Θέμα

Τι θα δούμε στην Επίδαυρο αυτό το καλοκαίρι;

Από -

Δεκαπέντε παραγωγές ετοιμάζονται να υποδεχτούν τους θεατές του Φεστιβάλ, που φέτος επανέρχεται δυναμικά: από τις 25/6 ως τις 5/9, στο αρχαίο θέατρο θα φιλοξενηθούν δέκα παραστάσεις, κυρίως έργα του Ευριπίδη (ο νεότερος των τραγικών υπερτερεί αισθητά), οι οποίες θα παίζονται και φέτος σε τριήμερα, ώστε να αναπληρωθεί η μειωμένη χωρητικότητα. Θα δούμε τραγωδία, κωμωδία, αλλά και σατυρικό δράμα, ενώ η επίσκεψη της Σαουμπίνε θα ρίξει αυλαία στο φεστιβάλ με κοσμοπολίτικη νότα. Παράλληλα, στη Μικρή Επίδαυρο θα παρουσιαστούν σύγχρονα ελληνικά έργα, που εμπνέονται από τους αρχαίους μύθους και γράφτηκαν κατά παραγγελία του Φεστιβάλ, ενώ το πρόγραμμά της θα κλείσει με τη δουλειά ενός από τους πλέον ταλαντούχους Έλληνες δημιουργούς.

#1 «Ιππείς» (25-27/6)

Ο Ρήγος στήνει αγώνες πολιτικής φαυλότητας

Η έναρξη του Φεστιβάλ προμηνύεται ξεσηκωτική και μπιτάτη με τον, κατά κύριο λόγο, χορογράφο Κωνσταντίνο Ρήγο στο πόστο του σκηνοθέτη και τον τραγουδιστή Πάνο Μουζουράκη σε ρόλο ηθοποιού. Ο Ρήγος επέλεξε για την πρώτη του σκηνοθεσία στην Επίδαυρο ένα έργο που σατιρίζει το φαινόμενο της δημαγωγίας και της διαφθοράς, εντοπίζοντας αναλογίες με τη σημερινή εποχή. «Για να αντικρούσεις έναν φαύλο πολιτικό, δημιούργησε έναν φαυλότερο», λένε οι «Ιππείς», για να εξηγήσουν πώς ένας άξεστος αλλαντοπώλης (Κων/νος Αβαρικιώτης) κατεβαίνει στην πολιτική ύστερα από την παρότρυνση δύο δούλων (Π. Μουζουράκης, Κων/νος Πλεμμένος) και κερδίζει κατά κράτος τον δημαγωγό Παφλαγόνα-Κλέωνα (Κ. Κόκλας) και μαζί την προτίμηση της νεολαίας, του Χορού των Ιππέων (Κορυφαία η Στεφανία Γουλιώτη), καθώς υπερέχει εξόφθαλμα στην… ψευτιά και τη συκοφαντία.

#2 «Ιφιγένεια η εν Ταύροις» (2-4/7)

Η τραγωδία-ύμνος στην αδερφική αγάπη

Επιδαύρια πρώτη και για τον Γιώργο Νανούρη, με ένα έργο που πιάνει το νήμα από την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι». Στο ευριπίδειο κείμενο βρίσκουμε την ηρωίδα στο ιερό της Αρτέμιδας στην Ταυρίδα, όπου τελούνται ανθρωποθυσίες, ενώ η ίδια ως ιέρεια πραγματοποιεί τον εξαγνισμό των θυμάτων. Εκεί, θα συναντήσει τον Ορέστη, που έχει συλληφθεί ως ιερόσυλος, και τα δύο αδέρφια θα επανενωθούν υπό το βάρος της επικείμενης θυσίας του Ορέστη. Ο Γιώργος Νανούρης είχε δοκιμαστεί στη φόρμα της αρχαίας τραγωδίας με διαφορετικούς όρους, όταν ανέβασε τον «Αίαντα» σε κλειστό θέατρο, με τον Μιχάλη Σαράντη ως μοναδικό ερμηνευτή. Τώρα, συναντιέται ξανά με τον ηθοποιό, που θα ερμηνεύσει τον Ορέστη, αλλά και με δύο καλλιτέχνιδες που έχουν σημαδέψει την πορεία του, τη Λένα Παπαληγούρα (Ιφιγένεια) και τη Χάρι Αλεξίου (Αθηνά).

