Θέμα

Ο σπουδαίος χορευτής του φλαμένκο, Χοακίν Κορτές, έρχεται στην Αθήνα

Από -

«Το φλαμένκο είναι απλώς φυσική κίνηση. Πάντα το έβλεπα ως κάτι μυστηριώδες. Κάτι λίγο σκοτεινό, που ξυπνούσε το ζώο μέσα μου. Ένα ζώο που αναζητά την ελευθερία...». Ο Χοακίν Κορτές, ένας από τους σημαντικότερους χορευτές φλαμένκο της εποχής μας, επιστρέφει στην Αθήνα για να αγκαλιάσει τους Έλληνες φαν του, οι οποίοι έχουν αποδείξει ότι τον λατρεύουν. Στις 9-10/11, στη σκηνή του Christmas Theater, o Κορτές υποκλίνεται και τιμά το κοινό που θα γεμίσει το κλειστό του Γαλατσίου για τη νέα του παράσταση με τον τίτλο «Esencia».

Θυμάμαι το 2000, τέσσερα χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση στην Αθήνα, τον Ανδαλουσιανό χορευτή να κινείται στη σκηνή του Ηρωδείου προσφέροντας μια παράσταση σμιλεμένη από το πάθος της ψυχής του στο έργο «Soul». Εξάλλου, ο Κορτές αρέσκεται να παίζει με τις φόρμες και τις παραδόσεις. Στο «Soul», για παράδειγμα, δεν φοβήθηκε να πειραματιστεί αναμειγνύοντας φλαμένκο, σόουλ και γκόσπελ, κλασική και παραδοσιακή κουβανική μουσική, ήχους που αντικατοπτρίζουν τη νέγρικη ψυχή, την παλιά Αβάνα και το τάνγκο! Η καυτή χορευτική φλόγα την οποία μεταδίδει κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή μένει μέσα μου –αλλά και σε όποιον άλλον έχει δει live κάποιο σόου του– άσβεστη. Ο τρόπος με τον οποίο δίνεται στο χορό μαρτυρεί τη στόφα ενός μεγάλου χορευτή.


 

Ποιος είναι ο Χοακίν Κορτές;

Τα πρώτα βήματά του στο χορό τα έκανε σε ηλικία 7 ετών, δίπλα στον θείο του Κριστομπάλ Ρέγες, έναν από τους σημαντικότερους χορευτές του είδους. Ωστόσο, την αυτοπεποίθηση, σημαντικό χαρακτηριστικό της προσωπικότητάς του, τη διδάχτηκε από τον σκληροτράχηλο Ανδαλουσιανό παππού του. Με αυτήν ως πολύτιμο οδηγό στην καλλιτεχνική του πορεία τόλμησε την ανανέωση της χορευτικής γλώσσας του φλαμένκο. Όπως ήταν αναμενόμενο, η θέση του αυτή δίχασε τους Ισπανούς εκπροσώπους του φλαμένκο τη δεκαετία του ’90. Οι παραδοσιακοί υποστήριζαν ότι έχει προδώσει το μυθικό παρελθόν του φλαμένκο και οι νεωτεριστές ότι προσφέρει πολλά στην ανανεωμένη του έκφραση. Σύμφωνα με την άποψη του Χοακίν Κορτές, βέβαια, «το φλαμένκο αποτελεί ξεχωριστή αυθεντική κουλτούρα, που ξεκίνησε από τα χαμηλότερα στρώματα της κοινωνίας και γι’ αυτό συγκινεί τους πάντες. Η τέχνη του φλαμένκο μπορεί να βελτιωθεί, αλλά ποτέ δεν μαθαίνεται. Γεννιέσαι με αυτό το χάρισμα».

Πρωτοπόρος, προκλητικός, αισθησιακός. Ο Κορτές είναι ένας αληθινός τσιγγάνος στο αίμα και στην καρδιά. O «αετός του φλαμένκο», όπως τον αποκαλούν χαϊδευτικά, έγινε μέλος του Εθνικού Μπαλέτου της Ισπανίας στα 15 του, το εγκατέλειψε για να συμμετάσχει σε σόου δίπλα σε διάσημες προσωπικότητες όπως η Μάγια Πλισέτσκαγια και η Σιλβί Γκιλέμ. Το 1992, ύστερα από μια παράσταση στο Θέατρο Champs Elysées στο Παρίσι, έφτιαξε την εταιρεία Μπαλέτο Φλαμένκο Joaquin Cortes και το Ίδρυμα Gitana Joaquin Cortes στην Ισπανία για την προώθηση και την ανάπτυξη της τσιγγάνικης κουλτούρας και τέχνης.

Δεν σταμάτησε ποτέ να στοχεύει ψηλά και να δοκιμάζει. Το 1999 μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου ήρθε σε επαφή με άλλες μουσικοχορευτικές τάσεις και ξεκίνησε τη συνεργασία του με τη γνωστή χορογράφο Ντέμπι Άλεν –μαζί υπέγραψαν τις χορογραφίες της τελετής των 71ων Όσκαρ–, το 2001 εξέπληξε το κοινό χορεύοντας τανγκό με την Αλίσια Κις στα Βραβεία Grammy, συνεργάστηκε με την Τζένιφερ Λόπεζ σε συναυλία στο Πουέρτο Ρίκο και στο βιντεοκλίπ της «Gypsy», το 2002 προσκλήθηκε να χορέψει στην απονομή του Νόμπελ ειρήνης στο Spektrum του Όσλο, ενώ έχει πρωταγωνιστήσει σε πολλές καμπάνιες διάσημων προϊόντων. Τον έχουμε δει με κοστούμια Armani, στενά παντελόνια και μπότες, ημίγυμνο ή απλώς με μια μακριά φούστα φλαμένκο. «Οι τσιγγάνοι προέρχονται από την Ινδία, γι’ αυτό χορεύουν ημίγυμνοι, με φούστες», δηλώνει ο ίδιος.

Τι θα δούμε όμως στην Αθήνα;

Η νέα του δουλειά με τον τίτλο «Esencia», ένα από τα συνηθισμένα του μεγάλης κλίμακας θεάματα, φέρνει στο Christmas Theater στο κλειστό του Γαλατσίου σαράντα συντελεστές, μουσικούς και χορευτές, εντυπωσιακά σκηνικά-κοστούμια και μοναδικές βιντεοπροβολές. Σύμφωνα με αυτόν, βέβαια, όλα αυτά έχουν σημασία μόνον όταν δημιουργείται ο πολύτιμος δεσμός μεταξύ καλλιτέχνη και θεατή: «Ένας χορευτής δημιουργεί κυρίως λόγω της ανάγκης του να επικοινωνήσει με τους άλλους, με το κοινό. Δημιουργεί για τους ανθρώπους που αγαπούν το ταξίδι και τους αρέσει να μαθαίνουν νέους τρόπους επικοινωνίας».

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό θεάτρου