Focus

Θέατρο και αναγνώσεις για την Εθνική Επέτειο της 25ης Μαρτίου

Μια παράσταση και δυο αναγνώσεις με επετειακό χαρακτήρα αναζωπυρώνουν την ιστορική μνήμη με αφορμή τον εορτασμό των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση.

banner

«Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου»

banner

«Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου» του Μ. Καραγάτση είναι μια από τις τρεις παραστάσεις που ανέβασε σε streaming το Εθνικό Θέατρο με αφορμή τον εορτασμό των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση και η προβολή της θα επαναληφθεί το Σάββατο 27/3 (7.30 μ.μ.), την ημέρα όπου γιορτάζεται σε όλο τον κόσμο η Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου, απευθείας από τη Σκηνή «Κοτοπούλη» (εδώ). Η αληθινή (;) ιστορία ενός εξωμότη γίνεται στα επιδέξια χέρια του Καραγάτση ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα και αξίζει να το απολαύσετε στη διασκευή του Θανάση Τριαρίδη και τη γοργή, έξυπνη άκρως προσεκτική, εύληπτη και μαζί υπαινικτική σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου.


Μας ενθουσίασε η online πρεμιέρα της παράστασης στo Εθνικό Θέατρο. Διατηρώντας αμείωτο το σασπένς ο Δημήτρης Τάρλοου ανέδειξε αριστοτεχνικά μέσα από τον συνταρακτικό κλαυσίγελο της προσωπικότητας του Μίχαλου Ρούση κομμάτια της ελληνικής Ιστορίας. Γνώριμοι ημίθεοι από το έπος του 1821 παρελαύνουν στη σκηνή χωρίς υπερβολές και διδακτισμούς. Υπέροχος ο Γιώργος Χριστοδούλου στον πρωταγωνιστικό ρόλο, δίνει το τέμπο παίζοντας με σεμνότητα και δίχως μελοδραματισμούς, οι νεαρές ηθοποιοί Βίκυ Κατσίκα και Λεωνή Ξεροβάσιλα αποδεικνύονται ιδανικές παρτενέρ, ενώ εξαιρετικές είναι οι ερμηνείες και των υπόλοιπων ηθοποιών.

«Λουκής Λάρας»

Ένα ακόμα λογοτεχνικό έργο που περιμέναμε να ζωντανέψει στο θέατρο με αφορμή τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης είναι ο «Λουκής Λάρας» του Δημήτριου Βικέλα. Δυστυχώς η καραντίνα δεν επέτρεψε στο Λευτέρη Γιοβανίδη, σκηνοθέτη και καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά να πραγματοποιήσει την πρεμιέρα όπως είχε προγραμματιστεί. Η παράσταση θα παιχτεί το καλοκαίρι με πρωταγωνιστή το Μανώλη Μαυροματάκη, όμως μέχρι να συμβεί αυτό, την Πέμπτη 25/3 (6 μ.μ.) θα παρουσιάσει από το site του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά ένα μίνι ντοκιμαντέρ σε σκηνοθεσία των Κωνσταντίνου Σαμαρά και Δάφνης Χαιρετάκη, που φωτίζει την προσωπικότητα και το έργο του συγγραφέα Δημητρίου Βικέλα.

Σημαντικές προσωπικότητες καταθέτουν τις απόψεις τους και μας φωτίζουν εκείνη την εποχή σκιαγραφώντας την καθημερινή ζωή στον ελλαδικό χώρο την περίοδο του 1821. Η Μαρία Ευθυμίου (Καθηγήτρια Ιστορίας του ΕΚΠΑ), η Ζωή Μπέλλα Αρμάου (Δρ. Φιλολογίας), ο Σωτήριος Γκλαβάς (Γενικός Γραμματέας του Συλλόγου προς Διάδοσιν Ωφέλιμων Βιβλίων), 0 Δημήτρης Κάβουρας, η Κυβέλη Ζωή (εικαστικός), ο Γιάννης Σαμαρτζής (έμπορος τέχνης).

Ύμνος εις την Ελευθερίαν

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος «υψώνει» τη δική του γαλανόλευκη, ανήμερα της Εθνικής Επετείου, αποτίοντας φόρο τιμής σε όλους τους αγωνιστές του Έθνους. Ο Εθνικός μας Ύμνος σε στίχους του Διονύσιου Σολωμού θα αποδοθεί συμβολικά από τους ηθοποιούς Ιώβη Φραγκάτου και Τάσο Πυργιέρη ανήμερα της διπλής εορτής για τη χώρα μας, στην ιστοσελίδα και στα podcast του ΚΘΒΕ. Ακούγεται απόσπασμα από το 4ο μέρος της «Συμφωνίας της Λεβεντιάς» του Μανώλη Καλομοίρη, με την Συμφωνική Ορχήστρα της Σόφιας υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Βύρωνα Φιδετζή.

Ο «Ύμνος εις την Ελευθερίαν» είναι ένα ποίημα που έγραψε ο Διονύσιος Σολωμός το 1823, τμήμα του οποίου αποτελεί τον Εθνικό Ύμνο της Ελλάδας από το 1865 και της Κύπρου απ’ το 1966. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο εθνικό ύμνο του κόσμου, καθώς αποτελείται από 158 στροφές ή διαφορετικά από 632 στίχους. Το ποίημα γράφτηκε τον Μάιο 1823 στη Ζάκυνθο κι ένα χρόνο αργότερα τυπώθηκε στο Μεσολόγγι. Συνδυάζει στοιχεία απ’ τον ρομαντισμό αλλά και τον κλασικισμό. Οι στροφές που χρησιμοποιούνται είναι τετράστιχες, ενώ στους στίχους παρατηρείται εναλλαγή τροχαϊκών οκτασύλλαβων και επτασύλλαβων. Το 1828 μελοποιήθηκε από τον Κερκυραίο Νικόλαο Μάντζαρο, πάνω σε λαϊκά μοτίβα για τετράφωνη ανδρική χορωδία και έκτοτε ακούγονταν τακτικά σε εθνικές εορτές αλλά και στα σπίτια των Κερκυραίων αστών. Έτσι αναγνωρίστηκε στη συνείδηση των Ιωνίων ως άτυπος ύμνος της Επτανήσου. Ακολούθησαν κι άλλες μελοποιήσεις από τον Μάντζαρο που υπέβαλε το έργο του στον βασιλιά Όθωνα. Οι 24 πρώτες τετράστιχες στροφές του ποιήματος καθιερώθηκαν το 1865 ως ο Εθνικός Ύμνος της Ελλάδας.