banner

#3 «Βάτραχοι» (9-11/7)

Ποιητική κάθοδος στον Άδη

Η Αργυρώ Χιώτη, συνδημιουργός των VASISTAS, η οποία έχει ασχοληθεί κυρίως με το θέατρο της επινόησης παρά με το ανέβασμα αυτοτελών θεατρικών κειμένων, σκηνοθετεί την ωραιότερη ίσως αριστοφανική κωμωδία, που μας καλεί επιτακτικά να μην αφήσουμε την τέχνη να χαθεί από τη ζωή μας. Σε μια εποχή παρακμής της δραματικής ποίησης, ο θεός του θεάτρου κατεβαίνει στον Άδη προκειμένου να φέρει πίσω έναν από τους σπουδαίους τραγικούς ποιητές. Στους ρόλους του Διόνυσου και του δούλου του Ξανθία, δύο σπουδαίες ηθοποιοί (Μαρία Κεχαγιόγλου, Εύη Σαουλίδου), και στην απολαυστική ποιητική μονομαχία μεταξύ Αισχύλου και Ευριπίδη, η οποία θα κρίνει τον τυχερό που θα επιστρέψει στον Πάνω Κόσμο, οι Νίκος Χατζόπουλος και Ακύλλας Καραζήσης.

#4 «Ορέστης» (16-18/7)

Ευριπίδης με all star cast

Μια άκρως ειρωνική τραγωδία, που φωτίζει τον φαύλο κύκλο της βίας, τις συγκρούσεις μεταξύ γενεών, τη συνεχώς επαπειλούμενη κοινωνική συνοχή, παρουσιάζει ο Γιάννης Κακλέας με έναν ωραίο θίασο: στον ομώνυμο ρόλο ο συχνός συνεργάτης του Άρης Σερβετάλης, και μαζί του οι Μαίρη Μηνά (Ηλέκτρα), Αιμιλιανός Σταματάκης (Πυλάδης) κ.ά. Στον «Ορέστη», ο Ευριπίδης επισκέπτεται το μύθο των Ατρειδών, συλλαμβάνοντας μια δική του εκδοχή: Έξι ημέρες μετά τη δολοφονία της Κλυταιμνήστρας, ο Ορέστης και η Ηλέκτρα βρίσκονται ακόμη στο Άργος. Αποκηρυγμένοι και σε αναμονή της βίαιης θανατικής ποινής που έχει αποφασιστεί γι’ αυτούς, σκαρφίζονται ένα σχέδιο αιματηρής εκδίκησης, έως ότου η παρέμβαση του Απόλλωνα έρχεται να αποτρέψει μία ακόμη τραγωδία.

#5 «Ιχνευταί» (23-25/7)

Ένα σπάνια παιζόμενο σατυρικό δράμα

Δύο μόλις σατυρικά δράματα έχουν διασωθεί, ο «Κύκλωπας» του Ευριπίδη και οι «Ιχνευταί» του Σοφοκλή, και το δεύτερο όχι ακέραιο. Αυτό το δείγμα του θεατρικού είδους, το οποίο κατά την αρχαιότητα παρασταινόταν στο τέλος της τραγικής τριλογίας, σκηνοθετεί ο Μιχαήλ Μαρμαρινός. Η υπόθεση σχετίζεται με την εφεύρεση της λύρας από τον Ερμή, δηλαδή με το δώρο της μουσικής προς θεούς και ανθρώπους, γι’ αυτό και επιστρατεύτηκε ένας μεικτός θίασος μουσικών και ηθοποιών: στους κεντρικούς ρόλους ο Σταμάτης Κραουνάκης (Σιληνός) και ο κόντρα τενόρος Steve Katona (Ερμής), μαζί με τον Χάρη Φραγκούλη (Απόλλων) και την Αμαλία Μουτούση (Κυλλήνη).

