Το ψέμα

3

Ένα νεο-αστικό μπουλβάρ για το γάμο, την απιστία και τα ζωτικά ψεύδη που απαιτούνται για τη συντήρησή τους. Παρεΐστικο κι ευχάριστο, είναι προορισμένο να προσφέρει μια «χαλαρή» βραδιά ελαφρού θεάτρου· δεν κακοκαρδίζει, ούτε όμως συναρπάζει.

Το ψέμα

Ένα νεο-αστικό μπουλβάρ για το γάμο, την απιστία και τα ζωτικά ψεύδη που απαιτούνται για τη συντήρησή τους. Παρεΐστικο κι ευχάριστο, είναι προορισμένο να προσφέρει μια «χαλαρή» βραδιά ελαφρού θεάτρου^ δεν κακοκαρδίζει, ούτε όμως συναρπάζει.

Το ψέμα - εικόνα 1

Μια παραλλαγή τού «Μου λες αλήθεια­;» (πρωτ. «La vérité», 2011), που ανέβασε προ τριετίας ο Σπύρος Παπαδόπουλος, είναι στην ουσία «Το ψέμα» (πρωτ. «Le mensonge», 2014). Σχεδόν πανομοιότυπα έργα, με εξόφθαλμες ομοιότητες στη θεματική, τη σύνθεση, την εξέλιξη, την υποτυπώδη και προβλέψιμη πλοκή όσο και τις κλισέ στιχομυθίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ατάκα-κλειδί που ακούγεται και στα δύο σαν υπερ-μότο: «Αν όλος ο κόσμος έλεγε την αλήθεια, δεν θα είχε μείνει κανένα ζευγάρι πάνω στη γη» (μετάφραση: Μαριαλένα­ Κωτσάκη). Είναι, εξάλλου, και τα δύο γραμμένα από τον ίδιο συγγρα­φέα, τον δημοφιλή, πολλάκις βραβευμένο και κατ’ εμέ υπερεκτιμημένο Φλοριάν Ζελέρ (γενν. 1979).

Το ψέμα - εικόνα 2

Το «Ψέμα» είναι η αφαιρετική, μονόχωρη (όλη η δράση εκτυλίσσεται σε ένα σαλόνι) και λιγότερο φαρσική εκδοχή τού «Μου λες αλήθεια;». Στην ουσία ένα εκτενές, μονόπρακτο νεο-αστικό μπουλβάρ για τη συζυγική απιστία. Ο Ζελέρ παρουσιάζει τις σύγχρονες σχέσεις –συζυγικές και φιλικές– και τα κατά συνθήκη ψεύδη που τις στηρίζουν χάριν μιας κόσμιας όσο και βολικής σταθερότητας. Η πρόθεσή του είναι να γράψει μια σκηνική σπουδή γύρω από αυτά τα ψεύδη. Ο Ζελέρ καμώνεται πως τα έργα του είναι κάτι παραπάνω από γλυκόπικρες κομεντί για το «κέρατο». Δεν είναι όμως ούτε ο Λαμπίς ή ο Φεϊντό, ούτε ο Πιραντέλο ή ο Πίντερ.

Περιτυλίγει τα έργα του με άστοχες φλυαρίες και βαρυσήμαντες συνδηλώσεις, δίχως να τα δυναμιτίζει με την πνευματώδη ζωντάνια των «παππούδων» του είδους. Όπως έγραφα με αφορμή το ανέβασμα ενός άλλου έργου του, του «Μπαμπά», πέρυσι από τον Σταμάτη Φασουλή, δυσκολεύομαι να συμμεριστώ τη θριαμβευτική πορεία του. Βρίσκομαι μάλλον στην ίδια όχθη με τον αδιάφορα ψύχραιμο Dominic Cavendish της εφημερίδας «The Telegraph»: «Ο Ζελέρ γράφει κωμωδίες που σε κάνουν να γελάς και να σκέφτεσαι: pas mal».

