείτε….

Νέος Πρόεδρος στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών

Η Πρύτανις κυρία Ελένη Αρβελέρ αποχώρησε από την θέση της ως Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών και την διαδέχθηκε ο Παναγιώτης Ροϊλός.