#6 «Φοίνισσες» (30/7-1/8)

Η τραγωδία της εμφύλιας διχόνοιας

Με τη μοναδική τραγωδία του Ευριπίδη που αναφέρεται στο μύθο των Λαβδακιδών κατεβαίνει το Εθνικό στην Επίδαυρο, αναθέτοντας τη σκηνοθεσία στον Γιάννη Μόσχο. Ο σκηνοθέτης θα δώσει τις εξετάσεις του στο αρχαίο δράμα με ένα έργο που εκθέτει τις οδυνηρές συνέπειες της εμφύλιας διχόνοιας. Η υπόθεση αφορά τη μοιραία μονομαχία μεταξύ του Πολυνείκη και του Ετεοκλή, όταν ο δεύτερος αθέτησε τη συμφωνία τους να βασιλεύουν εκ περιτροπής στη Θήβα μετά την (αυτο)τιμωρία του Οιδίποδα. Τους ρόλους ερμηνεύουν οι Αργύρης Ξάφης και Θάνος Τοκάκης (Ετεοκλής και Πολυνείκης), ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης (Κρέων), η Μαρία Κατσιαδάκη (Ιοκάστη), η Λουκία Μιχαλοπούλου (Αντιγόνη) κ.ά.

#7 «Ελένη» (6-8/8)

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου σκηνοθετεί την (ιλαρο)τραγωδία του Ευριπίδη

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου, αφού εντρύφησε στην «Ελένη» του Γιάννη Ρίτσου, την οποία σκηνοθέτησε και ερμήνευσε επί σειρά ετών, επιστρέφει στον ίδιο μύθο και στην ομώνυμη (ιλαρο)τραγωδία του Ευριπίδη. Ο ποιητής εμπνέεται από την εκδοχή του Στησίχορου, που ήθελε την Ελένη να ζει στην Αίγυπτο καθ’ όλη τη διάρκεια του Τρωικού Πολέμου, ενώ στην Τροία υπήρχε μόνο ένα φασματικό είδωλό της. Η ιδέα πως ο πόλεμος έγινε «για ένα πουκάμισο αδειανό» έχει προσδώσει στο έργο αντιπολεμικές αναγνώσεις, αλλά ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι το παιχνίδι πάνω στις έννοιες του «είναι» και του «φαίνεσθαι». Στους ρόλους οι Έμιλυ Κολιανδρή (Ελένη), Θέμης Πάνου (Μενέλαος), Αγορίτσα Οικονόμου (Θεονόη) κ.ά.

#8 «Βάκχες» (13-15/8)

Το κύκνειο άσμα του Ευριπίδη με γυναικεία υπογραφή

Την τελευταία και, για πολλούς, την πιο συναρπαστική από τις ευριπίδειες τραγωδίες επέλεξε η Νικαίτη Κοντούρη, η δεύτερη (μόλις) γυναίκα που σκηνοθετεί φέτος στην Επίδαυρο. Έχοντας ως κεντρικό ήρωα τον θεό Διόνυσο, το έργο πραγματεύεται την αντίσταση στην καθιέρωση της διονυσιακής λατρείας από τον βασιλιά της Θήβας Πενθέα, γεγονός που θα οδηγήσει στην τρομερή τιμωρία του από τα χέρια της ίδιας του της μητέρας. Τα δραματικά πρόσωπα ερμηνεύουν οι Άκης Σακελλαρίου (Διόνυσος), Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος (Πενθέας), Κωνσταντίνα Τάκαλου (Αγαύη), Ιωάννα Παππά (Τειρεσίας) κ.ά.

