Θέμα

Το Θέατρο Τέχνης ποντάρει στο ελληνικό έργο

Από -

Η Μαριάννα Κάλμπαρη στη σημερινή συνέντευξη τύπου
Η Μαριάννα Κάλμπαρη στη σημερινή συνέντευξη τύπου

Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, Μαριάννα Κάλμπαρη, ανακοίνωσε στη σημερινή συνέντευξη τύπου το πλήρες ρεπερτόριο του οργανισμού για τη σεζόν 2021-2022, μιας και είχαμε ήδη πάρει μια πρώτη γεύση στα μέσα του Σεπτέμβρη. Με σύνθημα το στίχο από το «Πρωινό άστρο» του Γιάννη Ρίτσου «Μια κίνηση του τρυφερού χεριού σου έσβησε μεμιάς όλο το μαύρο», το πρόγραμμα του Θεάτρου Τέχνης στοχεύει να απαλύνει τον πόνο και να σβήσει το «μαύρο» που σκεπάζει τη ζωή μας τον τελευταίο ενάμιση χρόνο με τη δυναμική επιστροφή καλλιτεχνών και θεατών στο χώρο του θεάτρου γενικά αλλά και του Θεάτρου Τέχνης ειδικά, καθώς φέτος γιορτάζει την επέτειο 80 χρόνων από την ίδρυση του, το 1942, με μια σειρά από παράλληλες εκδηλώσεις.

«Οι ναυαγοί» της Ηρώς Μπέζου
«Οι ναυαγοί» της Ηρώς Μπέζου

Στις 14 Οκτωβρίου την αυλαία του Θεάτρου Τέχνης σηκώνει ο «Ποπολάρος» του Γρηγορίου Ξενόπουλου στη Φρυνίχου, ενώ ακολουθούν «Οι ναυαγοί», το πρώτο θεατρικό έργο της Ηρώς Μπέζου στο Υπόγειο (18/10), υπογραμμίζοντας με αυτόν τον τρόπο την κυριαρχία του ελληνικού έργου στο φετινό ρεπερτόριο με πρωτότυπα έργα από τους Λένα Κιτσοπούλου, Γιάννη Καλαβριανό, Γιώργο Μπλάνα, Γιώργο Βαλαή, Ιόλη Ανδρεάδη και Άρη Ασπρούλη καθώς και τον Βασίλη Μαυρογεωργίου που εμπνέονται από ιστορικά και κοινωνικά γεγονότα ή το έργο και τη ζωή ξένων και Ελλήνων δημιουργών. Παρότι η ελληνική δραματουργία κυριαρχεί, συναντάμε και κλασικά κείμενα των Ουίλιαμ Σαίξπηρ και Ζαν Ανούιγ.

«Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ σε σκηνοθεσία Μαρίας Πρωτόπαππα
«Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ σε σκηνοθεσία Μαρίας Πρωτόπαππα

Το πρόγραμμα του Υπογείου μαρτυρά την επιθυμία του Θεάτρου Τέχνης να προσελκύσει και νεότερο ηλικιακά κοινό. Εκτός από την Ηρώ Μπέζου που υπογράφει το κείμενο και συνσκηνοθετεί με τον Γιάννη Παπαδόπουλο τους «Ναυαγούς», ένα έργο για τρία πρόσωπα και τον έρωτα δύο νέων που έχει γεννηθεί πολύ πριν γνωριστούν (με τους Σοφία Κόκκαλη, Γιάννο Περλέγκα και Μιχάλη Τιτόπουλο), ακολουθούν τρεις ακόμα παραγωγές.

banner
Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης ετοιμάζουν το «Κόκκαλο»
Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης ετοιμάζουν το «Κόκκαλο»

Τον «Μακμπέθ» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, το έργο που «δεν μπορεί να συμβεί χειρότερη αρρώστια στον άνθρωπο, απ' το όλες οι αισθήσεις του να γίνουν όραση», καθώς είναι αυτή που θα τον μετατρέψει σε έναν πεντακάθαρο φονιά, επέλεξε να παρουσιάσει ο Θανάσης Δόβρης (από 4/11) σε μια νέα προσέγγιση με ένα δυνατό θίασο ερμηνευτών: Θάνος Τοκάκης, Εύη Σαουλίδου, Κώστας Κουτσολέλος, Κώστας Ξυκομηνός, Γρηγόρης Ποιμενίδης, Κωνσταντίνος Πλεμμένος. Ακολουθεί τον Φεβρουάριο η Μαρία Πρωτόπαππα με την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ. Μετά το «Ρίτερ, Ντένε, Φος», η σκηνοθέτις προσεγγίζει ένα από τα ωραιότερα κείμενα που γράφτηκαν ποτέ για την αντιπαράθεση του ανθρώπου με την εξουσία (από 4/2) σε σύμπραξη με τους Χρήστο Στέργιογλου, Γιάννη Τσορτέκη, Κίττυ Παϊταζόγλου, κ.ά. Στις 14 του ίδιου μήνα οι Ιόλη Ανδρεάδη και Άρης Ασπρούλης φέρνουν στο φως τη ζωή και το έργο του Αντονέν Αρτό στο «Κόκκαλο», μια ποιητική γκραν γκινιόλ τελετουργία εμπνευσμένη από τον επιδραστικότερο διανοητή, καλλιτέχνη και θεωρητικό του σύγχρονου θεάτρου.

