Φθινοπωρινή σονάτα

3,5

Η εμβληματική ταινία του Σουηδού κινηματογραφιστή, η οποία ανατέμνει εξονυχιστικά τη σχέση μιας επιτυχημένης πιανίστα και της κόρης της που την κατηγορεί για αδιαφορία, μεταφέρεται στη σκηνή σε μια προσεγμένη παράσταση με επίκεντρο τις υποκριτικές ερμηνείες.

Φθινοπωρινή σονάτα

Η εμβληματική ταινία του Σουηδού κινηματογραφιστή, η οποία ανατέμνει εξονυχιστικά τη σχέση μιας επιτυχημένης πιανίστα και της κόρης της που την κατηγορεί για αδιαφορία, μεταφέρεται στη σκηνή σε μια προσεγμένη παράσταση με επίκεντρο τις υποκριτικές ερμηνείες.

Φθινοπωρινή σονάτα - εικόνα 1

Ως ένα δράμα δωματίου εστιασμένο στα πρόσωπα που το κατοικούν αντιμετώπισε ο Άρης Τρουπάκης τη «Φθινοπωρινή σονάτα», καθοδηγούμενος από τις θεατρικές ποιότητες του σεναρίου του Μπέργκμαν, ο οποίος ανήκει με τον τρόπο του στην παράδοση των Σκανδιναβών σπουδαίων δραματουργών Ίψεν και Στρίντμπεργκ – απλώς χρησιμοποιεί την κινηματογραφική γλώσσα. Το σενάριο, με την ενότητα χώρου και χρόνου που το διακρίνει (διαδραματίζεται κατά κύριο λόγο σε ένα σπίτι και σε λιγότερες από 24 ώρες) και με το ενδια­φέρον του στραμμένο στη δυσλειτουργική σχέση μητέρας και κόρης που συναντιούνται ύστερα από επτά χρόνια αποχωρισμού, μπορεί να διασκευαστεί για τη σκηνή χωρίς ουσιαστικές απώλειες, όπως κι έγινε.

Ο σκηνοθέτης μείωσε το καστ στα τρία βασικά πρόσωπα, τη διάσημη πιανίστα Σαρλότ, την κόρη της Εύα και τον άντρα της Εύας Βίκτορ (κρατώντας για την ανάπηρη αδερφή της Εύας μόνο μια φωνητική παρουσία, που λειτουργεί εύστοχα παρ’ όλα αυτά), κι εστίασε­ στη δημιουργία ατμόσφαιρας εγγύ­τητας και οικειότητας. Οι θεατές αντιμετωπίζονται ήδη πριν από την έναρξη ως επισκέπτες του σπιτιού στο οποίο πρόκειται να δια­δραματιστεί η σύγκρουση των δύο γυναικών, όταν από το φουαγιέ ο Βίκτορ συστήνεται μέσα από το μαγνητοσκοπημένο βίντεο, ενώ αμέσως μετά μας υποδέχεται έναν έναν στη σκηνή. Εκεί το σκηνικό της Ελένης Μανωλοπούλου, με τους τόνους του μπεζ να κυριαρχούν μεταδίδοντας μια φαινομενική αίσθηση γαλήνης, δεν είναι μόνο από τα ωραιότερα ή λειτουργικότερα της σεζόν, αλλά πετυχαίνει να συλλάβει την ουσία του έργου: η επίπεδη πρόσοψή του, που κρύβει τα αντικείμενα και τα έπιπλα που θα χρησιμοποιηθούν στη συνέχεια, λειτουργεί σε αναλογία με όλες τις σκέψεις, τα καταπιεσμένα συναισθήματα, τα απωθημένα που θα βγουν στην επιφάνεια.

