Θέμα

Όλα όσα δεν πρέπει να χάσουμε στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου

Από , , -

Μπομπ Γουίλσον, Ρομπέρ Λεπάζ και Θέατρο του Ήλιου, Dead Can Dance, Tindersticks κι Ελένη Καραΐνδρου: οι αστέρες, οι δεινοί πειραματιστές και οι διάσημοι Έλληνες πρωταγωνιστές διεκδικούν το θεατρικό, μουσικό και χορευτικό μας ενδιαφέρον φέτος το καλοκαίρι, από τις 30/5 μέχρι τις 3/8. Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου αποδεικνύει πως έχει πλέον και όραμα, και ταυτότητα, και πρόγραμμα με διεθνή ακτινοβολία. Ακολουθεί ένας οδηγός επιβίωσης για το πιο καυτό φεστιβαλικό ραντεβού.

banner

#1 Μπεστ σέλερ από τη Γερμανία

Όταν ένα αγαπημένο μυθιστόρημα, όπως το λογοτεχνικό ντεμπούτο του Τζέφρυ Ευγενίδη «Αυτόχειρες παρθένοι», ανεβαίνει σε σκηνοθεσία μιας από τις πλέον ανερχόμενες σκηνοθέτιδες παγκοσμίως, σε συμπαραγωγή δύο ιστορικών γερμανικών θιάσων (Volksbühne - Kammerspiele), ο συνδυασμός δεν μπορεί παρά να καταγράφεται ως πολλά υποσχόμενος. Στα λίγα χρόνια της συνεργασίας της με την ιστορική Volksbühne, η Σούζαν Κένεντι κατάφερε να ανανεώσει το προφίλ της, βάζοντάς τη στην τροχιά των visual arts του 21ου αιώνα, κι έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα να μας το αποδείξει. Η παράσταση έχει χαρακτηριστεί από το γερμανικό Τύπο ως μια «ενοχλητική τελετουργία» που όλοι πρέπει να δούμε. (Πειραιώς 260, 4-5/7)

#2 Τριπλό επιδαύριο στοίχημα

Το Εθνικό Θέατρο πάντα εμπιστεύεται τους νέους δημιουργούς, ακόμη και όταν πρόκειται για το δύσκολο στίβο της Επιδαύρου. Μετά την περσινή κάθοδο του Θάνου Παπακωνσταντίνου, φέτος δίνει τη σκυτάλη σε τρεις γυναίκες, που θα δοκιμαστούν για πρώτη φορά στο ιστορικό θέατρο του Πολύκλειτου. Η Ιώ Βουλγαράκη, η Λίλλυ Μελεμέ και η Γεωργία Μαυραγάνη ανέλαβαν να σκηνοθετήσουν τα τρία έργα της αισχυλικής Ορέστειας («Αγαμέμνων», «Χοηφόροι» και «Ευμενίδες» αντίστοιχα), που θα παρουσιαστούν σε κοινή παράσταση. (28-29/6)

banner

#3 Αρχαίο δράμα... εισαγωγής

Δύο πολυαναμενόμενες ξένες παραγωγές, δύο σπουδαίοι θεατράνθρωποι, δύο λόγοι να κατασκηνώσουμε στην Επίδαυρο! Ο «μάγος της εικόνας» Μπομπ Γουίλσον ανεβάζει τον «Οιδίποδα», μια δική του εκδοχή των δύο έργων του Σοφοκλή, προορισμένη ειδικά για αρχαία θέατρα και πάντα με το υψηλής αισθητικής εικαστικό του ύφος (21-22/6). Ένα μήνα αργότερα, το πρώτο εθνικό θέατρο της Γαλλίας, η Comédie-Française –σε μία από τις σπάνιες εκτός έδρας εμφανίσεις του– έρχεται για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με το δίπτυχο «Ηλέκτρα/Ορέστης», σε σκηνοθεσία του σπουδαίου Ίβο βαν Χόβε. Η παράσταση συνθέτει μια μεγάλη σκηνική τοιχογραφία την οικογένειας των Ατρειδών και δίνει την ευκαιρία στον ιστορικό γαλλικό θίασο να συναντηθεί με το αρχαίο δράμα στο κατεξοχήν έδαφός του. (26-27/7)

#4 Δύο σπουδαία γκρουπ στο Ηρώδειο

Οι σπουδαίοι Μπρένταν Πέρι και Λίζα Τζέραρντ, δηλαδή οι μοναδικοί Dead Can Dance, έρχονται στο Ηρώδειο για μια παράσταση που θα αφήσει ιστορία (3/7). Η εκπληκτική ambience που χαρακτηρίζει τη μουσική δημιουργία του γκρουπ έχει στενή σχέση με την αρχαία ελληνική παράδοση. Αυτό μένει να αποδειχτεί και στη σκηνή, όπου θα δούμε την παράσταση «Dionysus», η οποία περιλαμβάνει το καινούργιο τους άλμπουμ και κάποια άλλα χαρακτηριστικά τους κομμάτια. Λίγο αργότερα ένα άλλο σπουδαίο βρετανικό γκρουπ, οι Tindersticks, θα κουρδίσουν τα όργανα στον ίδιο χώρο (13/7), για ένα live με σαγηνευτικά μελαγχολική και γοητευτική ατμόσφαιρα, με τη χαρακτηριστική φωνή του Στιούαρτ Στέιπλς να ταξιδεύει το αθηναϊκό κοινό.