#9 «Προμηθέας Δεσμώτης» (20-22/8)

Ο Άρης Μπινιάρης ροκάρει (ξανά) στην Επίδαυρο

Οι «Πέρσες» του είχαν μαγέψει την Επίδαυρο με την εκρηκτική μουσικότητά τους, και τώρα ο Άρης Μπινιάρης επιστρέφει στην ορχήστρα της με άλλη μία αισχύλεια τραγωδία. Η ιστορία του Προμηθέα, που τιμωρήθηκε σκληρά από τον Δία επειδή δώρισε τη φωτιά στους ανθρώπους, συχνά εκλαμβάνεται ως ένα διαχρονικό σύμβολο αντίστασης απέναντι στην εξουσία, που εδώ αναμένεται να ερμηνευτεί μέσα από τη ρυθμικότητα του λόγου και τη σύνδεση του κειμένου και της σκηνικής δράσης με τη μουσική, τους ήχους και τον σωματικό ρυθμό. Τον κεντρικό ρόλο του Προμηθέα θα ερμηνεύσει ο Γιάννης Στάνκογλου, και στους υπόλοιπους ρόλους θα δούμε τον Άρη Μπινιάρη (Κράτος), τον Κωνσταντίνο Γεωργαλή (Βία), τον Δαυίδ Μαλτέζε (Ήφαιστος), τον Αλέκο Συσσοβίτη (Ωκεανός), την Ηρώ Μπέζου (Ιώ) και τον Ιωάννη Παπαζήση (Ερμής).

#10 «oedipus / οιδίποδας» (3-5/9)

Διεθνής συμπαραγωγή με έμπνευση από τον Σοφοκλή

Ο Τόμας Οστερμάγερ, σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής της βερολινέζικης Schaubühne, έχει διχάσει πολλές φορές τους Έλληνες θεατές με τις αναγνώσεις του στα κλασικά έργα, όπως είχε συμβεί και την πρώτη φορά που βρέθηκε στην Επίδαυρο, με τον «Οθέλλο» (2010). Για τη δεύτερη κάθοδό του στρέφεται στους αρχαιοελληνικούς μύθους, όμως δεν βασίζεται στο έργο του Σοφοκλή αλλά στο έργο της σύγχρονης Γερμανίδας δραματουργού Μάγια Τσάντε, που τοποθετεί το μύθο σε μια εξοχική κατοικία στη σύγχρονη Ελλάδα. Εκεί, η ιδιοκτήτρια μιας βιομηχανίας χημικών, που απολαμβάνει τις διακοπές της με τον νεότερο σύντροφό της, θα αντιμετωπίσει την επίσκεψη του αδερφού της και μια σειρά οικογενειακών μυστικών που θα διαταράξουν με τραγικό τρόπο τη σχέση της.

#11 «Το σπίτι με τα φίδια» (9-10/7 - Μικρή Επίδαυρος)

Ηρακλής και Δηιάνειρα με σύγχρονη οπτική

Το πρώτο από τα τέσσερα συνολικά έργα του ενιαίου κύκλου «Contemporary Ancients» ανήκει στον Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και εμπνέεται από τις «Τραχίνιες» του Σοφοκλή. Ο συγγραφέας δίνει μια αναπάντεχη και εντελώς σύγχρονη οπτική στον σοφόκλειο μύθο, κατά τον οποίο η Δηιάνειρα, ενώ επιχειρεί με μαγικά φίλτρα να κερδίσει πίσω την αγάπη του Ηρακλή, τον οδηγεί άθελά της σε έναν φριχτό, οδυνηρό θάνατο. Την παράσταση θα σκηνοθετήσει, με τη χαρακτηριστική ρεαλιστική υπογραφή της, η Ελένη Σκότη, και τους ρόλους θα ερμηνεύσουν οι Αλεξία Καλτσίκη, Ράνια Οικονομίδου, Αριέττα Μουτούση, Μάρω Παπαδοπούλου, Ηρώ Πεκτέση, Μιχαήλ Ταμπακάκης και Αλέξανδρος Μανωλίδης.

#12 «Γάλα, αίμα» (16-17/7 - Μικρή Επίδαυρος)

Η «Μήδεια» στην ελληνική επαρχία

Η Αλεξάνδρα Κ* προσεγγίζει τη «Μήδεια» του Ευριπίδη και τοποθετεί τη δράση του έργου της σε μια εποχή κατά την οποία η γυναίκα αρχίζει να αντιλαμβάνεται ότι τα δύο φύλα δεν χαίρουν της ίδιας αντιμετώπισης. Η ιστορία διαδραματίζεται σε ένα χωριό της ελληνικής επαρχίας στα τέλη της δεκαετίας του ’50, όπου η κεντρική ηρωίδα, η Ξένη, έχει περάσει για χρόνια τη ζωή της περιορισμένη στους ρόλους της συζύγου και της μητέρας, ώσπου ο άντρας της παντρεύεται μιαν άλλη γυναίκα… Την παράσταση θα σκηνοθετήσει ο Γιάννος Περλέγκας και στους ρόλους θα δούμε τους Έλενα Τοπαλίδου, Σύρμω Κεκέ, Μιχάλη Τιτόπουλο κ.ά.

