Το στρίψιμο της βίδας

3

Στην καταπιεσμένη σεξουαλικότητα εστιάζει αυτή η διασκευή του περίφημου μυθιστορήματος. Η Θάλεια Ματίκα και ο Ιάσων Παπαματθαίου αντεπεξέρχονται ικανοποιητικά, όμως η ανησυχαστική αίσθηση οντολογικού τρόμου του έργου δεν στοιχειώνει τη σκηνή.

Το στρίψιμο της βίδας

Στην καταπιεσμένη σεξουαλικότητα εστιάζει αυτή η διασκευή του περίφημου μυθιστορήματος. Η Θάλεια Ματίκα και ο Ιάσων Παπαματθαίου αντεπεξέρχονται ικανοποιητικά, όμως η ανησυχαστική αίσθηση οντολογικού τρόμου του έργου δεν στοιχειώνει τη σκηνή.

Το στρίψιμο της βίδας - εικόνα 1

Γραμμένη το 1898, στο γύρισμα του αιώνα, με τον Νίτσε να έχει αποφανθεί πως «δεν υπάρχουν γεγονότα, μόνο οι ερμηνείες τους», η περίφημη νουβέλα του Χένρι Τζέιμς είναι πολλά περισσότερα από μια ιστορία φαντασμάτων. Με αυτό το πρόσχημα –μια γκουβερνάντα βλέπει απειλητικά οράματα όταν αναλαμβάνει τη φροντίδα δύο ορφανών–, ο συγγραφέας προκαλεί ένα ανησυχαστικό, οντολογική υφής «στρίψιμο της βίδας» στο μυαλό του αναγνώστη.
Είναι όντως στοιχειωμένη η έπαυλη; Όσα συμβαίνουν είναι τεχνάσματα δύο σατανικών παιδιών ή νοσηρές φαντασιώσεις της γκουβερνάντας; Και ακόμη, είναι η αντίληψή μας ένας ασφαλής οδηγός για την αλήθεια και οι λέξεις μας για τον ορισμό του κόσμου;

Η παραδοξότητα, η αμφισημία, η υποκειμενικότητα και η αβεβαιότητα είναι οι μόνες σταθερές στο «Στρίψιμο της βίδας». Η μετάφραση-διασκευή του Δημοσθένη Παπαδόπουλου, στην ουσία ένα μπρα-ντε-φερ στιχομυθιών για δύο υποκριτές, όπως περίπου η προγενέστερη του Τζέφρι Άτσερ, διατηρεί κάτι από την αινιγματική αίσθηση του έργου, αλλά την ακυρώνει με το λογικοφανές φινάλε «όλα ήταν παιχνίδι του μυαλού». Στενεύει γενικότερα τον ορίζοντα της νουβέλας η ψυχαναλυτικής διάθεσης παράστασή του έτσι όπως εστιάζει στην καταπιεσμένη σεξουαλικότητα και τη θρησκόληπτη νεύρωση της συμπλεγματικής γκουβερνάντας.

Το στρίψιμο της βίδας - εικόνα 2

Ημίφως, σκιές και περιγράμματα, κουρτίνες και ριντό, η επιβλητική πρασιά ενός κατάφυτου κήπου, ομίχλη, καπνός, αιφνίδια σκοτάδια και κηροπήγια... Η σκηνογραφική αντιμετώπιση του Σταύρου Λίτινα παρουσιάζει ενδιαφέρον, το ίδιο και οι ερμηνείες τού –φωνητικά άγουρου, έγκυρου όμως ως σκηνική παρουσία– Ιάσονα Παπαματθαίου και της –πιο έμπειρης και με σωστά κλιμακούμενες εντάσεις– Θάλειας Ματίκα. Κοντράρονται όμως άτσαλα με το βικτοριανό κέλυφος της παράστασης και ξενίζουν, ως παράταιρες ή ιδιοσυγκρασιακά άστοχες, κάποιες πολύ χτυπητές επιλογές: οι μεσογειακές εξάρσεις, τα βίντεο, το «σύνθετο» που θέλει να είναι καθρέφτης, πιάνο αλλά και φέρετρο και, βέβαια, το ποντιακό νανούρισμα.

ΑΝΕΣΙΣ Λεωφ. Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι, 2107488881-2. Διάρκεια: 85΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το στρίψιμο της βίδας

  • Δραματοποιημένη Νουβέλα
  • Διάρκεια: 85 '

Όταν αναλαμβάνει τη φροντίδα δύο ορφανών παιδιών, μια γκουβερνάντα συναντιέται με τους «δαίμονές» της σε ένα παιχνίδι νοητικών παραδοξοτήτων και μεταφυσικού τρόμου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θα γίνει Ανταλλαγή;": Μια παράσταση που θα θέλαμε να δούμε

Όσοι βρεθείτε στην Ολυμπία αυτές τις ημέρες έχετε την ευκαιρία να δείτε την αφιερωματική παράσταση στη Μικρασιατική Καταστροφή "Θα γίνει Ανταλλαγή;" της Ρούλας Πατεράκη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
07/08/2022

Φεστιβάλ Αθηνών: Τι κρατάμε από το φετινό θεατρικό πρόγραμμα της Πειραιώς 260

Τι αποτύπωμα άφησαν οι δώδεκα ελληνικές και ξένες παραστάσεις στην Πειραιώς 260, που έριξε αυλαία την προηγούμενη εβδομάδα; Καταγράφουμε μερικές σκέψεις, εντυπώσεις και συμπεράσματα.

Τι ετοιμάζει ο Νίκος Διαμαντής για τον Σεπτέμβριο;

Ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Σημείο θα παρουσιάσει μία θεατρική- εικαστική εγκατάσταση στο Ισλαχανέ στο πλαίσιο του θεσμού "Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός".

Τρεις extra παραστάσεις για τον "Συλλέκτη"

Ένα από τα σημαντικότερο θρίλερ της μεταπολεμικής λογοτεχνίας ο "Συλλέκτης" του Τζον Φόουλς παίρνει παράταση λόγω της θερμής υποδοχής του κοινού.

Μια ακόμα βόλτα στις "Γειτονιές του κόσμου" από τον Οκτώβριο

Μετά από δύο χρόνια επιτυχημένων παραστάσεων, "Οι Γειτονιές του κόσμου", του Γιάννη Ρίτσου αλλάζουν θεατρική στέγη και μας δίνουν ραντεβού στο Θέατρο Τζένη Καρέζη.

Οι "Πέρσες" θα παιχτούν στο Ηρώδειο και στο Θέατρο Δάσους

Αν δεν είδατε τους "Πέρσες" του Αισχύλου σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά, στην Επίδαυρο ή στην Ελευσίνα, κλείστε θέση για το Ηρώδειο της Αθήνας, ή το Θέατρο Δάσους της Θεσσαλονίκης.

Το Διαβαλκανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος βάζει πλώρη για το 2023

Περισσότεροι από 1.000 επισκέπτες παρακολούθησαν το Διαβαλκανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος που εγκαινίασε η Περιφέρεια Αττικής. Η φετινή επιτυχία γεμίζει με αισιοδοξία τους διοργανωτές, οι οποίοι ξεκινούν να ετοιμάζονται για την επόμενη χρονιά.