#5 Σαιξπηρικό ρεσιτάλ στην Πειραιώς

Την ιστορία του πιο γνωστού –και πιο παρεξηγημένου– βασιλιά του σαιξπηρικού σύμπαντος θα δούμε από μια ομάδα που έχει κάνει αίσθηση με τον τρόπο που αντιμετωπίζει τα κλασικά κείμενα. Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων, που εντυπωσίασε πριν από λίγα χρόνια, πάλι στο Φεστιβάλ Αθηνών, με τη «Σφαγή των Παρισίων» του Κρίστοφερ Μάρλοου, επανέρχεται τώρα στην ελισαβετιανή δραματουργία με την «Τραγωδία του βασιλιά Ριχάρδου Γ΄». Οι παραστάσεις της δίνουν ισάξια σημασία στο λόγο, στη μουσική και στην κίνηση κι εμβαθύνουν πέρα από τα προφανή νοήματα του κειμένου. Με όχημα τη νέα μετάφραση της Ιζαμπέλας Κωνσταντινίδου, μερικοί από τους καλύτερους ηθοποιούς της νέας γενιάς (Γιώργος Χριστοδούλου, Ντένης Μακρής, Γιώργος Κισσανδράκης κ.ά.) αναμετριούνται με το μέγεθος του σαιξπηρικού κειμένου, σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη. (Πειραιώς 260, 14-17/6)

#6 Μπαρόκ σουίτες πολυτελείας

Πριν από δυόμισι χρόνια ο Γιο Γιο Μα έπαιξε τις έξι σουίτες για τσέλο του Μπαχ σε μια ιστορική συναυλία στο Hollywood Bowl, αφιερώνοντάς τις στον μεγάλο τσελίστα Πάμπλο Καζάλς, χάρη στον οποίο μπήκαν στο σύγχρονο κλασικό ρεπερτόριο. Σύμφωνα με τον Αμερικανό βιρτουόζο τσελίστα, οι σουίτες αυτές είναι έργο ζωής, ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην καλλιτεχνική πορεία του, αφού «εδώ και 60 χρόνια μού χαρίζουν έμπνευση, ανακούφιση και χαρά σε περιόδους άγχους, γιορτής αλλά και απώλειας». Επιπλέον, από πέρυσι ξεκίνησε ένα μουσικό ταξίδι παρουσιάζοντάς τις σε 36 πόλεις του κόσμου και σε αντίστοιχες εμβληματικές σκηνές. Η Αθήνα, και πιο συγκεκριμένα το Ωδείο Ηρώδου Αττικού, ένα θέατρο που ταιριάζει απόλυτα με τις απόκοσμες μελωδίες των συνθέσεων του Μπαχ, δεν θα μπορούσε να λείπει από το λαμπερό του tour. (30/6)

#7 Η επιστροφή μιας ρηξικέλευθης Καταλανής

Η Αγχέλικα Λίντελ από το Φιγκέρες της Καταλονίας ανήκει στις περιπτώσεις των αιρετικών καλλιτεχνών, που οι παραστάσεις τους διχάζουν το κοινό. Το ζήσαμε το 2014, τη χρονιά που παρουσιάστηκαν στο φεστιβάλ δύο έργα της. Οι θεατρικοί μύθοι που κατασκευάζει η προκλητική εκπρόσωπος της ευρωπαϊκής αβανγκάρντ, ορμώμενη από αληθινές τραγωδίες, θίγουν υπαρξιακά ζητήματα και μπορούν να ιδωθούν ως πράξεις ευαισθητοποίησης ή ως αντικοινωνικά μανιφέστα. Το «Γένεσις 6, 6-7», ένα από τα τελευταία της έργα, που εμπνέεται από την Παλαιά Διαθήκη, αποτυπώνει έναν κόσμο που αναζητά την (αυτο)καταστροφή προκειμένου να αγγίξει το ιερό και πυροδοτείται σκηνικά από τη ζωντανή παρουσία της περφόρμερ/δραματουργού. (Πειραιώς 260, 30-31/5)

