Κριτική

Πουλιά στον αέρα

Από -

Η φάρσα δεν είναι εύκολη υπόθεση, όπως επιβεβαιώνεται από το ανέβασμα αυτής της τυπικής, αν και όχι ιδιαίτερα σπιρτόζικης, φαρσοκωμωδίας που υπογράφει ο Γάλλος μετρ του είδους.

Καθώς οι ερωτικές φαρσοκωμωδίες στηρίζονται σε μία κεντρική ιδέα περί απιστίας που επαναλαμβάνεται με διαφοροποιήσεις από έργο σε έργο, θεωρούνται εγγυημένη συνταγή γέλιου και από μία άποψη είναι. Μπορεί να μη διεκδικούν δραματουργικές δάφνες ούτε διαθέτουν ιδεολογικό έρεισμα, τουλάχιστον στις μέρες μας –καθώς διατυπώνουν αναχρονιστικές αντιλήψεις περί της συζυγικής απιστίας ως ανδρικού προνομίου και αντιμετωπίζουν τη γυναικεία απιστία αποκλειστικά ως ανταποδοτική απειλή, που συνήθως δεν φτάνει καν στην πραγματοποίηση–, όμως πρόκειται για διασκεδαστικά έργα που εκμεταλλεύονται την τυποποιημένη υπόθεση και κατασκευή και, ειδικά στις καλές εκδοχές τους, προσφέρουν άφθονο, απροβλημάτιστο έστω γέλιο.

Τα «Πουλιά στον αέρα» –που δεν θεωρώ πάντως ότι διεκδικούν μία θέση στα ευτυχέστερα δείγματα του είδους– ανακυκλώνουν αυτή τη συνταγή, όπου δύο απατημένες σύζυγοι αποφασίζουν να πληρώσουν με το ίδιο νόμισμα τους συζύγους τους, με αποτέλεσμα να δημιουργείται στη σκηνή ένα κωμικό αλαλούμ από το μπες-βγες προσώπων –πρώην, νυν και επίδοξων εραστών και ερωμένων– που μπλέκουν τα... μπούτια τους. Το όλο εγχείρημα όμως χωλαίνει, καθώς η σκηνοθεσία του Νίκου Μαστοράκη φαίνεται πως δεν αντιμετώπισε το κατεξοχήν ζητούμενο που αφορά τη φάρσα: την τήρηση των ευαίσθητων ισορροπιών.

Έτσι μετά από ένα ευχάριστο πρώτο μέρος όπου απολαμβάνει κανείς την ευρυθμία και την τόσο-όσο κωμική απόδοση του έργου, μαζί και τις ερμηνείες των Χρήστου Χατζηπαναγιώτη, Βίκυς Σταυροπούλου, Γιώργου Χρανιώτη, Μαριλού Κατσαφάδου κ.ά., στο δεύτερο μέρος οι θεατές βλέπουν άλλο έργο: ο ρυθμός και η υπόθεση πλατειάζουν, το κωμικό ξεχειλώνει, τα στερεοτυπικά, άνοστα αστεία δίνουν και παίρνουν, το φινάλε εκβιάζεται προς μια βιαστική λύση και οι ηθοποιοί δείχνουν να έχουν χάσει τον έλεγχο, παρασυρμένοι ίσως από ένα εύκολο είδος που όμως βάζει παγίδες σε όσους δεν το παίρνουν στα σοβαρά.

ΑΛΙΚΗ, Αμερικής 4, κέντρο, 2103210021, Διάρκεια: 140΄.

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό θεάτρου