«Ο Ποπολάρος» του Γρηγορίου Ξενόπουλου σε σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή
«Ο Ποπολάρος» του Γρηγορίου Ξενόπουλου σε σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή

Στη Φρυνίχου συναντάμε μόνο ελληνικά κείμενα και παραστάσεις με έντονο το μουσικό στοιχείο. Η ομάδα θεάτρου ΟΠΕRΑ αφηγείται την ιστορία του ερωτευμένου και επαναστάτη «Ποπολάρου», που σπάει τα στεγανά της ζακυνθινής αριστοκρατίας, λειτουργώντας ως «χορός» σε μία θεατρική διασκευή του διηγήματος του Γρηγόριου Ξενόπουλου με ζωντανή μουσική. Τη σκηνοθεσία και την πρωτότυπη μουσική σύνθεση υπογράφει ο Θοδωρής Αμπαζής. Για λίγες βραδιές αναμένουμε τη μουσική παράσταση «Στην οδό Φρυνίχου» (από 15/11) με τον Θοδωρή Βουτσικάκη να ερμηνεύει τα τραγούδια της «Όμορφης Ζωής» των Piovani, Λίνας Νικολακοπούλου (που υπογράφει την καλλιτεχνική επιμέλεια) και του ιδίου. Από 13 Δεκεμβρίου ο Γιάννης Καλαβριανός παρουσιάζει τους «Μικρούς πυροβολισμούς μέσα στη νύχτα» σε δικό του κείμενο και σκηνοθεσία με την ομάδα Sforaris. Μια ελεύθερη μεταφορά της νουβέλας «Μίχαελ Κόλχαας» του Χάινριχ Φον Κλάιστ που εστιάζει στο θέμα του νομοταγούς πολίτη που παρανομεί, στη φύση της εξουσίας και τα ζητήματα των κοινωνικών εκρήξεων και της ριζοσπαστικοποίησης των πολιτών, ανοίγοντας την επίκαιρη συζήτηση για τα ηθικά όρια μιας εξέγερσης. Πρωταγωνιστούν οι Γιώργος Γλάστρας, Χριστίνα Μαξούρη, Μάνος Πετράκης και Γιώργος Σαββίδης.

Τους «Μικρούς πυροβολισμούς μέσα στη νύχτα» υπογράφει ο Γιάννης Καλαβριανός
Τους «Μικρούς πυροβολισμούς μέσα στη νύχτα» υπογράφει ο Γιάννης Καλαβριανός

Ο νέος χρόνος μπαίνει με το άπαιχτο στην Ελλάδα τολμηρό έργο της Λένας Κιτσοπούλου, «Cry». Μια μετάκληση σε παραγωγή του θεάτρου Saint-Gervais και της Compagnie Bleu en Haut Bleu en Bas, με συμπρωταγωνιστές τους Νίκο Καραθάνο, Λένα Κιτσοπούλου, Άννα Λεμονάκη και Πολίν Ουγκέ. Μια πρώτη εκδοχή του έργου, που διερευνά τα όρια μεταξύ ευγένειας και βίας, ανέβηκε το 2017 στη Γενεύη. Η νέα εκδοχή του θα παρουσιαστεί εκεί στις 3 Δεκεμβρίου κι ένα μήνα μετά στη Φρυνίχου μόνο για πέντε παραστάσεις.
Ένα πρωτότυπο ρεμπέτικο μιούζικαλ που αντλεί έμπνευση από τη ζωή και το έργο της Μαρίκας Νίνου με αφορμή τα 100 χρόνια από την καταστροφή της Σμύρνης έγραψε ο Γιώργος Μπλάνας και η Μαριάννα Κάλμπαρη το σκηνοθετεί σε μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου με τους Βερόνικα Δαβάκη, Γιάννο Περλέγκα κ.ά. Ο λόγος για την «Παράξενη κοπέλα» (από 14/1), ένα έργο που εμπνέεται από πραγματικά πρόσωπα και γεγονότα για να συνθέσει μια μυθοπλασία με θέμα την ελεγεία του έρωτα αλλά και του ίδιου του ρεμπέτικου. Η παράσταση θα πλαισιωθεί από μια σειρά εκδηλώσεων και συναυλιών (οι οποίες θα ανακοινωθούν σύντομα) που θα λάβουν χώρα και στις δύο σκηνές του Θεάτρου Τέχνης τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο και θα έχουν ως θέμα τους την καταστροφή της Σμύρνης αλλά και το ρεμπέτικο.