#8 Δύο μεγάλες χορευτικές στιγμές

Δυο πρωτοπόροι καλλιτέχνες, που είναι γνώριμοι και απόλυτα αγαπητοί στο ελληνικό κοινό, η Αν Τερέζα ντε Κεερσμάκερ και ο Μπορίς Σαρμάτς, επιστρέφουν στη χώρα μας με νέες, φιλόδοξες παραγωγές. Η Βελγίδα χορογράφος/χορεύτρια, που συνδέει ανάγλυφα το χορό με την εικαστικότητα, θα παρουσιάσει μαζί με την ομάδα της Rosas, υπό τους ήχους του Μπαχ, μια χορογραφία την οποία οι κριτικοί χαρακτήρισαν «υπέρτατη στιγμή χάρης και ομορφιάς». Το συναισθηματικά φορτισμένο έργο της έχει τον τίτλο ενός λουθηρανικού ψαλμού, που είναι χαραγμένος στον τάφο της Πίνα Μπάους: «Εν τω μέσω της ζωής, βρισκόμαστε στο θάνατο» (Ηρώδειο, 2/7). Σε μιαν άλλη σκηνή του φεστιβάλ, στην Πειραιώς 260, ο Γάλλος Μπόρις Σαρμάτς παρουσιάζει το «infini», μια παράσταση όπου ο χρόνος σταματά να μετρά... (11-14/7) Μαζί με τους χορευτές του μιλούν, τραγουδούν και χορεύουν, δημιουργώντας μιαν αίσθηση απείρου μέσα στο χώρο. Το τρομερό παιδί του αβανγκάρντ ευρωπαϊκού χορού και δημιουργός του Μουσείου του Χορού μας είχε ενθουσιάσει πέρυσι με το «enfant».

#9 Υπόκλιση στον ροκ μύθο

Οι Jethro Tull, το ιστορικό βρετανικό γκρουπ με την ξεχωριστή και ιδιάζουσα θέση στην πορεία και την εξέλιξη του ροκ, κλείνουν μισόν αιώνα δημιουργικής παρουσίας. Από το 1969, με δίσκους που έκαναν αισθητική τομή στην ηλεκτρική μουσική και τη λαϊκή παράδοση, έδωσαν ένα εντελώς δικό τους νόημα στον όρο «art rock» κι έσμιξαν ποικίλα μουσικά είδη – από το hard rock μέχρι την ποιητική jazz και από το rhythm & blues μέχρι την κλασική. Αυτόν τον Ιούνιο έρχονται ξανά στο Ωδείο Ηρώδου ­Αττικού, με τον φυσικό ηγέτη τους, τον τραγουδιστή, φλαουτίστα, πολυοργανίστα και συνθέτη Ίαν Άντερσον, για να μας αποδείξουν πόσο άφθαρτοι είναι καλλιτεχνικά. (15/6)

#10 Η μαγεία της Ελένης

Τριάντα ένα χρόνια μετά την ιστορική της συναυλία στο Ηρώδειο, η Ελένη Καραΐνδρου παρουσιάζει ξανά ένα πλούσιο μουσικό πρόγραμμα από όλη τη δημιουργική της πορεία. Στο πρώτο μέρος θα ακουστούν μουσικές από τον πρόσφατο δίσκο της «Tous des oiseaux», που έχει διακριθεί διεθνώς, ενώ στο δεύτερο κομμάτια από όλες τις δουλειές που έχει κάνει με τους Αγγελόπουλο, Μαρκετάκη, Αντύπα, Χριστοφή, Φον Τρότα κ.ά. Τη συναυλία επιμελείται καλλιτεχνικά ο Μάνφρεντ Άιχερ, ιδρυτής και παραγωγός της εταιρείας ECM, στην οποία ανήκει η Καραΐνδρου. (14/6)

#11 Ισχύς εν τη ενώσει στο Μέγαρο

Η «Kanata - Επεισόδιο 1ο - Η διαμάχη», το καλλιτεχνικό παιδί δύο ισχυρών πόλων του ­παγκόσμιου θεάτρου θα είναι από τα σίγουρα sold out του φεστιβάλ αυτό το καλοκαίρι. Για πρώτη φορά στην 54χρονη ιστορία του το Θέατρο του Ήλιου της Αριάν Μνουσκίν προσκαλεί έναν σκηνοθέτη εκτός θιάσου να πραγματώσει ένα επικό θεατρικό σύμπαν που συνδέεται με τα διακόσια χρόνια καναδικής Ιστορίας. Ο Γαλλοαμερικανός πρέσβης της θεατρικής πρωτοπορίας σε όλο τον κόσμο Ρομπέρ Λεπάζ έστησε μια παράσταση με θέμα τους αυτόχθονες του Καναδά και τη σχέση σύγχρονης τέχνης και κοινωνίας, που δεν σταματά να γεννά εκρηκτικές αλληλεπιδράσεις πάνω κι έξω από τη θεατρική σκηνή. (Μέγαρο Μουσικής, 12-16/7)