#13 «Κρεουργία» (23-24/7 - Μικρή Επίδαυρος)

Οι «Βάκχες» στον ψηφιακό κόσμο

Ο Γιάννης Μαυριτσάκης εμπνέεται από τις ευριπίδειες «Βάκχες» και συλλαμβάνει ένα σύγχρονο, τεχνοκρατικό σύμπαν όπου το παλάτι του Πενθέα έχει αντικατασταθεί από μια οθόνη προβολής. Στη δική του εκδοχή, τα τελετουργικά δρώμενα που συντελούνται δεν αφορούν (όπως στο πρωτότυπο) μόνο το εύθραυστο όριο που χωρίζει το ανθρώπινο και το θείο, ή τη λογική και το ένστικτο, αλλά και αυτό μεταξύ εικονικού και πραγματικού. Την παράσταση θα σκηνοθετήσει ο Γιώργος Σκεύας και τους ρόλους θα ερμηνεύσουν οι Μάξιμος Μουμούρης, Κόρα Καρβούνη, Αγγελική Παπαθεμελή, Γιώργος Ζιόβας κ.ά.

#14 «Η Φαίδρα καίγεται» (30-31/7 - Μικρή Επίδαυρος)

Η φλόγα του αδιέξοδου έρωτα ανάβει

Τον ερωτισμό ως κάλεσμα ζωής διαβάζει η Αμάντα Μιχαλοπούλου στο μύθο της Φαίδρας, που ερωτεύτηκε, χωρίς ανταπόκριση, τον γιο του άντρα της. Ξεπερνώντας την ερμηνεία που εντοπίζει στην ευριπίδεια «Φαίδρα» την ιστορία ενός αδιέξοδου έρωτα, ο οποίος καταλήγει τραγικά με έναν διπλό θάνατο, η συγγραφέας δημιουργεί μια σύγχρονη ηρωίδα που αναλαμβάνει την ευθύνη της επιθυμίας της και έρχεται αντιμέτωπη με τη φλόγα του πάθους και της ζωής, του θανάτου και της αναγέννησης. Την παράσταση σκηνοθετεί ο Γιάννης Καλαβριανός και στις ερμηνείες θα δούμε τους Άννα Μάσχα, Νίκο Λεκάκη, Μαρία Κοσκινά κ.ά.

#15 «Ευριπίδης του Ευριπίδη» (6-7/8 - Μικρή Επίδαυρος)

Ο Ευριπίδης Λασκαρίδης και η μυθολογία (του)

Ειδικά σχεδιασμένη για το Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου είναι η τελευταία δουλειά του Ευριπίδη Λασκαρίδη, του ταλαντούχου καλλιτέχνη που έχει δημιουργήσει μια μοναδική ταυτότητα συναποτελούμενη από το χορό, το θέατρο και την εικαστική περφόρμανς. Στην παράσταση με τον εύγλωττο τίτλο «Ευριπίδης του Ευριπίδη», σε δική του σύλληψη, σκηνοθεσία και χορογραφία, ο Λασκαρίδης θα εξερευνήσει πτυχές της αρχαίας και της σύγχρονης ελληνικής ταυτότητας, βουτώντας παράλληλα τόσο στην αρχαιότητα όσο και στην προσωπική καλλιτεχνική του μυθολογία. Τις μνήμες, τις κινήσεις και τις εικόνες από το προσωπικό του και το συλλογικό μας παρελθόν θα τις μοιραστεί επί σκηνής με την Αμαλία Κοσμά και τον Ευθύμιο Μοσχόπουλο.

Σχετικά Θέματα