Το ψέμα

3

Ένα νεο-αστικό μπουλβάρ για το γάμο, την απιστία και τα ζωτικά ψεύδη που απαιτούνται για τη συντήρησή τους. Παρεΐστικο κι ευχάριστο, είναι προορισμένο να προσφέρει μια «χαλαρή» βραδιά ελαφρού θεάτρου· δεν κακοκαρδίζει, ούτε όμως συναρπάζει.

Το ψέμα

Ένα νεο-αστικό μπουλβάρ για το γάμο, την απιστία και τα ζωτικά ψεύδη που απαιτούνται για τη συντήρησή τους. Παρεΐστικο κι ευχάριστο, είναι προορισμένο να προσφέρει μια «χαλαρή» βραδιά ελαφρού θεάτρου^ δεν κακοκαρδίζει, ούτε όμως συναρπάζει.

Το ψέμα - εικόνα 1

Μια παραλλαγή τού «Μου λες αλήθεια­;» (πρωτ. «La vérité», 2011), που ανέβασε προ τριετίας ο Σπύρος Παπαδόπουλος, είναι στην ουσία «Το ψέμα» (πρωτ. «Le mensonge», 2014). Σχεδόν πανομοιότυπα έργα, με εξόφθαλμες ομοιότητες στη θεματική, τη σύνθεση, την εξέλιξη, την υποτυπώδη και προβλέψιμη πλοκή όσο και τις κλισέ στιχομυθίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ατάκα-κλειδί που ακούγεται και στα δύο σαν υπερ-μότο: «Αν όλος ο κόσμος έλεγε την αλήθεια, δεν θα είχε μείνει κανένα ζευγάρι πάνω στη γη» (μετάφραση: Μαριαλένα­ Κωτσάκη). Είναι, εξάλλου, και τα δύο γραμμένα από τον ίδιο συγγρα­φέα, τον δημοφιλή, πολλάκις βραβευμένο και κατ’ εμέ υπερεκτιμημένο Φλοριάν Ζελέρ (γενν. 1979).

Το ψέμα - εικόνα 2

Το «Ψέμα» είναι η αφαιρετική, μονόχωρη (όλη η δράση εκτυλίσσεται σε ένα σαλόνι) και λιγότερο φαρσική εκδοχή τού «Μου λες αλήθεια;». Στην ουσία ένα εκτενές, μονόπρακτο νεο-αστικό μπουλβάρ για τη συζυγική απιστία. Ο Ζελέρ παρουσιάζει τις σύγχρονες σχέσεις –συζυγικές και φιλικές– και τα κατά συνθήκη ψεύδη που τις στηρίζουν χάριν μιας κόσμιας όσο και βολικής σταθερότητας. Η πρόθεσή του είναι να γράψει μια σκηνική σπουδή γύρω από αυτά τα ψεύδη. Ο Ζελέρ καμώνεται πως τα έργα του είναι κάτι παραπάνω από γλυκόπικρες κομεντί για το «κέρατο». Δεν είναι όμως ούτε ο Λαμπίς ή ο Φεϊντό, ούτε ο Πιραντέλο ή ο Πίντερ.

Περιτυλίγει τα έργα του με άστοχες φλυαρίες και βαρυσήμαντες συνδηλώσεις, δίχως να τα δυναμιτίζει με την πνευματώδη ζωντάνια των «παππούδων» του είδους. Όπως έγραφα με αφορμή το ανέβασμα ενός άλλου έργου του, του «Μπαμπά», πέρυσι από τον Σταμάτη Φασουλή, δυσκολεύομαι να συμμεριστώ τη θριαμβευτική πορεία του. Βρίσκομαι μάλλον στην ίδια όχθη με τον αδιάφορα ψύχραιμο Dominic Cavendish της εφημερίδας «The Telegraph»: «Ο Ζελέρ γράφει κωμωδίες που σε κάνουν να γελάς και να σκέφτεσαι: pas mal».

Το ψέμα - εικόνα 3

Κάνοντας ευθεία αναφορά­ στο δυσοίωνο πίνακα «Οι Εραστές» (1928) του Ρενέ Μαγκρίτ, η Αθανασία Σμαραγδή δημιουργεί ένα χαριτωμένα στομφώδες σκηνικό, σαν να μην έχει όμως «συνεννοηθεί» με τον Άγη Παναγιώτου που ντύνει το θίασο σχεδόν αντιθεατρικά, με τα… καθημερινά του. Οι Θοδωρής Αθερίδης και Σμαράγδα Καρύδη, συνοδευόμενοι από τους Μυρτώ Αλικάκη και Κωνσταντίνο Κάππα, παίζουν με μια χαριτωμένη επίφαση «φυσικότητας», αποφεύγοντας την τυπολογία «παίζω τον άπιστο ή την ψεύτρα». Η μεταξύ τους χαλαρότητα, οι στιγμές τρυφερότητας και αυτοσχέδιων αστεϊσμών παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Η άνεση είναι εδώ ο υποκριτικός κώδικας. Αυτός ο τηλεοπτικο-θεατρικός τρόπος προσέγγισης της σκηνής δεν κακοκαρδίζει, ούτε όμως ­συναρπάζει. Μολονότι λοιπόν εξαιτίας και του ίδιου του έργου, η παράσταση χωλαίνει σε ρυθμό και θεατρικότητα, εντάσεις και διακυμάνσεις, παρακολουθείται ευχάριστα επειδή η διάθεση του θιάσου παραμένει «φιλική», παρεΐστικη και χαλαρή.

ΜΙΚΡΟ ΠΑΛΛΑΣ Αμερικής 2 (City Link), 2103210025. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το ψέμα

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Στους δύο τρίτος δεν χωρά... Κι ένα μικρο-μεγάλο ψέμα μπορεί να διαταράξει τη ζωή δύο ζευγαριών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.