Η παράσταση των Παπαθανασίου - Ρέππα βασίζεται σε μια δοκιμασμένη συνταγή που θα μπορούσε να προσφέρει άφθονο γέλιο, αλλά εγκλωβίζεται σε ένα μετριότατο αποτέλεσμα.
Το κυριότερο ζήτημα εντοπίζεται στο ίδιο το έργο, το οποίο, αν και αντλεί από το πλούσιο οπλοστάσιο της φάρσας, το κάνει ανέμπνευστα, επαναπαυόμενο σε ευκολίες και χιλιοειπωμένα αστεία. Η υπόθεση δεν είναι πρωτότυπη: ο θάνατος ενός πάμπλουτου επιχειρηματία ανακουφίζει τα παιδιά και τις δύο συζύγους του –νυν και πρώην–, καθώς θα τους επιτρέψει να τακτοποιήσουν τα δυσβάσταχτα χρέη τους. Όμως η εμφάνιση της γραμματέως κι ερωμένης του, που διεκδικεί το μεγαλύτερο μέρος της αποζημίωσης από την ασφαλιστική εταιρεία, απειλώντας με τις αποκαλύψεις της να τα τινάξει όλα στον αέρα, τους οδηγεί στην απόφαση να τη βγάλουν οριστικά από τη μέση. Η συνέχεια είναι, φυσικά, γεμάτη εμπόδια και ανατροπές.
Δεν είναι η έλλειψη πρωτοτυπίας το πρόβλημα. Το έργο μεταχειρίζεται βασικά φαρσικά συστατικά, ειδικά τις κωμικές παρεξηγήσεις, τη χρήση του σασπένς και κυρίως τη δημιουργία τύπων πάνω στους οποίους δομείται το κωμικό: η γλωσσού γειτόνισσα, η Κύπρια νυν σύζυγος, η νυμφομανής πρώην σύζυγος, ο λαϊκός υπάλληλος του γραφείου κηδειών, ο χωριάτης αστυνομικός κ.λπ. Το αποτέλεσμα όμως είναι πεζό, καθώς στηρίζεται σε ατάκες ως επί το πλείστον ανέμπνευστες, σε τετριμμένα αστεία και κλισέ αμφιβόλου ποιότητας, ενίοτε και προσβλητικά για συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες. Ο ρυθμός, λίγες ωραίες ατάκες και κάποια κλεισίματα του ματιού στους θεατές, που αφορούν π.χ. προηγούμενες επιτυχίες του συγγραφικού διδύμου, αποτελούν τα καλά στοιχεία της παράστασης.
Οι ηθοποιοί δεν ξεφεύγουν από ό,τι έχει επικρατήσει να θεωρείται «σωστή» απόδοση της φάρσας, καταφεύγοντας σε υψηλούς φωνητικούς τόνους και σε ερμηνευτικές υπερβολές, εμπλουτισμένες από την υποψία «τηλεοπτικής» αισθητικής. Παρ’ όλα αυτά, πασάρουν με κέφι το κείμενο στην πλατεία και, παρότι βασίζονται στις ευκολίες τους, αποδίδουν συνολικά αξιοπρεπώς, κάποιοι μάλιστα ξεχωρίζοντας (η Μαρία Φιλίππου ως η Κύπρια σύζυγος και η Μαίρη Σταυρακέλλη ως η γειτόνισσα Σιμόνη), τους χαρακτηριστικούς τύπους τους.
ΘΕΑΤΡΟ ΛΑΜΠΕΤΗ Λεωφ. Αλεξάνδρας 106, Αμπελόκηποι, 2106457086. Διάρκεια: 100΄.
Περισσότερες πληροφορίες
Βάφ’ τα μαύρα
Ένα φέρετρο, γαμπροί, μοιραίες γυναίκες και περιουσίες για μοίρασμα σε μια κωμωδία που μας βάζει μέσα στην ελληνική οικογένεια