Συνέντευξη

Ο David Lynch γράφει μουσική και παίζει στο «Δάφνις + Χλόη»

Από -

Το βουκολικό ειδύλλιο «Δάφνις και Χλόη», που γράφτηκε τον 3ο μ.Χ. αιώνα από τον Λέσβιο συγγραφέα Λόγγο, είναι μια από τις πιο αρχετυπικές ιστορίες αγάπης όλων των εποχών, καθώς μέσα σε ένα εξιδανικευμένο πλαίσιο, γεμάτο αγνότητα και ευαισθησία, εξελίσσεται ένας έρωτας που, τελικά, δεν είναι παρά ένα ταξίδι προς την αυτογνωσία.
Το έργο «Δάφνις + Χλόη», σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μπογδάνου, παρουσιάζεται 19 και 20 Ιουλίου στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου. Την μουσική έχει γράψει ο David Lynch, ο οποίος και την παρουσιάζει ζωντανά επί σκηνής, ως μέρος της δράσης του έργου.

Ανάμεσα στις συνεχείς πρόβες του έργου, μιλήσαμε με τον David Lynch για τη μουσική που έχει γράψει...

Ποιος ακριβώς είναι ο ρόλος σου στο έργο; 
Έχω γράψει τη μουσική και συμμετέχω παίζοντας. Είμαι ο Πάνας – και έχω και μια γενικότερη μουσική παρουσία ως «αύρα». Η μουσική έχει τρία επίπεδα: υπάρχουν κάποιες συγκεκριμένες μουσικές σκηνές/επεισόδια, λειτουργεί σαν σάουντρακ και έχει και κάποια sound effects στη διάρκεια της παράστασης. Με ήχους σύστασης των χαρακτήρων και πολλά άλλα. Γενικά, ο ρόλος μου ως μουσικού είναι πολυεπίπεδος.
Προς ποια αισθητική κατεύθυνση κινείται η μουσική που έχεις γράψει; 
Το «Δάφνις και Χλόη» είναι βουκολικού χαρακτήρα και ως εκ τούτου έχει κάποιες παραδοσιακές προδιαγραφές αλλά και μια μοντέρνα αντιμετώπιση ή άποψη. Έχουμε δυο παιδιά που μεγαλώνουν μαζί από μικρά, μέσα από μια αγνή σχέση που εξελίσσεται ερωτικά – αλλά διατηρεί την αγνότητά της μέχρι το τέλος. Ήταν μια πρόκληση για μένα αυτή η δουλειά γιατί δεν υπάρχει η άνεση και η ευκολία της ηχογράφησης και δεν υπάρχει ομάδα μουσικών. Στην παράσταση δεν παίζω σαξόφωνο, παίζω φλάουτα, φλογέρες, πολλά και διάφορα κρουστά. Έτσι, ξεκίνησα με ενδιαφέροντες περιορισμούς. Με τη μουσική ήθελα να αξιοποιήσω τους ηθοποιούς, με τους οποίους έχουμε κάνει πολλούς πειραματισμούς στις πρόβες, με φωνητικά ηχοχρώματα και ρυθμικά παιχνίδια, ώστε το αποτέλεσμα να αγγίζει τα συναισθήματα και να έχει το βάθος που πρέπει. Έχει και η Έλλη πρωτόγνωρο ρόλο.

Υπάρχουν καινοτομικά στοιχεία στη μουσική που επιδρούν στην φύση του έργου; 
Εδώ και χρόνια πειραματίζομαι με σωλήνες pvc (σωλήνες αποχέτευσης!) διαφόρων μεγεθών, που βγάζουν διαφορετικές νότες και με ενδιαφέρουν οι ήχοι τους οποίους παράγουν. Προκύπτουν πραγματικά εντυπωσιακοί ήχοι! Το είπα στον Δημήτρη (Μπογδάνο) και του άρεσε τόσο πολύ αυτή η ιδέα που άρχισε να τους χρησιμοποιεί και σαν σκηνικό – και οπτικά, δηλαδή. Έτσι, οι σωλήνες γίνονται δέντρα ή καρουζέλ, τηλεσκόπια κ.ο.κ. Ο Δημήτρης έχει φτιάξει φοβερές εικόνες μ' αυτούς, είναι πολύ ευέλικτος και κάθε στιγμή σκέφτεται πως να εμπλουτίσει μία σκηνή. Σε κάθε πρόβα ανακαλύπτει κάτι και το προσθέτει. Είναι καλός αυτοσχεδιαστής σε ότι αφορά τη σκηνοθεσία και τη δόμηση του έργου.
Έσύ συμμετέχεις σε όλες τις πρόβες; 
Ήμουν σε όλες τις πρόβες, εδώ και δυόμιση μήνες, θέλοντας να ζήσω όλη τη διαδικασία και την πορεία της δημιουργίας του έργου. Ήθελα να το ζήσω και μέσα από τη σιωπή μου, βλέποντας, παρατηρώντας τα δρώμενα και δοκιμάζοντας μουσικές.

photo: Yiannis Zahos
photo: Yiannis Zahos

Η Έλλη Πασπαλά τι ρόλο έχει; 
Η Έλλη είναι η αρχι-νύμφη έχοντας κανονικό ρόλο στην παράσταση. Ταυτόχρονα, τραγουδάει και παίζει και πολύ ωραία κέλτικη άρπα η οποία αποτελεί για εμάς και το μοναδικό όργανο που έχει πολυφωνία στηρίζοντάς μας με αρμονία και ομορφιά.
Χρησιμοποιείς θέματα από την ελληνική παραδοσιακή μουσική; 
Η Ελλάδα έχει ριζώσει μέσα μου. Στιγμές που έχω ζήσει στα χωριά με αγρότες, στο λιομάζεμα ή και σε παραδοσιακούς γάμους έχουν γράψει βαθειά στη ψυχοσύνθεσή μου. Οι σκηνές στο έργο όπως αυτή του τρύγου με συγκινούν. Ανακαλώ αυτές τις μνήμες. Απο αυτά τα βιώματα πηγάζουν οι μουσικές της παράστασης. Εκεί η μουσική ζήτησε πλούσιες μελωδίες, πολυφωνικά φωνητικά, φλογέρες, άρπα και τα κουδούνια του παππού μας.
Πως είναι η συμμετοχή των ηθοποιών στη μουσική δράση του έργου; 
Όλοι οι ηθοποιοί είναι ανοιχτοί στη μουσική δράση και τον πειραματισμό. Είμαστε πολύ δεμένη ομάδα, σπουδαίο σύνολο με την παρουσία και τη φωνή του Γιάννη Φέρτη να είναι πάντα εντυπωσιακή, ή με την κίνηση της Μαριάννας Καβαλλιεράτου να δίνει λεπτομέρειες με εξαιρετικό ενδιαφέρον.

Συντελεστές: Σκηνοθεσία - Διασκευή - Σκηνογραφία: Δημήτρης Μπογδάνος | Μετάφραση - Δραματολογία: Τζιάνα Τσαϊλακοπούλου | Κινησιολογία: Μαριάννα Καβαλλιεράτου | Μουσική: David Lynch | Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης | Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα

Σχετικά Θέματα