Focus

Υποβλητικά τα πρώτα στιγμιότυπα από τις «Μάγισσες του Σάλεμ»

Από -

Οι πρώτες φωτογραφίες από τις «Μάγισσες του Σάλεμ» του Άρθουρ Μίλερ που μεταφράζει και σκηνοθετεί ο πολυσχιδής Νικορέστης Χανιωτάκης στη σκηνή του θεάτρου «Δημήτρης Χορν», φέρουν την υποβλητική ατμόσφαιρα και την εκφραστικότητα που συναντάμε στις φιγούρες και τα πρόσωπα του Ρέμπραντ, του Καραβάτζο ή ακόμα και του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου. Οι Νικήτας Τσακίρογλου, Άκης Σακελλαρίου, Ρένια Λουιζίδου, Ιωάννα Παππά, Γιάννης Καλατζόπουλος, Γεράσιμος Σκαφίδας και Μελίνα Βαμβακά πρωταγωνιστούν στην ατμοσφαιρική παράσταση που μας μεταφέρει στη δίκη των μαγισσών που έγινε στο Σάλεμ της Μασαχουσέτης το 1692, η οποία οδήγησε στο θάνατο είκοσι κατοίκους του χωριού με την κατηγορία της μαγείας.

Ο Άρθουρ Μίλερ έγραψε το βραβευμένο με Τόνι έργο το 1953 με αφορμή την αντικομμουνιστική υστερία που επικράτησε στις ΗΠΑ την εποχή του μακαρθισμού και οδήγησε στην φυσική και ηθική εξόντωση απλών πολιτών, ιδεολόγων και εκπροσώπων του πνευματικού κόσμου. Ο ευφυής παραλληλισμός των διώξεων του μακαρθισμού με το «κυνήγι μαγισσών» που επικράτησε στο Σάλεμ (όρος που εισήγαγε ο ίδιος στον 20ο αιώνα) ανέδειξε το έργο σε μια διαχρονική καταγγελία κατά των δεισιδαιμονιών, των προκαταλήψεων, του φανατισμού και της καταπάτησης των πολιτικών ελευθεριών. Ο ίδιος ο συγγραφέας άλλωστε βίωσε τις συνέπειες τους στην εποχή του με την ανακοπή της συγγραφικής του δραστηριότητας, καθώς αρνήθηκε να δώσει στην Επιτροπή του Μακάρθι ονόματα φιλο-κομμουνιστών.

«Όταν η ατμόσφαιρα είναι ηλεκτρισμένη ο φόβος παίρνει υπόσταση. Οι άνθρωποι του Σάλεμ έβλεπαν τον εαυτό τους σαν κάτοχο μιας ανώτερης αλήθειας. Αν το φως αυτής της αλήθειας έσβηνε, πίστευαν πως θα ερχόταν η συντέλεια του κόσμου. Όταν έχετε έναν ιδεολογικό κόσμο που θεωρεί τον εαυτό του τόσο αγνό, είναι φυσικό να τείνετε προς τα άκρα» υπογραμμίζει ο Άρθουρ Μίλερ για το έργο του που παίρνει οικουμενικές διαστάσεις, με εφαρμογή σε διαφορετικές στιγμές της παγκόσμιας Ιστορίας.

banner

Με άξονα την βαθιά αυτή πολιτική διάσταση του έργου, η παράσταση εστιάζει στην ασφυκτική θρησκευτικότητα, τη διαπλοκή στις ανθρώπινες σχέσεις και τη βία που ασκείται στην κοινωνία τόσο από τους φορείς της εξουσίας, όσο και μεταξύ των μελών της.

Η ιστορία των «Μαγισσών»

Όλα ξεκινούν με τον παράφορο έρωτα της Άμπιγκεϊλ για τον κεντρικό ήρωα, Τζον Πρόκτορ, έναν μεγαλύτερό της παντρεμένο άνδρα ο οποίος ωστόσο την απορρίπτει και διαλέγει να μείνει στο πλάι της συζύγου του. Έτσι, εκείνη μαζί με άλλες κοπέλες του χωριού του κάνουν μάγια για να τον φέρουν πίσω. Οι κάτοικοι του Σάλεμ τις ανακαλύπτουν και οι γυναίκες κινδυνεύουν να θανατωθούν ως μάγισσες. Η Άμπιγκεϊλ κατηγορεί την σύζυγο του αγαπημένου της ως υποκινήτρια των μεταφυσικών πράξεων, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει μία δίκη με καταστροφικές συνέπειες για όλους.

Το εξαιρετικό καστ συμπληρώνουν οι Θωμάς Γκαγκάς, Κατερίνα Νικολοπούλου, Ισιδώρα Δωροπούλου, Μαρία Μοσχούρη, Αντουανέτα Παπαδοπούλου και Δανάη Ομορεγκιέ Νεάνθ.

Τα σκηνικά υπογράφει η Αρετή Μουστάκα, τα κοστούμια η Χριστίνα Πανοπούλου, τους φωτισμούς η Χριστίνα Θανάσουλα, την πρωτότυπη μουσική σύνθεση ο Γιάννης Μαθές, την κίνηση η Αντιγόνη Γύρα και τις φωτογραφίες η Αγγελική Κοκκοβέ.

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό θεάτρου

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό θεάτρου

Σχετικά Θέματα