Αίματα

3

Η αλληλογραφία δύο αντρών στην Ελλάδα των αρχών του ’90, σε ένα έργο που προοιωνίζεται ένα αλλιώτικο ύφος για το ελληνικό θέατρο, χωρίς ακόμη να το αποκρυσταλλώνει.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Αίματα

Η αλληλογραφία δύο αντρών στην Ελλάδα των αρχών του ’90, σε ένα έργο που προοιωνίζεται ένα αλλιώτικο ύφος για το ελληνικό θέατρο, χωρίς ακόμη να το αποκρυσταλλώνει. Η υψηλής ενέργειας και μουσικότητας σκηνοθεσία το υπερασπίζεται στο έπακρον, τιμώντας έτσι το σκοτεινό χιούμορ και την επιτηδευμένη του παραδοξότητα.

Αίματα - εικόνα 1

Μια πληγή που δεν κλείνει. Αυτή είναι η «πρωταγωνίστρια» στα «Αίματα», το πρώτο θεατρικό έργο του συν-σεναριογράφου του «Κυνόδοντα» και άλλων βραβευμένων ταινιών. Γραμμένα υπό μορφήν επιστολών, ανάμεσα στον άντρα με την ανοιχτή πληγή και τον επιστήθιο φίλο του, τα «Αίματα» προτείνουν μια πολύ ενδιαφέρουσα­ όσο και αλλόκοτη θεατρική γλώσσα­, προωθώντας στον 21ο αιώνα εκείνο­ που ο Παύλος Μάτεσις πρότεινε από το ’70: «Όχι ρεαλισμός, όχι νατουραλισμός, όχι πατριδολαγνεία».

Οι εσκεμμένες κοινοτοπίες που ανατρέπονται από ένα απροσδόκητο­ χιούμορ και οι υπερρεαλιστικές εκρήξεις της ποιητικότητας που ξεθεμελιώνουν τον υπόκωφο ρεαλισμό συγκαταλέγονται στα απόλυτα προτερήματα του έργου, το οποίο όμως παρουσιάζει προβλήματα ανάπτυξης και πύκνωσης ως πρωτόλειο. Τα πρώτα γράμματα είναι κομψοτεχνήματα. Ο Ευθύμης Φιλίππου ξεκινά θαρραλέα, αλλά υπαναχωρεί σε μια άσκηση ύφους με ασαφείς προθέσεις. Παραμένει, λοιπόν, στην παρατήρηση. Εκθέτει έτσι ένα απολιτίκ, ανιστόρητο και προσωπικό συμπέρασμα, βασισμένο θαρρείς σε μια θολή ανάμνηση: τα ’90s ήταν μες στην αφασία και την επίπλαστη ευδαιμονία.
Δεν διερωτάται γι’ αυτό, ούτε αγωνιά. Αν τα «Αίματα» ξεπερνούσαν αυτήν τη σνομπ αμηχανία, ίσως αποκτούσαν το οντολογικό βάθος που θα τα μετέτρεπε από μια ενδιαφέρουσα ιδέα σε μια new age τραγωδία για την ανθρώπινη περιπέτεια.

Αίματα - εικόνα 2

Μεταβατικό έργο είναι τα «Αίματα». Ίσως το πιο χαρακτηριστικό των «κρίσιμων» καιρών μας μαζί με το «Μινιόν, μια χριστουγεννιάτικη ιστορία» της Μαρίας Πανουργιά που παίχτηκε πέρυσι στο «Bios». Μια κοινή ανάγκη εκφράζουν, παλιά όσο και ισχύουσα: πώς γράφει κάποιος θέατρο μετά το τέλος των «μεγάλων αφηγήσεων», έτσι όπως αυτό διατυπώθηκε από τον Ζαν Φρανσουά Λιο­τάρ; Με άλλα λόγια, πώς μπορεί το θέατρο να μιλήσει τώρα πια που ξέρουμε πως τα φαινόμενα απατούν, οι μύθοι γκρεμίζονται και οι θεμελιωμένες αλήθειες ξεριζώνονται; Είναι όμως η μικρή ιδέα, το θραύσμα, η υπερρεαλιστική έκφανση του πραγματικού, η αμφισημία, το μαύρο χιούμορ, η ελαφρότητα ή ακόμη και η σαχλαμάρα τα μόνα «τείχη» που μπορεί να ορθώσει κάποιος; «Δεν μου κάνει εντύπωση τίποτα πια», δηλώνει ο Ευθύμης Φιλίππου.

