Θέμα

Οι χορευτές των δρόμων «καταλαμβάνουν» το Φεστιβάλ Αθηνών

Από -

Υποκλινόμαστε στο All Style Battle © Πηνελόπη Γερασίμου
Υποκλινόμαστε στο All Style Battle © Πηνελόπη Γερασίμου

Σας λέει κάτι το όνομα B-boy Onel; Ο κατά κόσμον Χρήστος Ντέντης ξεκίνησε να χορεύει στην ηλικία των δώδεκα και από τότε κατάφερε να βρεθεί στη δεκαεξάδα με τους καλύτερους άντρες breakers του κόσμου αλλά και να στεφθεί δύο φορές παγκόσμιος πρωταθλητής, ξεκινώντας από το δρόμο όπως τα περισσότερα, άγνωστα στο ευρύ κοινό, ταλέντα. Το μέλλον του, αλλά και του αθλήματός του, είναι πολλά υποσχόμενο, καθώς η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή συμπεριέλαβε το breakdancing στις νέες προσθήκες στη λίστα των αθλημάτων, με αφετηρία τη διοργάνωση του 2024 και ο ίδιος ίσως να είναι ένας από τους Έλληνες αθλητές που θα διαγωνιστούν στους Ολυμπιακούς του Παρισιού. Πού ανήκει, όμως, το breakdancing, στους χορούς ή στα αθλήματα; Και τι έκανε το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου να το αναγνωρίσει ως σημαντικό μέρος του προγράμματός του και να δημιουργήσει την ενότητα «Layers of street» που αναδεικνύει τη hip hop κουλτούρα;

Από το Μπρονξ στο Παρίσι

Το breakdance είναι ένα αθλητικό στιλ χορού και μαζί με το rapping, το DJing και το graffiti συνθέτουν τη hip hop κουλτούρα. Μάλιστα, η προετοιμασία των χορευτών είναι παρόμοια με αυτή των αθλητών, με ένα σκληρό πρόγραμμα εκγύμνασης και διατροφής. Το hip hop εκφράζει έναν τρόπο ζωής, αναδύθηκε στα 70s στο Μπρονξ της Νέας Υόρκης από την αφροαμερικανική και πουερτορικανή νεολαία, λατρεύτηκε στα 80s και απογειώθηκε στη δεκαετία του 2000. Είναι μέρος του street dance, το οποίο αποτελείται από δεκάδες είδη χορού που συνεχώς εξελίσσονται.

Οι Dyptik στην «D-Construction / Aπο-δόμηση»
Οι Dyptik στην «D-Construction / Aπο-δόμηση»

Αναγνωρίστηκε ως ισότιμο καλλιτεχνικό χορευτικό είδος πλάι στα υπόλοιπα μόλις στις αρχές του 21ού αιώνα, αλλά πλέον μετρά εκατομμύρια θαυμαστές. Σύντομα θα το δούμε και στους Ολυμπιακούς Αγώνες, καθώς η αρμόδια επιτροπή, προσπαθώντας να ανανεώσει το πρόγραμμά της και να γίνει πιο θελκτική στους νέους, συμπεριέλαβε στη διοργάνωση τέσσερα νέα σπορ: το breakdancing, το skateboarding, την αναρρίχηση και το surfing.

banner

Κοιτάζοντας το μέλλον

Ένα από τα αστέρια του Breakdance Battle
Ένα από τα αστέρια του Breakdance Battle

Το ίδιο σκεπτικό ακολούθησε και το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, ως μια διεθνής διοργάνωση, που δεν μπορεί να μείνει πίσω από την εποχή της. Αναγνωρίζοντας τις σύγχρονες τάσεις και με τον Ηλία Χατζηγεωργίου στη θέση συμβούλου για το χορό, δημιούργησε την ενότητα «Layers of Street», η οποία φιλοξενεί χορευτικές εκφάνσεις της street κουλτούρας. Συγκεκριμένα, μέσα στο επόμενο διάστημα, θα δούμε την ομάδα Dyptik στην 35λεπτη παράσταση «D-Construction / Aπο-δόμηση» να εκφράζει με έντονο, επαναστατικό χορό την ανάγκη για ελευθερία (προαύλιος χώρος της Πειραιώς 260, στις 19-20/6).

Στα Breakdance Battle (19/6) και All Style Battle (20/9) οι καλύτεροι breakdancers της χώρας, αγόρια και κορίτσια (Β-boys & B-girls), διαγωνίζονται ατομικά (λόγω κορονοϊού) την πρώτη μέρα σε breakdance και τη δεύτερη σε hip-hop style, δηλαδή σε συγκεκριμένες υποκατηγορίες όπως hip-hop, popping, locking, break. Ο κάθε συμμετέχων, θα έχει σαράντα πέντε δευτερόλεπτα έως ένα λεπτό για να δείξει τις ικανότητές του στην κριτική επιτροπή, η οποία θα απαρτίζεται από καλεσμένους από Γερμανία, Γαλλία και Ουκρανία αλλά και τον B-boy Onel. Έπειτα από δύο υποχρεωτικούς γύρους, η απόδοση κάθε διαγωνιζόμενου θα παίξει ρόλο στην πορεία του προς το έπαθλο: 1.000 ευρώ για τον πρώτο νικητή κάθε ημέρας και 300 για τον δεύτερο. Στην παρουσίαση, θα βρίσκεται ο Sifu Versus, από τους πρωτεργάτες της θεσσαλονικιώτικης hip hop σκηνής.

Ρομποτική δυστοπία στην «Pasionaria» του Marcos Morau © Alex Font
Ρομποτική δυστοπία στην «Pasionaria» του Marcos Morau © Alex Font

Τέλος, στο πλαίσιο του «Layers of street» θα δούμε και τον πολυβραβευμένο Ισπανό χορογράφο Marcos Morau. Η «Pasionaria» («Το λουλούδι του πάθους»), που θα παρουσιάσει στο κοινό του φεστιβάλ, είναι ένας δυστοπικός κόσμος, κατ’ εικόνα του ανθρώπινου, με κατοίκους που κινούνται σαν ρομπότ ή στέκονται σαν αγάλματα και μοιάζει να έχουν ξεχάσει κάθε είδους συναίσθημα (20-21/6).

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό θεάτρου