Οδηγός Θεάτρου

Κριτικές Παραστάσεων Παίζουν Σήμερα Έρχονται Ποιος παίζει που Αθηνόραμα club Προπωλήσεις

Βρικόλακες

3

Μια παράσταση με τη φτια­ξιά του ωραίου, παλιού θεάτρου, μοντέρνες προθέσεις, αλλά σπασμωδικές ερμηνείες, δίχως το υποκριτικό μέγεθος που αρμόζει. Το σημαντικό είναι πως η συγκλονιστική αυτή οικογενειακή τραγωδία­ έρχεται­ από το μακρινό 1881 για να χλευάσει την οξεία ­συντηρητικοποίηση της ­εποχής μας.

Προσοχή! Επικοινωνήστε με το θέατρο της επιλογής σας πριν από την έξοδό σας, διότι αρκετές παραστάσεις αναβάλλονται λόγω κρουσμάτων.
Βρικόλακες

Μια παράσταση με τη φτια­ξιά του ωραίου, παλιού θεάτρου, μοντέρνες προθέσεις, αλλά σπασμωδικές ερμηνείες, δίχως το υποκριτικό μέγεθος που αρμόζει. Το σημαντικό είναι πως η συγκλονιστική αυτή οικογενειακή τραγωδία­ έρχεται­ από το μακρινό 1881 για να χλευάσει την οξεία ­συντηρητικοποίηση της ­εποχής μας.

Βρικόλακες - εικόνα 1

Ο Ερρίκος Ίψεν ήταν 53 ετών όταν έγραψε τους «Βρικόλακες» (1881), αποδεικνύοντας πως παραμένει εξίσου επαναστατικός όσο και στη νιότη του: ένας πρωτοπόρος εισηγητής νέων και ρηξικέλευθων ιδεών για το θέατρο (και τη ζωή), ένας αρνητής των υποκριτικών ηθών και κοινωνικο-θεολογικών κανόνων, ένας ανατρεπτικός στοχαστής. Σοκαρισμένοι οι συντηρητικοί θεατές της εποχής του, θεώρησαν πως με τους «Βρικόλακες», όπως εξάλλου και με το προηγούμενο έργο του, το «Κουκλόσπιτο», ο Ίψεν βάλλει κατά του θεσμού της οικογένειας αλλά και της θρησκείας και λοιδορεί τα θεμέλια της πολιτισμένης κοινωνίας.
Γράφοντας για την οικογένεια Άλβινγκ, δηλαδή για έναν διεφθαρμένο πατέρα, μια δειλή μητέρα, τον καταραμένο γιο τους, τη σύφιλη που κληροδοτείται από τον πατέρα στον γιο και την ύπαρξη μιας ετεροθαλούς κόρης από την υπηρέτρια του σπιτιού, ο Ίψεν σοκάρισε τους σύγχρονούς του, καθώς «αποκάλυψε στο φόρουμ της σκηνής την υποκρισία της αστικής οικογενειακής ζωής», όπως σημειώνει η ερευνήτρια Erika Fischer-Lichte. Καταλυτικό ρόλο στη συντριβή των Άλβινγκ παίζει, βέβαια, εκτός από τη σπειροχαίτη της σύφιλης και η πουριτανική ηθικολογία, την οποία πρεσβεύει με τους πύρινους λόγους του ο πάστορας Μάντερς.
Το τραγικό είναι ότι ακούγοντας σήμερα­ τον Μάντερς, ο οποίος αποκαλεί­ «απροκάλυπτη ανηθικότητα τα παιδιά εκτός γάμου» και καγχάζει πως «έτσι ξεκινούν οι επαναστάσεις: όταν ο άνθρωπος αναζητά την ευτυχία του», γνωρίζεις πως –δυστυχώς– πληθαίνουν ξανά αυτές οι οπισθοδρομικές φωνές που διακηρύσσουν με το ίδιο μένος τέτοιες συντηρητικές ιδέες-βρικόλακες, στοιχειώνοντας άτομα και κοινωνίες και καταδικάζοντας οποιαδήποτε παρέκκλιση από τις δεσμευτικές νόρμες. Συμπέρασμα; «Αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα» εξίσου με την προσκόλληση στη συντήρηση, στον ψυχαναγκαστικό καθωσπρεπισμό και στο μύθο ενός ιδανικού αστικού φαίνεσθαι.