Ίσως γι’ αυτό οι αιματηρές βιαιοπραγίες των «Αιμάτων» περιγράφονται με μια επιτηδευμένη και σταδιακά απωθητική αναισθησία, όπως η μητέρα που ράβει το χέρι της στο κέντημα και ο γιος της το κόβει με το κλαδευτήρι και το καδράρει. Το πραγματικά ευτυχές στην παράσταση είναι η συμβιωτική σχέση δραματουργίας και σκηνοθεσίας. Η Αργυρώ Χιώτη αποκωδικοποίησε το έργο χρησιμοποιώντας τη σκηνοθετική της αλφάβητο.
Διατήρησε μεν το αποστασιοποιημένο ύφος του, αλλά αφουγκράστηκε τον παραισθησιογόνο παλμό της γραφής πίσω από τις επιστολές, στήνοντας έτι ένα μετα-ποπ ορατόριο φωνών, στατικό, αλλά σε εσωτερική εγρήγορση, με απροσδόκητες εξάρσεις θυμοσοφίας, χιούμορ, ακόμη και συγκίνησης. Οι ηθοποιοί, με τους Ευθύμη Θέου και Εύη Σαουλίδου να ξεχωρίζουν, «αναγγέλ­λουν» τα γράμματα και παρεισφρέουν στις αφηγήσεις με επιφωνήματα, υπονοούμενα, χειρονομίες και ειρωνικά σχόλια. Στις καλύτερές τους στιγμές αρπάζουν τα μουσικά όργανα και τραγουδούν ως άλλοι… Robert Palmer τα έξοχα τραγούδια του Jan van de Engel σε στίχους του Φιλίππου.

ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ Διάρκεια: 75΄. Μέχρι 19/10.

Περισσότερες πληροφορίες

Αίματα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 75 '

Ένα έργο για τα προσωπικά και συλλογικά τραύματα γραμμένο με τη μορφή επιστολών και ερμηνευμένο με όρους μουσικής συναυλίας

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/12/2025

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber

Απόψε κανείς δεν πεθαίνει

Η νέα δουλειά της ομάδας The Young Quill, "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο Θέατρο Μπέλλος, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες και ευχάριστες παραστάσεις της φετινής σεζόν. Είναι από αυτές που φεύγεις και σκέφτεσαι: "ναι, κάτι μου είπε". Και μάλιστα χωρίς διδακτισμό ή βαρύ φορτίο.| Powered by Uber

Αυτοί είναι οι νικητές των πρώτων βραβείων του D-Athens Διονύσια Greek 2025

Δείτε σε ποιους απονεμήθηκαν τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, οι έπαινοι, αλλά και τα Βραβεία Κοινού, στην πρώτη διοργάνωση του νέου θεσμού.

Τι ανεβάζει ο Βασίλης Μπισμπίκης τη νέα χρονιά;

Μετά τα συνεχόμενα sold out του "Άνθρωποι και ποντίκια" και τις ανθρώπινες ιστορίες στα όρια, ο Βασίλης Μπισμπίκης ετοιμάζει νέα πρεμιέρα. Τον Ιανουάριο ανεβάζει στο Cartel τον "Σωσμένο" του Μποντ, ένα έργο που απαγορεύτηκε αρχικά από τις βρετανικές θεατρικές αρχές.