Στέλλα κοιμήσου

3

Το πρώτο θεατρικό έργο του γνωστού κινηματογραφιστή είναι ένα αστικό δράμα με αλληγορικές προεκτάσεις και με γλώσσα επιτηδευμένα χυδαία, παιγμένο με ένα ρεαλιστικό κώδικα που δαγκώνει και φτάνει διαρκώς στην υστερία, μπουκάρει στο σαλόνι των λούμπεν μεγαλοαστών και μας λέει: «Ιδού ποιοι ορίζουν τη ζωή μας».

Στέλλα κοιμήσου

Το πρώτο θεατρικό έργο του γνωστού κινηματογραφιστή είναι ένα αστικό δράμα με αλληγορικές προεκτάσεις και με γλώσσα επιτηδευμένα χυδαία, παιγμένο με ένα ρεαλιστικό κώδικα που δαγκώνει και φτάνει διαρκώς στην υστερία, μπουκάρει στο σαλόνι των λούμπεν μεγαλοαστών και μας λέει: «Ιδού ποιοι ορίζουν τη ζωή μας».

Στέλλα κοιμήσου - εικόνα 1

Στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, το «Σπιρτόκουτο» (2003), ο Γιάννης Οικονομίδης εξέθετε το δράμα ενός καφετζή στον Κορυδαλλό-«δείγμα» της νευρωτικής ψυχοπαθολογίας του μικρομεσαίου νεοέλληνα. Στο πρώτο θεατρικό του έργο εστιάζει στο «δράμα» ενός άλλου νεοέλληνα, του φτασμένου λούμπεν μεγαλοαστού. Στο «Σπιρτόκουτο» άντλησε την πρώτη ιδέα από τον «Πατέρα» του Στρίντμπεργκ, εδώ από την «Στέλλα Βιολάντη» του Ξενόπουλου. Μόνο που στο «Στέλλα κοιμήσου» ο πάτερ φαμίλιας, εκτός από θεσμική μορφή της οικογένειας, παραλληλίζεται εύκολα με τους υπαρκτούς νονούς του νεοελληνικού παρακράτους. οπότε αντίστοιχα η οικογένειά του ταυτίζεται με ό,τι αποκαλείται «ελληνικός λαός» και καταχρηστικά «εμείς οι θεατές».

Ένα αστικό δράμα που ζητά έναν εξουθενωτικό ρεαλισμό από τους ηθοποιούς και μια τραγικωμική αλληγορία πάνω στην κοινοτοπία του κακού που καλεί τους θεατές σε αφύπνιση και αυτογνωσία: αυτό είναι το «Στέλλα κοιμήσου». Ο Οικονομίδης μιλάει για την εμπορευματική αξία που έχει το θηλυκό της φεουδαρχικής οικογένειας ενόψει του γάμου του, φέρνοντας το «λαϊκό» αυτό μοτίβο δραματουργίας στο οικονομικο-πολιτικο-κοινωνικό παρόν. Πραγματεύεται έτσι έντεχνα το μύθο, τα κλισέ όσο και την πραγματικότητα των νεόπλουτων που διαφεντεύουν τους κρατικούς πόρους με τις ίδιες μαφιόζικες πρακτικές που ορίζουν την τύχη των τέκνων τους. Παράδειγμα; Η κόρη του μεγαλομαφιόζου Στέλλα (Ιωάννα Κολλιοπούλου) πρέπει σώνει και ντε να παντρευτεί τον γιο ενός πολιτικού παράγοντα, ώστε να «καθαρίσει το όνομα της οικογένειας» και «να μπει ο μπαμπάς στην πολιτική». Πολλές αλήθειες ακούγονται σε αυτό το έργο. Και άλλες τόσες ­κοινοτοπίες…