#12 Μοναδική οπερατική εμπειρία

H «Νόρμα» του Βιτσέντζο Μπελίνι είναι μια όπερα πολλαπλώς συνδεδεμένη με την Ελλάδα, καθώς είναι από τα πρώτα λυρικά έργα που παρουσιάστηκαν στο νεότερο ελληνικό κράτος και, στην πορεία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ευτύχησε να έχει ιστορικές ερμηνείες από τη Μαρία Κάλλας (1960, Επίδαυρος) και την Έλενα Σουλιώτη (1968, Ηρώδειο). Τώρα επιστρέφει θριαμβευτικά στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, σε μια φιλόδοξη παραγωγή με τη σκηνοθετική υπογραφή του Κάρλους Παντρίσα και των πάντοτε πρωτοπόρων La fura dels baus, ενώ τον πρωταγωνιστικό ρόλο έχει η Ιταλίδα υψίφωνος Κάρμεν Τζανατάζιο. (5, 7, 9, 11/6)

#13 Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος: Ο άνθρωπος πίσω από το φεστιβάλ

Το Φεστιβάλ Αθηνών συνεχίζει να είναι ο σύνδεσμός μας με την ποικιλομορφία της σύγχρονης –διεθνούς κι εγχώριας– δημιουργίας. Τα στοιχήματα που έθεσε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος αναλαμβάνοντας πυροσβεστικά την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου πριν από τρία χρόνια έχουν επιτευχθεί και πλέον, λίγο πριν από τη λήξη της θητείας του, παίρνουν μορφή. Μαζί με τις σπουδαίες μετακλήσεις, που στρώνουν το χαλί για εμφαντικά sold out, και τη γνωριμία με ανερχόμενους καλλιτέχνες, κατάφερε να δώσει σε κάθε σκηνή το δικό της στίγμα, να διεθνοποιήσει την Επίδαυρο –εκεί θα δούμε φέτος παραστάσεις του Μπομπ Γουίλσον και της Comédie-Française–, να προχωρήσει σε διεθνείς συμπαραγωγές και (τελευταίο αλλά όχι έσχατο) να ενσωματώσει τη θεατρική παιδεία στο πρόγραμμα του φεστιβάλ. Το δικαίωμα στη διαφορετικότητα και η εξωστρέφεια γίνονται φέτος παντιέρα του Φεστιβάλ Αθηνών τόσο θεματικά όσο και από την άποψη της προσβασιμότητας, καθώς οι παραστάσεις υπερτιτλίζονται στα αγγλικά και στα ελληνικά (για τους κωφούς και τους ξενόγλωσσους θεατές).

Σχετικά Θέματα

Άνοιγμα στην πόλη: Όλα όσα έρχονται με ελεύθερη είσοδο από το Φεστιβάλ Αθηνών

15/05/2019

Άνοιγμα στην πόλη: Όλα όσα έρχονται με ελεύθερη είσοδο από το Φεστιβάλ Αθηνών

Βρεθήκαμε στη συνέντευξη Τύπου στην πολυπολιτισμική γειτονιά της πλατείας Βικτωρίας, για τις φετινές δράσεις που φέρνουν τη φωνή της διαφορετικότητας σε Αθήνα και Πειραιά.

Πύραυλος το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2019

08/05/2019

Πύραυλος το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2019

Ήδη από τις πρώτες δύο εβδομάδες ο αριθμός των εισιτηρίων που προπωλήθηκαν για τις παραστάσεις του Φεστιβάλ εκτοξεύτηκε στα ύψη.

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου έχει πλέον εισιτήρια

19/04/2019

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου έχει πλέον εισιτήρια

Ξεκινάει τη Μεγάλη Εβδομάδα η προπώληση για το μεγάλο καλλιτεχνικό φεστιβάλ της πόλης.

Αυτό είναι το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2019

26/02/2019

Αυτό είναι το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2019

Ρομπέρ Λεπάζ, Ανχέλικα Λίντελ, Ρομέο Καστελούτσι, Jethro Tull, Dead Can Dance, Tindersticks, πρωτοκλασάτοι Έλληνες σκηνοθέτες και θεατρικές ομάδες, αλλά και κορυφαίοι χορογράφοι δίνουν το παρόν στο φετινό πλουραλιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών…

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος: «Στην Επίδαυρο αλλάζει ο ρυθμός της καρδιάς μου»

24/06/2018

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος: «Στην Επίδαυρο αλλάζει ο ρυθμός της καρδιάς μου»

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου δεν το παίζει «παράγοντας», παθιάζεται μόνο με τον πολιτισμό – και μιλάει στο «α» για όλα.