Άννα Καρένινα

2,5

Με τη Μαρία Ναυπλιώτου και τον Ορφέα Αυγουστίδη να ξεχωρίζουν και κάποιους ακόμη ηθοποιούς να δίνουν συμπαθείς ερμηνείες, μια αδιάφορα σκηνοθετημένη πολύωρη παράσταση-αναπαράσταση της υπόθεσης ενός σπουδαίου κειμένου, το οποίο, ωστόσο, συγκλονίζει κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

Άννα Καρένινα

Με τη Μαρία Ναυπλιώτου και τον Ορφέα Αυγουστίδη να ξεχωρίζουν και κάποιους ακόμη ηθοποιούς να δίνουν συμπαθείς ερμηνείες, μια αδιάφορα σκηνοθετημένη πολύωρη παράσταση-αναπαράσταση της υπόθεσης ενός σπουδαίου κειμένου, το οποίο, ωστόσο, συγκλονίζει κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

Άννα Καρένινα - εικόνα 1

Όλοι τη γνωρίζουμε. Το πάθος της «Άννα Καρένινα» (1878) είναι, εξάλλου, γνωστό: σύζυγος ισχυρού τσαρικού παράγοντα και μητέρα ενός παιδιού ερωτεύεται έναν αξιωματικό, αποκτά μαζί του παιδί, σκανδαλίζει τον περίγυρό της κι απομονώνεται, ενδίδει στη μορφίνη, χάνει τα λογικά της και αυτοκτονεί πέφτοντας στις ράγες του τρένου. Κι όμως, όσο γνώριμα –έως και «γραφικά»– ακούγονται όλα αυτά, η ηρωίδα του Τολστόι θα μείνει ανεξιχνίαστη στο διηνεκές, αειθαλές αντικείμενο της λογοτεχνικής κριτικής, της ψυχανάλυσης, της κοινωνιολογίας…

Μια ανοιχτή διερώτηση είναι η ύπαρξή της, συνώνυμη της ιερότητας και της δαιμονικότητας που ενέχουν η ελευθερία και ο έρωτας. «Κανένας δεν με ξέρει. Ούτε εγώ τον εαυτό μου. Γιατί βρίσκομαι εδώ;», αναρωτιέται και η Μαρία Ναυπλιώτου, ενσαρκώνοντάς τη με ήμερη δύναμη, αξιοπρόσεκτες μεταπτώσεις κι ένα πολυκύμαντο φινάλε. Ερμηνευτική επάρκεια επιδεικνύουν και οι Ορφέας Αυγουστίδης, Μελέτης Ηλίας, Ευγενία Δημητροπούλου, Μαρία Σαββίδου, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Δήμητρα Σιγάλα κ.ά.

Άννα Καρένινα - εικόνα 2

Η σκηνική μεταφορά ενός λογοτεχνικού magnum opus είναι, ομολογουμένως, ένας άθλος. Η διασκευή των αδερφών Κούφαλη αφουγκράζεται τους βασικούς θεματικούς πυλώνες και το πνεύμα της εποχής αλλά υστερεί σε εκφραστικότητα και πυκνότητα, ενώ αφανίζει τους συσχετισμούς των εσωτερικών μονολόγων που διέπουν το μυθιστόρημα (πρωτίστως, εκείνον της Καρένινα και του Λεβίν-alter ego του Τολστόι). Η παράσταση του Πέτρου Ζούλια εικονογραφεί προσεγμένα τα τεκταινόμενα, εντοπίζοντας εξίσου το κωμικό όσο και το τραγικό αλλά με μια λογική προσεγμένης ορθότητας και πρώτου επιπέδου ανάλυσης, δίχως φαντασία ή στοχαστικότητα. Η θεατρικότητα ηττάται κατά κράτος, κι όχι μόνο από τα μικρόφωνα-ψείρες. Τα πάντα εκτυλίσσονται μέσα στα άκομψα βαγόνια ενός ογκώδους τρένου, το οποίο καταδυναστεύει τη σκηνή, στριφογυρίζοντας σαν καρουζέλ (σκηνικά/κοστούμια: Αναστασία Αρσένη).

Ο θίασος είναι διαρκώς παρών, παρατηρώντας μέσα από τα κουπέ τους δύο εραστές. Μετατοπίζεται έτσι το κέντρο βάρους από την εσωτερική πάλη των ηρώων στη σφαίρα της έξωθεν κοινωνικής πίεσης και από την τραγωδία στο ηθικώς μεμπτό. Τα πάντα υπογραμμίζονται ανελέητα: ροζ τουαλέτα για την «αθώα» Κίτι, πορφυρή για τη «μοιραία» Καρένινα, ασορτί με –ζωντανό– σκυλάκι η «πρακτική» κόμισσα. Η λογική των παράλληλων μονολόγων, καθώς και οι μεταστροφές των χαρακτήρων, χάνονται μέσα στη νατουραλιστική περιγραφικότητα, τους άνευρους ρυθμούς και το άγχος για σκηνική οικονομία. Ουδέποτε, επίσης, συγκροτείται υποκριτικός κώδικας. Δίχως οργανική σχέση με τους συμπαίκτες τους ή τα λεγόμενά τους, οι ηθοποιοί παίζουν όπως ξέρουν και όπως μπορούν–χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο υπερκινητικός Γεράσιμος Γεννατάς και, αντίστροφα, ο υποτονικός Μάξιμος Μουμούρης.

Η ομίχλη, το χιόνι, ο καπνός, οι τουαλέτες εποχής και οι λυπητερές μελωδίες (Θοδωρής Οικονόμου) είναι εκεί, σε μια «φτιαχτή» ατμόσφαιρα, δίχως μαγεία ή πλαστικότητα, παραπέμποντας στο παλιακό, κακώς εννοούμενο «κλασικό θέατρο» περασμένων δεκαετιών και σε μια τελματωμένη από καιρό παραστασιακή παράδοση.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ - REX Πανεπιστημίου 48, 2103305074. Διάρκεια: 210΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Άννα Καρένινα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 210 '

Οι ανθρώπινες σχέσεις αλλοιώνονται από τις κοινωνικές συμβάσεις και η εμβληματική ηρωίδα θα πληρώσει ακριβά το τίμημα του πάθους της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.