Ο Οικονομίδης, πάντως, δεν ηθογραφεί. Ούτε παρουσιάζει απλώς μια σύγκρουση χαρακτήρων. Ο ρυθμός με τον οποίο κλιμακώνονται η λεκτική και η φυσική βία, οι υστερικές –στα όρια του ορυμαγδού– στιχομυθίες, η βραδυφλεγής ανατροπή και η αιφνίδια μετατροπή της, οι παύσεις και οι εντάσεις υποδηλώνουν υποκριτική εμβάθυνση. Μολονότι ο θίασος έχει δουλευτεί επαρκώς, δεν διαθέτουν όλοι το εκτόπισμα του ιδανικού στο ρόλο του πατέρα Στάθη Σταμουλακάτου ή τη διαλεκτική της απεγνωσμένης ανηθικότητας που φέρει η Έλλη Τρίγγου (μικρή κόρη), ούτε το σαρκαστικό χιούμορ του Γιάν­νη Νιάρρου (γιος). Η διευθέτηση των ηθοποιών επίσης δεν παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Τα πάντα διαδραματίζονται κάπου στο κέντρο της σκηνής. Ο Οικονομίδης δεν αξιοποιεί το προσκήνιο ή το βάθος, αφήνοντας στην τύχη τους τις δυναμικές που ενεργοποιεί μια δουλεμένη mise-en-scène. Κομβικά αισθητικά ζητήματα απομένουν ανεπίλυτα. Η παράσταση είναι κατ’ ουσίαν ασκηνογράφητη, με κοστούμια δίχως άποψη, κάτω από ένα βασικό φωτισμό και μουσικό βόμβο. Αξιοσημείωτο είναι το ότι με τη συγκεκριμένη παραγωγή το Εθνικό Θέατρο κέρδισε, σε επίπεδο marketing, το θόρυβο μιας αντιδραστικής επιτυχίας. η παράσταση είναι ήδη οριακά sold out. Παίζουν επίσης οι Αντ. Ιορδάνου, Μ. Κώνστα, Αλ. Μαυρόπουλος, Κ. Μυριαγκού.


ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ-ΣΚΗΝΗ «ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ» Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, Ομόνοια, 2105288170-1. Διάρκεια: 90΄. Κατάλληλο για άνω των 15 ετών.

Περισσότερες πληροφορίες

Στέλλα κοιμήσου

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το πρώτο θεατρικό έργο του βραβευμένου κινηματογραφιστή («Σπιρτόκουτο»), αθυρόστομο, βίαιο και ανατριχιαστικά αληθοφανές, μας βάζει στην πολυτελή βίλα ενός νεόπλουτου νονού της νύχτας, όπου ακόμη και οι οικογενειακές σχέσεις έχουν το χρώμα του χρήματος.

Στέλλα κοιμήσου

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το πρώτο θεατρικό έργο του βραβευμένου κινηματογραφιστή («Σπιρτόκουτο»), αθυρόστομο, βίαιο και ανατριχιαστικά αληθοφανές, μας βάζει στην πολυτελή βίλα ενός νεόπλουτου νονού της νύχτας, όπου ακόμη και οι οικογενειακές σχέσεις έχουν το χρώμα του χρήματος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Θριαμβευτικά ξεκίνησε ο "Δον Κιχώτης" στη Λυρική

Μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου συνεχίζεται το sold out μπαλετικό θέαμα σε χορογραφία του διεθνώς καταξιωμένου Τιάγκο Μπορντίν πάνω σε ένα από τα σημαντικότερα και πιο δημοφιλή έργα του κλασικού ρεπερτορίου με τη συμμετοχή σταρ χορευτών παγκόσμιου βεληνεκούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
28/11/2022

"Αριστερόχειρες" των 4frontal: Κλεφτή ματιά στην παράσταση

Δείτε τις νέες φωτογραφίες και το trailer του έργου της Νεφέλης Μαϊστράλη που παίζεται στο θέατρο Μπέλλος.

Παράταση για "Αγγέλα Παπάζογλου" της Άννας Βαγενά

Η παράσταση βασίζεται στις μνήμες της σπουδαίας Μικρασιάτισσας, γυναίκας του ρεμπέτη Βαγγέλη Παπάζογλου, όπως τις διηγήθηκε στον γιο της Γιώργη Παπάζογλου, ο οποίος και τις κατέγραψε.

Ιεροκλής Μιχαηλίδης και Γεράσιμος Σκιαδαρέσης στον "Αμπιγιέρ" του Ρόναλντ Χάργουντ

Οι δύο αγαπημένοι ηθοποιοί πρωταγωνιστούν στο κλασικό έργο που φέρνει στο προσκήνιο ό, τι συμβαίνει ανάμεσα στα μέλη ενός θιάσου πίσω από την κουίντα με στόχο να μιλήσει για τις ανθρώπινες σχέσεις.

"2020: Obscene": Χορευτικό μανιφέστο στη Στέγη

Από αύριο ξεκινά η προπώληση για την περφόρμανς-μανιφέστο της Αλεξάνδρας Μπαχτσετζή που μιλά για το "άσεμνο" και τον ερωτισμό.

Η "Κοριτσιέρα των Βούρλων" στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια μουσικοθεατρική παράσταση αφιερωμένη στα εκατοντάδες κορίτσια που για πολλές δεκαετίες άσκησαν έγκλειστες το επάγγελμα της πορνείας στα Βούρλα.

Πειραματιστές και "Προβοκάτορες" στο Εθνικό

Απόφοιτος της Σχολής Σκηνοθεσίας του Εθνικού Θεάτρου ο Ορέστης Σταυρόπουλος ετοιμάζεται να κάνει το σκηνοθετικό ντεμπούτο του με το έργο "Οι προβοκάτορες" του Γιάννη Αποσκίτη.