Φθινοπωρινή σονάτα - εικόνα 2

Η διακριτική σκηνοθεσία του Τρουπάκη αφήνει το λόγο στους ηθοποιούς και η επιδίωξη της εσωτερικής εμβάθυνσης στους ρόλους και στις σχέσεις τους είναι εμφανής. όμως για αρκετή ώρα η παράσταση εξελίσσεται χωρίς δια­κυμάνσεις, με κάποια υποτονικότητα, έως ότου έρθει η στιγμή της σύγκρουσης μητέρας και κόρης, οπότε και ανεβαίνει η θερμοκρασία. Οι δύο γυναίκες φωτίζονται επαρκώς, ειδικά η Εύα της Δέσποινας Κούρτη, που συμπυκνώνει στην ερμηνεία της την αμφιταλάντευση μεταξύ της αγωνιώδους αναζήτησης της μητρικής αγάπης και της ταυτόχρονης απαξίωσής της, ενώ η ερμηνεία της Μπέτυς Αρβανίτη διακρίνεται κυρίως για τη με σθένος υπεράσπιση του δίκιου που φέρει και η δική της ηρωίδα. Ο Δημήτρης Ήμελλος, αν και απών στο μεγαλύτερο μέρος της κύριας δράσης, καταφέρνει να επιβληθεί, ως σπουδαίος ηθοποιός που είναι, συχνά μόνο με τη σιωπηλή παρουσία του. Το κλείσιμο της παράστασης από τα δικά του χέρια, όταν τακτοποιεί το αναστατωμένο από τον καβγά σπιτικό, είναι μια θαυμάσια νύξη για τον ρόλο του ως αφανούς στηρίγματος ενός γάμου ο οποίος πάσχει από την ίδια νόσο που βασανίζει τις δύο ηρωίδες: το έλλειμμα αγάπης.

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ­ ­Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη, 2108838727. Διάρκεια: 127΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Φθινοπωρινή σονάτα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 127 '

Η συνάντηση μιας μητέρας με την κόρη της ύστερα από επτά χρόνια. Η μητέρα, πιανίστα διεθνούς φήμης, με μια ζωή μακριά και πέρα από κάθε οικογενειακή δέσμευση προσπαθεί να πλησιάσει το παιδί της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπεντ": Έρχεται το σπουδαίο έργο του Μάρτιν Σέρμαν στο θέατρο Χώρα

Το αριστούργημα του αμερικανού συγγραφέα που έχει ως θέμα τον απαγορευμένο έρωτα δύο ανδρών στη ναζιστική Γερμανία ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Πέτρου Ζούλια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/09/2022

Στην "Κόκκινη κλωστή" "συνεργάζονται" αντικείμενα κοινής χρήσης και μουσικές νότες

Η ιστορία της απόδρασης μιας γυναίκας από το αφιλόξενο Εδώ και Τώρα και ο πολυτάραχος βίος της ξετυλίγονται σαν όνειρο σε μια μοναδική περφόρμανς.

"Τι είδε ο μπατλερ" στο θέατρο Άλμα;

Μια ξέφρενη κωμωδία γεμάτη γέλιο και ανατροπές, που σατιρίζει με καυστικό τρόπο τα ήθη της σύγχρονης κοινωνίας.

Η εκφραστικότητα της γλώσσας της σιωπής στην παράσταση "Τα δεκανίκια ή πώς ξέμαθα να περπατώ" στο Olvio

Μια από τις πιο ιδιαίτερες, γοητευτικές και απολαυστικές παραστάσεις των τελευταίων ετών επανέρχεται τον Οκτώβριο στο Θέατρο Olvio.

"Κανονική δουλειά": O Στέλιος Ανατολίτης επιστρέφει με την τρίτη του σόλο παράσταση

Κείμενα για τη δουλειά, κουβέντα με τον κόσμο, ευτράπελα σε δημόσιες υπηρεσίες και μουσική κωμωδία.

"Κάποιος να με προσέχει": Για πρώτη φορά στη χώρα μας σε σκηνοθεσία της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου

Με μια ισχυρή τριανδρία: Αντίνοος Αλμπάνης, Δημήτρης Μάριζας, Πήτερ Ραντλ, ανεβάζει για πρώτη φορά στη χώρα μας το "Κάποιος να με προσέχει" του Φράνκ Μακ Γκίνες η Αθανασία Καραγιαννοπούλου.

Η "Ζιζέλ" από την Οδησσό στη σκιά της Ακρόπολης

Το όνειρο κάθε χορεύτριας είναι να ερμηνεύσει τη "Ζιζέλ" του Αντόλφ Αντάμ. Το χορογραφικό αριστούργημα της ρομαντικής περιόδου, ζωντανεύει από το Μπαλέτο και την Ορχήστρα της Εθνικής Όπερας της Οδησσού στο Ηρώδειο, την πρώτη μέρα του Οκτωβρίου.