«Cry» της Λένας Κιτσοπούλου
«Cry» της Λένας Κιτσοπούλου

Στον «Δράκο» (από 28/2) ο Γιώργος Βαλαής εμπνέεται από την ομώνυμη ταινία του Νίκου Κούνδουρου, το σύμπαν του βιβλίου «2666» του Ρομπέρτο Μπολάνιο και την έκρηξη του κινήματος #MeToo για να δημιουργήσει σε δικό του κείμενο και σκηνοθεσία μία παράσταση που αναζητά τα αίτια μιας μακράς παράδοσης κακοποιητικών συμπεριφορών και περιστατικών σεξουαλικής βίας. Παίζει ο ίδιος με τους Κατερίνα Ζησούδη, Μάγδα Καυκούλα, Θοδωρή Πεντίδη, κ.ά. Τέλος, ακόμη ένα ελληνικό έργο με κοινωνικές ανησυχίες κατακτά τη σκηνή της Φρυνίχου (από 4/3) και μάλιστα το πρώτο πάνω στο θεματικό κύκλο «Η βία παντού» που θα αποτελέσει σημαντικό κομμάτι του προγράμματος του Θεάτρου Τέχνης τόσο για τη φετινή όσο και για την επόμενη σεζόν. Το «Μοτέλ» που υπογράφει ο Βασίλης Μαυρογεωργίου με τους Νίκο Αλεξίου, Ιωάννα Μαυρέα, Μαριάννα Κάλμπαρη, Χρήστο Σαπουντζή, κ.ά., διερευνά τις σχέσεις των φύλων και τη συνύπαρξη στο πλαίσιο ασφυκτικών κοινωνικών στερεοτύπων και ταυτοτήτων, ενώ διερωτάται πάνω στην έννοια της επούλωσης: βασίζεται σε κάτι που «χτίζεται» μεταξύ των ανθρώπων ή μοιάζει με μια ταπετσαρία που σκεπάζει τους «λεκέδες» ενός εγκλήματος με σκοπό να ξεχαστούν για να προχωρήσουμε παρακάτω;

«Η δική της επανάσταση» σε κείμενο και σκηνοθεσία της Μαριάννας Κάλμπαρη
«Η δική της επανάσταση» σε κείμενο και σκηνοθεσία της Μαριάννας Κάλμπαρη

Το Θέατρο Τέχνης προχωρά, παράλληλα με το διά ζώσης πρόγραμμα του, στην υλοποίηση ψηφιακού ρεπερτορίου με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, διατηρώντας και φέτος τη δυναμική -από την πρώτη στιγμή της πανδημίας- διαδικτυακή του παρουσία μέσα από παραγωγές που σχεδιάζονται αποκλειστικά ή ειδικά για διαδικτυακή χρήση. Σε αυτό το πλαίσιο θα παρουσιαστούν τα web και audio έργα που διακρίθηκαν στον διαγωνισμό «Και τα στόματα εφωνάξαν όσα αισθάνετο η καρδιά» (τα οποία θα ανακοινωθούν σύντομα) και η παράσταση «Το Γεφύρι της Άρτας και οι Λυγερές του Κάτω Κόσμου» της Μαριάννας Κάλμπαρη, που έκανε πρεμιέρα μέσω του «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός» στο ιστορικό γεφύρι της Άρτας τον Ιούλιο 2021 και την οποία είδαμε πρόσφατα στην Αθήνα. Από 25 Νοεμβρίου η παράσταση που απευθύνεται σε εφήβους και ενήλικες, με ερμηνευτές τους Κατερίνα Λυπηρίδου, Βασίλη Μαυρογεωργίου, Θοδωρή Σκυφτούλη και Αμαλία Τσεκούρα, θα διατίθεται σε podcast. Το ίδιο θα ισχύσει και για την αποκλειστικά διαδικτυακή παράσταση «Η δική της επανάσταση», επίσης σε κείμενο και σκηνοθεσία της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του θεάτρου, η οποία δίνει φωνή σε τρεις θαρραλέες γυναίκες που πρώτες ασχολήθηκαν με το θέατρο κατά τα χρόνια της Επανάστασης. Παίζουν οι ηθοποιοί Λένα Κιτσοπούλου, Νέστωρ Κοψιδάς, Λένα Παπαληγούρα, Δημήτρης Πασσάς, η χορεύτρια και χορογράφος Χριστίνα Σουγιουλτζή, καθώς και ο μουσικός Κλέων Αντωνίου.

Η Παιδική Σκηνή του Θεάτρου Τέχνης επέλεξε να παρουσιάσει μια νέα μουσικοθεατρική διασκευή του κλασικού παραμυθιού του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν «Τα καινούργια ρούχα του Αυτοκράτορα», σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ευστρατίου. Με αφορμή τους περιορισμούς που έθεσε η πανδημία σχετικά με την επίσκεψη των σχολείων σε θεατρικούς χώρους, η παράσταση σχεδιάστηκε ειδικά για να ταξιδεύει και εκτός θεατρικής σκηνής και να παίζεται σε χώρους σχολείων αλλά και κάθε είδους αίθουσες εκδηλώσεων. Εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες θα ενταχθεί κανονικά στον προγραμματισμό του θεάτρου κατά την περίοδο των εορτών. Αξίζει να σημειωθεί ότι από την 1η του Νοέμβρη θα είναι διαθέσιμη και σε audio εκδοχή μέσω podcast.