Το ψέμα - εικόνα 3

Κάνοντας ευθεία αναφορά­ στο δυσοίωνο πίνακα «Οι Εραστές» (1928) του Ρενέ Μαγκρίτ, η Αθανασία Σμαραγδή δημιουργεί ένα χαριτωμένα στομφώδες σκηνικό, σαν να μην έχει όμως «συνεννοηθεί» με τον Άγη Παναγιώτου που ντύνει το θίασο σχεδόν αντιθεατρικά, με τα… καθημερινά του. Οι Θοδωρής Αθερίδης και Σμαράγδα Καρύδη, συνοδευόμενοι από τους Μυρτώ Αλικάκη και Κωνσταντίνο Κάππα, παίζουν με μια χαριτωμένη επίφαση «φυσικότητας», αποφεύγοντας την τυπολογία «παίζω τον άπιστο ή την ψεύτρα». Η μεταξύ τους χαλαρότητα, οι στιγμές τρυφερότητας και αυτοσχέδιων αστεϊσμών παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Η άνεση είναι εδώ ο υποκριτικός κώδικας. Αυτός ο τηλεοπτικο-θεατρικός τρόπος προσέγγισης της σκηνής δεν κακοκαρδίζει, ούτε όμως ­συναρπάζει. Μολονότι λοιπόν εξαιτίας και του ίδιου του έργου, η παράσταση χωλαίνει σε ρυθμό και θεατρικότητα, εντάσεις και διακυμάνσεις, παρακολουθείται ευχάριστα επειδή η διάθεση του θιάσου παραμένει «φιλική», παρεΐστικη και χαλαρή.

ΜΙΚΡΟ ΠΑΛΛΑΣ Αμερικής 2 (City Link), 2103210025. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το ψέμα

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Στους δύο τρίτος δεν χωρά... Κι ένα μικρο-μεγάλο ψέμα μπορεί να διαταράξει τη ζωή δύο ζευγαριών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ο Γουόλτερ Μίττυ και ο Πανηγυρικός": Από τη Νάξο στον Βοτανικό

Ο Δημήτρης Φραγκιόγλου πρωταγωνιστεί στο έργο "Ο Γουόλτερ Μίττυ και ο Πανηγυρικός" που κάνει πρεμιέρα στο πλαίσιο του εορτασμού του "Λογοτεχνικού Έτους 2022 Ιάκωβος Καμπανέλλης" στη Νάξο και το χειμώνα θα παιχτεί στο Vault.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/08/2022

Δυο θεατρικά ραντεβού στο City Theater

Ανάμεσα στις πολλές μουσικές προτάσεις που μας χαρίζει το City Garden Festival by Christmas Theater υπάρχουν δυο θεατρικές που δεν πρέπει να χάσετε. Ποιες είναι αυτές;

"Αντιγόνη" η εν βαρβάροις: Τελικά ποια Επίδαυρο θέλουμε;

Ποδοβολητά, λογομαχίες, φωνές και αναμένες οθόνες μετέφεραν την τραγωδία από την ορχήστρα στο κοίλον στο πρόφατο ανέβασμα της "Αντιγόνης".

Αντιγόνη

Ο Λιθουανός σκηνοθέτης δίνει την προσωπική ερμηνεία του στο πιο δημοφιλές από τα αρχαία δραματικά κείμενα, διαβάζοντάς το μέσα από ένα λαϊκότροπο πρίσμα, που όμως αδικεί τη δυναμική και το ήθος του πρωτότυπου κειμένου.

Η μοντέρνα "Ελένη" του ΚΘΒΕ κατεβαίνει στην Επίδαυρο

Ήρθε η στιγμή να δούμε την "Ελένη"-Έμιλυ Κολιανδρή στην Επίδαυρο. Η τραγωδία του Ευριπίδη είναι παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου και την σκηνοθετεί ο Βασίλης Παπαβασιλείου.

Θέατρο με πανσέληνο σε τρία ατμοσφαιρικά ανοιχτά θέατρα

Είναι εμπειρία να παρακολουθείς παράσταση κάτω από το αυγουστιάτικο φεγγάρι στην Επίδαυρο, το Λαύριο ή τη Σαλαμίνα. Η περίσταση είναι ιδανική για εκδρομή, οργανωθείτε….

Νέος Πρόεδρος στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών

Η Πρύτανις κυρία Ελένη Αρβελέρ αποχώρησε από την θέση της ως Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών και την διαδέχθηκε ο Παναγιώτης Ροϊλός.