Βρικόλακες - εικόνα 2

Διατηρώντας μόνο την επίφαση­ του κλασικού θεάτρου (το πιάνο­ με την ουρά, ο μετρονόμος, οι φθαρμένοι τοίχοι, οι μακριές κουρτίνες) και αποζητώντας από τους ηθοποιούς νευρώδεις ερμηνείες, ταγμένες στο όραμα της παρουσίασης ενός δράματος ιδεών με καίρια ηθική ένταση, ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθέτησε το συγκλονιστικό αυτό έργο με θολές προθέσεις και σπασμωδικό τρόπο. Έχοντας μεν στα χέρια του την εξαιρετική μετάφραση του Γιώρ­γου Δεπάστα και μια πολλά­ υποσχόμενη διανομή, έστησε κάθε σκηνή τονίζοντας το χάσμα γενεών και τη διάσταση των συγκρουόμενων κόσμων που πρεσβεύουν οι ήρωες.
Η παράστασή­ του έχει μεν ατμόσφαιρα αλλά όχι και την προσοχή στη λεπτομέρεια, την οποία το έργο διακαώς αποζητά. Κάθε ηθοποιός υπερασπίζεται με θέρμη, αλλά σχηματικά το ρόλο του. Υπερβολική στη σκηνική της συμπεριφορά είναι η λαμπερή Μαρία Κίτσου (Ρεγκίνε), αληθοφανής, με μια έξυπνη γκροτέσκο νότα ο Γιώργος Κέντρος (Γιάκομπ), φλεγματικός στη μονομανία του ο Νίκος Χατζόπουλος (πάστορας), μετρημένη, αλλά ίσως αδικαιολόγητα ψύχραιμη η Μπέττυ Αρβανίτη (κ. Άλβινγκ), ενώ ο Κώστας Βασαρδάνης (Όσβαλντ), μολονότι στο τέλος είναι αποκαλυπτικός, δεν εμφορείται από την επίπλαστη ζωτικότητα που απαιτεί αρχικά ο ρόλος, ώστε η κατάληξή του να είναι πέρα για πέρα τραγική.

Περισσότερες πληροφορίες

Βρικόλακες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Η Έλεν Άλβιγκ καταστρέφεται διότι απαρνήθηκε τον εαυτό της και ζει καταπιεσμένη από τις μουχλιασμένες ιδέες-«βρικόλακες» που καταλύουν κάθε έννοια ατομικής ελευθερίας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Θέατρο

On Ego

Ερεθιστικά φιλοσοφικά ερωτήματα γύρω από την ιδέα του Εαυτού θέτει το γοητευτικό έργο του Βρετανού δραματουργού, που μας συστήνει ο Γιάννης Νταλιάνης σε μια προσεγμένη σκηνική παρουσίαση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
28/04/2022

Το Σώσε

Ένα από τα ευτυχέστερα δείγματα του κωμικού είδους, μια ωδή στο θέατρο, ανεβαίνει σε μια καλοκουρδισμένη παράσταση υψηλής ενέργειας και απολαυστικών ερμηνειών.

Κρατικά Βραβεία Συγγραφής Θεατρικού Έργου: Ανακοινώθηκε η προκήρυξη από το ΥΠΠΟΑ

Τρία βραβεία με χρηματικό έπαθλο περιλαμβάνει ο διαγωνισμός που στόχο έχει την ενίσχυση και προαγωγή του ελληνικού θεατρικού έργου.

Η Στέφανι Καρπ μάς συστήνει τους διεθνείς προσκεκλημένους του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου

Υπεύθυνη για τις Διεθνείς Θεατρικές Παραγωγές του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, η Δρ Στέφανι Καρπ, δίνει ένα πρώτο στίγμα για τους ξένους σκηνοθέτες που θα δούμε στο φεστιβάλ.

Ξεκίνησε το φεστιβάλ "Τα 12 Κουπέ" στο Τρένο στο Ρουφ

Ραντεβού στην αποβάθρα του Τρένου στο Ρουφ δίνουμε και φέτος για το φεστιβάλ "Τα 12 Κουπέ" που ήρθε να μας κινητοποιήσει με τον νεανικό του παλμό.

H νεαρή σκηνοθέτις Ανθή Φουντά μας συστήνεται

Έκανε την πρώτη της σκηνοθεσία στην Κορέα, συμμετείχε ο ηθοποιός σε ωραίες παραστάσεις και τώρα ανεβάσει στο Χώρο το ένα από τα δυο θεατρικά έργα του εξαιρετικού ποιητή της Γενιάς του '70 και μεταφραστή μεγάλων ξένων ποιητών, Αργύρη Χιόνη. Γνωρίστε την Ανθή Φουντά.

Ανοιχτό κάλεσμα συμμετοχής στο 10th Handmade & Recycled Theater Festival

H Ομάδα Τέχνης Fabrica Athens στηρίζει την ανεξάρτητη καλλιτεχνική δημιουργία με το Handmade & Recycled Theater Festival και αναμένει τις συμμετοχές σας.